Jön a könnyű Ford Mondeo

Interjú a Ford járműfejlesztési alelnökével

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.13. 06.00

A márka jövőbeli terveiről, a következő Mondeóról és a Focus RS-ről kérdeztük Joe Bakaj-t, a Ford járműfejlesztésért felelős alelnökét.

Jön a könnyű Ford Mondeo

A Ford standján csak Ecoboost benzinmotorokat állítottak ki. Vehetjük ezt valamiféle jelzésnek, hogy a Ford elsősorban benzinmotorokban gondolkozik? Mi a véleménye a dízelmotorok jövőjéről, különösen a VW botrány fényében? A Ford kicsit más helyzetben van, mint az ipar többi szereplője. Az elmúlt öt évben fokról fokra növeltük az Ecoboost benzinmotorok eladását, az egyliteres részesedése például már elérte a 40 százalékot. Emiatt a tavaly szeptemberben kitört VW botrány hatása alig érintett minket. A benzinmotorok túlsúlya ellenére aktívan foglalkozunk a dízelmotorok fejlesztésével és e mellett a közeljövőben 4,5 milliárd dollárt fordítunk különböző elektromos, illetve hibrid hajtások fejlesztésére is. Vásárlóink számára teljes palettát szeretnénk nyújtani, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet, illetve azt, amelyik az ő országa előírásainak leginkább megfelel.

A neve alapján albán származású, de már Nagy-Britanniában született, és Londonban diplomázott Joe Bakaj motorfejlesztőként kezdte, ott bábáskodott a második Mondeo világra hozatalánl, ma pedig a termékfejlesztésért felelős alelnök székében ül

Ön szerint háttérbe szorulnak majd a dízelek a jövőben hibridekkel és a konnektoros hibridekkel szemben? Az olyan kategóriákban, ahol nagy a futásteljesítmény és a terhelés, mint például a kisteherautóknál, a dízelek előtt még mindig biztos jövő áll. Annál is inkább, mert ezek már tisztább, az Euro 6 második fokozatának is megfelelő dízelmotorok lesznek. Ha már a motorfejlesztésnél tartunk. Gondolkodnak azon a Fordnál, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően egy olyan jellegű motor-építőkészletet alakítsanak ki, mint például a BMW-é? Ahol ugyanazokat az alkatrészeket több, különböző lökettérfogatú motornál is bevethetik? Illetve elképzelhető, hogy a dízel és a benzines motorok egy soron készüljenek, hasonlóan a Volvo megoldásához? A válasz mindkettőre egyértelmű igen. De erről egyelőre csak annyit mondhatok, hogy fejlesztés alatt áll egy új motor-építőkészlet, és ennek kialakításakor arra is tekintettel kívánunk lenni, hogy a két motorfajtát gazdaságosan, közös gyártósoron állítsuk elő.

Csak benzinmotorok a Ford genfi kiállítási standján. Ezekben bíznak és a hibrid/elektromos rendszereket fejlesztik, de egyes járműkategóriákban a dízelek továbbra is vezető szerepben maradnak

A fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás a hajtásláncon kívül függ például a jármű tömegétől is. A Mondeo túl nehézre sikerült. Mit gondol erről? A jelenlegi Mondeo nem teljesen új padlólemezre került, hanem a korábbi C/D padlólemez továbbfejlesztett változatára. Ennek ellenére nincs gond a szén-dioxid kibocsátásával, de megnyugtatom, a következő Mondeo generáció már könnyebb lesz, és így még kevésbé jelenthet problémát a szén-dioxid kibocsátása, illetve a fogyasztása. Folyamatosan dolgozunk a tömegcsökkentésen, mint ahogy én is szeretnék néhány kilót leadni.

A jelenlegivel szemben  előre láthatóan teljesen új padlólemezre kerül a Ford Mondeo következő, várhatóan 2020-ban érkező, kisebb tömegű, és többféle hibrid hajtáslánc befogadására képes  új generációja

Számos autógyártó kínál már teljesen digitális műszerfalat és head up display-t, azaz vetített kijelzőt az autóihoz. Mikor érkezik el ez a korszak a Fordnál? Digitális műszeregységet már most is kínálunk a Mondeo csúcsmodelljéhez, igaz, ez nem teljes, mert egy része még hagyományos, analóg megoldású. A teljesen digitális egység érdekesnek tűnik, de nem vagyok benne biztos, hogy kézzelfogható előnyöket kínál a vásárlók számára. Ami a head-up display-t illeti: sok, figyelemre méltó lehetőséget kínál, de egyelőre még a jövő kérdése, hogy alkalmazzuk-e. Pillanatnyilag erről nem árulhatok el többet. Sokat beszélnek manapság az önmagukat vezető autókról. Ezek azonban csak automata váltósok lehetnek. Mit gondol, hamarosan elérkezik az idő, amikor az eddig háttérbe szorult automata váltók szélesebb körben elterjednek? Egyetértek a megfigyelésével, az önmagukat vezető autók természetes velejárója az automatikus váltó. A Ford már most is minden típusához kínál automata váltót, de való igaz, hogy Európában még mindig csak 20 százalék az ilyen modellek aránya. Az önmagukat vezető autók változást hozhatnak e tekintetben.

Ha nincs a GKN vadonatúj összkerékhajtási rendszere, akkor a legújabb RS is csak elsőkerék-hajtásos lenne - állítja Bakaj

Teljesen más téma: hogyan esett a választás a Focus RS esetében a GKN összkerékhajtási rendszerére? Miben kínál mást, mint a Haldex, a Torsen, vagy bármely más rendszer? Eredetileg már arról is sokat vitáztunk házon belül, hogy kell-e egyáltalán összkerékhajtás az RS számára – hiszen az előző RS-nek sem volt, még az RS500-nak sem, amelynek a teljesítménye ugyanannyi volt, mint most az újé. A fejlesztés során számos rendszert kipróbáltunk, így a Torsent és a Haldexet is, de azok sem súly, sem például vezetési élmény tekintetében sem nyújtották azokat az előnyöket, mint a GKN rendszere. Ugyanis olyan összkerékhajtást szerettünk volna, amely hátsókerék-hajtásos élményt kínál, és a GKN ezt úgy tudja nyújtani, hogy közben elfogadható szinten maradt a súlynövekedés meg a hajtási veszteség is – és még az ára sem csillagászati. Nagyon valószínű, hogy ha a GKN rendszere nem lett volna elérhető, akkor az RS nem kapott volna összkerékhajtást. (A GKN rendszere attól különleges, hogy nincs benne differenciálmű sem középen, sem hátul, csak elöl. A nyomatékelosztást a hátsó kerekeknél beszerelt kuplungok végzik. Ennek köszönhető, hogy vezérléssel képesek csak az egyik oldali hátsó kerékre nyomatékot juttatni. A Ford szabályozása jelenleg maximum a nyomaték 70 százalékát küldi a hátsó kerekekhez – a szerk.) Bakaj úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

F1: Ez a Ferrari-győzelem mindenkié

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.