A férfiak vagy a nők vezetnek jobban?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.03.04. 05.45

Magyar kutatás ad választ a kérdésre. Azt vizsgálta, melyik nem képviselői okoznak arányosítva több balesetet itthon.

A puszta számok szerint egyértelműen a férfiak okoznak több balesetet a magyar utakon, aminek nyilvánvaló magyarázata, hogy sokkal több férfi vezet autót. 2014-ben – 10 818 férfi és – 3284 nő okozott járművel közlekedési balesetet. Az igazán érdekes információk azonban akkor kerülnek elő, ha a balesetek számát nemenként a jogosítvánnyal rendelkezők számához viszonyítjuk. Azaz mondjuk 10-10 autózó férfiból és nőből mennyi okoz balesetet. A témáról dr. Holló Péter professzor, a Közlekedéstudományi Intézet kutató professzora írt elgondolkodtató tanulmányt a Közlekedésbiztonság című szaklapba. Ennek megállapításait használjuk cikkünkben, és a szerző is elmondja véleményét. Elsőként nézzük meg, mi a helyzet a „mazsolákkal”.

Vajon a 17 éves fiúk vagy a 17 éves lányok a veszélyesebbek az utakon?

A kezdő járművezetők kiemelkedő baleseti kockázatot jelentenek, állítja a szerző, ez eddig nem igazán meglepő, ám a kutatási eredmények azt is egyértelművé tették, hogy ez a probléma elsősorban a fiatal férfiakra jellemző. A 2013-as hazai adatokat elemző professzor állítása szerint a 17 éves, friss jogosítványos autósok közül – 1000 fiúra 90 baleset jut, míg – 1000 lányra csak 42, azaz kevesebb, mint a fele. „A fiatal férfiak persze többet vezetnek, mint a fiatal nők, ugyanakkor a lefutott kilométerek számára eső halálos baleseteik száma is nagyobb” – mondja a Magyar Tudományos Akadémia doktora, majd így folytatja. „Hajlamosabbak a kockázatvállalásra, az élménykeresésre, a gyorshajtásra és az antiszociális viselkedésre, mint női kortársaik. Gyakrabban túlértékelik saját vezetői képességeiket, autójuk lehetőségeit, és még a barátaik is jobban befolyásolhatják őket.”

bal620-3

A 18 évesek is tudnak biztonságosan vezetni (Illusztráció, MTI)

Ha valaki bedobná, hogy bezzeg az USA bizonyos államaiban csak 21 éves kortól adnak jogsit (máshol meg 16-tól – L.Cs.), és ezt a 21 éves határt kéne nálunk is bevezetni, azt kell mondanunk, nem az ifjonti kor, hanem a rutintalanság a valódi veszélyforrás. A baleseti adatok elemzésekor a professzor arra jutott, hogy ha a fiúk és a lányok a jogsi megszerzése után azonnal elkezdenek vezetni, és aktív részeseivé válnak a forgalomnak, akkor „meredeken csökken” náluk a baleseti kockázat. „A csökkenés különösen a férfiaknál nagymértékű, és 18 éves kor felett a baleseti kockázat már viszonylag kicsi, alig mutat különbséget a lányokéval összevetve.”

Mit csinálnak rosszul a felnőtt nők, és mit a felnőtt férfiak?

Ez a cikk nem ad piás pasiknak kocsmai viccekhez támpontokat, lelőjük a poént előre: a statisztikák szerint nem lehet azt mondani, hogy márpedig igenis a nők vezetnek rosszabbul, mert ők okoznak nagyobb arányban baleseteket. A rendőrségi jegyzőkönyvekből az viszont kiolvasható, hogy bizonyos vezetési hibákat nagyobb arányban lehet kötni az egyik nemhez, míg más hibákat a másikhoz. Arányosítva a férfiak számát, ezeket a balesetet előidéző hibákat gyakrabban követik el a nőknél: – sebesség helytelen alkalmazása (abszolút és relatív gyorshajtás) – előzési szabályok megszegése – azonos irányba haladó járművek ütközése (egyenes haladásnál és kanyarodásnál egyaránt) – szembe egyenesen haladó járművek ütközése – megállási kötelezettség elmulasztása, álló járműnek ütközés Ezzel szemben a nők ezekben rosszabbak: – elsőbbség meg nem adása – szembe haladó, kanyarodó járművek ütközése – keresztirányba egyenesen haladó autók ütközése – keresztirányba kanyarodva halódó kocsik ütközése – vasúti járművel ütközés – gyalogos elütése – autóban ülő utas hibájából bekövetkező balesetek Ha nagyon ki akarunk emelni valamit, akkor leegyszerűsítve elmondható, hogy a magyar statisztikák szerint a férfiaknál a kocsijuk helyes tempójának megválasztása, míg a nőknél a kereszteződések okoznak az átlagnál gyakrabban problémát.

bal620-2

Budapest, Andrássy út, kereszteződés (illusztráció, MTI)


Nagyobb a férfiak baleseti kockázata

Arra vonatkozóan nincs magyar adat, hogy saját hibából férfi vagy nő hal meg nagyobb számban közlekedési balesetben. Holló professzor az International Road Traffic Accident Database észak-amerikai adatait elemezte tanulmányában. Természetesen itt is relatív számokat közölt, azaz a férfiaknál és a nőknél is a jogosítványszámhoz (és a lefutott kilométerhez) arányosítva értendő, hogy 17 és 63 éves kor között nagyobb a férfiak baleseti halálozási kockázata az utakon, mint a nőké. 63-78 éves korig nagyjából azonos a szám, majd a legidősebb sofőrök között ismét megugrik a férfiak halálozási aránya. Erre simán lehet az egyik magyarázat, amit az előbb kiemeltünk: a férfiak nagyobb arányban okoznak balesetet gyorshajtás miatt.

Milyen következtetéseket vont le a professzor?

„A kutatási eredmények egyértelműen mutatják, hogy az autót vezető nők kisebb baleseti kockázatot jelentenek az utakon a férfiaknál. Ez valószínűleg azzal az általános vélekedéssel magyarázható, hogy a nők szabálytisztelőbbek, óvatosabbak, nagyobb figyelmet fordítanak a közlekedő partnereikre. Persze egyesek személyes tapasztalata ellentmondhat ennek. A férfiak számára sokszor idegesítően lassúnak tűnnek a nők, azonban a férfiakénál magasabb szintű női toleranciát igazolnak a baleseti adatok. Ezért különösen jó lenne, ha férfitársaink nem próbálnák gyorsabb vezetésre ösztönözni feleségeiket, barátnőiket, és főleg nem kritizálnák őket vezetés közben” – mondja a Magyar Tudományos Akadémia doktora.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

F1: Ez a Ferrari-győzelem mindenkié

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

Kéne az első Ford Mustang?

Az első szériagyártású keménytetős Ford Mustang keresi új gazdáját, aki ezzel egy szelet autótörténelmet vásárol.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta. A dobogósok nyilatkozatai.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.