Elmenekült a BMW-t törő pesti futár

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.03.01. 15.00

Egy kátyú miatt került bíróság elé a huszonéves autós. Duplán sújtotta az ítélet.

Ne általánosítsunk: Budapesten nem minden ételfutár száguldó Fittipaldi, még ha a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk mai sztorija után ezt is gondolná egynémely olvasó. Ugyanakkor tény, vacsoraidőben minden futárnak muszáj lendületesen kihordania a megrendeléseket, az esti csúcsban is köti őket a kiszállítás egyórás határideje. Ha beállt a város forgalma, ha nem, nekik nyomatni kell.

Áttért a futár a szembe jövő sávba

Rolanddal szemben is egyértelműen elvárás, hogy a budai étteremből pontosan, időre kivigye a forró finomságokat a megrendelőkhöz. Szokásos csütörtök este volt a szokásos esti csúcsforgalommal, amikor öregecske Renault Cliójával menetrend szerint szórta a kajákat a környéken. Rutinos vezetőként házszám szerint ismerte a soron következő cím utcáját. Útját az egyik kereszteződésben jobbra fordulva akarta folytatni. Kanyarodásakor a Renault azonban áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol épp egy vadiúj 5-ös BMW érkezett, a volánjánál Sándorral, aki sebész. Jó reflexei lehetnek, ugyanis hirtelen kormányrántással és satufékkel sikerült elkerülni, hogy a Clio totálisan belé csapódjon, de így is összeért a két autó sárvédője. Szerencsére a sofőrök nem, viszont mindkét jármű megsérült.

Roland távozott, majd nem ismerte el teljesen a felelősségét

Azzal a lendülettel, ahogyan a kanyart vette, a fékezése után Roland suhant is tovább. A későbbi ítélet miatt fontos rögzíteni, anélkül távozott a baleset helyszínéről, hogy meggyőződött volna róla, megsérült-e valaki a másik autóban. Továbbhajtásából következően az adatait sem hagyta hátra, de balszerencséjére a megállás után Sándor kicsapta a BMW ajtaját, és még éppen le tudta olvasni a Renault rendszámát. Aztán hívta a rendőröket.

törött-BMW-15-3

A cikkben szereplő sérült BMW-k illusztrációk

Talán sokakat meglep elsőre, de Roland csak részben ismerte el felelősségét a balesetért. A futár jogi képviseletét a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. A nyomozás során elmondottak szerint ő úgy közelítette meg a kereszteződést, hogy elsőbbséget tudjon adni a neki balról közlekedő járműveknek. Mivel onnan nem jött autó, kanyarodott jobbra, azonban egy hatalmas kátyú miatt nem szorosan jobbra tartva, hanem a kocsiját féltve beletett egy pluszívet. Állította, mindössze 10-15 km/órával kanyarodott. Betérve az utcába észlelte, hogy egy BMW-vel majdnem összeértek, ő jobbra tekerte a kormányt, a másik sofőr is lehúzódott jobbra, így elhaladtak egymás mellett.

Nem érzékelte, hogy összeért a két autó

Roland elismerte, észlelte, hogy fennállt az összeütközés veszélye, hiszen ezért is próbált meg korrigálni, és azt is elismerte az eljárás során, hogy kismértékben áttért az út bal oldalára. Sőt, a tükörben látta a másik kocsi fékezését, megállását és a sofőr kipattanását. Azt viszont tagadta, hogy észrevette volna az autók összeérését. Ő ilyet nem érzékelt, ezért is ment tovább, hogy ne hűljenek ki a csomagtartójában a vacsorák. Azt állította, hogy ha összeérnek, ő biztosan megáll. Abban is biztos volt, hogy nem sérült meg senki, és abban is, hogy a BMW nem ment neki semminek, hiszen látta a tükörből a megállását és egy férfi kiszállását. Teljesen egyértelmű volt számára, sehol semmi probléma. Mindössze annyiban ismerte el a felelősségét, hogy Sándornak fékeznie kellett miatta és jobbra kormányozni. A helyszín elhagyásáért nem érezte magát felelősnek.

Előkerült egy szemtanú

A rendőrség és a bíróság is tanúként hallgatta ki a Sándor mögött közlekedő Pétert, aki Rolandhoz hasonlóan fuvarozásból él, csak ő kisállateledelt terít országosan a Ford Transitjával. A balesetkor Pétert meglepte a tőlük balra, feléjük kanyarodó Clio, mert „hirtelen váltott ívet”. Szerinte sem ment gyorsan Roland autója, de a mozgásából úgy érezte, hogy összeütközhet a BMW-vel, ezért ő maga is fékezett. Ő biztos volt benne, hogy érintkeztek egymással az autók, és azt is elmondta, hogy Roland járműve kissé gyorsítva elhagyta a helyszínt.

törött-BMW-15-2

A cikkben szereplő törött BMW-k illusztrációk

Sándor is következetesen állította, összeértek az autók. Sőt, a frontális ütközés elkerülése miatt jobbra kormányzásra kényszerült, egyúttal vészfékezett, de így sem tudta elkerülni a bajt. Három karosszéria-eleme sérült meg az „érintkezés” során. Mikor látta, hogy a vádlott autója távolodik, kiugrott a gépkocsiból, mert érezte, hogy el fogja hagyni a helyszínt.

Volt esély a sérülésre

Az ügyészség szerint a Clio áthaladása a bal oldali sávba a BMW-sofőr sérülésének reális lehetőségét tartalmazta. Maga a vádlott is elismerte, hogy az ütközést követően megállási, meggyőződési kötelezettségének nem tett eleget, anélkül hagyta el a baleset helyét. Végül a bíróság megállapította, hogy Roland megszegte a KRESZ 31. § (1) bekezdés b.) pontját, valamint az 58. § (1) és (3) bekezdést, hiszen az útkereszteződésben jobbra kanyarodó autójával nem az úttest jobb szélére sorolt be, hanem áttért az úttest menetirány szerinti bal oldalára. Így az ott közlekedő sértettet akadályozta a közlekedésben, vészfékezésre és irányváltoztatásra kényszerítette. Ráadásul a járművek ütközése után nem tett eleget a tőle elvárható kötelezettségeinek. Nem állt meg azonnal, és nem győződött meg róla, hogy bárki az ütközés következtében megsérült-e, „avagy életét, testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra nem szorul-e, hanem adatainak hátrahagyása nélkül elhagyta a helyszínt”. Roland ezzel elkövette a cserbenhagyás vétségét. A bíróság a büntetés kiszabásakor enyhítő körülményként értékelte a részbeni és ténybeli beismerést, az időmúlást és a büntetlen előéletet. Súlyosító körülményként vette figyelembe a hasonló cselekmények elszaporodottságát és a többszörös KRESZ-szabályszegést. Mindezek miatt a bíróság 250 ezer Ft pénzbüntetésre ítélte Rolandot, és 1 év 4 hónapra bevonta a jogosítványát. Ezzel a futári állását is elveszítette.

Kommentek

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.