Régen minden jobb volt?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.02.21. 05.02

Bármennyire is meglepő, de az internet és a digitális fotók előtt is volt élet. Akkor még kézzelfogható formában jöttek a képek a sajtóanyagokkal, például dián. Mutatunk is párat.

Az ötletet egy ismerősöm adta, aki miközben rám hagyott egy köbméternyi fotólabor cuccot, a raktár sarkából egy doboz gyári Volkswagen diát kotort elő, hogy kell-e ez nekem. Persze hogy kellett, annak ellenére, hogy a Golfot, Santanat, Derbyt bemutató diák közel nem voltak a legjobb állapotban. Az utolsó lökést pedig Erdős kolléga legútóbbi Ladás válogatása adta ahhoz, hogy a nyomtatott testvérlapunk archívumában kotorászva hasonló hangulatú képek után nézzek. A készlet sajnos közel sem teljes, az AutóMagazin költözése során a legtöbb márka diakészlete elkallódott, de pár érdekes felvétel azért megmaradt.

Volkswagen Santana, komoly motorválasztékkal, ma már röhejesnek mondható teljesítménnyel

Volkswagen Santana, komoly motorválasztékkal, ma már röhejesnek mondható teljesítménnyel. Az olajfolt-szerű foltok Newton-gyűrűk.

Volkswagen Golf GTI, 1981-ből

Volkswagen Golf GTI, 1983-ban érkezett a II-es Golf

Formátum szerint igen változatos a felhozatal, a normál, régről otthonról is ismerős kisfilmes dia a leggyakoribb, de akad 6 centi széles középformátumú nyersanyagra fotózott 645-ös, 6×6-os, 6×7-es, illetve 7 centis, perforált szélű nyersanyagra fényképezett és néhány ennél is nagyobb kép is. A rekorder egy Lexus képsorozat a maga 9×12 centis méretével. Aki tartott már kézben diát, az el tudja képzelni, hogy mennyire látványosak lehetnek ezek a képek a megszokottnál négyszer, tízszer nagyobb méretben, nem ritkán a mai gépek felbontásánál is jobb minőségben. De nézzük, mik lapultak a szekrény mélyén a legutóbbi költözéskor.

Csinos gyári csomagolásban így néz ki egy 7 centi széles filmre készített gyári fotósorozat

Csinos gyári csomagolásban így néz ki egy 7 centi széles filmre készített gyári fotósorozat. Ezt éppen a FIAT készítette, küldte

Tanulságosak a korabeli műszaki tartalmakat bemutató robbantott ábrák, grafikák is. Akad belőlük rengeteg, és valószínűleg tovább tartott őket megrajzolni, mint manapság. Igaz, egy-egy darabon már látszik, hogy számítógépes munka végeredménye. De ez nem feltétlenül válik erényére.

1999-es Buick fékrendszere

1999-es Buick blokkolásgátlós fékrendszere, eléggé pixeles rajzon

Peugeot 605 SV, 3 literes motorral. Igazán szép rajz.

Peugeot 605 SV, 3 literes motorral. Igazán szép rajz.

Egy laza, valóban kézzel összedobott, mégis tetszetős grafika

Egy laza, valóban kézzel összedobott, mégis tetszetős grafika

A koncepcióautók leginkább arra jók, hogy felizgassanak és az ember rettenetesen várja azt a modellt, amit majd a tanulmány alapján kifaragnak. Ilyenkor még szárnyal a fantázia, beleférnek a drága megoldások, különleges anyagok is. Aztán mire szériaéretté válik a dolog, teljesen kiherélik az eredeti ötletet. Nézzük meg a Renault Scenic-et 1991-ből, és tegyük mellé azt, ami végül a boltokba került.

Renault Scenic 1991-ből. Nemcsak az autó, hanem a szemüvegek is nagyon menők lehettek akkor

Renault Scenic 1991-ből. Nemcsak az autó, hanem a szemüvegek is nagyon menők lehettek akkor

Aranyszínű fürdőköpenyben a legjobb a napba bámulni

Aranyszínű pizsamában a legjobb a napba bámulni. Vegyük észre, mennyire kidolgozatlan a tolóajtó oldala!

De itt van például a Citroën Xsara őse is, szintén a sivatagban, homokdűnék között fotózva, a CSOK-ról tárgyaló háromgyerekes családdal, akik eddig látszólag ebben az autóban tengették életüket.

Egy kellemes Citroën belsőből senkinek nem akarózik kiszállni a gyilkos UV sugárzásba

Egy kellemes Citroën belsőből senkinek nem akarózik kiszállni a gyilkos UV sugárzásba. A borostás, kockás inges meg gyanús. Lehet, hogy tanár.

Renault Initiale, amiből a Vel Satis született meg

Renault Initiale, amiből a Vel Satis született meg

Ebbe is jutott nő, de ez nagyon szigorú. Még a haja is.

Ebbe is jutott nő, de ez nagyon szigorú. Még a haja is.

A legmókásabbak mégis azok a képek, amiken olyan tanulmányautók láthatók, amik sosem élték meg, hogy szériamodellé váljanak. Valahol van egy kis szomorú mellékízűk ezeknek a fotóknak, hiszen amikor kitalálták őket, teljesen komolyan hittek bennük. Aztán valaki valahol átnézett egy Excel táblát, majd egy vastag filccel áthúzta az egészet a vérbe.

Mondjuk itt ez a Suzuki tanulmányautó:

Suzuki tanulmányautó. Úgy fest, mintha leszakadt volna az orra

Suzuki tanulmányautó. Úgy fest, mintha leszakadt volna az orra. De legalább akkor még nem volt divat a 22 colos kerék

Hát, nem kívántam meg

Hát, nem kívántam meg

Vagy ez a Peugeot, amit Geszti Péter díjas szóviccel élve Runabout-nak neveztek el. Értik, ugye, run a boat, hehe.

Mint Godzilla klumpája, úgy néz ki ez a Peugeot tanulmány. Mondjuk a kék üveg nekem bejön.

Mint Godzilla klumpája, úgy néz ki ez a Peugeot tanulmány. Mondjuk a kék üveg, meg a gigászi vágódeszka hátul nekem bejön, egy disznót simán fel lehet rajta dolgozni, és a teakfa fel sem ázik a sok létől

Ez nem egy belvárosi, Lidocain-szagú fogászat várója, hanem a Renault Pangea belseje 1997-ből

Ez nem egy belvárosi, Lidocain-szagú fogászat várója, hanem a Renault Pangea belseje 1997-ből

A sok különleges, sokszor teljesen ismeretlen modell mellett érdemes a létezők képeit is átfutni. Ezeken a korabeli divatnak megfelelően felöltöztetett statiszták adnak pluszt a képekhez. Mindig jó röhögni a már lefutott divathullámokon, és reménykedni, hogy többet nem jönnek vissza. Pár év múlva jókat derülünk majd a sok, méteres szakállú, Kossuth Lajos-nak öltözött figurán, mint ahogy a bundesliga hajat, vagy a magastalpú cipőt is elvitte már az ördög.

A Mozaiki utcában biztos tökön szúrnák magukat, ha ilyen színű autóval gördülne be valaki a csarnokba. A néni ruhája is tízpontos

A Mozaiki utcában biztos tökön szúrnák magukat, ha ilyen színű Suzukival gördülne be valaki a csarnokba. A néni ruhája is tízpontos

Ó, az a márkás kerékpáros ruházat, a Clio mellett...

Ó, az a márkás kerékpáros ruházat, a Clio mellett…

Érettségi találkozókon még belefuthat az ember hasonló szabású gúnyába. A bal felső zsebbe tessék odaképzelni egy 256 kB-os menedzserkalkulátort is

Érettségi találkozókon még belefuthat az ember hasonló szabású gúnyába. A bal felső zsebbe tessék odaképzelni egy 256 kB-os menedzserkalkulátort is

Mások által csinosnak mondott főnökasszony a hátsó ülésen. Ígéretes helyzet

Mások által csinosnak mondott főnökasszony az Opel Maxx hátsó ülésén. Ígéretes helyzet

Tankoláshoz így illik felöltözni

Tankoláshoz így illik felöltözni. Közben jobb kezünk középső ujjával finoman cirógassuk automata Golfunkat

Atomtámadástól is véd

Atomtámadástól is véd a bádogpendely

A végére maradt még néhány furcsa fotó, mindenféle cím, vagy segítség nélkül. Lehet találgatni, hogy vajon ezek micsodák:

Jó, ezt még elárulom. Ez egy Daewoo Bucrane. Csinos, igaz? Giugiaro keze is benne van ebben a formában.

Jó, ezt még elárulom. Ez egy Daewoo Bucrane. Csinos, igaz? Giugiaro keze is benne van ebben a formában.

Sokpontos kérdés. Annyira kretén, hogy szerintem francia lesz ez.

Sokpontos kérdés. Annyira kretén, hogy szerintem francia lesz ez.

48

31

Kommentek

11 fotó, amitől lehet sikítva fogsz röhögni

Már rögtön az első megadja az alaphangot, a többi csak kellemes ráadás. Ne feledd, a nevetésnek gyógyító hatása van, röhögj bátran!

F1: Rosberg a herceggel bratyizott

Nico Rosberg természetesen már Monacóban van (hiszen ott él), Albert herceggel ment egy kört a környéken.

A mustangos megmutatja, hogy nem szabad autópályára hajtani

A Ford Mustang sofőrje túl lelkesen próbált felhajtani a pályára, nem úgy jött össze, ahogy ez a KRESZ-könyvekben szerepel.

Vettel: 15 év után győzhetünk Monacóban!

Sebastian Vettel szerint a Ferrari képes lesz a győzelemért harcolni Monacóban. 15 éve tartó nyeretlenségi széria érhetne ezzel véget.

F1: A Toro Rosso jövőre már rendes motort akar

A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szerint feltétlenül új specifikációjú motorra kell váltania az istállónak 2017-ben.

Egy SEAT, amit a szenvedélynek kellene eladnia

A hamarosan leköszönő SEAT Ibiza sportos kivitele, feltűnő megjelenéssel és egy visszafogott turbós benzinmotorral.

Ő lesz a BL-döntő legsúlyosabb szereplője

A Primastar utódjaként színre lépő Nissan NV300 négy nap múlva, Milánóban tartja világpremierjét. Addig is itt egy kis ízelítő.

Schumacher csapata jönne a Forma-1-be?

Német sajtóértesülés szerint az alsóbb kategóriákban aktív Prema Powerteam a Forma-1-es belépést fontolgathatja.

Megrázó fotókon az 5-ös úton történt tragédia

BMW és kamion karambolozott az 5-ös főút 122-es kilométerénél.

Az Aston Martin Vanquish Zagato dögös formájánál csak hangja csábítóbb

Amikor egy olasz formatervező álmodta lemezek mögött felüvölt egy V12-es motor, ahhoz kevés dolog fogható.

Rekordot döntött a kecskeméti Mercedes

Több mint 180 ezer legyártott járművel húszszázalékos növekedést ért el a Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2015-ben.

F1: Körrekordok dőlhetnek Monacóban

A Mercedes technikai főnöke szerint a hétvégén sosem látott tempóban köröznek majd a Forma-1-esek.