Régen minden jobb volt?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.02.21. 05.02

Bármennyire is meglepő, de az internet és a digitális fotók előtt is volt élet. Akkor még kézzelfogható formában jöttek a képek a sajtóanyagokkal, például dián. Mutatunk is párat.

Az ötletet egy ismerősöm adta, aki miközben rám hagyott egy köbméternyi fotólabor cuccot, a raktár sarkából egy doboz gyári Volkswagen diát kotort elő, hogy kell-e ez nekem. Persze hogy kellett, annak ellenére, hogy a Golfot, Santanat, Derbyt bemutató diák közel nem voltak a legjobb állapotban. Az utolsó lökést pedig Erdős kolléga legútóbbi Ladás válogatása adta ahhoz, hogy a nyomtatott testvérlapunk archívumában kotorászva hasonló hangulatú képek után nézzek. A készlet sajnos közel sem teljes, az AutóMagazin költözése során a legtöbb márka diakészlete elkallódott, de pár érdekes felvétel azért megmaradt.

Volkswagen Santana, komoly motorválasztékkal, ma már röhejesnek mondható teljesítménnyel

Volkswagen Santana, komoly motorválasztékkal, ma már röhejesnek mondható teljesítménnyel. Az olajfolt-szerű foltok Newton-gyűrűk.

Volkswagen Golf GTI, 1981-ből

Volkswagen Golf GTI, 1983-ban érkezett a II-es Golf

Formátum szerint igen változatos a felhozatal, a normál, régről otthonról is ismerős kisfilmes dia a leggyakoribb, de akad 6 centi széles középformátumú nyersanyagra fotózott 645-ös, 6×6-os, 6×7-es, illetve 7 centis, perforált szélű nyersanyagra fényképezett és néhány ennél is nagyobb kép is. A rekorder egy Lexus képsorozat a maga 9×12 centis méretével. Aki tartott már kézben diát, az el tudja képzelni, hogy mennyire látványosak lehetnek ezek a képek a megszokottnál négyszer, tízszer nagyobb méretben, nem ritkán a mai gépek felbontásánál is jobb minőségben. De nézzük, mik lapultak a szekrény mélyén a legutóbbi költözéskor.

Csinos gyári csomagolásban így néz ki egy 7 centi széles filmre készített gyári fotósorozat

Csinos gyári csomagolásban így néz ki egy 7 centi széles filmre készített gyári fotósorozat. Ezt éppen a FIAT készítette, küldte

Tanulságosak a korabeli műszaki tartalmakat bemutató robbantott ábrák, grafikák is. Akad belőlük rengeteg, és valószínűleg tovább tartott őket megrajzolni, mint manapság. Igaz, egy-egy darabon már látszik, hogy számítógépes munka végeredménye. De ez nem feltétlenül válik erényére.

1999-es Buick fékrendszere

1999-es Buick blokkolásgátlós fékrendszere, eléggé pixeles rajzon

Peugeot 605 SV, 3 literes motorral. Igazán szép rajz.

Peugeot 605 SV, 3 literes motorral. Igazán szép rajz.

Egy laza, valóban kézzel összedobott, mégis tetszetős grafika

Egy laza, valóban kézzel összedobott, mégis tetszetős grafika

A koncepcióautók leginkább arra jók, hogy felizgassanak és az ember rettenetesen várja azt a modellt, amit majd a tanulmány alapján kifaragnak. Ilyenkor még szárnyal a fantázia, beleférnek a drága megoldások, különleges anyagok is. Aztán mire szériaéretté válik a dolog, teljesen kiherélik az eredeti ötletet. Nézzük meg a Renault Scenic-et 1991-ből, és tegyük mellé azt, ami végül a boltokba került.

Renault Scenic 1991-ből. Nemcsak az autó, hanem a szemüvegek is nagyon menők lehettek akkor

Renault Scenic 1991-ből. Nemcsak az autó, hanem a szemüvegek is nagyon menők lehettek akkor

Aranyszínű fürdőköpenyben a legjobb a napba bámulni

Aranyszínű pizsamában a legjobb a napba bámulni. Vegyük észre, mennyire kidolgozatlan a tolóajtó oldala!

De itt van például a Citroën Xsara őse is, szintén a sivatagban, homokdűnék között fotózva, a CSOK-ról tárgyaló háromgyerekes családdal, akik eddig látszólag ebben az autóban tengették életüket.

Egy kellemes Citroën belsőből senkinek nem akarózik kiszállni a gyilkos UV sugárzásba

Egy kellemes Citroën belsőből senkinek nem akarózik kiszállni a gyilkos UV sugárzásba. A borostás, kockás inges meg gyanús. Lehet, hogy tanár.

Renault Initiale, amiből a Vel Satis született meg

Renault Initiale, amiből a Vel Satis született meg

Ebbe is jutott nő, de ez nagyon szigorú. Még a haja is.

Ebbe is jutott nő, de ez nagyon szigorú. Még a haja is.

A legmókásabbak mégis azok a képek, amiken olyan tanulmányautók láthatók, amik sosem élték meg, hogy szériamodellé váljanak. Valahol van egy kis szomorú mellékízűk ezeknek a fotóknak, hiszen amikor kitalálták őket, teljesen komolyan hittek bennük. Aztán valaki valahol átnézett egy Excel táblát, majd egy vastag filccel áthúzta az egészet a vérbe.

Mondjuk itt ez a Suzuki tanulmányautó:

Suzuki tanulmányautó. Úgy fest, mintha leszakadt volna az orra

Suzuki tanulmányautó. Úgy fest, mintha leszakadt volna az orra. De legalább akkor még nem volt divat a 22 colos kerék

Hát, nem kívántam meg

Hát, nem kívántam meg

Vagy ez a Peugeot, amit Geszti Péter díjas szóviccel élve Runabout-nak neveztek el. Értik, ugye, run a boat, hehe.

Mint Godzilla klumpája, úgy néz ki ez a Peugeot tanulmány. Mondjuk a kék üveg nekem bejön.

Mint Godzilla klumpája, úgy néz ki ez a Peugeot tanulmány. Mondjuk a kék üveg, meg a gigászi vágódeszka hátul nekem bejön, egy disznót simán fel lehet rajta dolgozni, és a teakfa fel sem ázik a sok létől

Ez nem egy belvárosi, Lidocain-szagú fogászat várója, hanem a Renault Pangea belseje 1997-ből

Ez nem egy belvárosi, Lidocain-szagú fogászat várója, hanem a Renault Pangea belseje 1997-ből

A sok különleges, sokszor teljesen ismeretlen modell mellett érdemes a létezők képeit is átfutni. Ezeken a korabeli divatnak megfelelően felöltöztetett statiszták adnak pluszt a képekhez. Mindig jó röhögni a már lefutott divathullámokon, és reménykedni, hogy többet nem jönnek vissza. Pár év múlva jókat derülünk majd a sok, méteres szakállú, Kossuth Lajos-nak öltözött figurán, mint ahogy a bundesliga hajat, vagy a magastalpú cipőt is elvitte már az ördög.

A Mozaiki utcában biztos tökön szúrnák magukat, ha ilyen színű autóval gördülne be valaki a csarnokba. A néni ruhája is tízpontos

A Mozaiki utcában biztos tökön szúrnák magukat, ha ilyen színű Suzukival gördülne be valaki a csarnokba. A néni ruhája is tízpontos

Ó, az a márkás kerékpáros ruházat, a Clio mellett...

Ó, az a márkás kerékpáros ruházat, a Clio mellett…

Érettségi találkozókon még belefuthat az ember hasonló szabású gúnyába. A bal felső zsebbe tessék odaképzelni egy 256 kB-os menedzserkalkulátort is

Érettségi találkozókon még belefuthat az ember hasonló szabású gúnyába. A bal felső zsebbe tessék odaképzelni egy 256 kB-os menedzserkalkulátort is

Mások által csinosnak mondott főnökasszony a hátsó ülésen. Ígéretes helyzet

Mások által csinosnak mondott főnökasszony az Opel Maxx hátsó ülésén. Ígéretes helyzet

Tankoláshoz így illik felöltözni

Tankoláshoz így illik felöltözni. Közben jobb kezünk középső ujjával finoman cirógassuk automata Golfunkat

Atomtámadástól is véd

Atomtámadástól is véd a bádogpendely

A végére maradt még néhány furcsa fotó, mindenféle cím, vagy segítség nélkül. Lehet találgatni, hogy vajon ezek micsodák:

Jó, ezt még elárulom. Ez egy Daewoo Bucrane. Csinos, igaz? Giugiaro keze is benne van ebben a formában.

Jó, ezt még elárulom. Ez egy Daewoo Bucrane. Csinos, igaz? Giugiaro keze is benne van ebben a formában.

Sokpontos kérdés. Annyira kretén, hogy szerintem francia lesz ez.

Sokpontos kérdés. Annyira kretén, hogy szerintem francia lesz ez.

48

31

Kommentek

F1: Rosberg megúszta a büntetést

A Magyar Nagydíj versenybírói nem büntették Nico Rosberget, amiért az időmérőn sárga zászlók alatt futotta leggyorsabb körét. A németé a pole vasárnapra, de mások még bajban lehetnek.

Bunkó módon parkolsz? Jön a bosszú!

Néhány helyen nem csak a közteresek, de a polgárok sem nézik jó szemmel a helytelen parkolást, megleckéztetik a tulajt.

F1: Rosberget beidézték, még elveszhet a pole

A Magyar Nagydíj versenybírói kora este vizsgálat alá vonták ico Rosberg időmérős gyors körét. Még nem lefutott a sárga zászlós ügy.

Őrült Ladákból soha nem elég!

Újra és újra találni gyöngyszemeket, amiből finom ladás válogatást lehet csinálni. Nézegessétek sok szeretettel!

Alonso nem volt még ilyen jó helyen idén

Alonso sokak időmérőjét rontotta el utolsó körös megpördülésével, de azért ő boldog, mert ilyen jól nem szerepelt még idén.

A Playboy lányoknak nem rossz az ízlésük

Visszalapoztuk kicsit az elmúlt évtizedek leghíresebb férfimagazinjába és rájöttünk, hogy a Playmatek imádják rózsaszín autókat.

Vettel: Button elaludt a pályán!

A ferraris Sebastian Vettelt hibáztatta a Magyar Nagydíj időmérője után, a német úgy véli, az első háromban lehetett volna, ha mclarenes veterán nem tartja fel.

Törtek az autók az időmérő edzésen – videók

Nem mindenki tudott megbirkózni a Forma-1 Magyar Nagydíj időmérőjén a Hungaroringre lezúdult esővel. Massa, Haryanto és Ericsson is adott feladatot a szerelőinek estére. Videón a balesetek.

Hamilton nem csalódott, hogy Rosbergé a pole

Nico Rosberg nyerte a 2016-os Forma-1 Magyar Nagydíj időmérő edzését. Vasárnap összecsaphat mellőle induló csapattársával, Lewis Hamiltonnal. Így értékeltek a szombati nap után.

F1: Alonso hibája adta Rosbergnek pole-t

A Magyar Nagydíj kaotikus, maratoni időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg lett az első, míg csapattársát, Lewis Hamiltont feltartotta a kipördült Fernand Alonso. Eső, balesetek, tűzijáték a Hungaroringen.

Így töri össze magát egy idióta autós

Főhősünk tökéletesen mutatja be, mit ne tegyünk autópályán, nagy sebességgel haladva.

Nem állt tilosban, de a targoncás mégis arrébb rakta

Nincs mese, ha kell a hely, akkor kell a hely. Kevés volt a terület a teherautónak, jött a targoncás és segített.