Egyre több a halott az utakon. Mit tesz a rendőrség?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.19. 05.45

Azt hittük, látványos balesetmegelőzési akciókról és széles körű tájékoztatási programokról beszél majd a rendőrség. Tévedtünk.

Nemrég tették közzé a 2015-re vonatkozó legfontosabb baleseti statisztikákat, amelyek elkeserítő adatokat tartalmaznak. Ráadásul most már trendszerűnek mutatják a romlást, ugyanis kiderült, hogy

  • 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a halálos balesetek száma a hazai utakon
  • 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a balesetben meghaltak száma
  • 2013, majd 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a személysérüléssel járó balesetek száma
  • 2013, majd 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a súlyos sérüléssel járó balesetek száma

Ezek ismeretében indokoltnak éreztük megkérdezni a rendőrséget, hogy idén mi mindennel készülnek a balesetek és a tragédiák csökkentésére, mert muszáj tenni valamit. Természetesen a balesetekért legnagyobbrészt azok okozói a felelősek, de az is tény, hogy a rendőrség egyik legfontosabb feladata minden létező eszközével erősíteni a közlekedésbiztonságot, és minimalizálni a balesetszámot. Nekik van erre milliárdos költségvetésük, világszínvonalú technikájuk, és több tízezer emberük. Plusz, megismételjük még egyszer: törvényi kötelezettségük. Elküldtünk hát nekik pár egyszerű kérdést, arra számítva, hogy az idei cselekvési tervükkel kapcsolatban ilyesmikről tájékoztatják a nyilvánosságot rajtunk keresztül:

  • idén végre megszállják a saját adataik szerint leginkább balesetveszélyes kereszteződéseket
  • kivonulnak az oktatási intézményekbe, és előadásokat tartanak a gyerekeknek a közlekedés veszélyeiről
  • a mobil traffipaxokat a kint felejtett 30-as tábláktól a balesetektől hemzsegő útszakaszokra vezénylik
  • rendőröket állítanak azokhoz a zebrákhoz, amelyeknél rendszeresek a gázolások
  • tévékben, rádiókban jelennek meg óvatosabb vezetésre kérő társadalmi hirdetésekkel, szórólapokkal árasztják el a legnagyobb parkolóban álló autók ezreit
  • összesítik a lekopott felfestésű zebrákat, a helytelen vagy hiányos táblázásokat, figyelik a rosszul beállított lámpákat, és sürgősen figyelmeztetik az illetékes útkezelőket ezek kijavítására
  • megkeresik az újságok illetékeseit, hogy találjunk ki közösen figyelemfelkeltő cikksorozatokat a biztonságos vezetés propagálására

és hasonlók.

Bírságot írnak. Látunk idén mást is

Bírságot írnak. Látunk idén mást is?

Mi ilyen újdonságokról, hatékonynak ígérkező rendőri megmozdulásokról szerettünk volna beszámolni, amelyek látványosan a balesetmegelőzésre fókuszálnak. Tájékoztatási kötelezettségünknek tettünk volna eleget ezzel, másrészről a magunk eszközeivel felhívtuk volna a figyelmet az egyre súlyosbodó problémára. Nem demagógia, tényleg emberéletekről van szó. A rendőrség válaszaiból gyorsan kiderült, nem partnerek ebben.

Megdöbbentő válaszokat küldtek

Ritkán teszünk ilyet, de ezúttal indokoltnak érezzük közölni a rendőrségnek küldött – szerintünk – konkrét tettekre vonatkozó kérdéseinket, és a – szerintünk – konkrétumokat nélkülöző válaszaikat. Íme! Hogyan értékeli az ORFK, hogy évek óta folyamatosan növekszik a személysérüléses balesetek száma (könnyű és súlyos egyaránt), a halálos kimenetelű baleseteké, és a balesetekben meghaltak száma? A rendőrség folyamatosan figyelemmel kíséri a közúti közlekedési balesetek számszerű alakulását, és azon belül a baleseti okok, valamint a balesetokozók megoszlását, annak alakulását. Az ennek keretében folytatott értékelések alapján már évekkel ezelőtt (a közlekedésbiztonsági szempontból kedvező időszakban) láthatóvá vált, hogy a csökkenő tendencia megtorpant, és várhatóan kedvezőtlen időszak is bekövetkezik. A rendőrség a közlekedésbiztonság javulását célzó új stratégiáját ennek megfelelően alakította ki. Milyen okai vannak a halálos balesetek, az utakon meghaltak, és megsérültek számának 2013-as, 2014-es, és 2015-ös emelkedéseknek? (Évenként külön indoklást kérünk, amennyiben volt az adott évre jellemző speciális ok.) A közlekedésbiztonsági helyzetet számos tényező befolyásolja. Ebből következően sohasem lehet egyetlen okra, körülményre visszavezetni a közlekedésbiztonsági mutatók alakulását. Ugyanakkor a rendőrség továbbra is kiemelt szerepet tanúsít a közlekedő ember közlekedési magatartásának, a közlekedési szabályok megtartásának. Megítélésünk szerint ugyanis a szabályok nagyobb fokú megtartásával, a közlekedők moráljának javításával, javulásával tovább csökkenne a közlekedési balesetek száma. Nyilván a kedvezőtlen trendek megfordításán dolgoznak 2016-ban az ORFK illetékesei és a rendőrök országszerte. Kérjük, sorolják fel azokat a konkrét intézkedéseket, amiket 2016-ban tervez ez ügyben végrehajtani a rendőrség! A rendőrség ez évi közlekedésbiztonsági tevékenységének megismerésének érdekében javasoljuk, hogy kísérje figyelemmel a rendőrség, valamint az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapját (www.police.hu, www.baleset-megelozes.eu). Meg tudja állítani idén a rendőrség a trendeket? 2016 elhozza a baleseti statisztikák újbóli csökkenését? A közlekedésbiztonság számos tényezője közül az egyik a közlekedő ember. A rendőrség a rendelkezésre álló jogi eszközei által alapvetően erre a tényezőre képes hatni. Az ennek érdekében kifejtett tevékenységünk részét képezi többek között a helyes közlekedésre nevelés érdekében folytatott tevékenységünk, valamint a közlekedési szabályok önkéntes megtartásának irányába ható közúti ellenőrzéseink. Ugyanakkor a közlekedés összetettsége miatt (pl. a közlekedési útvonal és a közlekedési eszköz közlekedésbiztonsági jelentősége révén) a rendőrség önállóan garantálni nem képes a közlekedésbiztonság javulását. A céljainak elérése érdekében számít valamennyi, a kérdéses téma iránt felelősséget érző támogatására, együttműködésére, összefogására. A rendőrség tervei szerint az év melyik hónapjától rögzíti (majd az ORFK rendszere bünteti) folyamatosan, üzemszerűen a VÉDA (mind a 365 fix, és a 160 darab mobil készülék) a sebességhatárok megszegőit? A korábban kinyilvánítottaknak megfelelően a rendőrség két héttel az éles üzem bevezetése előtt közölni fogja a 365 fixen telepített Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont éles üzemű működésének időpontját. A változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok sebességmérésre éles üzemben való alkalmazása 2015. március 26-án már megkezdődött, mely bejelentés széles nyilvánosságot is kapott. A rendőrség tervei szerint az év melyik hónapjától rögzíti (majd az ORFK rendszere bünteti) folyamatosan, üzemszerűen a VÉDA (mind a 365 fix, és a 160 darab mobil készülék) a szabálytalanul sávot váltókat, piroson áthajtókat, a biztonsági övet nem használókat, és a vezetés közben telefonáló sofőröket? A kérdéses jogsértések feltárása és dokumentálása éles üzemben történő megkezdésének időpontját a rendőrség két héttel annak megkezdése előtt közölni fogja. A kamerarendszer nem fogja ellenőrizni a kézben tartott mobil rádiótelefon menet közbeni használatát. A VÉDA Intelligens Kamerahálózattal kapcsolatban számos információ megtalálható a rendőrség honlapján (www.police.hu).

Ennyi mindent tud majd. Eredetileg tavalyra ígérték, még most sem szóltak róla, hogy működne

Ennyi mindent tud majd. Eredetileg tavalyra ígérték, még most sem szóltak róla, hogy működne a sebességmérésen felül

Külön kérdezzük, mi mindent tesz 2016-ban a rendőrség a sebességhatárok túllépőinek bírságolásán túl a számos egyéb balesetveszélyes szabálysértés csökkentése érdekében? Itt is konkrét intézkedések felsorolását kérjük, amennyiben tervez ilyeneket a rendőrség. A rendőrség közlekedésbiztonság érdekében kifejtett tevékenysége a sebesség-ellenőrzésen kívül számos más módon is megnyilvánul. Ennek megismerésére ajánljuk szíves figyelmébe a  rendőrség, valamint az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapját (www.police.hu, www.baleset-megelozes.eu). Jól látják, sehol semmi kézzelfogható terv, akció, program.

Ön mit gondol erről?

Természetesen ismerjük a rendőrség honlapját, és a szerkesztőségek nagy részének gyakorlatához hasonlóan több munkatársunk naponta többször is megnézi az oldalt. De hogy ne érjen minket a figyelmetlenség vádja, most átnéztük a police.hu hírfolyamának a cikkírás ezen mondatának leírásától számítva visszafelé a legutolsó 50 darab bejegyzést a „Legfrissebb hírek” rovatban. Hátha mégis ott lapulnak valahol a nagy dolgok.

Szavazás

Vajon mi az igazság?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Balesetek voltak itt, kolbászt loptak ott, útlezárás amott. Többségében ez van a police.hu-n. Sajnos nem találtunk országos baleset-megelőzési akciókról információkat. Mi tényleg csupa klassz dologról akartunk beszámolni ebben a cikkben, amiktől valamicskével jobb lesz a helyzet. Vajon tényleg nem látunk idén új, progresszív, hatékony, és az év végén kimutatható eredményekkel járó baleset-megelőzési tevékenységet a rendőrségtől? Erre gondolni sem merünk. Vagy a valóság az, hogy egymás után sorjáznak majd a kreatív ötletek, világmegváltó dolgok, csak most magasról tesz az ORFK rajtunk keresztül az olvasóinkra? Azokra az autósokra, akiknek az adójából van a fizetésük, a Mercedes rendőrautójuk, na és a szuper traffipaxuk. Önök mit gondolnak? Szavazzanak, majd mondják el a véleményüket a kommentmezőben! De a legfőképpen: vezessenek az eddig megszokottól is óvatosabban!

Kommentek

Iszonyatos pénz megy a hidrogénbe

Tizenhárom ipari szereplő, köztük öt autógyártó együttesen tízmilliárd euróval készül hozzájárulni a hidrogén alapú mobilitás fejlesztéséhez. Öt év alatt költik el ezt az eszméletlen összeget.

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.