Egyre több a halott az utakon. Mit tesz a rendőrség?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.19. 05.45

Azt hittük, látványos balesetmegelőzési akciókról és széles körű tájékoztatási programokról beszél majd a rendőrség. Tévedtünk.

Nemrég tették közzé a 2015-re vonatkozó legfontosabb baleseti statisztikákat, amelyek elkeserítő adatokat tartalmaznak. Ráadásul most már trendszerűnek mutatják a romlást, ugyanis kiderült, hogy

  • 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a halálos balesetek száma a hazai utakon
  • 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a balesetben meghaltak száma
  • 2013, majd 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a személysérüléssel járó balesetek száma
  • 2013, majd 2014 után 2015-ben is tovább nőtt a súlyos sérüléssel járó balesetek száma

Ezek ismeretében indokoltnak éreztük megkérdezni a rendőrséget, hogy idén mi mindennel készülnek a balesetek és a tragédiák csökkentésére, mert muszáj tenni valamit. Természetesen a balesetekért legnagyobbrészt azok okozói a felelősek, de az is tény, hogy a rendőrség egyik legfontosabb feladata minden létező eszközével erősíteni a közlekedésbiztonságot, és minimalizálni a balesetszámot. Nekik van erre milliárdos költségvetésük, világszínvonalú technikájuk, és több tízezer emberük. Plusz, megismételjük még egyszer: törvényi kötelezettségük. Elküldtünk hát nekik pár egyszerű kérdést, arra számítva, hogy az idei cselekvési tervükkel kapcsolatban ilyesmikről tájékoztatják a nyilvánosságot rajtunk keresztül:

  • idén végre megszállják a saját adataik szerint leginkább balesetveszélyes kereszteződéseket
  • kivonulnak az oktatási intézményekbe, és előadásokat tartanak a gyerekeknek a közlekedés veszélyeiről
  • a mobil traffipaxokat a kint felejtett 30-as tábláktól a balesetektől hemzsegő útszakaszokra vezénylik
  • rendőröket állítanak azokhoz a zebrákhoz, amelyeknél rendszeresek a gázolások
  • tévékben, rádiókban jelennek meg óvatosabb vezetésre kérő társadalmi hirdetésekkel, szórólapokkal árasztják el a legnagyobb parkolóban álló autók ezreit
  • összesítik a lekopott felfestésű zebrákat, a helytelen vagy hiányos táblázásokat, figyelik a rosszul beállított lámpákat, és sürgősen figyelmeztetik az illetékes útkezelőket ezek kijavítására
  • megkeresik az újságok illetékeseit, hogy találjunk ki közösen figyelemfelkeltő cikksorozatokat a biztonságos vezetés propagálására

és hasonlók.

Bírságot írnak. Látunk idén mást is

Bírságot írnak. Látunk idén mást is?

Mi ilyen újdonságokról, hatékonynak ígérkező rendőri megmozdulásokról szerettünk volna beszámolni, amelyek látványosan a balesetmegelőzésre fókuszálnak. Tájékoztatási kötelezettségünknek tettünk volna eleget ezzel, másrészről a magunk eszközeivel felhívtuk volna a figyelmet az egyre súlyosbodó problémára. Nem demagógia, tényleg emberéletekről van szó. A rendőrség válaszaiból gyorsan kiderült, nem partnerek ebben.

Megdöbbentő válaszokat küldtek

Ritkán teszünk ilyet, de ezúttal indokoltnak érezzük közölni a rendőrségnek küldött – szerintünk – konkrét tettekre vonatkozó kérdéseinket, és a – szerintünk – konkrétumokat nélkülöző válaszaikat. Íme! Hogyan értékeli az ORFK, hogy évek óta folyamatosan növekszik a személysérüléses balesetek száma (könnyű és súlyos egyaránt), a halálos kimenetelű baleseteké, és a balesetekben meghaltak száma? A rendőrség folyamatosan figyelemmel kíséri a közúti közlekedési balesetek számszerű alakulását, és azon belül a baleseti okok, valamint a balesetokozók megoszlását, annak alakulását. Az ennek keretében folytatott értékelések alapján már évekkel ezelőtt (a közlekedésbiztonsági szempontból kedvező időszakban) láthatóvá vált, hogy a csökkenő tendencia megtorpant, és várhatóan kedvezőtlen időszak is bekövetkezik. A rendőrség a közlekedésbiztonság javulását célzó új stratégiáját ennek megfelelően alakította ki. Milyen okai vannak a halálos balesetek, az utakon meghaltak, és megsérültek számának 2013-as, 2014-es, és 2015-ös emelkedéseknek? (Évenként külön indoklást kérünk, amennyiben volt az adott évre jellemző speciális ok.) A közlekedésbiztonsági helyzetet számos tényező befolyásolja. Ebből következően sohasem lehet egyetlen okra, körülményre visszavezetni a közlekedésbiztonsági mutatók alakulását. Ugyanakkor a rendőrség továbbra is kiemelt szerepet tanúsít a közlekedő ember közlekedési magatartásának, a közlekedési szabályok megtartásának. Megítélésünk szerint ugyanis a szabályok nagyobb fokú megtartásával, a közlekedők moráljának javításával, javulásával tovább csökkenne a közlekedési balesetek száma. Nyilván a kedvezőtlen trendek megfordításán dolgoznak 2016-ban az ORFK illetékesei és a rendőrök országszerte. Kérjük, sorolják fel azokat a konkrét intézkedéseket, amiket 2016-ban tervez ez ügyben végrehajtani a rendőrség! A rendőrség ez évi közlekedésbiztonsági tevékenységének megismerésének érdekében javasoljuk, hogy kísérje figyelemmel a rendőrség, valamint az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapját (www.police.hu, www.baleset-megelozes.eu). Meg tudja állítani idén a rendőrség a trendeket? 2016 elhozza a baleseti statisztikák újbóli csökkenését? A közlekedésbiztonság számos tényezője közül az egyik a közlekedő ember. A rendőrség a rendelkezésre álló jogi eszközei által alapvetően erre a tényezőre képes hatni. Az ennek érdekében kifejtett tevékenységünk részét képezi többek között a helyes közlekedésre nevelés érdekében folytatott tevékenységünk, valamint a közlekedési szabályok önkéntes megtartásának irányába ható közúti ellenőrzéseink. Ugyanakkor a közlekedés összetettsége miatt (pl. a közlekedési útvonal és a közlekedési eszköz közlekedésbiztonsági jelentősége révén) a rendőrség önállóan garantálni nem képes a közlekedésbiztonság javulását. A céljainak elérése érdekében számít valamennyi, a kérdéses téma iránt felelősséget érző támogatására, együttműködésére, összefogására. A rendőrség tervei szerint az év melyik hónapjától rögzíti (majd az ORFK rendszere bünteti) folyamatosan, üzemszerűen a VÉDA (mind a 365 fix, és a 160 darab mobil készülék) a sebességhatárok megszegőit? A korábban kinyilvánítottaknak megfelelően a rendőrség két héttel az éles üzem bevezetése előtt közölni fogja a 365 fixen telepített Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont éles üzemű működésének időpontját. A változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok sebességmérésre éles üzemben való alkalmazása 2015. március 26-án már megkezdődött, mely bejelentés széles nyilvánosságot is kapott. A rendőrség tervei szerint az év melyik hónapjától rögzíti (majd az ORFK rendszere bünteti) folyamatosan, üzemszerűen a VÉDA (mind a 365 fix, és a 160 darab mobil készülék) a szabálytalanul sávot váltókat, piroson áthajtókat, a biztonsági övet nem használókat, és a vezetés közben telefonáló sofőröket? A kérdéses jogsértések feltárása és dokumentálása éles üzemben történő megkezdésének időpontját a rendőrség két héttel annak megkezdése előtt közölni fogja. A kamerarendszer nem fogja ellenőrizni a kézben tartott mobil rádiótelefon menet közbeni használatát. A VÉDA Intelligens Kamerahálózattal kapcsolatban számos információ megtalálható a rendőrség honlapján (www.police.hu).

Ennyi mindent tud majd. Eredetileg tavalyra ígérték, még most sem szóltak róla, hogy működne

Ennyi mindent tud majd. Eredetileg tavalyra ígérték, még most sem szóltak róla, hogy működne a sebességmérésen felül

Külön kérdezzük, mi mindent tesz 2016-ban a rendőrség a sebességhatárok túllépőinek bírságolásán túl a számos egyéb balesetveszélyes szabálysértés csökkentése érdekében? Itt is konkrét intézkedések felsorolását kérjük, amennyiben tervez ilyeneket a rendőrség. A rendőrség közlekedésbiztonság érdekében kifejtett tevékenysége a sebesség-ellenőrzésen kívül számos más módon is megnyilvánul. Ennek megismerésére ajánljuk szíves figyelmébe a  rendőrség, valamint az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapját (www.police.hu, www.baleset-megelozes.eu). Jól látják, sehol semmi kézzelfogható terv, akció, program.

Ön mit gondol erről?

Természetesen ismerjük a rendőrség honlapját, és a szerkesztőségek nagy részének gyakorlatához hasonlóan több munkatársunk naponta többször is megnézi az oldalt. De hogy ne érjen minket a figyelmetlenség vádja, most átnéztük a police.hu hírfolyamának a cikkírás ezen mondatának leírásától számítva visszafelé a legutolsó 50 darab bejegyzést a „Legfrissebb hírek” rovatban. Hátha mégis ott lapulnak valahol a nagy dolgok.

Szavazás

Vajon mi az igazság?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Balesetek voltak itt, kolbászt loptak ott, útlezárás amott. Többségében ez van a police.hu-n. Sajnos nem találtunk országos baleset-megelőzési akciókról információkat. Mi tényleg csupa klassz dologról akartunk beszámolni ebben a cikkben, amiktől valamicskével jobb lesz a helyzet. Vajon tényleg nem látunk idén új, progresszív, hatékony, és az év végén kimutatható eredményekkel járó baleset-megelőzési tevékenységet a rendőrségtől? Erre gondolni sem merünk. Vagy a valóság az, hogy egymás után sorjáznak majd a kreatív ötletek, világmegváltó dolgok, csak most magasról tesz az ORFK rajtunk keresztül az olvasóinkra? Azokra az autósokra, akiknek az adójából van a fizetésük, a Mercedes rendőrautójuk, na és a szuper traffipaxuk. Önök mit gondolnak? Szavazzanak, majd mondják el a véleményüket a kommentmezőben! De a legfőképpen: vezessenek az eddig megszokottól is óvatosabban!

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.