Nemrég a Renault sportautó-márkájának újjászületésére szervezett eseményen jártam, amiről a keddi gyorshír után most van időm írni részletesebben. A nizzai reptér és a Monte-Carlóban, a Forma-1-es pálya piros-fehér csíkos kerékvetői mellé telepített sátor közötti transzferen jól elbeszélgettünk a sofőrrel, egy nyugdíjas közalkalmazottal, aki beugrik segédkezni a helyi autóklub által szervezett a WRC-versenyen is. Azt mesélte, hogy az OGC Nice és az AS Monaco FC, a két szomszédos focicsapat meccsein a kemény monacói rendőrök rendesen helyre teszik a vendégszurkolókat, akik itt külföldiek. (A Földközi-tenger francia szakaszába ékelődő Monaco, bár összesen két négyzetkilométeres, de önálló állam és a franciák számára is külföld. A városállamon kocsival átutazva ebből nem sokat venni észre, például a rendszámok mások. A párutcás Monte-Carlo a Monacón belüli legnagyobb település.)  

Jachtok és orosz oligarchák

Nizza, franciául Nice (e: nisz, nem nájsz) körzetében nagyjából 350 000 euró körül mozog egy 75 négyzetméteres lakás ára. Ebből a több mint 105 millió forintból más francia vidékeken tekintélyes házat lehet venni, de a nizzai árakat felverik a turizmusból fakadó munkalehetőségek és a napsütésért fizetendő felár. Alpinerelaunch2016_00019 A Tengeri-Alpok déli oldalán többnyire ragyog a nap, de bő egyórás autóútra áprilisig síelni lehet és ősszel sem hideg a tenger. Félelmetes pénztömeg koncentrálódik az Azúr-partra: a nizzai reptéren nem taxitársaságok, hanem helikopteres személyszállítók reklámtábláiba futottam bele és orosz nyelvű transzparens kínált luxusjachtokat a milliárdos oligarcha üzletembereknek.

Jean Rédélé, az Alpine atyja

Amíg erről beszélgettünk, oda is értünk Monte-Carlóba. Nagyjából kilencven Alpine A110 sorakozott fel a sátor előtti placcon tulajdonosával a márka visszatérésének örömére. Élőben a kétüléses, 600 kg alatti sportautók nagyon filigránok, istenkísértés ezekben döngetni országúton vagy versenyeken. Márpedig a szöges gumik arra utaltak, hogy a tulajdonosak egy része havas utakon csapat a farmotoros sportkocsikkal.

Bent már minden készen állt az Alpine visszatérésére, egy új sportautó bemutatásával. A márkanév alpesit jelent. Jean Rédélé, egy észak-franciaországi Renault-márkakereskedő fia 1955-ben alapította a márkát sportautók gyártására. Mivel a korabeli 4CV technikája volt kéznél, Rédélé is farmotoros, hátsókerék-hajtású alapokra építette súlytalan bombázóit, mint a VW Bogárból kiinduló Ferry Porsche. Az 1970-es évek elejére a Renault átvette a manufaktúrát és Dieppe, az Alpine székhelye ma is a Mégane vagy a Clio Renault Sport gyártási helyszíne. Alpinerelaunch2016_00010 Nem maradt sok idő a múlton merengeni vagy Goodwood ott tartózkodó urát, Lord Marchot kérdezgetni, mert egy versenyautóban befut Carlos Ghosn, a Renault-Nissan szövetség elnöke, aki akkora sztár, hogy japán manga képregényben is szerepelt. Ghosn (e: gón) percre pontos, mint máskor is.

Előbb a pickup, utána a sportkocsi

Nem hallgatja el, hogy vannak a sportkocsiknál fontosabb feladatok is a konszernben, például a Renault kínálatából hiányzó pickup pótlása egy platós Nissan kisteherre építve. De a Dacia alulról nagyon jól kiegészíti a kínálatot, dől belőle a pénz a kasszába és eljött az idő felülről kikerekíteni a palettát az Alpine újraélesztésével. A nemrég bemutatott Alpine Vision tanulmányautó nagyon közel áll a szériautóhoz, amit várhatóan idén év végén lepleznek le és jövőre lesz megvásárolható utcai autóként. Műszaki adatként annyit tudunk a kocsiról, hogy hátsókerék-hajtású és négyhengeres turbómotorja van. A 4,5 másodpercen belüli százra gyorsuláshoz a nagyon könnyűnek ígért autóban is legalább 250 lóerős motorra van szükség, az erőforrás egy turbós, négyhengeres benzines lehet. Alpinerelaunch2016_00022 A fehérben kiállított koncepcióautó igen mutatós darab. A design jól játszik az előd formavilágával, elöl a fényszórók elrendezése, hátul a szélvédőüveg formája idézi a nagy őst. Középen van egyetlen kipufogónyílása, mivel így kisebb a súly, mint oldalanként egy-egy véggel.

Nem lesz Alpine a Clióból és a Mégane-ból

A kavarodásban a rám kevéssé jellemző agilitással egészen Bernard Olivierig könyököltem, hogy személyesen kérdezhessem a márka vezérigazgató-helyettesét a várható termékekről. Bernard Olivier vezette négy évig a visszatérést előkészítő csapatot, a deres halántékú menedzser most lépett eggyel vissza, hogy a sorozatgyártás előkészítése zajlik. Ami biztos, hogy az elsőkerék-hajtású Renault-modellekből nem lesz Alpine, tehát nem a Mégane RS még tovább reszelt sportváltozatában kell gondolkodni. “A fronthajtás a Renault-é, egy Alpine értékeihez más alapokra van szükség” – mondta határozottan Olivier. A négykerék-hajtást viszont nem zárta ki a jövőben, mert összkerékhajtással is léteznek sportautók. Alpinerelaunch2016_00004 Egyelőre nem tudni, hogy az Alpine mikor és hogy válik egyautós gyártóból tényleges modellpalettával rendelkező márkává, mert egyetlen típussal nem életképes egy márka sem. Lépésről lépésre épülhet ki a kínálat, amiben a dolgok mai állása szerint nem kizárólag sportautók lehetnek, hanem terepjáró és elegáns limuzin is elképzelhető a tekintélyes Automotive News Europe cikke szerint.

Rali után Le Mans

Az Alpine egykor a Porschénak is odapörkölt a ralipályákon. A konstruktőrök között a Renault-Alpine nyerte az első világbajnoki címet 1973-ban, amely évben a Monte-Carlo Ralin a kék kupék kisajátították a dobogót. (1977 előtt csak márkavébét írt ki a Nemzetközi Autómobil Szövetség, az FIA, az egyéni világbajnoki pontverseny későbbi fejlemény.) A motorsport nem marad ki a visszatérés után sem, folytatódik a Le Mans-i versenyprogram. A gyár marad az LMP2 kategóriában, ahol eredményesen szerepel a hosszú távú világbajnoki futamokon, a WEC-sorozatban. A Le Mans-ban összetett győzelemre esélyt adó LMP1-es programot a Forma-1-gyel párhuzamosan egyetlen autógyártó sem finanszírozná. Alpinerelaunch2016_00006

Ár: 25 millió Ft alatt

Szinte biztosra vehető, hogy az Alpine lesz a Renault legmagasabb árú személyautója és drágábban mérik majd az eddigi csúcsmodellnél, az Espace ötödik generációjánál. Az utcai sportkocsi árára vonatkozó kérdést Carlos Ghosn igen frappánsan hárította el. “Megkérdeztem az A110-ek tulajdonosait, hogy mennyiért kaphatók ezek az autók mostanában? Legalább 80 000 eurót érnek – mondták. Az biztos, hogy ennél kevesebbe kerül majd az új” – zárta rövidre a kérdést a karakteres nagyvezér. 80 000 euró ma nagyjából 24 960 000 forintot ér. Bár egy sportautó megvásárlása merőben érzelmi alapú döntés, ebben a kategóriában sem mindegy, mennyivel lesz könnyebb a bukszánk. Az Alfa Romeo 4C 1750 TBi kupéja mellett 21 350 000 Ft szerepel az árlistában, a Spider egyenesen 24 400 000 forintba kerül. Egy Porsche 718 Boxster indulóára a hatról négyhengeresre butított, de mostantól turbós motorral 18,1 millió Ft. Alpinerelaunch2016_00005 Szintén konkurens a Győrben gyártott Audi TT Coupé, amely 230 lóerős motorral 12 389 700, 310 lóerős TTS-ként 16,1 millió forinttól konfigurálható. Várhatóan a visszatérő Alpine első modellje TTS árszintje körül mozoghat. Erre utalnak francia sajtóértesülések is: a tűzhöz közelebb ülő kollégák 40-50 ezer euró közötti összegről írtak. Aligha lehettem volna ott ezen az eseményen, ha a Renault Hungária nem tervezné bevezetni az új sportautómárkát. Egyetlen márkakereskedés körvonalazódik a fővárosban, a kristálygömbbe meredve a dél-budai Baumgartner-szalon sejlik fel az egyetlen hazai Alpine-értékesítési és -szervizpontként. Év végére, amikor a sorozatgyártású sportautó elkészül, erről is többet tudunk majd.