Veszélyben a győri Audi TT

Első találkozás: Alpine Vision

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.02.18. 07.00

4,5 másodpercen belül 100-ra gyorsuló sportautóval tér vissza az Alpine. A Renault sportmárkája a TT, a 4C és a Boxster felségterületére lép.

Nemrég a Renault sportautó-márkájának újjászületésére szervezett eseményen jártam, amiről a keddi gyorshír után most van időm írni részletesebben. A nizzai reptér és a Monte-Carlóban, a Forma-1-es pálya piros-fehér csíkos kerékvetői mellé telepített sátor közötti transzferen jól elbeszélgettünk a sofőrrel, egy nyugdíjas közalkalmazottal, aki beugrik segédkezni a helyi autóklub által szervezett a WRC-versenyen is. Azt mesélte, hogy az OGC Nice és az AS Monaco FC, a két szomszédos focicsapat meccsein a kemény monacói rendőrök rendesen helyre teszik a vendégszurkolókat, akik itt külföldiek. (A Földközi-tenger francia szakaszába ékelődő Monaco, bár összesen két négyzetkilométeres, de önálló állam és a franciák számára is külföld. A városállamon kocsival átutazva ebből nem sokat venni észre, például a rendszámok mások. A párutcás Monte-Carlo a Monacón belüli legnagyobb település.)  

Jachtok és orosz oligarchák

Nizza, franciául Nice (e: nisz, nem nájsz) körzetében nagyjából 350 000 euró körül mozog egy 75 négyzetméteres lakás ára. Ebből a több mint 105 millió forintból más francia vidékeken tekintélyes házat lehet venni, de a nizzai árakat felverik a turizmusból fakadó munkalehetőségek és a napsütésért fizetendő felár. Alpinerelaunch2016_00019 A Tengeri-Alpok déli oldalán többnyire ragyog a nap, de bő egyórás autóútra áprilisig síelni lehet és ősszel sem hideg a tenger. Félelmetes pénztömeg koncentrálódik az Azúr-partra: a nizzai reptéren nem taxitársaságok, hanem helikopteres személyszállítók reklámtábláiba futottam bele és orosz nyelvű transzparens kínált luxusjachtokat a milliárdos oligarcha üzletembereknek.

Jean Rédélé, az Alpine atyja

Amíg erről beszélgettünk, oda is értünk Monte-Carlóba. Nagyjából kilencven Alpine A110 sorakozott fel a sátor előtti placcon tulajdonosával a márka visszatérésének örömére. Élőben a kétüléses, 600 kg alatti sportautók nagyon filigránok, istenkísértés ezekben döngetni országúton vagy versenyeken. Márpedig a szöges gumik arra utaltak, hogy a tulajdonosak egy része havas utakon csapat a farmotoros sportkocsikkal.

Bent már minden készen állt az Alpine visszatérésére, egy új sportautó bemutatásával. A márkanév alpesit jelent. Jean Rédélé, egy észak-franciaországi Renault-márkakereskedő fia 1955-ben alapította a márkát sportautók gyártására. Mivel a korabeli 4CV technikája volt kéznél, Rédélé is farmotoros, hátsókerék-hajtású alapokra építette súlytalan bombázóit, mint a VW Bogárból kiinduló Ferry Porsche. Az 1970-es évek elejére a Renault átvette a manufaktúrát és Dieppe, az Alpine székhelye ma is a Mégane vagy a Clio Renault Sport gyártási helyszíne. Alpinerelaunch2016_00010 Nem maradt sok idő a múlton merengeni vagy Goodwood ott tartózkodó urát, Lord Marchot kérdezgetni, mert egy versenyautóban befut Carlos Ghosn, a Renault-Nissan szövetség elnöke, aki akkora sztár, hogy japán manga képregényben is szerepelt. Ghosn (e: gón) percre pontos, mint máskor is.

Előbb a pickup, utána a sportkocsi

Nem hallgatja el, hogy vannak a sportkocsiknál fontosabb feladatok is a konszernben, például a Renault kínálatából hiányzó pickup pótlása egy platós Nissan kisteherre építve. De a Dacia alulról nagyon jól kiegészíti a kínálatot, dől belőle a pénz a kasszába és eljött az idő felülről kikerekíteni a palettát az Alpine újraélesztésével. A nemrég bemutatott Alpine Vision tanulmányautó nagyon közel áll a szériautóhoz, amit várhatóan idén év végén lepleznek le és jövőre lesz megvásárolható utcai autóként. Műszaki adatként annyit tudunk a kocsiról, hogy hátsókerék-hajtású és négyhengeres turbómotorja van. A 4,5 másodpercen belüli százra gyorsuláshoz a nagyon könnyűnek ígért autóban is legalább 250 lóerős motorra van szükség, az erőforrás egy turbós, négyhengeres benzines lehet. Alpinerelaunch2016_00022 A fehérben kiállított koncepcióautó igen mutatós darab. A design jól játszik az előd formavilágával, elöl a fényszórók elrendezése, hátul a szélvédőüveg formája idézi a nagy őst. Középen van egyetlen kipufogónyílása, mivel így kisebb a súly, mint oldalanként egy-egy véggel.

Nem lesz Alpine a Clióból és a Mégane-ból

A kavarodásban a rám kevéssé jellemző agilitással egészen Bernard Olivierig könyököltem, hogy személyesen kérdezhessem a márka vezérigazgató-helyettesét a várható termékekről. Bernard Olivier vezette négy évig a visszatérést előkészítő csapatot, a deres halántékú menedzser most lépett eggyel vissza, hogy a sorozatgyártás előkészítése zajlik. Ami biztos, hogy az elsőkerék-hajtású Renault-modellekből nem lesz Alpine, tehát nem a Mégane RS még tovább reszelt sportváltozatában kell gondolkodni. “A fronthajtás a Renault-é, egy Alpine értékeihez más alapokra van szükség” – mondta határozottan Olivier. A négykerék-hajtást viszont nem zárta ki a jövőben, mert összkerékhajtással is léteznek sportautók. Alpinerelaunch2016_00004 Egyelőre nem tudni, hogy az Alpine mikor és hogy válik egyautós gyártóból tényleges modellpalettával rendelkező márkává, mert egyetlen típussal nem életképes egy márka sem. Lépésről lépésre épülhet ki a kínálat, amiben a dolgok mai állása szerint nem kizárólag sportautók lehetnek, hanem terepjáró és elegáns limuzin is elképzelhető a tekintélyes Automotive News Europe cikke szerint.

Rali után Le Mans

Az Alpine egykor a Porschénak is odapörkölt a ralipályákon. A konstruktőrök között a Renault-Alpine nyerte az első világbajnoki címet 1973-ban, amely évben a Monte-Carlo Ralin a kék kupék kisajátították a dobogót. (1977 előtt csak márkavébét írt ki a Nemzetközi Autómobil Szövetség, az FIA, az egyéni világbajnoki pontverseny későbbi fejlemény.) A motorsport nem marad ki a visszatérés után sem, folytatódik a Le Mans-i versenyprogram. A gyár marad az LMP2 kategóriában, ahol eredményesen szerepel a hosszú távú világbajnoki futamokon, a WEC-sorozatban. A Le Mans-ban összetett győzelemre esélyt adó LMP1-es programot a Forma-1-gyel párhuzamosan egyetlen autógyártó sem finanszírozná. Alpinerelaunch2016_00006

Ár: 25 millió Ft alatt

Szinte biztosra vehető, hogy az Alpine lesz a Renault legmagasabb árú személyautója és drágábban mérik majd az eddigi csúcsmodellnél, az Espace ötödik generációjánál. Az utcai sportkocsi árára vonatkozó kérdést Carlos Ghosn igen frappánsan hárította el. “Megkérdeztem az A110-ek tulajdonosait, hogy mennyiért kaphatók ezek az autók mostanában? Legalább 80 000 eurót érnek – mondták. Az biztos, hogy ennél kevesebbe kerül majd az új” – zárta rövidre a kérdést a karakteres nagyvezér. 80 000 euró ma nagyjából 24 960 000 forintot ér. Bár egy sportautó megvásárlása merőben érzelmi alapú döntés, ebben a kategóriában sem mindegy, mennyivel lesz könnyebb a bukszánk. Az Alfa Romeo 4C 1750 TBi kupéja mellett 21 350 000 Ft szerepel az árlistában, a Spider egyenesen 24 400 000 forintba kerül. Egy Porsche 718 Boxster indulóára a hatról négyhengeresre butított, de mostantól turbós motorral 18,1 millió Ft. Alpinerelaunch2016_00005 Szintén konkurens a Győrben gyártott Audi TT Coupé, amely 230 lóerős motorral 12 389 700, 310 lóerős TTS-ként 16,1 millió forinttól konfigurálható. Várhatóan a visszatérő Alpine első modellje TTS árszintje körül mozoghat. Erre utalnak francia sajtóértesülések is: a tűzhöz közelebb ülő kollégák 40-50 ezer euró közötti összegről írtak. Aligha lehettem volna ott ezen az eseményen, ha a Renault Hungária nem tervezné bevezetni az új sportautómárkát. Egyetlen márkakereskedés körvonalazódik a fővárosban, a kristálygömbbe meredve a dél-budai Baumgartner-szalon sejlik fel az egyetlen hazai Alpine-értékesítési és -szervizpontként. Év végére, amikor a sorozatgyártású sportautó elkészül, erről is többet tudunk majd.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.