Meddig csökkenhet tovább az üzemanyag ára?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.17. 05.45

Szinte forintra megmondják a szakértők, hogy mennyire viheti le a pincéig süllyedt olajár a töltőállomások árait.

Tovább csökkent ma a benzin és a gázolaj ára. Múlt pénteken is lejjebb ment. Múlt szerdán is, és az azt megelőző hónapokban is szinte csak csökkent és csökkent az ár, a benzin és a gázolaj átlaga is 300 forint alatt van. Budapesten 290-ért is lehet tankolni, vidéken 280 alatt is. Már alig emlékszünk rá, ezért utána néztem: 2009-ben volt utoljára ennyire olcsó az üzemanyag. Mindennek hátterében a nyersolaj árának tartós mélyrepülése áll, és ha az elmúlt időszak történéseket nézzük, nem látni a közeli fordulat jeleit. Az OPEC tagországai a múlt héten sem tudtak megállapodni az olajtermelés csökkentéséről, ami a piac törvényei szerint megállíthatná az árcsökkentést, eközben a nemzetközi szankciók mérséklése után levegőhöz jutó Irán bejelentette, fokozatosan növeli olajkivitelét a nyomott olajár ellenére az elkövetkező hónapokban. Az iraki kivitel rekord szinten, veszteségei ellenére Szaúd-Arábia is növelte kitermelését. Jelenleg senki nem tudhatja, mi történik az elkövetkező hónapokban, de prognózisok természetesen vannak. A közel keleti országok sorsa a magyar átlagautóst persze hidegen hagyják, számára az a legfontosabb kérdés, hogy a hazai kutaknál meddig eshet tovább a benzin és a gázolaj ára. Magyar energetikai szakértőket kérdeztünk erről.

De először nézzük meg, miből áll össze a totemekre kiírt ár

Kapásból mindenki rávágja: leginkább adóból! Ebben nem is tévednek az autósok, az üzemanyagok árának több mint 50 százaléka adó. Jelenleg 110-120 forint között van a jövedéki adó, per liter, amire rájön még a 27 százalékos áfa is. Igen, jól látják, az adóra is megy még adó. 2-3 százaléknyi a kisker árrés, 9-10 százalék körül van a nagyker árrés, 36-38 százalék körüli az olajár, plusz a jövedéki adó, és mindennek az áfája adja ki egy liter benzin és gázolaj árát. Az Európa-bajnok áfánk ellenére az viszont közkeletű tévedés, hogy nálunk kiugróan magas lenne az üzemanyagok adótartama. Az Egyesült Államokhoz képest valóban, de nem az a korrekt viszonyítási pont. “A magyar adótartam összességében alig tér el az európai átlagtól. Az EU-ban gyakorlatilag elvárás, hogy határozottan meg kell adóztatni az üzemanyagot, aminek az elvi alapja a környezetvédelem, a gyakorlati haszna pedig minden nemzeti költségvetés számára az, hogy biztosan befolyó, jelentős mértékű, és jól tervezhető adóbevétel származik belőle” – mondja a Vezessnek Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezetője.

Az eurót használó Szlovákiánál, és Ausztriánál nagyobb mértékben csökkent nálunk az ár, a külföldi fuvarozók inkább nálunk tankolnak


Folytatódik a nyersolaj árának csökkenése?

Az általunk megkérdezettek szerint aligha, aminek egyszerű oka, hogy a most 30 dollár környékén mozgó ár – ne felejtsük, két éve még 110 volt – több jelentős exportőr számára szinte elviselhetetlen terhet jelent. Venezuela kitermelési költségei állítólag eleve felette vannak ennek, Szaúd-Arábiában már most kétszámjegyű a költségvetés hiánya, Oroszországból pedig már tavaly baljós hírek szivárogtak. A cikk írásának órájában jön a hír: e két ország egyeztet a kitermelésről, mire egyből 34 dollár fölé pattan az ár. “Hosszútávon ezen az extrém alacsony szinten nem tud megmaradni az ár, sőt, idén már valamilyen mértékű visszarendeződés várható” – jósolja Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Kérdésünkre, hogy 2016 első felében mi lehet, azt mondja, 3-6 hónapos távlatban ezen az árszinten várható a mozgása, maximum 10-15 százalékos eltéréssel. Eszerint a nyersolaj várható ára valószínűleg nem fog a hazai kutaknál további, markáns árcsökkenést hozni.

Tegyük fel, mégis tovább esik az olajár. És gyengül a forint. Van olyan, hogy minimumár?

Ami alá, ha törik, ha szakad, biztosan nem megy a kutaknál az üzemanyag literje. 200 forint is lehet, vagy a mostani felére is eshet az ár? Sajnos nem, ne reménykedjen senki. Bármi bekövetkezhet a tőzsdéken, ám az általunk megkérdezettek szerint nagyjából 250 forint az a szint, ami alá gyakorlatilag ma már nem tud beesni az ár.

A titkolózó Mol százhalombattai finomítója (fotó: Máthé Zoltán, MTI)

Egyrészt látjuk, hogy a nyersolaj ára a kutak árában egyharmad alatti arányt jelent (megismételjük, a 36-38 százalék még áfa nélkül értendő), másrészt a 110-120 forintos jövedéki adó fix, és megrengethetetlen a 27 százalékos áfa is. Plusz akármennyibe kerül a nyersolaj ára, vannak finomítási, szállítási és kereskedelmi költségek. Hegedűs és Grád egybehangzóan állítják, a mostaninál nem sokkal lejjebb, nagyjából az említett 250 forint környéke az elméleti minimumár. Természetesen megkerestük a magyar piaci árakat legnagyobbrészt meghatározó Molt is. Az olajtársaság nem akart a kérdésekre válaszolni, a tőlük jól ismert mantrát ismételgették: árakról, árakkal kapcsolatban nem nyilatkoznak.

Alacsony az ár, kisebb az állam áfa-bevétele. Akkor jön az adóemelés?

Ahogyan a GKI Energiakutató ügyvezetője mondta, az államok szeretik az üzemanyagokból befolyó tengernyi adót, és nyilván rosszul jön nekik, ha ez valamilyen okból csökken. Mivel immár tartósan alacsonyak a kutak árai, ami jó az autósoknak, nem annyira klassz a magyar költségvetésnek, hiszen kevesebb pénz folyik be az áfából. Ennek emelése szinte kizárható, de a jövedéki adó elvileg remek lehetőség a kompenzációra. A kérdés az, hogy várható-e az autósok mosolyának elkenése?

Az első két oszlop liter-adatai szépen mutatják, hogy mennyivel nőtt a hazai fogyasztás egy év alatt (forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség)

Szerencsére nem, mondják a szakértők. Habár az áfa-bevétel valóban csökkent, a korábbiaknál olcsóbb benzinből és gázolajból megnövekedett a hazai lakosság, valamint a magyar és a külföldi fuvarozók vásárlása, ami minimum kompenzálta a költségvetést, sőt. “Azt gondolom, hogy az árcsökkenés ellenére is jól járt az állam a fogyasztásnövekedés miatt” – mondja Hegedűs Miklós.

Meddig elegendőek a világ olajtartalékai?

Szakértők szerint a feltárt készletek 40 évre elegendőek, de ugyanezt mondták 30 évvel ezelőtt is – olvasható a BBC egyik jelentésében. A BP Statistical Review of World Energy című, 2015 nyári kiadványa szerint összesen 1700 milliárd hordót tesz ki a világ olajtartaléka, ami több mint 52 évig lenne elegendő a Föld energiaigényének kielégítésére a jelenlegi kitermelési szint mellett. Csakhogy ez szint nő évről évre, igaz, egyre kisebb mértékben, tavaly 843 ezer hordóval. Olajtársaságtól meglehetősen őszintén a BP közli: nem az a kérdés, hogy elfogynak-e a fosszilis energiahordozók, hanem az, hogy miként lehet a rendelkezésre álló készleteket hatékony és fenntartható módon felhasználni.

Ha már itt tartunk, akkor eláruljuk, melyik a legjobb benzin/gázolaj nélkül közlekedő autó!

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.