Miért kell 70-nel vánszorogni a kamionoknak országúton?

Kaotikus a teherautók sebességének európai szabályozása

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.02.16. 06.00

Szlovákiában már évek óta egységesen 90 km/h a teherautók megengedett legnagyobb sebessége lakott területen kívül. Nálunk miért nem? És a többi EU-államban?

Olvasói levélben kaptunk egy érdekes felvetést – az ötlet annyira hasznosnak tűnik, hogy kicsit szégyelljük is magunkat, amiért nem bennünk merült fel a kérdés, amit Gábor feltett:

“Sziasztok! Egy ötlet, ha még nem foglalkoztatok vele: Szlovákiában a teherautók, kamionok sebességhatára lakott területen kívül mindenhol 90 km/h. Ezáltal nincs anyázás, hogy miért nem megy a kolléga a max sebességével az autópályán – amit a tachográf berendezés lehetővé tenne. Ugyanis nemegyszer kergetik veszélyes manőverbe egymást a kollégák azzal, hogy 70-nel mennek, és előttük senki, a mögötte közlekedő meg haladna, hiszen sokszor fél óra is számít egy egész napos vezetés során…

Lehet nem voltam egyszerű, de remélem értitek mire gondolok… Jó lenne, ha a szlovák sebességhatárok lennének mindenhol! Üdv: GÁBOR”

Szlovákia szép, egységes limit-táblázata

A felvetés kapcsán kicsit utánanéztem, mi a helyzet Európa-szerte a teherautók sebességkorlátozásával kapcsolatban, és egészen meglepő dolgokat találtam. Nézzük – a teljesség igénye nélkül -, milyen korlátozásokhoz kell alkalmazkodnia a kamionoknak (7,5 tonna feletti teherautóknak, szerelvényeknek) egy Isztambul-London fuvarban az európai autópályákon illetve országutakon:

Törökország: 70 km/h mindenhol
Bulgária: 100 km/h illetve 70 km/h
Románia: 90 km/h illetve 80 km/h
Magyarország: 80 km/h illetve 70 km/h
Szlovákia: 90 km/h mindenhol
Ausztria: 80 km/h illetve 70 km/h
Németország: 80 km/h mindenhol
Franciaország: 90 km/h illetve 80 km/h
Nagy-Britannia: 96 km/h illetve 80 km/h

Na jó, a speditőrök most kiröhöghetnek, de direkt vettem egy kicsit kacskaringósra az itinert, hogy még jobban kijöjjön, mennyire változékony a helyzet Európában. És nem csak a földrajziban, a gazdaságiban is: még az EU határain belül is 70 és 100 km/h között szórnak a limitértékek.

A thaiföldi kamionosok még jobban megszívták


A kusza értékek között tényleg a szlovák szabályozás tűnik a gyakorlathoz leginkább alkalmazkodó, legegyértelműbb rendszernek. 2009 óta mehetnek a kamionok egységesen 90-nel lakott területen kívül, persze csak akkor, ha helyi korlátozás nem szigorít ezen valamilyen veszélyhelyzet lehetősége miatt.

Nálunk pedig ugye hivatalosan autópályán 80, egyéb vidéki úton 70 km/h a hivatalos sebességhatár minden 3,5 tonna feletti megengedett össztömegű teherautóra. Gábor felvetése mindazonáltal nem változtatná meg radikálisan a hazai teherfuvarozási gyakorlatot, csak közelebb hozná az életet a valósághoz. Aki közlekedik autópályán, szélesebb országutakon, pontosan tudhatja, láthatja, hogy a kamionok túlnyomó többsége tojik a szabályokra. A legtöbb sofőr a leszabályzási sebességgel, 89-90-nel hajtja járművét a főutakon is, a sztrádákon is.

Megkérdeztünk egy gyakorló sofőrt is, ő hogy látja ezt a kérdést. Íme, Peti válasza:

“Nagy közhely, de igaz, hogy a legtöbb államhatár közelében mindig ki van téve, hogy az adott járműkategóriák mennyivel mehetnek, ezeket mindig érdemes figyelni, nem elég pusztán arra hagyatkozni, hogy pl. Franciaországban ennyi, vagy éppen Magyarországon meg annyi a limit. A digitális tachográf 28 napot rögzít a sofőr kártyáján, ha ellenőrzéskor találnak gyorshajtást vagy vezetésiidő-túllépést, akkor szigorúan büntetik őket a rendőrök.

Az újabb teherautókat valóban sebességhatárolóval szerelik, azonban ennek felső értéke eltérő lehet. Ha egy fuvarozási cég bölcs akar lenni, akkor nagyjából 85 kilométer/órára szabályoztatja le a sebességet a megvásárolandó kamionoknál, de van ahol ennél nagyobb a szabadság, pl. 90-95 kilométer/órás végsebességig tolhatja a sofőr. Scaniáknál pl. 89 kilométer/óra a jellemező leszabályozás. Alapvetően mind a sofőr, mind pedig a fuvarozási cég érdeke, hogy egy 700-800 kilométeres úton ne gyűjtsön be a sofőr büntetéseket a különféle szabályok (sebességhatár, vezetési idő vs. pihenési idő, kamionstop stb.) megsértése miatt, de a gyakorlat valóban az, hogy mindenütt teljesen kihasználják a műszaki felső sebességi határt.”

Ahol kell, ott helyi korlátozással lassíthatók a kamionok

A sebességhatár emelése a balesetveszély növelésével sem járna. Gyakorlati szempontból sem, hiszen az arra képes kamionok már ma is a 90-nel, illetve leszabályzási sebességgel mennek, fittyet hányva a szabályra, de elméleti szempontból sem, hiszen az egységesebb tempó kevesebb irányváltást eredményez a forgalomban, a nyugisabb közlekedés pedig kevesebb veszélyhelyzet előfordulását jelenti.

Hogy ne csak magamban okoskodjak a témában, e-mailben megkerestem Jávor Benedeket, aki EU-parlamenti képviselő, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (hozzájuk tartozik manapság a közlekedés is), illetve Dittel Gábort, egy ismert szállítmányozási érdekvédelmi szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkárát, mit gondolnak a dologról. Az EU-s küldöttünk és a minisztérium válaszát még várjuk, de a NIT főtitkára lakonikus tömörséggel válaszolt: örülnének neki, ha a szabályozás az élethez igazodna.

Hát te, kedves olvasó? Szerinted is mehessenek hivatalosan is 90-nel a kamionok?

Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Kommentek

  • szaboata

    Talán azért kell itt 70-el menni,mert az egész jogrendszer ,ahova a kresz is tartozik elég gáz.Alapja nem képezi a szokásokat,az életszerűséget,hanem a gyakorlatban nyögvenyelősen követhető megfoghatatlan elméletieskedést.

    Mondjuk én jobban szeretném,ha a tranzit forgalmú kamionokat vasúton szállítanák.Csak a helyi érdekűek maradnának közúton.

  • Szöcske

    Nálunk nem cél a kamionosok életének könnyebbé tétele. 35-ös főúton 20 T-ás korlátozást vezettek be-4 Km-es szakaszon.Lehetőségek:1;20 Km kerülő alsóbbrendű utakon,4 falun keresztül ,2;60 Km kerülő M30+M3-as autópályán. Ja,az indok a főút védelme volt. 4 kilométer miatt!Ez már a szándékos károkozás kategória! Teszem hozzá,nem teherautóval járok,de minden nap kint vagyok:sokszor láttam rendőrt utánamenni kéklámpával a bűnösnek;újabban mintha hanxagolnák az ellenőrzést,de a táblák kint vannak.Az lehetett az igazi ok,hogy valami főseggfej kénytelen volt kamion után ballagni 70-nel,mert előzni nem nagyon lehet

  • hova

    Aki már “érintett” volt kamionnal történő koccanás után, az tudja, hogy olyan, mint egy kőfal, ami még tol, roncsol. A napi hírek sem meglepőek, mert azzal kezdődnek, hogy kamionos ütközött itt meg ott, v éppen egymással!A kétsávos autópályák külső sávja már szinte foglalt a kamionoktól, marad tehát egy-nem kellemes a szgk-nak! Találkoztam olyan esettel, amikor a kamionos hátulról szándékosan! meglökte az előtte haladó járművet- a haladási sebesség 100 Km/h volt.Úgy vannak az emberek, ha lehet menni 80-al, akkor megyek 95-l, mert addig nem mér a trafi, ha lehet menni 90-l, akkor megyek 105-l. A rohanás ma alapvető emberi magatartás, ami egyrészről érthető, másrészt sok veszélyt rejt magába.
    Lásd azt a rengeteg személyautót, amit le kell szabályozni, mert közel 300 v annál nagyobb sebességgel is tudna menni. Minek kell ilyen erős “lovakat” pályára tenni, ha veszélyes és nem is lehet a zablát kiengedni? Ha pl.egyenlő eséllyel-sebességgel- mehet nem autópályán a kamionos ésa szgk is, na akkor is problémák vannak. Jelentős különbség kell sebességben is a személyforgalom és a teherforgalom között!! De szabóata igazat beszél:miért nem megy a tranzit kamionos forgalom kötött pályán??

  • G-Shock

    Tamás, már korábban írtam, hogy bár mindenki szidja, java részt csak a tényleg vele dolgozók értik, miért is rossz tulajdonképpen a KRESZ szerkezete – arról nem is beszélve, hogy a jogszabályalkotással kapcsolatos elvárásoknak sem felel meg.

    Én kicsit árnyaltabban tekintenék erre a problémára, de különösen egyet kell értsek azzal, hogy az életszerű közlekedési morált és kultúrát egyáltalán nem veszi figyelembe, ami nagyjából már a népmeséktől kezdődően benne él az okoskodó emberben – és melyet csak támogat a rendőrség sebességhatárokkal kapcsolatos magatartása.

    Jelenleg a KRESZ 37. § (1) bekezdése alapján autópályán és autóúton olyan gépjárművekkel lehet felhajtani, mely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni. Ha ehhez hozzávesszük az azonos szakasz (!!!) (6) bekezdésében szabályozott előzési tilalmat, sokkal jobban összekuszálódnak a dolgok.

    Én elsősorban ezt a 60 km/h-s követelményt emelném meg, illetve gondolnám át az előzési tilalom függvényében az esetlege sebességhatár emelését a tgk esetében, mert ahogy azt előttem is leírták, a rohanás természetes velejárója a közlekedésnek, és ez ha szabadna is gyorsabban menni, az még durvább konfliktusokhoz vezetne.

    És ott vannak azok az agyatlanok, akik önkéntesen hajtanak személyautóval vagy kisteherautóval ésszerűtlenül alacsony sebességgel autópályán, mellyel már most is feltartják a kamionokat. No persze, amíg műszakilag sem követeli meg a KRESZ az ésszerű sebességet, addig hogyan is lehetne ilyeneken gondolkodni…

  • pepe

    más: de ez is buli”” a kresz-ben!! rakodás X- m ez jogszabály is elévült és betarthatatlan.. 5 percen túli rakodás esetén vkinek a járműnél kell tartózkodni

    1/1975.(II.5.) blabla és a (KRESZ) 15. (1) blabla.. 2012.évi I. törvény 224.(1) bek blabla alapján… 20.000,-Ft bírsággal rendelnek bünti…

    na már most. mutasson nekem a törvény okosa egy /1/ olyan futár, szállító céget ahol minden kocsin 1+1 fő van. a közteresek engem e miatt büntettek.. nem fizettem a yard figyiben részesített mivel az előadó is elismerte h nem jó a szabály. továbbá azt kifogásolták hozták fel bűnömnek h személy autóval szállítok. namár , minek vennék kis tgk-t 2-3 száz tojás szállításához??

    érdekes mi?

  • ktoni

    Nem sok változna. Kevesebb mozgó közlekedési akadály lenne szemben több csúnya balesettel. Sok kamionos (nagyon keleti európai) eléggé gáz ahogy vezet. Ha kicsit jobban bedobhatnák a gyeplőt, több gáz lenne.
    Inkább az első felvetés, hogy sajna a tranzitforgalmat egyáltalán megengedik!!! :-( Pusztán szabályozás kérdése lenne. Persze a leggátlástalanabb motorizált országban kellene kezdeni, Németországban.

  • kovacspet

    A kamionosok lakott területen is 90-nel mennek. Letolnak, rád dudálnak, ha Te véletlenül lassabb sebeséggel próbálod védeni az ott élők életét. Akkor tegyük ott is ezt megengedetté? Tudomásul kell venni, hogy ekkora tömeget nem lehet annyi idő alatt megállítani, nem lehet vele úgy manőverezni, mint egy személyautóval.

  • kovacspet

    Egyébként meg nagyon elszúrunk valamit. Valószínűleg túl olcsó a közúti szállítás a vasútihoz képest. Nem normális dolog, hogy az összes Dacia-t kamionon szállítják Romániából Nyugat Európába (de a Mercedest is Kecskemétről) rajtunk keresztül. Sokkal több áruszállítást kellene megfelelő szabályzókkal, útdíjakkal vasútra szorítani.

  • csipke

    maradjon csak a 70-80 Km mivel így se birnak megukka,mivel ők a legnagyobb test a közlekedésben,de ha nagyon ragaszkodnak a 90 Km-hez akkor az Ő általuk okozott károk teljes és maradéktalan megfizetésére kötelezni,Pl:úgy a hidak lábazata, útszéli korlátok stb személyz és anyagi kár

  • Obsitos

    Jó reggelt kívánok!
    Kedves olvasók/írók, ugyan mondjátok meg, melyik autópályán láttok 70/80 km.-es sebességel haladó kamiont?
    Pár hónapja bátorkodtam megemlíteni, hogy igen gyakran százas tempóban kell megelőznöm teherautót, mert nem érzem jól magam mögötte… A magyar útviszonyokat ismerőknek ezt nem kell magyarázni, viszont amilyen hevesen le lettem b@szva ezért! Szóval mikor mennek ilyen tempóban teherautók/kamionok nálunk? Szvsz.talán velük is be kellene tartatni az előírt sebességet, és ha már emelni akarják, a személyautók hadd haladjanak “valamivel” gyorsabban!
    Üdv.Obsitos (ötvenéves jogosítvánnyal, “saját” karambol nélkül)

  • demagóg

    A nagyobb sebesség sokkal jobban igénybe veszi az amúgy sem túl jó utakat. A féktáv sokkal hosszabb 90-nél, mint 70-nél. A fogyasztás is magasabb, a zajterhelés is nagyobb.
    A teherautók menejenek autópályára, ott mehetnének 90-nel is felőlem, senkit nem zavarnak.
    Főutakon, mellékrendű utakon túl sok a 90.

  • senior

    Nem a cikk hibája, de úgy látom hogy ez is alkalom arra, hogy néhányan kifejtsék azt, hogy a “másik” veszélyes és szabálytalan. Mert mint tudjuk a “hülye” az mindig a másik kocsit vezeti. Úgy ítélem, hogy itt is olyanok alkottak markáns véleményt, akik még utasként sem ültek egy 7,5 tonnás tehergépkocsiban. Én (akiknek az 50 éves jogosítványához ugyan még néhány hónap még hiányzik) úgy látom, hogy az ilyen nagy járműveket vezető sofőrök sokkal megbízhatóbb partnereim az úton, mint az olyanok akik “önkéntes rendőri” szerepet játszanak, vagy alkalmatlanságukat a forgalmi helyzetnek nem megfelelő sebesség vagy sávválasztással deklarálják. Az élet, és benne a közúti közlekedés kockázatot is jelent. Arról, hogy milyen mértékű ennek ésszerű mértéke lehetne vitatkozni. Azt viszont, hogy ezt a legalkalmatlanabbra állapítsuk meg nem helyeslem.

  • szipipeti

    Csak, hogy pontosítsunk! – egy területen…
    Az útban keletkező károkat nem a teherautók okozzák!
    A károk azért keletkeznek, mert
    1, az utak és műtárgyak el vannak hanyagolva,
    2, karbantartásuk hiányos vagy ad-hoc jellegű.
    3, az előírt műszaki követelményeknek megfelelő tartalom nem, vagy hiányosan lett beépítve…
    Ha egy utat 42 tonnás teherautókra terveznek, és az azt nem bírja tartósan, éveken keresztül, akkor ott tervezési, kivitelezési, felügyeleti szervi hibák vannak.
    4, A teherautók tulajdonosai extra nagy adókat fizetnek azért, mert jobban megterhelik a közúthálózatot.
    Akit zavar a közúti szállítás, annak érdemes elgondolkodnia azon, hogy ki tudja-e elégíteni mindennapi szükségleteit a teherfuvarozás teljes kihagyásával? Értsd: csak azokat a termékeket használod, amit gyalog, vagy kerékpárral elérsz a közvetlen előállítónál! Ha nem, akkor nem értem a “hisztit”…
    És… nem vagyok érdekelt a teherfuvarozásban, csak a demagóg hozzáállás számomra furcsa!

  • tollasahatam

    hazánk útjain még személyautóval is nehéz közlekedni nagy sebességgel..
    nem egy hosszú, nehéz szerelvénnyel..
    nem ellenezem a gondolatot, így sem annyival közlekedünk ami megengedett,
    én személy szerint az autóm lelkét a szívemen viselve korlátozás nélkül
    sem hajtok ha az út minősége nem teszi lehetővé..

  • kovacspet

    Akkor én is szeretnék pontosítani.
    1. A károk 90%-át az utakban, a nyomvályúsodást az autópályán a nagysúlyú teherautók okozzák. (Nincs olyan út, ami örök életű, az amin nehéz járművek közlekednek hatványozottan kevesebbet bír, előbb kell felújítani)
    2. Szándékosan olyan példákat hoztam a vasúti szállításra, amik nagyon könnyedén megoldhatóak vasúton. Daciára, de még Mercedesre sincs szükségem minden nap, és ha a 3-4 hónap várakozási idő után 2 nappal később kapom meg (ami egyébként egy jó logisztika mellett vasúton sem indokolt), akkor kibírom. Természetesen ezt egyszerű ezt eltúlozni, és demagógnak nevezni. Én csak annyit akartam mondani, hogy jóval nagyobb a közúti szállítás aránya, mint amennyi indokolt. Ahol nincs más lehetőség csináljuk, de amit fel lehet rakni a vonatra, mert több száz, esetleg 1000 km-t kell szállítani, az menjen vonaton. Átgondolt adó-, és útdíjszerkezettel vasútra kellene szorítani, ami odavaló.

  • DTF

    Amig az utak minosege pocsek, jobb lassabban menni. En se reszkirozom mondjuk a 70-et, ha az ut tele van katyuval, megyek 50-nel. Ha meg jo az ut, akkor ott megengedett max sebessseg plusz 10-15%.
    Nem veletlen h az usa kivalo utjain 70-nel mehetnek a ksminok. Persze merfoldben. Es elozhetnek.
    Eurupan belul lehetne egysegesiteni a sebesseghatarokat es az elozest kamionok szamara, de mivel foleg magyarorszagon nagyon pocsek az utak minosege, igy nemis gondolodnak ezen. H nezne ki az h ausztriaig mehrtnek a kakuonok 110-zel, utana nalunk 70-nel, majd pl hotvatoknak ihbol 110-zel :)

  • v_gabe

    A jelenlegi rendszer mellett több dolog szól:
    – rövidebb fékút
    – alacsonyabb zaj
    – alacsonyabb levegőszennyezés

    Ausztriában sokkal jobbak az utak, mégis 80 és 70 a határ, nem véletlenül (lásd fent). Én azt mondom maradjon.

  • senior

    Kovacspet! Az egyik lehetőség az, hogy a magyar utakon, autópályákon lényegesen nagyobb súlyú teherautók közlekednek mint a nyugat európai utakon. A másik pedig az lehet, hogy ott úgy, és abból az anyagból építik meg az utat amiből kell. Megjegyzem, hogy Egyiptomban sem láttam olyan nyomvályús buszmegállót mint Budapesten szokásos. Az ottani aszfalt valahogy nem vált olyan képlékennyé a napsütésben, mint amit itt használnak.

  • tomibmw325

    Mint szakmabeli szeretnék hozz

  • tomibmw325

    N

  • senior

    vgabe! Osztom kovacspet álláspontját, hogy a hosszútávú fuvarokat vasútra kellene áthelyezni. Ezt lehetne a konténeres szállítás lehetőségeinek kihasználásával, vagy akár a teherautó vasúti utaztatásával. A jelenlegi rendszer a közúti lobbi erejét mutatja a vasúti lobbi ellenében. Zaj, szennyezés akkor is megvalósul ha a jármű lassan mozog, illetve forgalomszervezési okból gyakran megáll és elindul. Egy korszerű kamion fékútja meg zavarba ejtően rövid tud lenni!

  • v_gabe

    senior: egyetértek, a vasúti szállítást támogatnám.

    Zaj+légszennyezés: a nagyobb sebesség nagyobb zaj- és légszennyezést is jelent
    Fékút: nagyobb sebesség–> négyzetesen nő a fékút, a csattanás következményei is úgymond négyzetesen nőnek. A világ legjobb fékjével ellátott autó sem áll meg hamarabb/rövidebb úton 90-ről mint 70-ről.

  • subi2

    Anno, nagyon régen Magyarországon is volt egy őstulok, aki kitalálta, hogy motorkrékpárr 10 km/ óra sebességgel lassabban kel menni…

  • tollasahatam

    ha 90 v 120_al mehetne a teherforgalom akkor is mindenki megelőzné..
    Nemde?? ? ? :)))

  • hova

    G-Shock- Mi neked az ésszerű sebesség? Mikor, milyen időben, milyen úton kell ésszerűen közlekedni- és mennyi az km/h-ban mérve?

  • pécsimunkás

    Németországban autópályán lehet csak 80 km/h -val menni ! Lakott területen kívül 60 km/h !!!

  • tollasahatam

    miért nem épülünk a teherszállításnak külön úthálózatot? ;)

  • bubu

    Elméletileg miért ne? Nos a 90-is nagyon sok! A kamionos urak beállítják a tempomatot 90-re, /valahogyan mégis megy 95-100-at/ -lábukat felteszik a műszerfalra, és tv-t néznek! Természetesen időjárási, és útviszonyok nem számítanak… Aztán Isten irgalmazzon az óvatos, -mondjuk 80-al haladó autósnak, ha utol éri egy kamion! Hátulról elvakít, dudál, ráhúzza a kormányt, öklét rázza, stb. Az eredmény egyre több kamionos baleset van-lesz!!! /Szlovénia, 70 autó, kamion./

  • tollasahatam

    valahol van halálbüntetés, itt miért nincs????? :)

  • senior

    v_gabe! A sebesség és a fékút viszonyának változásait ismerem, én azonban csak arra akartam utalni, hogy ha egy előttem haladó kamion vezetője váratlanul “beleáll a fékbe”, akkor mögötte haladva azt tapasztaljuk, hogy nagyon jó az a fék amit működtet. Azzal meg nem lehet vitázni, hogy 70-ről rövidebb úton lehet megállni mint 90-ről. Persze visszatérhetnénk ahhoz, hogy a gépkocsi előtt egy zászlóval és kürttel veszélyjelzést adó gyalogosnak kell haladnia, és az hívná fel a figyelmet a közelgő veszélyre.

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.