Óvatosan keménykedik – Interjú Michelisz Norbival

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.14. 05.02

Gyári csapatban világbajnok lesz egyből? Vagy inkább a pletykák igazak, a Honda a leggyengébb autó a mezőnyben? Barcelonában készül élete szezonjára Norbi, ott hívtuk.

Tegyük tisztába a legelején: gyári versenyzőként kaptál szájzárat, vagy ugyanúgy nyilatkozhatsz?

Nem kaptam, beszélhetünk.

Péntek este 8 óra múlt, Barcelonában teszteltél egész nap. Mi volt a mai program?

7-kor keltem, 8-ra a pályán voltam, 8.30-tól átrágtuk a forgatókönyvet, 9-től menés volt 13-ig, aztán egyórás ebédszünet következett, majd 14-től 18-ig ismét vezettem.

Ron Dennis biztosan oda adná Eddie Jordan fél kezét egy ilyen mondatért. Sehol semmi műszaki probléma?

Apró hibák azért előfordulnak, de ez egy kiforrott autó.

Konkrétan mennyi kilométert mentél, és mennyit gyorsultál a nap folyamán?

Olyan 350 kilométert. A mai program arról szólt, hogy reggeltől estig a változó hőmérsékletben, és a változó pályán egyenletes legyen a tempó, hogy ki tudjuk zárni a külső körülményeket a köridőkből.

Szelfi az új autóval

Mi a tapasztalat, a tesztszezon kezdetétől az első verseny rajtjáig általában mennyivel gyorsul az autó?

Amikor új egy autó, akkor nagyon sokat tud gyorsulni, de az enyém már több éves, így csak tizedekről beszélünk. Ha új alkatrészek épülnek be, akkor lehet jelentős változás, mert új irányokba tudunk elmenni. Ennél a Hondánál már nem beszélhetünk 1,5 másodpercről, csupán tizedekről.

Melyik részén nyerhettek még a legtöbbet a kocsinak? Futómű, motor, vezérlés, kasztni…?

Aerodinamikailag meglehetősen kötött a kocsi, és ez a csapott hátú forma nem tesz jót neki. De az autóversenyzés nagyrészt marketing is, márpedig Európának ez a Civic forma kell, így ez van nekünk is. A futómű beállításán többet nyerhetünk.

Na és a motor? Igaz a pletyka, hogy a mezőnyben a Hondáé a leggyengébb?

Nehéz megmondani. A hosszú egyenesekben valóban mi vagyunk a leglassabbak, de ebben benne van az autó formája is.

Mondj néhány alapadatot a versenyautódról: gyorsulás, súly, teljesítmény?

3,8-4 másodperc a százas gyorsulása, a súlya 1100 kiló, ami a büntetősúlyokkal maximálisan 1180 lehet. A teljesítményét nem tudom pontosan, tényleg. Olyan 380-420 lóerő között lehet a mezőny.

Teszten a TC1

A jerezi teszten ott volt a Citroën is, körönként nagyjából 6-8 tizedet adtak a Hondáknak. Ez gyakorlatilag a tavalyi, szezonvégi különbség.

Időben valóban, de akkor 20 kiló mínuszban voltunk hozzájuk képest, most pedig azonos súllyal ennyi.

De ez még mindig komoly hátrány.

A lassabb, és a közepes gyorsaságú pályákon közelebb leszünk hozzájuk, a nagyobb átlagsebességet kívánókon kevésbé. Technikai oldalról még mindig a Citroën a legjobb autó.

Na és mennyivel gyorsabb a gyári Hondád, mint a tavalyi zengős?

Papíron ugyanaz a két autó, az azonos konstrukcióból adódóan minimális a tempóbeli különbség.

Miben más a gyári csapat működése?

Például az alkatrészellátásban, ami kihat az előző kérdésedben említett tempóra is. Míg a gyári csapat 10-szer cserél, mi korábban egyszer, és ezek hatással vannak a sebességre is. Valamint itt másfélszer annyi ember dolgozik, sokkal jobban szét vannak bontva a feladatkörök, ami kritikus döntési helyzetben jobb.

Tiago Monteiro az "öregfiú" a Hondánál, Michelisz az új fiú

Tényleg, mit tudsz a volt autódról? Rajthoz áll a magyar csapat, van versenyzője Zengő Zoltánnak?

Ha hiszed, ha nem, én is csak azt tudom, ami a sajtóban szerepel. Őszintén remélem, hogy ott lesznek, rengeteg barátom dolgozik abban a csapatban. Ismerve Zoli elszántságát és kapacitását, bízom benne, hogy indulnak.

Én is remélem, induljunk is ki abból, hogy rajthoz állnak április 3-án a Paul Ricardon. Mennyire leszel kőkemény a pályán, ha eléd kerül a volt autód?

Fúúú, ez nagyon nehéz kérdés. Még nem is gondolkodtam ezen. Valahogyan ki kell majd kapcsolnom azt, hogy sok barátomnak plusz munkát adnék vele, ha mondjuk csak egy kilökés árán tudnám megelőzni. Nagyon furcsa lesz látni a saját autómat, amit más vezet.

Mennyire leszel kemény a saját csapattársaiddal? Egyikük ráadásul klasszis, világbajnok. Van bármiféle előírás házon belül?

Nagyra értékelem, hogy nincs csapatsorrend, és addig nem is szólnak bele a küzdelembe, amíg nincs baleset közöttünk. Nyilván egy picivel másként közelítek majd hozzájuk, de nem szabad túl engedékenynek lenni. Ki kel jelölni a territóriumomat.

Huff, Monteiro és Michelisz. Melyikőtök miben jobb?

Huff gyorsan alkalmazkodik, Monteiro az álló rajtokban ügyes, nekem pedig az egykörös tempóm jó.

Mivel akarod megverni őket?

A kiegyensúlyozottságommal. Azt látom, hogy nyers tempóban minimálisak a különbségek.

Az autóversenyzés részben marketing

Visszatérve a keménykedésre, Huff oldalán olvastam: “Norbi egyértelműen a legkedvesebb srác a mezőnyben”. Te olyan igazi jófiú karakter vagy, aki az iskolában biztosan jól tanult, majd amikor udvarolni kezdett, az anyósjelöltek kedvence volt. Lassan vébé-címet vár tőled mindenki, ehhez azonban olyan nagy zsiványokat kell legyőznöd, mint mondjuk Müller. Vagy az őt is lenyomó Lopez.

Alapvetően helytálló a jellemzésed, ilyen vagyok a pályán kívül. Viszont sokan meglepődnének, ha mondjuk utólag meghallanák az utolsó három versenyünkön a belső rádiós kommunikációt, ahol nem éppen a nyilatkozatokban tőlem megszokott hangot ütöttem meg. És vannak olyan egykori riválisaim is, főként a 2010 előtti szériákból, akik ma is biztosan elküldenének a búsba, mert a pályán nem a kedves arcomat mutattam nekik. Viszont verseny közben soha nem leszek az a tör zúz típus, ez igaz. Év végén nem azok állnak elöl. A pályán kívül viszont valóban a mosolygós, kedves énem a jellemző.

Hetek vannak hátra a szezonkezdetig. Most már reggeltől estig ezen jár az agyad?

Nem. Majd a rajt előtti napokban.

Ez lesz életed legfontosabb szezonja?

Azt hiszem, igen.

A lassú pályákon gyors lehet

Mi az álomhelyezés idén?

A legjobb hondás akarok lenni.

Ez az összetettbeli 3-ik helyet jelenti?

Van ott még pár kiváló citroenes, nem csak Lopez és Müller, plusz a Volvók. De az igaz, negyedik voltam már, és nyilván szeretnék annál előrébb végezni.

Kommentek

  • Mindegy

    Kéne neki egy jó kocsi. Ezt a japán szart a franciák szét verik…

Ez a videó most megtanít helikoptert vezetni

Imádjuk a hatvanas évek Amerikájában készült oktatóvideókat, ez is egy zseniális darab.

F1: Ilyen, amikor Hamilton lángol

Persze, ez csak egy trükkös fotó. Twitter-posztjában a mindennapi imádkozásról emlékezett meg a háromszoros bajnok.

F1: Schumacher is fizetős pilótaként kezdte

Negyed századdal ezelőtt, az 1991-es Belga Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1 történetének legeredményesebb pilótája, Michael Schumacher.

F1: Hamiltonnak idén többet ér a győzelem

Lewis Hamilton úgy érzi, az idei szezonban kell szembesülnie a legtöbb kihívással, ezért a világbajnoki cím többet jelentene számára, mint az előző három.

Valószínűleg ez a hölgy baleseti rekordot állított fel

Ilyen gyorsan senki nem borított fel még tesztautót. A kereskedés parkolójából sem jutott ki a nő.

F1: Különcködnek a csapattársak a monzai gumikkal

A mezőnyből több csapatnál is másképp választottak gumit az egyes pilóták az Olasz Nagydíjra.

Mindent bele kombi az Opeltől, terebélyes farral

Az Opel Astra kombiváltozatának minden földi jóval teleszórt változatát próbáltuk, 160 lóerős dízelmotorral, olyan extrákkal, amiket valószínűleg a vevők elenyésző százaléka rendel csak meg.

Sosem gondoltuk volna, de a maga módján ez a Daewoo Matiz állat!

Az autózás legolcsóbb eszköze csak ritkán kerül az autóépítők látóterébe. Túl fiatal, és túl gyakori, nehéz úgy hozzányúlni, hogy kínos magyarázkodás nélkül lehessen felelni az “ezt most miért?” kérdésre.

F1: A Red Bullnál garantált a pilótabalhé

A Red Bull csapatfőnöke úgy véli, elkerülhetetlen, hogy Daniel Ricciardo és Max Verstappen viszonya megromoljon, a kérdés csak az, hogyan kezelik majd a helyzetet.

Ingyenes buszokkal mehetsz a kamion-Eb-re

Ingyenes buszjáratok indulnak szombaton és vasárnap Mogyoródra a kamion-Európa-bajnokság versenyhétvégéjére.

Elektromos sportautóban gondolkodik a Nissan

Megépítheti fél évtizeddel ezelőtt bemutatott villanymotoros sportkocsiját a Nissan.

Indiában gőzerővel folynak az antigravitációs autótechnológiai fejlesztések

Nem lehet belefáradni az indiai filmipar autós trükkjeleneteibe: a fizika korlátait teljességgel figyelmen kívül hagyó momentumok szórakoztatóbbak, mint amennyire elviselhetetlenül bugyuták.