Óvatosan keménykedik – Interjú Michelisz Norbival

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.14. 05.45

Gyári csapatban világbajnok lesz egyből? Vagy inkább a pletykák igazak, a Honda a leggyengébb autó a mezőnyben? Barcelonában készül élete szezonjára Norbi, ott hívtuk.

Tegyük tisztába a legelején: gyári versenyzőként kaptál szájzárat, vagy ugyanúgy nyilatkozhatsz?

Nem kaptam, beszélhetünk.

Péntek este 8 óra múlt, Barcelonában teszteltél egész nap. Mi volt a mai program?

7-kor keltem, 8-ra a pályán voltam, 8.30-tól átrágtuk a forgatókönyvet, 9-től menés volt 13-ig, aztán egyórás ebédszünet következett, majd 14-től 18-ig ismét vezettem.

Ron Dennis biztosan oda adná Eddie Jordan fél kezét egy ilyen mondatért. Sehol semmi műszaki probléma?

Apró hibák azért előfordulnak, de ez egy kiforrott autó.

Konkrétan mennyi kilométert mentél, és mennyit gyorsultál a nap folyamán?

Olyan 350 kilométert. A mai program arról szólt, hogy reggeltől estig a változó hőmérsékletben, és a változó pályán egyenletes legyen a tempó, hogy ki tudjuk zárni a külső körülményeket a köridőkből.

Szelfi az új autóval

Mi a tapasztalat, a tesztszezon kezdetétől az első verseny rajtjáig általában mennyivel gyorsul az autó?

Amikor új egy autó, akkor nagyon sokat tud gyorsulni, de az enyém már több éves, így csak tizedekről beszélünk. Ha új alkatrészek épülnek be, akkor lehet jelentős változás, mert új irányokba tudunk elmenni. Ennél a Hondánál már nem beszélhetünk 1,5 másodpercről, csupán tizedekről.

Melyik részén nyerhettek még a legtöbbet a kocsinak? Futómű, motor, vezérlés, kasztni…?

Aerodinamikailag meglehetősen kötött a kocsi, és ez a csapott hátú forma nem tesz jót neki. De az autóversenyzés nagyrészt marketing is, márpedig Európának ez a Civic forma kell, így ez van nekünk is. A futómű beállításán többet nyerhetünk.

Na és a motor? Igaz a pletyka, hogy a mezőnyben a Hondáé a leggyengébb?

Nehéz megmondani. A hosszú egyenesekben valóban mi vagyunk a leglassabbak, de ebben benne van az autó formája is.

Mondj néhány alapadatot a versenyautódról: gyorsulás, súly, teljesítmény?

3,8-4 másodperc a százas gyorsulása, a súlya 1100 kiló, ami a büntetősúlyokkal maximálisan 1180 lehet. A teljesítményét nem tudom pontosan, tényleg. Olyan 380-420 lóerő között lehet a mezőny.

Teszten a TC1

A jerezi teszten ott volt a Citroën is, körönként nagyjából 6-8 tizedet adtak a Hondáknak. Ez gyakorlatilag a tavalyi, szezonvégi különbség.

Időben valóban, de akkor 20 kiló mínuszban voltunk hozzájuk képest, most pedig azonos súllyal ennyi.

De ez még mindig komoly hátrány.

A lassabb, és a közepes gyorsaságú pályákon közelebb leszünk hozzájuk, a nagyobb átlagsebességet kívánókon kevésbé. Technikai oldalról még mindig a Citroën a legjobb autó.

Na és mennyivel gyorsabb a gyári Hondád, mint a tavalyi zengős?

Papíron ugyanaz a két autó, az azonos konstrukcióból adódóan minimális a tempóbeli különbség.

Miben más a gyári csapat működése?

Például az alkatrészellátásban, ami kihat az előző kérdésedben említett tempóra is. Míg a gyári csapat 10-szer cserél, mi korábban egyszer, és ezek hatással vannak a sebességre is. Valamint itt másfélszer annyi ember dolgozik, sokkal jobban szét vannak bontva a feladatkörök, ami kritikus döntési helyzetben jobb.

Tiago Monteiro az "öregfiú" a Hondánál, Michelisz az új fiú

Tényleg, mit tudsz a volt autódról? Rajthoz áll a magyar csapat, van versenyzője Zengő Zoltánnak?

Ha hiszed, ha nem, én is csak azt tudom, ami a sajtóban szerepel. Őszintén remélem, hogy ott lesznek, rengeteg barátom dolgozik abban a csapatban. Ismerve Zoli elszántságát és kapacitását, bízom benne, hogy indulnak.

Én is remélem, induljunk is ki abból, hogy rajthoz állnak április 3-án a Paul Ricardon. Mennyire leszel kőkemény a pályán, ha eléd kerül a volt autód?

Fúúú, ez nagyon nehéz kérdés. Még nem is gondolkodtam ezen. Valahogyan ki kell majd kapcsolnom azt, hogy sok barátomnak plusz munkát adnék vele, ha mondjuk csak egy kilökés árán tudnám megelőzni. Nagyon furcsa lesz látni a saját autómat, amit más vezet.

Mennyire leszel kemény a saját csapattársaiddal? Egyikük ráadásul klasszis, világbajnok. Van bármiféle előírás házon belül?

Nagyra értékelem, hogy nincs csapatsorrend, és addig nem is szólnak bele a küzdelembe, amíg nincs baleset közöttünk. Nyilván egy picivel másként közelítek majd hozzájuk, de nem szabad túl engedékenynek lenni. Ki kel jelölni a territóriumomat.

Huff, Monteiro és Michelisz. Melyikőtök miben jobb?

Huff gyorsan alkalmazkodik, Monteiro az álló rajtokban ügyes, nekem pedig az egykörös tempóm jó.

Mivel akarod megverni őket?

A kiegyensúlyozottságommal. Azt látom, hogy nyers tempóban minimálisak a különbségek.

Az autóversenyzés részben marketing

Visszatérve a keménykedésre, Huff oldalán olvastam: “Norbi egyértelműen a legkedvesebb srác a mezőnyben”. Te olyan igazi jófiú karakter vagy, aki az iskolában biztosan jól tanult, majd amikor udvarolni kezdett, az anyósjelöltek kedvence volt. Lassan vébé-címet vár tőled mindenki, ehhez azonban olyan nagy zsiványokat kell legyőznöd, mint mondjuk Müller. Vagy az őt is lenyomó Lopez.

Alapvetően helytálló a jellemzésed, ilyen vagyok a pályán kívül. Viszont sokan meglepődnének, ha mondjuk utólag meghallanák az utolsó három versenyünkön a belső rádiós kommunikációt, ahol nem éppen a nyilatkozatokban tőlem megszokott hangot ütöttem meg. És vannak olyan egykori riválisaim is, főként a 2010 előtti szériákból, akik ma is biztosan elküldenének a búsba, mert a pályán nem a kedves arcomat mutattam nekik. Viszont verseny közben soha nem leszek az a tör zúz típus, ez igaz. Év végén nem azok állnak elöl. A pályán kívül viszont valóban a mosolygós, kedves énem a jellemző.

Hetek vannak hátra a szezonkezdetig. Most már reggeltől estig ezen jár az agyad?

Nem. Majd a rajt előtti napokban.

Ez lesz életed legfontosabb szezonja?

Azt hiszem, igen.

A lassú pályákon gyors lehet

Mi az álomhelyezés idén?

A legjobb hondás akarok lenni.

Ez az összetettbeli 3-ik helyet jelenti?

Van ott még pár kiváló citroenes, nem csak Lopez és Müller, plusz a Volvók. De az igaz, negyedik voltam már, és nyilván szeretnék annál előrébb végezni.

Kommentek

  • Mindegy

    Kéne neki egy jó kocsi. Ezt a japán szart a franciák szét verik…

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.