Mennyiért vesz autót a magyar?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.12. 06.02

Eláruljuk, hogy mennyi idehaza az átlagára az eladott kiskocsiknak, kompaktoknak, luxusautóknak és sportkocsiknak.

84 807 darab új személyautót vásároltak tavaly a magánszemélyek (mindössze 20 százalék) és a cégek idehaza – őszintén kíváncsiak voltunk, hogy a különféle kategóriákban mennyire jött ki a járművek átlagára.

Természetesen egy-egy értékesített autó végső vételárát pár belepakolt extra emeli, majd az üzletben érintettek némi egymásnak feszülése után az alku csökkenti, ezért precíz statisztikát csak a száznál is több különféle típus listaárából lehet készíteni.

Annyit már a cikk elején elárulunk, hogy tovább emelkedett idehaza az új autók ára. Talán egyesek meglepődnek rajta, de ez nem a kereskedések áremelése miatt következett be, hanem a vásárlók igényeinek növekedése az oka.

“5,1 százalékkal emelkedett meg az értékesített személyautók átlagára 2014-ről 2015-re, aminek fő oka, hogy a drágább kategóriákból többet vettek a magyarok. Főként a luxusautók és  a nagyobb egyterűek eladása húzta felfelé az átlagárat” – mondja a Vezess kérdésére Felipe Munoz, az angol JATO Olaszországban dolgozó elemzője, neki köszönhetjük az alábbi statisztikákat.

Ezekből kiderül, hogy a különféle kategóriákban mennyi az átlagára ma egy új autónak Magyarországon.

Minik, kiskocsik és kompaktok

Némileg lemaradva a pénzesebb nyugat-európai vásárlók mögött, nálunk is emelkedik a JATO kategorizálásában city carsnak hívott legkisebb személyautók értékesítése. Ide olyan divatautók sorolandók, mint a régi harcos MINI kínálatának nagy része, az Opel Adam, és a hátsókerekessé vált Renault Twingo. A tavaly értékesített 2878 városi mini átlagára 3,56 millió forint volt.

A náluk használhatóbb méretű, Magyarországon sokak számára családi autóként funkcionáló kiskocsikból (subcompacts), mint a Corsa, a Polo, a Clio és társaik 17 526 kelt el 2015-ben 4,07 millió forintos átlagáron. A gyakran csak két személynek kényelmes minikhez képest szerény árkülönbség tisztán láthatóan ott áll a jóval használhatóbb méretű autók hatszoros mennyiségtöbblete mögött.

Népszerű az új Astra, de az elődjénél jobb az alkupozíció

Még feljebb lépve jönnek a kompaktok, talán a Focus, a Golf, és az Astra kategóriáját kell a legkevésbé bemutatni, 2008 óta immár Nyugat-Európában is univerzálisan széles a használati kör. 23 542 darabbal Magyarországon itt adták el a legtöbbet, a kompakt méretűek átlagára 6,24 millió forint volt.

Középkategória, nagyok, luxusautók és sportkocsik

Jóval szerényebb darabszámok következnek, amiket ha a 80 százaléknyi cégvásárló felől közelítünk, megkockáztatható a feltételezés: a közvélekedéssel ellentétben Magyarországon nem a Passat vagy a Mondeo a klasszikus “cégautó”, az ezeknél kisebbekből (lásd előbb) darabra jóval többet vesznek a különféle vállalkozások és vállalatok.

A midsize-nak nevezett kategóriában (népszerű még itt az Insignia, jön fel a Mazda 6 stb.) 7507 elkelt autó átlagára tavaly 9,99 millió forint volt, ami első blikkre talán magasnak tűnhet.

Innen tovább haladva egyre nagyobb ugrásokat látunk: darabszámban lefelé, átlagárban felfelé. A JATO által large-nak nevezett, és leginkább a Mercedes E-osztály, az 5-ös BMW és az Audi A6 triója által egész Európában uralt szegmensben eladott 1348 autó listaárátlaga 15,95 millió forint volt.

Jól tartja magát a lassan kifutó A6, de a riválisokat elhomályosító luxussal érkezik az új E-osztály

Ugyanezen német prémiummárkák csúcsmodelljei terpeszkednek a luxury kategória értékesítési listáinak élén, se korábban, se most nem tudja elszívni a levegőt senki az S-osztály, az A8 és a 7-es BMW elöl. A 208 eladott limuzin átlagára 33,43 millió forint volt. Itt külön kell hangsúlyozni, hogy listaárakból képzett átlagról beszélünk, ebben bizony még nincsenek benne a borsos árú extrák.

Minden bizonnyal feljebb kellene lenni a sportkocsik átlagárának, de a JATO a Porschék, Maseratik és társaik mellett ide sorolja az Opel Cascadát és ellenfeleit is. Így jött ki a 152 darab magyar rendszámos “sportkocsi” átlagárára 28,98 millió forint.

Szabadidő-autók és egyterűek

Lekoppintva a nyugat-európai trendeket, iszonyatosan megnőtt nálunk is a szabadidő-autók értékesítése, olyannyira, hogy 2015-ben majdnem többet kívántak meg honfitársaink, mint kompaktot.

Sajnos a JATO nem bontja szét méret szerint a Suzuki Vitarától a Toyota RAV4-en át az X6-os BMW-ig, és azon túl húzódó temérdek, méretben és árban igen különböző autót. Az egyszerűen SUV névvel illetett kategóriában eladott 22 742 jármű átlagára 8,22 millió forint volt tavaly.

Megállíthatatlanul szélesedik a szabadidő-autók kínálata, de tavaly semmi nem tudta megközelíteni a szétakciózott Vitara sikerét

Érdekes, hogy az MPV nevű, és összdarabra (7962) jóval kisebb egyterűeket viszont háromfelé bontja. A small MPV-kből (pl. Meriva) eladott 2226 autó átlagára 4,62 millió forint volt, a compact MPV-kből (mondjuk a Renault Scénic) értékesített 4794 darab 7,14 millióba került átlagosan, míg a big MPV-kből (pl. Espace) 942 talált gazdára átlagosan 10,7 millióért.

Közel ezer kishaszonjármű

A személyautóknál LCV néven van még egy kategória, ide a Navara és tágan értelmezett riválisai tartoznak. A 942 eladott autó átlagára áfa nélkül 5,77 millió forint volt.

Mennyibe került az “átlagautó”?

Ha mindent egybegyúrunk, és elosztjuk a darabszámmal, akkor kiderül:  a magyar autópiacon 2015-ben értékesített személyautók átlagára 6 882 414 forint volt. Ennyibe kerül ma az “átlagautó”.

Sok? Kevés? Kinek van ennyi pénze ma Magyarországon? Az új autót vásárlóknak van. Zömében cégek, persze.

Kommentek

  • obsitos

    Nagyszerű számítás, pont ennyibe kerül nekem is a Suzuki S X 4-es, 2008-20 (!) között kifizetve, a kiválóan megtervezett CHF hitellel !!! :-(

  • subtotal

    Szóval ezek a listaárakból képzett összegek? Akkor az egészet kategóriafüggően 15-20-25%-kal csökkentsük és nagyjából helyben vagyunk.

  • v_Tomi11

    Subtotal: pontosabban “Itt külön kell hangsúlyozni, hogy listaárakból képzett átlagról beszélünk, ebben bizony még nincsenek benne a borsos árú extrák.”
    Ezért én nem csökkenteném ezeket a számokat semmivel.

  • subtotal

    Tomi: vitatkozom :)
    Talán felső középtől igaz, amit írsz, de alsóbb járműosztályokban nem hiszem, hogy túl sokat ikszelgetnének az opciós listákon, sem a cégek sem a magánvásárlók.

  • Marcikutya

    Hihetetlenül sértő a cím. A szerzőnek nem szóltak, hogy most már nem divat a magyarozás? Ez a fajta címadás már a HVG-nél is űbergáz lenne.

    Helyette lehetett volna “Mennyiért veszünk autót?”

  • zselatyne

    A japán márkák áraiból nem is nagyon lehet alkudni. Egy mazda vagy honda márkakereskedés ad 2-3% kedvezményt egy új modellre, míg egy volkswagen üzlet 15%-okkal dobálja meg a vásárlót.

  • ederzsuzsanna

    6 882 414 forint autóra? Annyiért már lakást lehet venni.

  • daktari

    Igaz, hogy majdnem egy lakást lehet venni ezeknek a mi- csodáknak az árán, de míg egy autóban lakni is lehet akár, addig egy lakással nem lehet autózni ! :-))))

  • ktoni

    Viszont autóban aludni, netán ott rosszaságokat művelni ;-) felettébb kényelmetlen. Meg 10-20 év alatt kissé nagyobb az értékvesztése.

    Egyébként Marcikutyának igaza van. A magyarozás egy régi, bunkó, rossz beidegződé. Ahogy azt se kérdezzük mennyiért vesz a tót, cigány, zsidó… ugye?

  • japancar

    Marcikutya! Kikérem magamnak, hogy a “magyarozás” miatt bárkire bármilyen bélyeget süssenek rá Magyarországon!
    Egyébként csak annyit a statisztikáról, hogy a magyarok nem hiszem, hogy átlagban ennyiért vesznek kocsit. Az új kocsik vásárlói mellett meg kellett volna említeni a régi kocsit vásárlók számát. Ezt követően lehetne egy nemzetközi statisztika arról, hogy átlagban hány százalék vesz nálunk és máshol új kocsit. Az átlag magyar autóvásárlási hajlandósága (azaz pénztárcája) a használt és új kocsi árának összege elosztva a kocsivásárlók számával.

  • japancar

    obsitos. Persze nem a hitel, hanem az ár a lényeg. Nos még egy tényező is érdekes lett volna, nevezetesen, hogy hány százalék vesz új (vagy használt) kocsit hitelre és hány készpénzre. Persze nem kell meglepődni, ha nyugaton többen vesznek hitelre kocsit, mert ott nem palizták/palizzák be az embereket CHF hitelekkel.

Nem hiszed el, mivel van tele a padlás ennél a gyűjtőnél

Peter Lee házának tetőtere a világ legnagyobb Transit-gyűjteményét rejti.

Felfoghatatlanul fejlett a legújabb Tesla

Újabb hajtáslánc-variációval rukkolt elő a Tesla: a P100D használattól függően elképesztő gyorsulásra vagy extrém nagy távolság megtételére alkalmas.

F1: Tragédia, ami Schumacherrel történt

Volt csapatfőnöke, barátja, Ross Brawn rendszeresen látogatja Michael Schumachert, de ő is csak imádkozni tud a hétszeres bajnok versenyzőlegenda felépüléséért.

F1: Mindkét Nico glóriát kap

A Belga Nagydíj edzésén a Force India is pályára küldi a fejvédő keretet, most első ízben teszteli az eszközt egyszerre két csapat.

F1: Magnussent megint ejthetik

A renault-s Kevin Magnussen ugyan igyekszik mindent megtenni a 2017-es folytatásért, de úgy tűnik, hogy sejti, ez nem lesz elég. Remény helyett dac van benne.

Fotókon, ahogy Moszkvát ellepte a víz

Mintha egy világvége filmet néznénk, olyanok ezek a fényképek, amik nemrég készültek az orosz fővárosban.

Napi húsz forint lehet a pesti dugódíj

A megyei matricákhoz hasonló rendszerben vezetnék be a dugódíjat Budapesten. Szakértők szerint ez értelmetlen.

13 autó, ami csúnyán túltolta a szteroidot

Ha azt hiszed, már mindent láttál, amit borzasztó tuning címen látni lehet, akkor nagyon tévedtél. Ezek az autók tényleg kiverik a biztosítékot.

F1: A Red Bulltól kell félni jövőre?

A McLaren versenyfőnöke szerint a 2017-es szabályváltozások fő haszonélvezője a Red Bull lehet, persze a saját csapatában is nagyon bízik Eric Boullier.

Pokemon Gót játszott, gyalogost gázolt a kamionos

Egy nő meghalt, egy másik súlyosan megsérült, amikor egy japán teherautó-sofőr fékezés nélkül elgázolta őket. Mint kiderült, Pokemonokat kergetett vezetés közben.

Új csúcsmotorok a VW Tiguanban

A Golf GTI benzinmotorja mellett a szegmens legizmosabb dízele is kérhető a Volkswagen kisebbik szabadidőjárművéhez.

Az autópályán labdázott, halálra gázolták

Egy apuka és kisfia labdát dobálva múlatták az időt, amíg a leállósávon vártak az autómentőre. Borzalmas ötlet, borzalmas végkifejlettel.