Olvasóink kérdeznek, a Vezess szakértői pedig válaszolnak. Autóvásárlás, gumi, felni, vezetéstechnika vagy jogi probléma? Merítés a beküldött kérdésekből és válaszokból.

Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!
Négyszázezer forintig keresek autót. Nem szeretném a gatyámat is benzinre és alkatrészre költeni, illetve ha valahol otthagyna.Fogyasztás tekintetében jó lenne maximum 8 liter körüli fogyasztás.
Benzines, kézi váltós és 4 vagy 5 ajtós. A gyártmány és típus szinte mindegy, egy dolgot kivéve, nem szeretnék francia autót és Suzuki Swiftet (nem sznobizmus, hanem a papírvékony kasztnija miatt). Jó volna használható méretű csomagtartó, mondjuk alap 280-300 literes. Az autót jellemzően heti 2-3 alkalommal használom Budapesten belül, azonban évi mondjuk 2 alkalommal hosszabb útra is megyek vele (oda-vissza átlag 400 km/alkalom).
Abban is kérem a segítségét, hogy az Ön által ajánlott autók közül melyik motorral szerelt típust érdemes választani (csak egy példa, hogy biztosan értse: “Opel Astra G esetében láncos szelepvezérlésű, 1,4 literes benzines motorral szerelt, XY lóerős példányokat javaslom”).
Köszönöm,
Kiss Zoltán

3-400 ezer forint körül kínálják a jó állapotú, 100-200 ezer kilométeres automata régi Swiftek többségét


Szakértőnk válasza

Kedves Zoltán!
Sajnos egy rendes G Astra ennyibe nem fér bele. 400 000 Ft körül a Nissan Almera 2001 előtti, első generációja lehet jó megoldás. Ha ennél több hely kell, akkor a Nissan Primerát ajánlom, lehetőleg az 1999-es modellfrissítés utáni modellt, amelynek javítottak a biztonságán is. Kényelmesen tűgas, de nem fogyaszt sokat az Opel Vectra B 1,6 vagy 1,8 literes motorral. Sokat kibíró, gazdaságos autó. 
Ha van rá még pár tízezer forint, akkor körülnéznék a benzines FIAT Stilók között. Nem sokra becsüli a piac, sokkal olcsóbb a korabeli kompakt autóknál, de többnyire jól működő, megbízható típus, kedvező alaktrészárakkal és takarékos 1,2-es motorral. A hatgangos váltó miatt nem halott ez a változat sem, pláne az 1,4-es.
Sajnálom, hogy francia autókat kizárta, mert a Citroën Xsara az 1,4-es benzinessel takarékos, üzembiztos és értékeihez képest igen olcsó autó. 
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Kérdésem az lenne, hogy autópályán a külső sávban 110 km/h sebességgel haladó, villogó fényjelzést használó mentőautót a belső sávban “kikerülhetem, előzhetem”-e. A mentőautó hangjelzést nem használt. Én elhaladtam mellette. Ez szabályszerű volt?

Tisztelettel:

Ladányi András

Szakértőnk válasza

Tisztelt Ladányi Úr!

Szerintem rendben volt a történet, ha nem használt a fényjelzés mellett folyamatosan hangjelzést is a mentőautó vezetője. Miért kísérné több tízkilométeren át, miközben ő csak fényjelzést használ, nyilván tudatosan.

Az álló ,csak megkülönböztető fényjelzést használó jármű, kellő körültekintéssel történő kerülését leírja a Kresz, az Ön által leírt körülményekre vonatkozóan nem találtam közelebbi információkat.

Üdvözlettel Székely Gyula

vezetestechnika.eu

Abroncsok és felnik

Olvasónk kérdezi 


Tisztelt Szakértő Úr!

Nemrég vásároltam egy garnitúra defekttűrő gumi. A kérdésem az, hogy ez tönkre teheti-e a lengéscsillapítót az erősített oldalfala miatt, vagy esetleg jobban igénybe veszi-e a futóművet?

400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen 1

Szakértőnk válasza

Tisztelt Holik Zsolt!
Mindenképpen jobban igénybe veszi, sőt speciálisan erre kialakított “mély ággyal” rendelkező illetve nyomás szenzorral ellátott keréktárcsa is szükséges hogy egy defekt során a műszerfalon jelezni tudja a gépjármű a nyomvesztést. Ellenkező esetben előfordulhat hogy nem észleli és sajnos ezek az abroncsok is csak korlátozott kb 50-80km megtételére képesek minimális sebességgel való továbbhaladásra.
Üdvözlettel: Szabó Péter, Centrum Gumi Kft.
www.centrumgumi.hu

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

A 90 éves szomszéd bácsi 2 évre kapta meg a jogosítványát. Könnyebb lenne felsorolni, milyen betegsége nincs, mint ami van neki. Tudomásom van róla, hogy időnként elájul. Depressziós, állandóan öngyilkos akar lenni. Szerintem már a közlekedési reakció ideje sem a megfelelő, csak idő kérdése mikor okoz valami komolyabb balesetet.

Sajnos feltételeznem kell, hogy anyagi ellenszolgáltatás fejében kapta meg a jogosítványát. Bár nem ismerem a törvényt, de nem hiszem, hogy 90 éves korban 2 évre adható a jogosítvány. Kihez fordulhatnék bejelentéshez, hogy elfogulatlanul felülvizsgálják a jogosítványának érvényességét és jogosságát.

Tisztelettel: MUrányi Éva

Szakértőnk válasza

Tisztelt Murányi Éva!

A közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet rendelkezik részletesen. Ennek értelmében nincs akadálya annak, hogy idős szomszédja 2 évre ismét alkalmasságot szerezzen.
A rendelet alapján: járművezetők közül az, aki a

a) 40. életévét még nem töltötte be, 10 évenként;
b) 40. életévét betöltötte, de a 60. életévét még nem töltötte be, 5 évenként;
c) a 60. életévét betöltötte, de a 70. életévét még nem töltötte be, 3 évenként;
d) a 70. életévét betöltötte, 2 évenként köteles időszakos egészségi alkalmassági vizsgálaton megjelenni.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
közlekedési jogász
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!