Börtönbe megy a gyilkos partiarc

Szerző: dr. Janklovics Ádám, Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.08. 15.00

Diszkóbaleset volt, figyelmetlen BMW-s ütközött gyorsan hajtó Mercedesszel.

Józsi messze földön híres partiarc. A zalai kisváros környékén csak Johnnyként ismert 19 éves srác és barátai kamaszkoruktól szinte minden hétvégén járják a környék diszkóit. Mióta megszerezte a jogosítványát, főként az ő BMW-jével. Egy éve hozták be Németországból, sok lóerő, nagy felni, hasonlók, mindig azt mondja, igazi csajozós autó.

Március volt, vasárnap hajnali 4 óra múlt, amikor a szokásos buli végeztével hazaindult cimborájával a szomszédos településről – így kezdődik a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija.

Két autó az árokban

Fáradt volt-e, figyelmetlen, vagy mindkettő, csak ő tudja, mindenesetre a diszkónak helyt adó étterem mellékutcájából a főút kereszteződéséhez érve a stoptábla ellenére nem adott elsőbbséget a főúton felé közeledő, éppen a friss kenyeret teríteni kezdő helyi pék furgonjának. Az úton élő 60 km/órás sebességkorlátozás ellenére Imre Mercedes Sprintere körülbelül 75-85-nal hasított.

A két jármű egymásba csapódott, és mindkettő beborult az útszéli, nem túl mély árokba.

A később vádlottá váló Johnny megúszta pár karcolással. Ott maradt a baleset helyszínén még egy darabig, ám meglepő módon nem mutatott különösebb érdeklődést a sérültek irányába. Sőt, és most jön az ügy talán legfontosabb mondata: nem nyújtott nekik segítséget, és nem hívott mentőt. Ellenben a diszkó elöl a hatalmas csattanásra odasereglett emberektől azt kérte, állítsák már talpra a kocsiját.


Johnny hazasétált a szüleihez. A pék fia meghalt

Mivel a rémült nézelődők a BMW-je helyett azonnal a sérültek segítségére siettek, Johnny elindult hazafelé gyalog. Mivel a szülei hiányolták a kocsit, elmondta nekik a történteket, erre kérlelték, hívja ki a rendőröket. Összevesztek, ott hagyta őket, és átment aludni pár órát a szomszédos utcában lakó haverjához, akinek semmit nem mondott.

Vasárnap délelőtt az édesanyja rábeszélésére végül mégis jelentkezett a helyi rendőrségen.

Sajnos percekkel azután, hogy otthagyta a baleset helyszínét, a legsúlyosabb sérült, a pék mellett utazó 23 éves fia életét vesztette. Próbálták újraéleszteni, de mindhiába. Édesapja láb-, kar-, és bordatöréseket szenvedett, melyek tényleges gyógyulási időtartama körülbelül 6 hónap. Johnny barátjának a combcsontja tört el.

A BMW elkerülhette volna az ütközést, a Mercedes nem

A vádat emelő ügyészség szerint a baleset Johnny hibájából következett be, megszegte a KRESZ 28.§. (2) bekezdés b. pontját, és az 58.§. (1) és (2) bekezdését.

Az ügyben kirendelt szakérő szerint a BMW ütközési sebessége 53-58 km/óra volt, míg az Imre által vezetett Mercedesé 78-87 km/óra. A balesetet a furgon sem fékezéssel, sem máshogy nem tudta volna elkerülni ilyen tempó mellett, mert a féktávolságán belül hajtott elé a 19 éves fiú.

Johnny ugyanakkor elkerülhette volna az ütközést, ha a védett úthoz az előírt mérsékelt sebességgel közeledik, a kihajtása előtt pedig jobbra nézve észleli a közeledő Mercedest.


Johnny: Féltem!

A fiú, aki a közlekedési büntetőjogra szakosodott Székely Ügyvédi Irodát kérte fel védelmére, a  nyomozás során részletesen nyilatkozott, és fenntartotta vallomását a bíróság előtt is. Elmondta, hogy a kereszteződés egy kanyar íve miatt belátható, ennek ellenére ő nem látott közel más járművet, csak távolabbról fényeket, így hajtott be a kereszteződésbe. Itt aztán nagy csattanást hallott, majd felborult a kocsijával.

Kimászott, kihúzta a barátját, megnézte annak vérző sérülését, megkérdezte, hogy rendben van-e, és ezt követően odaszaladt a járműve másik oldalához, ahol a telefonját próbálta megkeresni. Ezután leállította a BMW még járó motorját. Vallomását megerősítette a barátja is.

Ezt követően egy földön fekvő fiatal férfihoz ment, aki mellett egy másik, idősebb férfi sírt. Még valamit beszélt is vele, de pontosan már nem emlékezett rá, hogy mit. 

Észrevette, hogy többen köréjük sereglettek, velük is beszélt valamit, majd hallotta, hogy mentő érkezik a helyszínre. Ezután indult gyalog hazafelé. Azt állította, hogy a mentő már megérkezett, igaz, a rendőr még nem, amikor otthagyta a helyszínt. “Féltem, azért mentem el onnan” – nyilatkozta.

A mentőket végül egy, a diszkóból kiszaladt fiatal lány hívta, aki elmondta, hogy épp a diszpécserrel beszélt, amikor a BMW-ből kimászó fiú arra kérte, hogy a barátaival segítsenek neki talpra állítani a kocsiját. Indokként azt mondta, nehogy kigyulladjon az autó, aminek akkor még járt a motorja. Ez a lány nem tudta megmondani a bíróság előtt, hogy ki és mikor állította le a jármű motorját, de ők nem foglalkoztak a kocsival.

Mivel az ez utáni percekben a sérülteknek próbáltak segíteni, nem látta, hogy Johnny mikor távozott.


Hogyan látta az ügyet a bíróság?

Minden kétséget kizáróan megállapítható Johnny terhére a KRESZ 28.§. (2) bekezdés b. pontjának, és az 58.(2). bekezdésének a megszegése – mondta ki a bíróság. Azt is megállapította, hogy a 19 éves vádlott szándékosan szegte meg a szabályokat. Ugyanakkor nem látta “a vádlott terhére megállapíthatónak” a KRESZ 58.§. (1) bekezdésében írtak megszegését.

Az ügy egyik nagy kérdése: Johnny elmulasztotta-e a segítségnyújtást?

“Amikor a bíróság a segítségnyújtás elmulasztását vizsgálja, pontosan meg kell határoznia azokat a magatartásokat, amelyeket a vádlottnak tennie kellett volna, és amelyek elmulasztásával megvalósította a bűncselekményt, vagy nem valósította meg” – mondja dr. Janklovics Ádám, a Vezess jogi képviselője.

Jelen esetben a bíróságnak több tanú vallomása állt rendelkezésére arról, hogy a vádlott még a baleset helyszínén tartózkodott, amikor a rendőrséget értesítették, és ezt ő is hallotta. Ugyancsak a baleset helyszínén volt a mentők kiérkezésekor.

Itt kell rögzíteni: a balesetben érintett embereknek, és a kívülállóknak (bámészkodók, arra járók stb.) egyaránt törvény szerinti kötelessége segítséget nyújtani a sérülteknek. A KRESZ 58.§. (1) bekezdése azt is előírja, hogy a balesetben megsérült vagy veszélybe került személy segítésén kívül, az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt meg kell tennie a balesettel érintett jármű vezetőjének.

Akkor tehát, amikor vádlott segítséget kért az autója talpra állításához, e rendelkezés szellemében cselekedett.

A tanúk is megerősítették, hogy nem a további autókázás szándéka miatt akarta Johnny talpra állítani a BMW-t, hanem az esetleges  kigyulladásának a megakadályozásával indokolta. Állították, a balesethez érkezésük után még járt a felborult autó motorja.

Meg kellett állapítania a bíróságnak azt is, hogy ebben a helyzetben a vádlottól elvárható lett volna-e, hogy ő értesítse a mentőket és a rendőröket. Itt lép elő a cikkben korábban már szereplő, akkor jelentéktelennek tűnő részlet: elmondása szerint a fiú nem találta meg a telefonját. Több tanú elmondta, hogy megkérte őket a mentők kihívására, és megvárta a kiérkezésüket.

Ugyanezen paragrafus második bekezdése írja elő azt a kötelezettséget is, hogy a baleset helyszínét csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni. “Ennek megszegését a bíróság megállapította vádlott terhére, ugyanakkor ez önmagában a segítségnyújtás elmulasztásának a megállapításához nem nyújt jogi alapot” – mondja a jogász.

Mi lett az ítélet?

Johnnyt tehát a segítségnyújtás elmulasztásával, és a baleset okozásával vádolták.

Igazából csak az első volt kérdés a bíróság előtt, azonban a fent sorolt okok miatt nem volt más lehetőség, mint megállapítani, hogy “a vádlottat abban a baleseti szituációban nem terheli olyan mulasztás, amelyért büntetőjogi felelősséggel tartozna”. Ez alól a vád alól tehát a bíróság felmentette a fiút.

A halálos (és két másik ember súlyos sérülését okozó) baleset okozásáért azonban 1 év és 4 hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélte őt a bíróság. Mellékbüntetésként 2,5 évre bevonták a jogsiját.

A büntetés kiszabásakor a bíróság súlyosító körülményként értékelte a vádlott durván jogsértő szabályszegését, melynek következtében meghalt a pék fia, ő, és Johnny utasa súlyosan megsérült.

Enyhítő körülményként a bíróság a vádlott beismerő vallomását tudta értékelni, és azt, hogy ez a vallomás “megbánásról tanúskodott”.

(nyitóképünk illusztráció)

Kommentek

  • bochi

    Túl enyhe. Több pénz, több egyenlőség a törvény előtt. Ügyvéd úr pedig büszke magára.

  • Macsingaga

    Valószínű hogy Johhny alkohol vagy más szer befolyása alatt állt,ezért valaki azt tanácsolta neki hogy tűnjön el. A rendőrt nem is várta meg,de a mentőt igen.Valószínű ebbe kapaszkodtak bele az ügyvéd urak.

  • DTF

    függetlenül attól h ezért többet kellett volna kapnia, ‘szépen’ megvéfték a srécot! Eg yjó ügyvéd ezt me gtudja csinálni és agyerek is ‘ügyes’ volt.
    nem véltetlen h nem a szüleinél aliudt, ott keersték volna először. szépen megvárta amíg kimegy belőle a pia… rohadt g*** dolog, de vannak leleményes emberek..

  • kawaninja

    igen, szerintem is azért nem várhatta meg a rendőrt, mert volt valami tiltott cucc a szervezetében.
    csak én azt sem értem, hogy ilyenkor a rendőröknek nem kellene megkeresniük a balesetben résztvevő járművek tulajdonosait?
    tehát a baleset helyszínén van két autó, de csak az egyiknek van meg a sofőrje. mit csinál a rendőr? megkérdezi, hogy ki vezette a másik autót? mondják neki, hogy johnny. oké, beírom. de hogy kell írni? és ennyi????
    nem kérdezi le, hogy kié az autó? nem keresi meg a tulajt, és nem megy el hozzá, hogy hé, összetört az autód! te voltál vele, vagy odaadtad másnak? lehet, hogy a tudta nélkül vitték el az autót.
    szerintem valami efféle rendőri intézkedés lenne elfogadható egy ilyen esetben. itt a rendőrség is hibázott, lehet, hogy ismerték a madarat.
    én tuti bejelenteném a független rendészeti panasztestületnél az esetet.

  • simonl

    dtf: johnny nagyon lelemenyes volt igen, szerintem a pek is ertekelni fogja. Nem most, majd egyszer. Kesobb sokkal…

  • simonl

    bocs, nem dtf hanem ninja

  • Fahrer

    Nem megy börtönbe. A cikk is tartalmazza, hogy fogházba megy. Nem mindegy cseppet sem.

  • Marcikutya

    Fog még ez a srác vezetni…

  • janó

    Bakker nem hiszem el! Laikusként (hogy provokatívabb jelzőt ne említsek) ennyire nehéz kicsit végiggondolni a dolgot, mielőtt marhaságokat írunk?

    Nyilván perceken belül tudták, ki a sofőr/tulaj. Nyilván a lehető leggyorsabban meg is jelentek a lakcimén. Ééés! A szülei közölték, hogy összevesztek és elpályázott. Nem tudják hová.

    Mivel a látnoki képesség még nem alapfeltétel a Rendőrségnél, itt meg is szorul a történet…

    Minden infó benne van a cikkben, de nyilván atomfizikusnak kell lenni, hogy összerakja az ember…

    De tudod mit? Ha a gondolkodás nem megy, menj csak feljelenteni elvtárs! Egy kis fekesleges bürokrácia mindig jól jön…

  • AMG666

    Nem meglepő, “puncimágnes” diszkóarc, pénz, jó ügyvéd?
    Egy retkes gyilkos!

  • japancar

    Majd találni fog a börtönben a falon néhány penészfoltot és a strasbourgi bíróság megítél annyit a méltatlan körülményekért, a penészfoltért és a hideg levesért, hogy abból egy új BMW-t vesz. Nálunk már csak így megy, egy dörzsölt ügyvéd és kiderül, hogy a magyar börtönben olyanfokú pszichés sérülés érte szegényt amit csak milliókkal lehet kompenzálni…

  • BorMan

    Édesapám a 60′-as években átengedte a (teherautó)volánt a mellette ülő “barátjának”, aki elütött egy biciklist, aki sajnos meghalt. Apám börtönbe került, az egész élete ráment erre az esetre, a vétkes pedig ma is éli világát. Sajnos, Édesapám fiatalon, már lassan 20 éve maghalt, de élete végéig hordozta ezt a terhet, soha nem tudta megbocsájtani magának, hogy elvette egy gyerektől az apját. Ez a fenti ügy undorító…több sebből vérzik,de a pénz (sajnos a legtöbb esetben) mindig beszél…

  • demagóg

    Túl enyhe a büntetés.

  • demagóg

    kraft- 2016.02.09 // 09:29

    Én nem ilyen Magyarországot szeretnék…
    A srác felelőtlen volt, nem is kicsit, de nem szándékosan ölt.

  • menőmanó

    A cikk nem tér rá ki, pedig nagyon fontos lenne, hogy a Sprinter vezetője és utasa be volt e kötve. Szerintem nem.
    Ez nagyon fontos, mert így nagyobb valószínűséggel szenvednek egy baleset során súlyos, esetleg halálos sérülést.
    Ezért szoktam írni, hogy csak a primitív, egyszerű emberek szerint magánügy az öv használata.
    A srác komolyan hibázott, de nem csak ő vétett a szabályok ellen. Ha a másik fél mindent szabályosan csinál, akkor nagy valószínűséggel közel sincs ilyen komoly következménye ennek a balesetnek.

  • tollasahatam

    semmit nem jelent a öv használata, nyilván felelős érte, de
    a baleset okozója nem az öv használatának elmulasztása…
    annak használata sem bizonyítható utólag a sérülés szempontjából.
    nagyon kevésnek tartom az ilyen büntetést.

  • Marcikutya

    Senki nem hivatkozhat a másik szabályszegésére, itt arra, hogy be volt-e kötve a meghalt résztvevő biztonsági öve vagy sem.

    Nem csökkenti a károkozó felelősségét, a kárkövetkezményt mindenképpen. Persze nem mindegy, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülés stb. a következmény vagy halál.

  • crazykid83

    Azért én kíváncsi lennék egy szakértő véleményére, hogy ha a sprinter 60-al megy, ahogy kellett volna, mekkora erők léptek volna fel az ütközésnél, illetve ha eleve annyival megy, egyáltalán odaér-e a kereszteződéshez és találkozik-e a bmw-vel. Nem akarom védeni a srácot, de fura, hogy erre egyáltalán nem tértek ki… (legalábbis itt a cikkben nem)

  • tollasahatam

    még hogy utcát söpörni?? hogy valami “partiiArc”
    elsodorjon mert azt hiszi a táncparketten van. hehe

  • tollasahatam

    szegény Ambrus Attilára meg 17-et szabtak ki, amiből 10-et ült le..
    hogy is van ez??

  • menőmanó

    “…semmit nem jelent a öv használata…”

    Ha neked semmi élet vagy halál, akkor ehhez nincs mit hozzáfűzni. :)

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.