Mire gerjed a magyar?

A szürke ötven árnyalata

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.02.04. 17.00

Ha autót veszünk, a szín néha ugyanolyan fontos, mint a kiválasztott autó típusa. De milyen színekre gerjed a magyar?

Emlékeznek még, hogy néhány éve a fehér, főleg a selyemfényű, vagy csinos csillogó izékkel megbolondított gyöngyházfehér mennyire divatos volt? Aztán jöttek a földszínek, főleg a barna hódított, a Dacia Dustertől szinte az összes VW modellen át a BMW tesztautókig minden barna volt. De ennek is vége lett. És tudják, mi lesz a következő nagy divatszínhullám? A kék, amelyet jó eséllyel majd a zöld követ. 
Mire gerjed a magyar? 1
A PPG Industries szerint 2018-2019-ben ezek a színek lesznek menők
Gondolnák, hogy a világon bemutatott legújabb autószínekről egy pár fős társaság dönt? Nem egy titkos szabadkőműves tengely, vagy maga Soros György alkalmazza ezeket a háttérből irányító fontos embereket, bár tény, hogy különleges alakok mind. Ők a trendtervezők. Néha összegyűlnek, megálmodják az elkövetkezendő időszak trendjeit, amelyeket aztán egy könyvbe sűrítenek, a világ többi dizájnere, divat- és autótervezője pedig munkája során ebből a könyvből merít, nagyjából ehhez tartja magát. Mi meg boldogan vesszük a fehér telefont, szögletes órát, lapos talpú cipőt.
Mire gerjed a magyar? 2
Persze az egyes, éppen divatosnak kikiáltott színeket nem lehet mindenhol lenyomni az emberek torkán, hiszen sok helyen egy-egy színhez egyedi plusz jelentéstartalom is kapcsolódhat. Például a fehér több helyen a gyász színe, amit mi Európában nem nagyon értünk. 

Hazai lista

Itthon az elmúlt években – egészen pontosan 2009-től – országszerte a szürke autók vitték a prímet. Minden megyében papírforma szerint alakult a lista, egyedül 2014-től figyelhető meg változás, amikor is a fehér elkezdte átvenni a vezetést. Persze nem mindenhol, vannak kitartó megyék is, ahol továbbra is ragaszkodnak a szürkéhez. Sajnos egy renitens szeglete sincs az országnak, ahol rajonganának a színes autókért. Kár. Az adatokat a Datahouse Kft. szolgáltatta.
Az, hogy a szín főleg a nőknek fontos, nem annyira meglepő. De mire figyeljen egy férfi, aki általában a néhány alapszínnél nem nagyon lát tovább?

Praktikus szempontok

A divat mellett van pár jóval földhözragadtabb szempont is színválasztásnál. Mi is kipróbáltuk, hogy nyáron mennyit számít egy autó színe. Fekete, fehér és szürke autóval parkoltunk a tűző napon és jól mérhető különbséget tapasztaltunk az utastérben. Érthető, hogy a fehér autó nem melegszik fel annyira, így az sem meglepő, hogy a forró klímájú arab országokban –  ha épp nem arannyal vonatják be  az autójukat – fehérek az autók. Mellesleg az arany kiváló hővisszaverő tulajdonságú anyag, nem véletlenül védik a műholdak érzékenyebb részeit is hajszálvékony aranyfóliával, bár az olajból fényűzően élő arcok nyilván nem ezért aranyoztatnak autókat.
Mire gerjed a magyar? 3
Szintén praktikus szempont a koszállóság. Senki nem szeret trágyadombnak kinéző autóval mutatkozni, de a napi autómosás sem tartozik a legkívántabb időtöltések közé. Kompromisszumos megoldás a kosztűrő szín kiválasztása a színskálán. Ebből a szempontból a fekete a legkényesebb, azon már egy száraz, békés nyári nap alatt is összegyűlik annyi por, amitől koszosnak látszik a járgány. Ennél még az amúgy kényesnek tűnő fehér is jobb, ezen csak a sötét kosz látszik, de a tuti befutó az ezüst és arany között van valahol. Az ilyen autót elég évente mosatni, semmi nem látszik meg rajta.
Mire gerjed a magyar? 4
Autóválasztásnál jó tudni, hogy a különböző árnyalatok a koszon kívül a karcokat is különböző mértékben tűrik. Illetve tűrni egyformán tűrik, csak van, amelyiken sokkal jobban látszik, míg a másikon esetleg fel sem tűnik egy-egy horzsolás. Logikus, hogy egy sötét autón jobban látszanak már a hajszálkarcok is, míg egy fehér autón szinte sosem ordít a sérülés, de a legjobb ebből a szempontból talán a szürke. Az, hogy a szürke balesetveszélyes, mert nem látszik, már nem nagyon áll meg, amióta kezdenek elterjedni a nappali menetfények. Itthon még az értéktartás is bekúszik a képbe, egy színes, a tulajdonos ízlését jobban közvetítő autó valószínűleg később és nyomottabb áron kell majd el, mint a tömegízlésnek jobban megfelelő semleges ezüst vagy szürke. 

Matt vagy fényes?

Erre nincs jó válasz, ha jobban belegondolunk, ezek időről időre váltják egymást. Persze a felsőbb kategóriákból szivárog le ez is, van, hogy a csillogó extra krómbetétek adnak prémiumérzést – legalábbis a marketingdumák szerint -, majd amikor már az alsóbb kategóriákban is króm és zongoralakk borít mindent, akkor ideje a felsőbb kategóriákban átállni a selyemfényű, matt dolgokra. Hogy aztán azok kezdjenek megjelenni egy-két kategóriával lejjebb, és máris léphetünk vissza a rajtkockára. Így megy ez. 

Bevezető színek

Emlékeznek még az előző generációs Mazda6-os fehérjére? Vagy a Suzuki S-Cross metálzöldjére, esetleg a Volvo XC60-as kolbászzsírmetáljára? A Mazda2-es békazöldjére, amelyből nem egy autót adtak el úgy, hogy a vevő azt sem tudta, hogy milyen autót vesz, csak azt a kis cuki zöldet kívánta meg a kereskedés előtt? Egy-egy új modellnél kulcsfontosságú a megfelelő szín kitalálása. A legfontosabb, hogy ne legyen fehér – erre is láttunk kivételt, a Mazdának nagyon bejött -, mert a fehér nem igazán plasztikus, nem hozza ki elég hangsúlyosan az új formákat, domborulatokat. Emellett az elődtől nagyon különbözőnek kell lennie, hogy a vásárló szomszédai, tágabb környezete is érzékelje a változást, amelyet a néha csak finoman felfrissült forma miatt nem biztos, hogy amúgy észrevennének.
Mire gerjed a magyar? 5
A szín veszélyes fegyver, ha értő kezekbe kerül. Gondoljunk csak a halványlilára, amit nézve azonnal a Milka csoki jut eszünkbe, vagy a kobaltkéket, ami a Niveához kapcsolható, esetleg a T csoport magentája vagy a Telenor furakékje. Emellett persze további üzeneteket is közvetíthetnek a színek. A sportautók vérvörös színe az életet jelenti, azt üvölti, itt vagyok, vegyél észre, küzdjünk meg. A kék a sebességhez köthető, míg cégautónak szintén a neutrális, szürke, ezüst a legjobb választás. Hasonlóan, mint ahogy fontos tárgyalásra is szürke, semleges ruhában megy az, aki szeretné, hogy komolyan vegyék, nem pedig azúrkék nadrágban, piros cipőben papagájnak öltözve. A kisfurgonok fehérje pedig a fájdalommentesen feliratozhatóság miatt jó választás. Meg persze a fehér jó eséllyel alapáras is.
Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Kommentek

  • subtotal

    “Ők a trendtervezők. Néha összegyűlnek, megálmodják az elkövetkezendő időszak trendjeit, amit aztán egy könyvbe sűrítenek, a világ többi dizájnere, divat- és autótervezője pedig munkája során ebből a könyvből merít, nagyjából ehhez tartja magát.”

    Elképzelem, ahogy Adrian vagy Walter, esetleg Sergio lapozgatja a könyvet…rég olvastam ekkora sületlenséget.

  • subtotal

    Amúgy a kék szép szín, de remélem nem jön divatba, mert épp elég megküzdenem a BMW-t sújtó előítélettel, nem kell hogy divatmajomnak is nézzenek :D LOL

  • v_Tomi11

    Nem a divatozással van a probléma, hanem hogy azt nem veszik észre gyártók és vásárlók, hogy vannak színek, amik bizonyos típusoknak nem állnak jól. Én pl. kifejezetten nem szeretem a fekete Note-ot, annak az autónak ennél sokkal jobb, a formához jobban passzoló színei vannak.
    A másik tragikum, hogy piros prémiumautót itthon eladni nem lehet. Pedig szépek, talán most a paletta lefelé bővítésével (pl. A3 sedan) sikerül.

  • Szabi5

    Érdekes téma a szín. Nekem soha nem tetszett a szürke autó, de mégis azt használok, mert sokat megyek és még a közel 400000-et futott autón se látszanak a kopások, kőfelverődések míg az ezzel egyidős metál bordó és fekete autókon messziről ordít. A pókhálószerű apró karcolásokról meg ne is beszéljünk. Egyébként ha mediterrán országokba járok mindíg csodálom, hogy micsoda színek vannak az autóiparban, mert itthon csak szürke, fekete, piros esetleg fehér autók vannak. Érdekes az arab világ, mert náluk az autók 90 %-a fehér. Annak is van egy hangulata az biztos.

  • tengerimalac

    Nos a színeknek a szubjektív önkifejezésen és a sima

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.