Egyre több a halott az utakon

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.03. 05.10

És egyre több a sérült. 2016 fontos év, nagy kérdőjelekkel.

Közzétette a rendőrség 2015 legfontosabb baleseti statisztikáit, sajnos sok jót nem találni bennük. Ami egyértelműen látszik, tovább folytatódik a tragikus trend a hazai utakon.

A két legfontosabb adat, a halálos balesetek és a balesetben meghaltak száma egyaránt emelkedett. Amint az alábbi grafikonok mutatják, hosszú éveken át egyre kevesebb és kevesebb balesethez kellett mentőt hívni, majd 3-4 évvel ezelőtt megfordult a tendencia, most már tudjuk, 2015 a korábbiaknál is kedvezőtlenebb adatokat hozott.

Tavaly 583 halálos balesetben 644-en vesztették életüket az útjainkon, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet.

Ennyi halálos baleset volt az elmúlt években

Látnak egy zöld és egy lila csíkot az ORFK ábráján, amelyek a 2010-es és a 2015-ös “elvárt” adatokat jelzik. Ennek magyarázata az Európai Bizottság ún. Fehér Könyve. A biztosság éppen a magyar elnökség idején, 2011. március 28-án tette közzé a 2020-ig meghatározott legfontosabb uniós közlekedéspolitikai feladatokat. A Fehér Könyvnek nevezett elvárásgyűjtemény a tagországokban használt járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklését, vagy éppen a halálos balesetek számának csökkentését írja elő évről évre, és a 2020-as cél elérése érdekében időarányos számokat határoz meg minden esztendőre.

A halálos balesetekkel és az utakon meghaltak számával kapcsolatban szimpatikus, de rendkívül ambiciózus a cél: “A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma (2010-hez képest – L. Cs.). Gondoskodni kell arról, hogy az Európai Unió a közlekedésbiztonságban és -védelemben világelső legyen valamennyi közlekedési mód tekintetében.”

Ennyien haltak meg az utakon

Ahhoz, hogy 2020-ban feleannyi ember haljon meg a hazai utakon, mint 2010-ben, a zöld és a lila csík időarányos adatait kell “teljesíteni” a magyar rendőrségnek. Egyértelmű, hogy csak részben rajtuk múlik a siker, ám a 2009 és 2012 közötti, akkor még kedvező balesetes számok ismertetésekor az ORFK is kiemelte: “Magyarország hatályos közlekedésbiztonsági programja a halálos áldozatok számának visszaszorítását tűzte ki fő céljaként.”

2006 és 2012/13 között jól alakultak a számok, folyamatos volt a csökkenés, pár éve azonban kedvezőtlen fordulat állt be. Sajnos azóta a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma is emelkedik.

Ennyi balesetnél sérült meg valaki

Amint a fenti ábra mutatja, a három évvel ezelőttinél 1068-cal több olyan balesetet rögzített a rendőrség adatbázisa tavaly, amelyben valaki megsérült. A sérültek száma pedig 2012-től 2015-re 1025-tel emelkedett.

Így alakult a súlyos sérültek statisztikája

Ha az arányokat nézzük, különösen riasztó, hogy bő 10 százalékkal több a súlyos sérült, aminek nyilván több oka lehet.

Nyilván minél nagyobb sebességgel ütközik valaki, annál nagyobb erre az esély, viszont mielőtt a gyorshajtásra kennénk mindent, érdemes felidézni, hogy a KSH szerint a közúti baleseteknek körülbelül a 30 százaléka következik be a “sebesség nem megfelelő alkalmazása” miatt – erről itt írtunk érdekes cikket.

A könnyű sérülést elszenvedők számai az elmúlt évekből

Másrészt, ha a 2015-ben Magyarországra behozott 120 ezer darab használt autó átlagéletkora nem 12 év lett volna, hanem megengedhetné magának a nép, hogy 4-5 éves autókat vásároljon, valamivel nagyobb biztonságban lennének az így járműhöz jutó tömegek.

A balesetszám növekedéséért a biztosítók ugyanakkor a tartósan olcsó üzemanyagárakat és az ebből következően megemelkedő autóhasználatot teszik felelőssé.
 
No, de mi várható 2016-ban?

Nagyok a kérdőjelek a balesetszámok alakulásával kapcsolatban, ugyanis ellentétes hatású történések feszülnek majd egymásnak.

Idénre ismét legalább 100-150 ezer nálunk újonnan forgalomba állítandó idős autót és tartósan alacsony üzemanyagárakat ígérnek a prognózisok, azaz marad a megnövekedett forgalom, és nem fiatalodik, nem válik biztonságosabbá a járműpark – mindkettő a balesetszám magasan maradása irányába mutathat.

Ezzel egy időben jelentős ugrás, talán soha nem látott mértékű emelkedés várható a rendőrség bírságolási gyakorlatában. Öt év alatt 507 ezerről 216 ezerre csökkent a magyar rendszámos autók üzemben tartóira, vezetőire kiszabott bírságok száma, részben a használatból kikopó készülékek miatt. 2016-ban viszont az ígéretek szerint dolgozni kezd a VÉDA nevű rendszernek mind a 365 fixen telepített és mind a 160 mobil készüléke, amelyek – szintén az ígéretek szerint – immár nemcsak a gyorshajtást, hanem a szabálytalan sávváltástól a biztonsági öv nélküli vezetésen át a piroson áthajtásig számos dolgot rögzítenek és büntetnek majd.

Szóval lehet majd bírságolni ezerrel, szerintünk persze millió más dolgot is kéne csinálni a rendőröknek a büntetések kiszórása mellett a közlekedésbiztonság javítása érdekében.

Valóság vagy hülyeség, hogy a hazai HALÁLOS BALESETEKNEK MINDÖSSZE A 2,2 SZÁZALÉKA KÖVETKEZETT BE A SEBESSÉGHATÁR MEGSZEGÉSE MIATT? Itt a cikkünk erről, érdemes belenézni.
 

Kommentek

  • szaboata

    tanulni,tanulni,tanulni…egy klasszikustól nem szégyen átvenni gondolatokat.A rendszeres időszakos továbbképzés,okítás biztos hozna javulást a statisztikában is.A traffipax fetisizmus viszont tombol egész Európában,ezen kívül semmi,így nem sok esélyünk van kevesebben meghalni.
    Ha állandóan azt figyeljük,hogy 50 vagy 60,a mutatónk éppen mit mutat,stresszeljük magunkat a mérhető pontosság miatt,csak növeljük a balesetveszélyt.Gyakorlatilag kijelenthető,hogy a sok traffizás fordított hatással bír.

  • DrAgy

    Egy időben vállalati autót is kellett vezetnem, ehhez hozzátartozott a negyedévenkénti vizsga is. Nem vált kárunkra, ugyanakkor elkeserítő volt, hogy a hivatásos gk.vezetők közt akadt olyan, aki éppencsak 50%-ot tudott teljesíteni a kresz vizsgán. Ennek ellenére baleset mentesen vezettek.Az meg elfogadhatatlan, hogy állandóan a km.órát nézegesse a sofőr a forgalom helyett.A rendőrségi adatok alapján készült KSH statisztika is azt támasztja alá, hogy a baleseteknek mindössze néhány százaléka történik abszolut gyorshajtás miatt. A többség durva vezetéstechnikai hiba, a kanyarodás szabályainak megsértése, elsőbbség meg nam adása, tilos jelzésen áthaladás és figyelmetlenség miatt történik. A traffipax őrület ezért is érthetetlen és káros a közlekedés biztonságra. …

  • ktoni

    Kis kilengéssel, de majdnem a fele a 2010-es évek a megelőző évtizedhez képest. A nagyobb éves futásteljesítmények miatt arányban nézve lehet hogy még jobb is az érték. Igazából az önvezető és vezetést segítő kellékeket lenne célszerű elősegíteni az emberi tényező csökkentésére. (táblafigyelés, sávfigyelés, távolságtartás)

  • nagya

    “Öt év alatt 507 ezerről 216 ezerre csökkent a magyar rendszámos autók üzemben tartóira, vezetőire kiszabott bírságok száma,”

    Akkor min tetszenek itt rinyálni? A csökkenésnek egészen biztosan nem az az oka, hogy szabálykövetőbbek lettek a közlekedők. Különösen a fenti adatok ismeretében. Tehát több a baleset, kevesebb a bírság, vagyis nincs, ami visszatartsa, figyelmesebbé tegye az embereket. Ismét egy bizonyíték arra, hogy ez magától nem fog menni. Nevelni kell, az pedig ellenőrzések útján lehetséges, amiknek része a bírság is.
    Mielőtt még bárki beleélné magát a képzésekbe: valóban klassz lenne, de fizetni senki nem akarna érte jó magyar szokás szerint, ingyen meg a hullaházból sem tolnak ki senkit, úgyhogy mindenképpen fizetni kell, ha javulást akarunk.
    Vagy bírságot, vagy a képzést.

  • nagya

    DrAgy! Az utolsó mondatod egy hülyeség. Tudod miért? Mert a traffipax biztosan nem káros. Lehet, hogy fölösleges, de nem káros. Te viszont így eggyel több marhaságot írtál, na az káros.

  • vaLacky

    Miért nem foglalkozik senki az utak állapotával? Hetente megtörténik velem, hogy a szemből jövő autót alig tudom elkerülni, mert az a kátyúkat kerülgeti. Ez legalább annyira balesetveszélyes, mint a gyorshajtás. Persze, ezért nem lehet megbírságolni az államot, magát csak nem bünteti meg, nosza, szórjuk tele az országot sebességkorlátozó táblákkal, és még bírságolni is lehet. Addig ne várjanak nagy javulást, amíg olcsó az üzemanyag, az utak pedig katasztrofálisak.

  • dandy

    Én azért szívesen megnéznék már egy olyan statisztikát is, hogy a balesetek hány százalékát okozzák az országon átszáguldó kamikaze vendégmunkások.

  • BanTheGoose

    Ne feledkezzünk meg az életszínvonallal szoros összefüggésben hanyatló autó karbantartási tendenciákról sem.

    Téli-nyári gumi csere, gumi kopásból adódó csere, lengéscsillapítók/futómű/fék elemek végstádium előtti cseréje, és minden egyéb, amit az emberek normál esetben a SAJÁT biztonságukért rendszeresen megtennének.

    Amikor 12 befizetetlen csekk előzi a már nagyon karbantartandó autót, akkor előbb utóbb megnő a féktáv…

  • menőmanó

    nagya

    Nagyon nem vagy képben, mert az utóbbi években egyértelműen nőtt a vezetési morál. Aki ezt nem látja, az nem itt közlekedik.
    Drámázni meg szükségtelen.
    Nagyon sajnálatos, hogyha valakinek a hozzátartozója meghal egy balesetben, de azt legritkábban a traffipaxokkal lehet megakadályozni, főleg nem elbújva a kihalt úton 50-es táblánál, ahogy nálunk szokás.

  • NaPa

    Nem a gyorshajtás és nem az autók életkora (12 évvel ezelőtt már ABS-es, szabályozott katalizátoros, modern autók kerültek forgalomba) a romlás oka. Hanem a neurotikus magyar közélet az utakon ! Kevés a jó út, elképesztő a forgalom szervezetlensége (nem létezik, hogy egy néptelen úton megállás nélkül végig lehetne autózni a szabályos feltételek mellett). Önkényesek a terelések, a szűkígtések, hatalmasra nőtt a gyalogosok egója (nincs kegyelem az autósnak, álljon meg négy méterenként), a biciklisták meg mindent elfoglalnak. Ha az ember indul, a motoros úgy lő ki mellőle, hogy a kormányt a másik oldalra rántja ijedtében. És így tovább. Tényleg, van itt valami hatóság, amelyiknek a rendcsinálás lenne a dolga ? Legalább egy ilyen kellene !

  • Zozo60

    Rendőreinknek egy jó ürügy a pénzbeszedésre, persze arra senki nem gondolt, hogy az olcsóbb üzemanyagár miatt sokkal több az autós az utakon, ha ezeket utaknak lehet nevezni.

  • olomana

    Ha csak az utóbbi pár napban látott néhány csodás manőverre gondolok az utakon, akkor azt kell mondjam, hogy az egyik legkomolyabb rizikófaktor a telefon ( esetleg még GPS / érintőképernyő) nyomkodása. Két olyan eset is a szemem előtt zajlott, mikor p@raszt a telefonját nyomkodta, és az utolsó pillanatban felnézve húzta el a kocsit mielőtt egy álló autónak illetve járdaszigetnek ütközött volna. Most mindkettő megúszta…

  • kawaninja

    itt a fejekben van a hiba, és nem is kicsi. ehhez nem rendőrség kell, hanem nevelés kellett volna, de az a ló már rég elszaladt.
    nem kellene indokolatlanul minden és mindenki fölé helyezni magukat az embereknek.
    egy hétköznapi példa:
    autópálya. külső sávban haladsz. utolérsz egy lassabban haladó járművet. a belsőben közeledik egy autó, de mégis kihajtasz elé, és előzöl. lassít és rád villant. esetleg még dudál is egyet. te az autódban meg magadba visszaszólsz neki, hogy mi van? hová sietsz? nem tudsz várni egy kicsit? most 10 mp-re feltartottalak, hú mekkora probléma! ne pattogj! különben is 130-cal megyek!
    tehát, te elvárod a másiktól, hogy 10 mp-et lassuljon, mert az nem akkora baj, viszont te nem lassítanál le 10 mp-re, hogy elhaladjon melletted, és csak utána kezd meg az előzést.
    hát ez itt a baj.
    remélem, lesz aki elgondolkodik ezen.

  • PROVOCATOR

    Sajnos egyre több tapasztalatlan nagyképű fiatal, pofátlan újgazdag és agyatlan műpic@a vezet erős prémium vagy sport autókat és a vezetési moráljukból következnek a balesetek. A másik véglet a 40-el cammogó nyugger és hétvégi autós nyárspolgár. Ezek okozzák az egyre több balesetet.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.