Így szép igazán: orvosok Suzukiban, rendőrök Mercedesben

Járőrautók vs. mentőorvosi kocsik Magyarországon

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.02.02. 06.00

Furcsa országban élünk. Az új mentőorvosi kocsik Suzukiból épültek, a rendőröknek Audit és Mercedest is vett az Orbán-kormány.

Nemrég írtunk az új mentőorvosi kocsikról, amelyek 120 lóerős Suzuki SX4 S-Cross dízelekből épültek. A mentők szűkös költségvetése miatt elsőre eredménytelen tenderre második körben is egyedül a Suzuki és a Profile tudott érvényes ajánlatot tenni, nagyon nyomott áron, így a hazai mentőszolgálat bővülhetett a nyugaton bevált mentőorvosi kocsikkal.

Az arányérzék vége

Adófizető autóbuziként nehéz nem észrevennem, hogy a rendőrségnél másképp mennek a járműbeszerzések, ott egy ideje nem szorít így a cipő. A Škoda Octavia Tour modelleket még Ford Focus kombik váltották, amelyek Classic III-as Opel Astráknak adták át a helyüket. Mindegyik népautó itthon, magyar családok ezreinél szolgálnak. Szívó benzines motorjukkal jól bírták a járőrkocsikat érő komoly igénybevételt.

Ordító a különbség a kormány járműbeszerzési stratégiájában a rendőrség hathengeres Avant Audii, 184 lóerős, benzines, összkerékhajtású B-osztályos Mercedes járőrautói, a focimeccsekhez tucatszám kiküldött, nettó áron is 15 millió feletti Sprinter csapatszállító kisbuszok és az életmentő feladatokat ellátó mentőorvosok szolgálati járművei között

Aztán eltelt pár év, és a rendőrök az újabb járművek beszerzésekor messze nem igazodtak az átlagos hazai autóparkhoz, és alaposan felsrófolták a műszaki elvárásokat. A 2014 végén, 2015 elején beszerzett 1587 autó közül a járőrautók zömében turbómotoros, 150 lóerős Škoda Octaviák lettek. Bár a nagynyomású közvetlen benzinbefecskendezéssel, a turbóval és perifériájával technikájuk jóval érzékenyebb a korábbi igáslovakénál, ezek az autók szerintem pont megfelelnek a feladatok ellátására. A motorizáció is fejlődött, a turbós autókat kényelmük, erejük, biztonságuk jó munkaeszközzé teheti a rendőrök számára.

Típus Az alapváltozat listaára Gyorsulás, végsebesség Átlagfogyasztás
Audi A3 Limuzin
1,4 TFSI
6 981 420 Ft 8,2 mp, 224 km/ó 7,0 l/100 km
Mercedes-Benz
B 220 4matic. aut.
9 102 940 Ft 7,0 mp, 225 km/ó 8,9 l/100 km
Škoda Octavia
1,4 TSI
5 608 550 Ft 8,2 mp, 216 km/ó 6,8 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross
1,6 DDiS
6 250 000 Ft 12,0 mp, 180 km/ó 5,3 l/100 km

A közúti átlagfogyasztási adat forrása: Spritmonitor.de

Ám Pintér Sándor Belügyminisztériuma nem állt meg itt, a 450 Škoda Octavia mellett vett 150 darab, Győrben készülő Audi A3-as limuzint és 225 darabot a Mercedes-Benz B-osztályból. Mivel utóbbinál a tenderkiírás 4×4-es modellekre szólt, ezzel a kikötéssel más egyterű nem jött szóba, mint a Kecskeméten is gyártott prémiumtermék.

4×4 az Alföldre, traffizni

Azt mi sem értjük, hogy egy magashegységekben nem igazán bővelkedő országnak, ahol egyre enyhébbek a telek, miért kell ennyi összkerekes rendőrautó. Mindenesetre a rendőrség ragaszkodott a 4×4-hez, amivel az összes többi, potenciálisan kevesebbe kerülő és kisebb költséggel üzemeltethető egyterű kiesett konkurensként, mert csak az első kerekeiket hajtják.

Nem kell vesződni a sebességváltással, a 4x4-es hajtással nemcsak a legdrágább motor jár csomagban, hanem a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó is a B-osztályban

Külön pech az adófizetőknek, hogy a B-osztályban az összkerékhajtás csak a legdrágább és legerősebb motorokkal együtt rendelhető, ráadásul csak hétfokozatú automatikus váltóval csomagban. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ezek a 100-ra 7,0 mp alatt gyorsuló, 184 lóerős járművek nem speciális feladatokat szolgáló egységek bevetési járművei, nem. Legnagyobb részt járőrautók, kisebb részben ügyintézői kocsik. (A rendőrautó-beszerzés részleteiről Lencsés Csaba kollégánk írt az ORFK-s szerződések áttekintése alapján. Itt közöltük az autók megoszlását járőri és egyéb feladatok között illetve vételárukat.)

Audival járőrözni, Suzukival életet menteni

Akárcsak a Győrben készülő A3 limuzinok, amelyek szintén kiváló, nagyon kifinomult autók, csak járőrautónak nem igazán tűnnek alkalmasnak. Korlátozott hátsó térkínálatuk, szűk ajtónyílásuk miatt nehéz velük előállítani valakit, és adófizetőként itt sem értem, miért kell prémiumtermék olyan feladatra, amelyre jobban használható egy alsó középkategóriás kombi.
 

Orbán Viktor büszkén adta az arcát a járőrautók beszerzéséhez

Ordító a különbség a kormány járműbeszerzési stratégiájában a rendőrség hathengeres Avant Audi, 184 lóerős, benzines, összkerékhajtású B-osztályos Mercedes járőrautói, a focimeccsekhez tucatszám kiküldött Mercedes-Benz Sprinter csapatszállító kisbuszai és az életmentő feladatokat ellátó mentőorvosok szolgálati járművei között.

Nem 150+225, csak 22 autó

A MOK esetében nem több száz autóról volt szó, hanem 22 darabról, mégse jutott rá annyi pénz, hogy legalább a közönséges járőrautók teljesítményszintje biztosított legyen. Az S-Cross nagyon gazdaságos, kellően tágas és várhatóan megbízhatóan működő mentőorvosi kocsi lesz, de ha a rendőrségnek 8,2, pláne 7,0 másodperces gyorsulású autókat tud venni százszámra a kormányzat, akkor a nem egészen két tucat autóra, amellyel alapfoglalkozásként életet mentenek majd, beleférhetett volna minimum ugyanez.

22 darab mentőorvosi kocsi esetében a Suzukikra jutott pénz. A3 limuzinból 150, a kétliteres, turbós benzines B-osztályból 225 darabot vett a kormány, járőrautónak

Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető. Mert arra viszont bőven szánt közpénzt az Orbán-kormány, hogy 18 darab 333 lóerős Audi S4 kombival édesítse meg a rendőrök munkáját, amit megtoldottak még hét A6 Avanttal. Utóbbiaknál legalább arra ügyeltek, hogy a takarékosabb, háromezres dízelmotor legyen az autóban, ne a kompresszoros benzines, mint az A4 kombikban. Elmúlt az az idő, amikor a Škoda Superbet nemesítették miniszteri és államtitkári autóvá, kiváló propagandaérzékkel.

Valahogy az oktatás és az egészségügy érdekérvényesítő képessége hagyományosan gyengébbnek tűnik, mint a belügyi szerveké. Egy kiábrándult mentődolgozó mondta erről egyszer, hogy “Amíg a miniszterekért mentőhelikopter érkezik egy közlekedési balesethez és repülnek a Honvédkórházba, a döntéshozóknak nem lesz kapcsolatuk a hazai egészségügy tényleges viszonyaival. A rendőrök védik meg őket a tüntetőktől, de nem mi látjuk el őket, ha hozzájuk vágják a macskakövet.” Mit is mondhatnék erre.

Kommentek

  • abelovszki

    Egyszerű,de előre is elnézést kérek az eü.autósoktól!Nagyjaink szemében Ők viszik a pénzt,a rendőrök pedig hozzák.De ha mentős is büntethetne,rendőr pedig hordáná a beteget,aki néha agresszív,fordulna a kocka.Ja és de hogy adnék nekik luxus autót bokor mögé bújni.Álljon kint álcaruhában minden időjárási körülményközt!

  • szaboata

    Nemcsak ezért furcsa a mi országunk.

  • Kanyaró Malvin

    Arra szavaztam, hogy nincs ez így jól. Ha már a a Porsche Hungáriánál akarja otthagyni a pénzt a mindenkori kabinet, akik korszakoktól függetlenül széjjelnyerik magukat a közbeszerzéseken, ahol a saját szakembereik mondják tollba az állami félnek a többieket kizáró paramétereket, szóval ha már ők a szent szállítók, akkor vehettek volna Octavia, Leon vagy Golf kombit a 184 lóerős dízellel. Egy részüket Csongrádba, Bács-Kiskunba, Zalába, Somogyba, Veszprémbe, az Északi-Középhegységbe a hó ill. a tanyák miatt emelt hassal és összkerékkel, ott a Scout, az X-Perience és az Alltrack.

    A Fidesz korrupciós és kommunikációs szinten is átment a korábbi MSZP-be: az internetet alig használó nyugdíjasoknak báboznak, tragikusan lopnak, a seggükből előrántott csahosaiknál nem tekintenek messzebbre és a Louis Vuitton hátizsákok kitakarják előlük a hazai valóságot.

  • ffff

    Az állami siker kulcsa a “PH”. Csak rajtuk múlik évtizedek óta, hogy milyen a belügyes atópark. :-((

  • Steppenwolf

    “Azt mi sem értjük, hogy egy magashegységekben nem igazán bővelkedő országnak, ahol egyre enyhébbek a telek, miért kell ennyi összkerekes rendőrautó.”

    Mert ahol nincs magashegység, ott nincs is létjogosultsága az összkerékmeghajtásnak. Anyám borogass… A gazdáknak sem kell 4×4 a földekre akkor? Főleg mióta a rendőrség megkapta a határvédelmi feladatokat, különösen indokolt a négykerék-meghajtású járművek létjogosultsága.
    Ti tényleg demagógiában már alulmúljátok a Blikket is. Azt meg végképp nem értem, miért kell ugyanarról a témáról háromhetente véleménycikket írni. Illetve értem, a néphergelés mindig több kattintást hoz és kevesebb is vele a munka, mint egy szakmai írással.

  • Ragnotti

    A szerző is írta, hogy még ha speciális feladatok ellátására vett járművek lennének (és ilyen feladat lehet a határőrizet is), akkor indokolt lenne a 4×4. A 4×4-es B-osztály sok mindenre lehet alkalmas, de azzal a szerény hasmagasságával, személyautós terepszögeivel (áramvonalasított lökhárítók) és országúti kerekeivel határvédelemre, vagyis terepjárásra biztos nem. Arra ott lett volna a Yeti, a Duster és még sok más…

  • zoldfulu2000

    Szerintem ebbe a tendenciába belekötni több mint görénység. Nem vagyok hajlandó finomabb szavakat használni.

    Eze mind olyan gyárak amelyek nálunk gyártanak, nem azért jöttek hogy letarolják a magyar “prémiumkeresletet”, hanem hogy idehozzanak végre élvonalbeli ipart.

    Rendőr mercedesben? Államtitkár Skodában? Mi a baj ezzel?

    Jobb volt amikor a Szoci népjóléti miniszter a bokros csomag idejént úgy írta ki a tenderét a 7-es BMW-re, hogy a végén egy autó sem nyert (pechére a BMW is modellévet és motort váltott).

  • norbi50

    Nyilván ez a kérdés majd megosztja az olvasókat, speciel én zoldfulu kollega hozzászólásával értek egyet.
    Valóban probléma, hogy “csak” Suzukira jutott pénz, de látszatra a mentősök sem Roburral járnak már, azért a legtöbb helyen már ott van az 1-5 éves Mercedes, VW mentőautók. Persze indig lehetne jobb, újabb és több, de ebbe ne menjünk bele, mert ebben úgysem lenne senkinek igaza…
    A 4×4 Mercedes csapatszállító pedig nem azért kell, mert az Alföldön használják őket, hanem mert saras, nehezen megközelíthető utakon bizony elkél a 4×4 a csapatszállító alá.
    A pár ezer Skoda mellett kiragadni azt a pár darab Audit, Mercedest pedig egyszerűen álságosnak tartom. Itt jön be az a gondolta, amikor valakinek félig tele van a pohár, a másiknak meg félig üres…

  • fank1970

    A birkáknak már fel sem tűnik, hogy ebben bármilyen probléma is lenne…

  • Steppenwolf

    Jelen esetben én inkább nevezném azokat birkának, akik ugranak egy ilyen demagóg hangulatkeltő irományra.
    Mert nyilván a cikkíró is tisztában van vele, hogy a 333 lóerős Audikat elfogóautónak vették az autópályákra, mert ahogy minden más országban, nálunk sem mezei H-Astrákat használnak az Autópályarendőrségnél. Mercedes Sprinterek pedig a Mentőknél is szolgálnak jelentős számban, érthetetlen, hogy miért a Suzukikat hozza párhuzamba, hisz nem is egy kategória.

  • Steppenwolf

    Egyébként azt sem illik elfelejteni, hogy egészen mostanáig nem voltak mentőorvosi autók Magyarországon, nem 22 db. hanem egy sem, és nem Suzuki, hanem semmilyen. Arról nem beszélve, hogy sok évtized után tavaly először lett minden járásban mentőállomás és soha ekkora lefedettségű nem volt az a térkép, amely azt mutatja, ahol 15 percen belül kiér a mentő.

  • a.szorenyi

    Kedves Zöldfülű!

    Az ipartámogatás bevált módja pl. az a 41,5 milliárd Ft, amit az állam sok más támogatás mellett biztosít a győri fejlesztésekhez is:
    http://www.vezess.hu/hirek/dontottek-gyori-audinak-adott-allami/67487/

    Mi is örülünk az autógyártók és az iparág megtelepedésének, annak, hogy 11 000 ember dolgozik a Boschnál, ugyanennyi az Audinál, hogy csúcságazat működik Győrben (Esztergomban, Kecskeméten, Szentgotthárdon, az ECB-ben Pesten, a Continentalnál Veszprémben stb.). Szerintem ezek a cégek nem azért jöttek, hogy “elhozzák nekünk végre az élvonalbeli ipart”, ahogy írtad, hanem mert összességében megéri nekik itt termelni. Mi pedig joggal örülünk ennek, mert az ország reményeim szerint a sokszorosát kapta és kapja vissza az állami támogatásoknak.

    De a járműbeszerzést nem helyes összemosni az ipartámogatással. Törvény van arra, hogy a legalkalmasabb és legalacsonyabb árú szolgáltatást vagy terméket kell beszerezni közpénzből. Ennek bármelyik alsó középkategóriás kombi a Cee’dtől az Aurison és az Astrán át a Focusig jobban megfelel egy lépcsőshátú prémiumterméknél.

    A 4×4 kikötése arra jó, hogy a C4 Picassótól a VW Golf Plusig kiejtse a szóba jöhető összes konkurenst, de egy nem gazdag ország rendőrségének szerinted arányos 184 lóerős, hétfokozatú automatikus váltós járőrautóból vennie 225 darabot?

    Mivel a karbantartás a járőrautók árával közös csomagban van, erre nem tértem ki a cikkben, De érdekességképp: a B-osztályokat szervizelő Pappas rezsióradíja 20 688 Ft, a Porsche Pesté 15 367 (A3-as és A4-es Audira, A6-ra több), ezzel szemben a Ford Petrányié a Budaörsi úton 9800 alatti, a Suzuki Gusztávé 8900 Ft. Tényleg ezek volnának a legésszerűbb járőrautók, amikor orvosi autóra meg annyi pénzt szánt a kormány, amennyit?

  • Holiday

    András! Ennél a cikknél te kisújjból kidosz értékesebbet, ezt régi ismeretségünk alapján állítom.

    Amúgy nem a morgásod fura, mert sok esetben én is morgok, hanem ez a rettenetes demagógia. Mintha szándékosan felejtenéd el, hogy amíg a rendőrautókat ekézed, ekézitek, addig teljesen normális, hogy az emberek drága irodákban dolgoznak, remek munkagépeken dolgoznak, a legmodernebb számítógépeket használják stb. stb.

    Szerintem nagyon proletár dolog ezen a rendőrségi autóbeszerzésen rugózni. Már csak azért is, mert amikor Ladákban bohóckodtak, akkor meg arról ábrándoztatok, hogy mennyivel jobb a német zsaruknak, akik BMW-ben mereszthetik.

    Ez most egy igazán tré cikk lett, bár itt alatta biztosan elindítasz vele egy hányás cunamit.

    Üdvözöllek, nyáron megbeszéljük egy bambi mellett Szentgyörgyhegyen! :-D

  • a.szorenyi

    Kedves Norbi50! Nem párezer Octavia mellett van kiragadva a két prémiumtermék, mert 450 db Skoda mellett vett 150 db A3-ast és 225 B-osztályt a belügy, járőrautónak.

  • Steppenwolf

    “mert 450 db Skoda mellett vett 150 db A3-ast és 225 B-osztályt a belügy, járőrautónak.”

    Érdemes utána nézni, az A3-asok és B-Klasséknak töredéke lett járőrautó (a többség nem is fehér/metálszürke fényezéssel jött), a nagy részük ügyintézői jármű lett, illetve a Készenléti Rendőrség használja delegációs autókként.

  • a.szorenyi

    Kedves Steppenwolf! A gazda a saját pénzét olyan erőgépre költi, amire akarja,. A járőrautókat viszont közpénzből vesszük, amire más szabályok vonatkoznak. Ezeket persze ki lehet játszani a megfelelő műszaki előírásokkal, amire van is elég példa. Sok B-osztályt látok járőrként olyan feladatot ellátni, amihez pont elég volna egy kisebb teljesítményű, olcsóbb, jóval kevesebbet fogyasztó autó. Mondjuk az Octavia. A 4×4-hez kötött kétliteres turbómotor fogyasztását, az autó jóval magasabb árát és fenntartási költségét sok esetben nem indokolja a használat módja.

    A B-osztály csekély hasmagassága, védtelen technikája miatt nem alkalmas terepre, nem arra tervezték.

    Egyébként a rendőrségi beszerzéseken a tényleges terepjáró-képesség olyannyira nem számított, hogy a terepre sokkal kevésbé ajánlható Yeti tudott nyerni 4×4-es kategóriában a terepjárásra alkalmasabb és lényegesen olcsóbb Dusterrel szemben.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • norbi50

    András,
    én még ezen számok tükrében sem érzem ezt kirívó esetnek.
    Nem támogatom azt a gondolatod, hogy a magyar rendőr járjon pl. új Ladával, mert az a legolcsóbb célnak megfelelő eszköz, a német meg BMW-vel, holott annak is elég lenne a Lada.
    Ez tipikusan az a logika, amivel oda jutunk végezetül, hogy nem kell autó, járjunk lóval, mert az is elvisz A-ból B-be és nem kerül annyiba a fenntartása, mint egy autónak…
    Azt gondolom, hogy attól vagyunk egyre “nyugatiasabbak”, hogy több kényelmet megengedhetünk magunknak. Ezt a kényelmet én egy rendészeti vagy közalkalmazotti dolgozótól sem írigylem, még ha közpénzből is vették alájuk a szekeret, mert a közt szolgálja a köz alkalmazottjával és nem azt kell elsősorban látni bele, hogy az én adóforintomból lett véve a feneke alatt szolgálatot teljesítő autó…
    Elvárom, hogy autópályán ne egy Zsigulival (nyilván sarkítok) üldözzék az M3 bömmert és azt is elvárom, hogy ha én egy tanyán lakok, akkor a mentőautó, vagy mentőhelikoptert értem is ott legyen 15 percen belül.
    Hogy automata váltó, 300 lóerős motor, vagy sítalpak vannak az autó alatt, nem érdekel,engem az érdekel, hogy legyen szolgáltatás.
    Másrészről valaki írta itt előttem, hogy korábban még Suzukijuk sem volt az orvosoknak, na, ha meg innen nézed, akkor jobb, mint a lábbusz, kölcsönautó, BKV, MÁV…

  • a.szorenyi

    Kedves Holiday!

    Pont az a lényeg, hogy ha egy magáncég kitermeli, erre szánja a bevétele egy részét, akkor vegye meg a legdrágább számítógépet, béreljen irodát a Rózsadombon, legyen olyan céges autója, amilyet szeretne.

    Itt a kormány 375 rendőrségi autó esetében erősen túllépett az ésszerű kereten, a mentőorvosi autó meg jöjjön ki annyiból, amennyi jut rá. Nem 375, hanem 22 db. Számomra elfogadhatatlan az a diszkrepancia, amivel az egészségügy és a belügy vágyait és szükségleteit kezeli a kormány a járműbeszerzések terén.

    Üdv, András

  • menőmanó

    Mindig megmosolyogtatnak azok a szerencsétlenek, akik ilyenkor idejönnek védőbeszédet tartani.
    Sejtem a motivációt.
    Dilettánsként okoskodnak és megmagyarázzák, hogy miért kell összkerekes autó oda, ahova egyértelműen felesleges, vagy ha netán szükséges egy-két helyre, akkor sem Mercedesre van szükség.
    Valóban nem kell ugrani és védeni a védhetetlent, mert csak kiröhögtetitek magatokat.
    Hatásvadász cikk, amire az esztelen birkák azonnal ugranak. :)

  • menőmanó

    Holiday

    Attól, hogy változtatod a neveidet még esztelen kempelen maradsz. :)

  • a.szorenyi

    kedves Norbi!

    Nem kell lóval és Ladával járni szerintem sem. Olyan autót kell venni, ami alkalmas a feladatra, se drágábbat, se hitványabbat. Egy orvos gyors eljutására a baleset helyszínére vannak alkalmasabb autók a 120 lóerős S-Crossnál. De ha erre van pénz, akkor ennek örülhetünk, mert így is javult velük az ellátás.

    A problémám nagyon leegyszerűsítve az a tény, hogy rendőrautóból volt pénz a feladathoz szükségesnél drágábbakat is megvenni, orvosi kocsiból meg a szükségletek alsó határán mozgó járműre jutott forrás.

    A rendőrök hangsebességgel üldöznek, azért van rádiójuk, hogy ne az egyes járőrautók teljesítményén múljon az elfogás. Van pár erős rendőrautó, de annál semmi nem hatékonyabb, mint autópályán egy lejáróval előbb beállni lassan, felduzzasztani a sort és onnantól a 800 lóerős sportkocsi sem tud élni az erőfölényével. Nekem ezt mesélték autópálya-rendőrök.

    Közfeladatot ellátó és általam tisztelt személyekként nem kívánom, hogy a rendőrök rossz körülmények között végezzék munkájukat. De az elvárható kényelmet és biztonságot gazdaságosabban biztosítja számos más autó, nemcsak a B 220 4Matic és az A3. Ha van itt pénz dögivel, akkor legyen más szférákban is, ne csak a belügynek.

  • ballac_86

    Abszolút egyetértek a cikkel, de közelítsük meg más irányból. Ha a rendőrségnek jár 225 összkerekes, automata 7 mp alatt gyorsuló Mercedes, akkor a mentőszolgálatnak miért cask 20, 12 mp-es gyorsulású, elsőkerekes Suzuki jár? A szerző pedig nyilván sarkított amikor azt mondta hogy az 1.4-es 150 lovas Octavia megfelelő a feladat ellátására hiszen az Octavia egy utolsó olcsó szar, nemde?

  • subtotal

    Teljesen nyílvánvaló, miért ezek kerültek beszerzésre, minden diszfunkcionalitásuk (A3 szedán szűk és kicsi, a Merci terepre nem való, az SX4 meg se nem gyors se nem összkerekes) ellenére.
    Jelképekben erős ez a kormány, csak mostanában már nem a koronát úsztatja.
    A többi (S4, Sprinter, Octavia) azért okés.

    A röhej meg az, mikor a saját hibás balesetnél kifizettetik a járőrrel az Audi javíttatását. (Debrecenben történt, helyi média is beszámolt róla).

    2018-ban jöhet az újabb kör, remélhetőleg akkor Q3-ast kapnak az orvosok. Az a feladatra pont jó is lenne.

  • a.szorenyi

    Kedves Steppenwolf! A saját igazságodat nem vitatom, más olvasóink tájékoztatására szeretném csak rögzíteni, hogy a 150 A3-ból valóban csak 30 lett fényhidas, matricázott rendőrautó, a 225 B-osztályból viszont 195 (153 fehér és 42 ezüst színben). Tehát nagyrészt járőrautókról van szó.

  • DTF

    Nem az a problema h ilyenautokat vezsnek, ahnem az h ilyen szar gazdasagi helyzetben nem ennek kene lennie a legfontosabbank. Addig nyujtozkodj… Ezt a magyarok tobbsege nem ismeri (pl hitelek…). A kormany sem. Ezzel azt akarjak mutatni h minden. Alegnagyobb rendben.
    Az esszeruseget teljese mertekben mellozik. A merick es az audik tobbsegeben nyomozoi vagy rendorfonoki hazsnakatban vannakmjnt civil autok.
    Egy jol mukodo orszagban csak az kap ilyen autot (mint vezeto), aki megerdemli. Nalunk az, aki benyal vagy van ksmeretsege.
    De hat a tobbseg ilyen kormanyt valasztott. Hulyek valasztanak hulyet…

  • Jozs3

    Úgy érzem, megint a rendőrség ellen hangol egy kicsit a cikk, holott nekik semmi közük hozzá, hogy milyen járműveket kapnak. Ezt a rendőrség ragaszkodott az összkerekes járművekhez dumát szerintem hagyjuk, nem hiszem, hogy van olyan ember az országban, aki elhiszi, hogy ebbe bármilyen beleszólása is lehet. Az autópályás forgalom felduzzasztás meg teljesen felejtős. Elképzelhető, hogy nagyon ritkán, kivételes esetben meg lehet csinálni, de nagy többségben ez nem jellemző (egyrészt ember sincs, aki végrehajtsa, másrészt rendkívül balesetveszélyes, ezért ilyen kivételes esetekben fognak engedélyezni).

  • Recece

    Teljesen jó az a suzuki,még lehet megbizhatóbb,strapabíróbb is,a szervizre se kényes!

  • oszkopeter

    Amíg nem lesz tisztességes közbeszerzés (ahol természetesen ésszerű határok között lehetne pontozni a hazai gyártást) addig nem lesz ésszerű autópark sem. Remek kiállítási darabjai ezek az autók egy velejéig romlott, korrupt rendszernek.

  • zoldfulu2000

    Kedves András,
    “Az ipartámogatás bevált módja”. Persze. De szerintem emellett a közbeszerzés is egy gesztus. Marha hülyén néz amikor spórolni akarunk pár millát (és nyerünk mondjuk 100 milliót), aztán legközelebb a gyár (és vele a GDP 1-3 %-a) máshova megy mert még ahhoz is töketlenek voltunk, hogy megtartsuk őket.

    Sőt én pl azt láttam, hogy néha kifejezetten a helyben gyártó cég nem helyben gyártott modelljeit helyezték üzembe, pl a belga autópálya-rendőrség V70eseket használ, amit kivételesen épp nem Belgiumban gyártanak, hanem Svédországban (és pl nem helyi gyártású Oplet, amit el vittek aztán tőlük). De mondjuk még a TV-be is bekerült amikor a bochumi rendőrség nem Opelt vásárolt (ugyebár ott minden tartományi szinten zajlik). Ne felejtsük el hogy a középnz is jön valahonnan, és akkor is ha maga a gyár esetleg kevés adót fizet be, egy igen komoly összeg amit mások befizetnek, az is tőlük származik, és nélkülük nem is jönne létre…

    Szóval szerintem ez a mai rinyálás több mint xarrágás. Büszkék lehetünk rá hogy nálunk készülnek ezek az autók, és valszeg a magyar rendőrség sem azokon a kamu 15 millás listaárakon kapta, mint amiket a magyar tesztek szoktak ezekhez az autókhoz társítani…

  • Holiday

    Szia András!

    Ez egyáltalán nem magáncég vagy nem magáncég kérdése. Mindenki azért hajt, hogy a legkorszerűbb eszközökön dolgozzon. Te is, én is. Akkor is így lenne, ha a közszférában dolgoznánk. Te sem szeretnél rosszabb gépen dolgozni csak azért, hogy az egészségügynek több jusson, hidd el ezt nekem. Ez egy érthető igény egyébként.
    A rendőrök ezen autók esetében (hangsúlyozom csak az autók esetében) most kaptak valamit, ami csúcstechnika. Szerintem ez rendben van. Még akkor is, ha nyilván lehetett volna másra is költeni ezt a pénzt. No meg gesztus 2 magyarországi gigacég számára, akik sok ezer családnak adnak megélhetést. Nekem ezzel sincs gondom.

    Persze a belügy és egészségügy között érzett egyenlőtlenség kapcsán érdemes lehetne írni egy cikket arról, hogy az orvosok miért az állami kórház eszközeit használják a magánpraxisra, miért használnak milliárdos gépparkokat a saját -rendszerint adózatlan- magánpraxisuk folytatására, bevételeik gyarapítására? Kb úgy, mintha a rendőr a Mergával vinné haza a gyereket rendszeresen a suliból, meg azzal fusizna hétvégén. Persze csak, ha ez tényleg lényeges, ha tényleg az egészségügy aránytalanul alacsony támogatottsága verte ki a biztosítékot és nem az a cél, hogy hánytassátok az olvasóitokat.

    Mondom, ha valóban az igazságérzet szüli az ilyen cikkeket, akkor.

  • Holiday

    Oszkopeter, nyilván jobb lenne a rendszer, ha olcsóbb autóval járnának a rendőrök. Gondolom ismered az összes kiírt közbeszerzési eljárást, hogy ilyen magabiztosan ítélkezel. Én nem ismerem, bevallom, talán ezért is nem török pálcát a dolgok fölött.

    Halkan kérdezem meg: ha a főnököd neked rosszabb gépet tesz be, mint a melletted ülőnek, akkor ezt te nyugodtan tudomásul veszed ugye?

  • szibike

    Igen lehet okoskodni, hogy megérdemlik a rendőrök a B mercit. Azzal is ugyanúgy lehet a bokorban csücsülni, miközben “lőnek”. A mentősök meg kapnak Suzukit. Lehet okoskodni, hogy mert az Audi meg a merci itt gyártat. De a Suzuki is meg az Opel is. És igen drágább a szerviz az Audira, mint a Skodára. Érdekes Skoda gyár meg Ford sincs itt valamikor mégis jók voltak. Gesztusként pedig az Audi meg a Merci elég nagy kedvezménnyel adhatta volna ezeket, ha már helyben használják a biorobotot. Igen a Suzuki is, Opel is. Ilyenkor lenne értelme olyan autót beszerezni ami helyi gyártású.

  • A_Carter

    A rendőrség járőrautói kirívóan drágák az ország gazdasági helyzetéhez képest.
    Franciaország rendőrsége tele van Dusterrel, Renault Kangoval és Peugeot Partnerrel. A célnak tökéletesen megfelelnek.
    A 4×4 turbos B osztály felesleges és drága.

  • zoldfulu2000

    szibike: lehet Skoda gyár nincs, de VW konszern igen pregnánsan jelen van. Ha mondjuk nem lenne itt a világ egyik legnagyobb motorgyára és mi scak saját gyártású autókat vennénk, szerinted összességében jobban jönnénk ki a buliból? “drágább a szerviz az Audira, mint a Skodára”. Mármint neked. Amúgy az az lakatrészek erősen konvergálnak, és a gyárnak nem lesz sokkal nagyobb költsége, az A3nál, mintha a műszaki tesó Skodát szervízelnék. Láttad a konkrét feltételeket?

  • szibike

    Egyébként az osztrák rendőrök Vw touran, sharan, multivannel jár,Skoda octavia kombikkal. Ők miért nem G Mercikkel járnak, hiszen azt ott gyártják. A Németek meg insigniákkal…..

  • zoldfulu2000

    szibika: ne hülyíts minket, kizárt hogy tömegesen Insignákkal járnának a német rendőrök. Tartománynként változó, BMW és Mercedes eléggé meghatározó (ahol van gyáruk), bajoroknál 5-er BMW, sváboknál E klasse Mercedes. A Wiki szerint a leggyakoribb típus a Passat. Pályára persze komolyabb dolgokat tesznek (pl 911-es M3as BMW is akad). A Szövetségi rendőrség 5s flottája például elég jól néz ki a képen… https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Einsatzfahrzeuge_f%C3%BCr_die_Bundespolizei_Fabr_BMW_-_keine_Fotomontage_-_Foto_2011_Wolfgang_Pehlemann_DSCN7345.JPG

    LEhet hogy az osztrák csndőrök tourannaljárnak, de az államtitkárok viszont 5ös BMWvel. Jobban örülnél neki?

  • zoldfulu2000

    Inisgnia ellen pedig volt egy elég komoly lejáratókampány 2012-ben,élén Hessen tartománnyal, akik le akarték cserélni a szerintük járőrözésre alkalmatlan Insigniát. Mondjuk a fő gondjuk az volt, hogy a járőrfelszereléssel nem fértek el a sportülésben… :))))))

  • zoldfulu2000

    De a lényeg az, a hesseni ügy óta insginiával nem nagyon fogsz találkozni rendőrjelmezben…

  • Benics

    a vezess.hu-nak fáj az igazság azért törölték a kommentet?:D

  • oszkopeter

    @Holiday

    Nem közvetlen közelről, de ismerem azokat a közbeszerzési eljárásokat, amelyek keretében beszerzik az állami autókat. Legyen elég annyi, hogy több, nagy márka már el sem indul ezeken, mert tudja hogy esélye sincs. A kiírónak van egy olyan algoritmusa, amelyben paraméterezi hogy X tengelytávú, Y lökettérfogatú, Z csomagtartó méretű autóval lehet elindulni. Természetesen mindig 1 vagy 2 konkrét típus fér csak bele a paraméterlistába. Aztán jön a szállítási idő, amit úgy felpontoznak, hogy szinte csak az nyerhet aki már előre legyártotta az autókat (nyilván annak tudatában hogy ő fog nyerni). Kb. százféle módja van, hogyan lehet úgy paraméterezni ezeket, hogy előre lehessen tudni ki a nyertes. Az állami beszerzések 80%-a ilyen. Megtámadni lehet, de nagyon ritkán eredményes a panasz és semmi más nem történik, csak kiírják ugyanazt az eljárást, még tovább finomítva a kritériumokat…

    Másrészt egyáltalán nem értek egyet az “adjunk korszerű technikát a munkavállalóknak” érveléssel. A rendőrség jelenlegi parkja olyan, mintha nekem a cég hatszázezer forintos laptopot adna, hogy korszerű eszközön dolgozhassak. Nyilván nem teszi ezt, hiszen tudja hogy az irodai munkához bőven elég a 60 ezres asztali gép, esetleg egy 100 ezres laptop. És ilyeneken dolgozik mindenki a cégnél. Mutass nekem egyetlen olyan nagy céget, ahol a területi képviselők vagy beszerzők 7 milliós Audival vagy 9 milliós B Mercivel járnak! Nekik igazán járna a jó munkaeszköz, hiszen egész nap úton vannak! Ehhez képest Octaviakat, Focusokat meg Astrákat koptatnak. Jól menő multi cégeknél. Miért? Mert ilyen pazarlás a magánszektorban nem fordulhat elő.
    Jó, értem, segítsük a Magyarországon befektető cégeket. De kérdem én, a milliárdos beruházási támogatás, az adókedvezmény nem volt elég? Vajon tényleg párszáz autón múlik ezeknek a nagy gyáraknak a működése? Nevetséges érvelés, hiszen egy nagyobb német kereskedő egymaga elad ennyi B osztályt egy év alatt. Igen, értem, a magyar munkahelyek. De vajon mennyi munkahelyet lehetne teremteni magyar kisvállalkozóknál, ha az itt elpazarolt százmilliókat, milliárdokat valamilyen pályázati rendszerben szétosztanák a KKV-k között?

    Az egészségügyről meg inkább ne beszéljünk. Demagóg dolog idekeverni az állami infrastruktúrát használó magánpraxisokat. Egyrészt mert manapság már egyáltalán nem jellemző, másrészt meg semmi köze a témához. Senki nem mondta hogy a plasztikai sebészeknek vagy a nőgyógyászoknak adjuk több fizetést. Az viszont jó lenne ha a Baleseti mosdójában lenne szappan és WC papír, az intenzívre nem neked kellene bevinni a steril köpenyt és a reggeli nem egy 39 forintos marhamájkrém lenne a MÁV kórházban vagy a Jánosba nem neked kellene vinni a ceruzaelemet a vizsgálatokhoz…

  • files322

    Az orvosok legalább biztosan odaérnek a beteghez és nem robbannak le.

  • Kanyaró Malvin

    Egyetértek Oszkopeterrel. Tudok olyan meghívásos közbeszerzésről, amire az egyik nagy importőr csak az aktuális árlistát adta be, mert pontosan látszik, milyen típusra vannak kiírva. Vagy felszereltséggel, a klasszikus gyári beépítésű fényszórómosóval, vagy köbcenti és lóerőparaméterrel játszanak, vagy az említett módon felülsúlyozzák a szállítási időt. Mintha egy többszázas beszerzést nem terveznének be jó előre és számítana, hogy két hét vagy három hónap az átadásig. Röhej az egész, sokszor előre lemeccselt tenderek futnak, rendkívül frusztráló az autókereskedelemben dolgozó spanoknak, akiktől hallom a sztorikat. Reklamálni sokba kerül és eredménytelen, melyik cég költ rá milliókat, hogy aztán úgyis azt vegye meg a zállam, amit a gennyes rendszer kiszolgálói rég gyártásba rendeltek.

    Egyébként javulásról hallok, falubusz most nemcsak Volkswagen T5 lehetett, hanem volt Vivaro, Trafic és Tourneo is több száz. A Suzuki meg azért tudott nyerni itt-ott, mert a sokadik japán neheztelés után fentről szóltak, hogy legyen már olyan beszerzés, ahol a 24 éve itt gyártó Suzukitól is vesz autót az állam, abszolút szimbolikus mennyiségben a gyártott volumenhez képest (ld. 150 db. MZG-s Swift a rendőrségnek, polgárőr Vitarák). Hatékonyabban lobbiznak, nem a rendszer lett tisztességesebb.

    Az engem is irritál, ha valaki a közös erőforrásokból keresi szénné magát az egészségügybe. De ebben általánosítani igazságtalanság. Van a családban több orvos is, a kórházi infrastruktúrával szerintük a legfelső karéj tud csak zsebre fusizni. A széthajszolt gyógyítók tisztességes zömének hálás vagyok, hogy nem repkednek inkább Angliába.

  • Motoros III

    Akkor röviden és tömören. Szörényi úr írásából sugárzik a rosszindulat és a sz…..r kavarás, a rendőrség elleni uszítás. A rendőröknek igenis szükségük van a nagy teljesítményű járművekre, mert ezt a közbiztonság megkívánja. Ettől függetlenül már 1994-től vásárolhattak volna néhány Suzukit is ügyintéző gépjárműnek. Volt (van)ugyan néhány, de ez nem meghatározó. ( Hogy miért nem tették, nem tudom, politika.) Tudomásom szerint folynak tárgyalások Suzuki Vitara és SX4 bérléséről, vagy vásárlásáról. A mentőorvosi Suzuki a célnak nagyon megfelel, már csak azért is mert sok helyen nem tudják, hogy akkor most mire is kell használni ezt a szép és nagyon megbízható kocsit. A Suzuki műszakilag és esztétikailag tökéletes autó, bizonyos helyeken rendőrségi járőrkocsinak és orvosi ügyeleti kocsinak el tudnám képzelni. Azon mi ne vitatkozzunk, hogy a rendőrségi merci, audi stb…. mennyibe került, mert soha nem fogjuk megtudni!!!! (Még Szörényi úr sem)

  • Iceman.

    Volt részem közbeszerzésben GOP pályázat keretében. A közbeszerzést a közösségi értékhatár meghaladása indokolta, emellett a feladat műszaki specifikációi szükségtelenné tették, mert az egész világon egyetlen amerikai gyártmány felelt meg az elvárásoknak. A hatóság természetesen nem fogadta el az írásos indoklást arról, hogy nem szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása, így ki kellett írni, csakhogy a korábbi műszaki specifikációkat a társfinanszírozó túl szigorúnak találta (na nem mintha lett volna kompetenciájuk ezt eldönteni) és annyiszor kért módosítást, hogy az általuk is elfogadhatónak vélt változat már megengedett volna olyan eszközt is, ami a célfeladatra nem felel meg. Emiatt természetesen a közbeszerzés lefolytatása nem volt lehetséges, hiszen lutri az egész.

    Szóval ki lett véve a támogatási szerződésből az egész eszköz és saját tőkéből lett finanszírozva (szükség volt rá, anélkül eldől a projekt).

    A fenti példa szerintem nem normális, de sokkal jobb, mint az amit az állam csinál magával, ha közbeszerzést kell lefolytasson. Itt a vezessen volt példa az NKH közbeszerzése, de sorban mehetünk a MÁV Stadlerre kiírt nevetséges feltételeket meghatározó pályázatáig, vagy ha még nagyobbat akarunk szakítani, akkor egy elegáns huszárvágással ki is lehet irtani a közbeszerzést egy projektből lásd: Paks II. Persze ez egy autós oldal, itt az autós kb van túlsúlyban, de sajna minden területen ugyanilyen gusztustalan csalás megy…

    Szerintem amellett, hogy ugye törvénytelen (HAHÓ KÖZBESZERZÉS) több mint gusztustalan gesztusokat tenni (alább olvastam) közpénzből bármilyen vállalkozásnak legyen az magyar, külföldi, multi vagy nem multi. Az egyenlőbb partnerek kijelölése növeli a korrupciót, korlátozza a versenyt satöbbi. Bele lehet menni ebbe a rendőrségi flottába is. Vicces, hogy rendőrségi ügyintézők A3-mal járnak, amíg hasonló feladatkörű versenyszektorban alkalmazott munkavállaló céges autója mondjuk terjed egy Fabiatol-Octaviaig.

  • Iceman.

    Motoros III – 2016.02.04 // 10:14: Milyen tárgyalások? Ne röhögtess már. Az államot is kötik a saját törvényei, egyszerűen adott értékhatár fölött nincs más törvényes út csak a közbeszerzés. Főleg egy olyan területen feltűnő az ezzel való visszaélés(autók), ahol egy adott feladatra 20 kocsi is megfelel.

    Persze ma általában csak egy felel meg, mert a kiírt közbeszerzésben a csomagtartó űrtartalma legalább 445 és legfeljebb 446 liter, vagy valami hasonló baromság kerül bele…

  • ballac_86

    Motoros III, abban igazad van hogy a rendfenntartás megkívánja a gyors autót, ám ugyanezt az életmentés is. Azonkívül magyarázd el, Budapesten vagy bármelyik más nagyvárosban mennyit számít a Merci 34 lóerős fölénye mondjuk a Skodához képest? Hovatovább, ha tényleg kell a nagy teljesítmény, akkor miért nem vettek mondjuk Octavia RS-eket, vagy 1.8 TSI-ket? Listaáron 8.3 az 1.8 TSI 4×4 DSG…
    Magyarázhatjátok, de emellett nem tudtok elfogadható érvelést felhozni.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.