Autósok! Miattatok emelkedik az égbe a kgfb ára!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.01.29. 05.45

Legalábbis ezt mondják a biztosítók. Meg azt, hogy sok jóra ne számítsunk: emelik tovább a kötelező díját, amíg szükségét érzik.

Megállás nélkül száguld a rekord irányába a kötelező felelősségbiztosítás díja. A Netrisknél kötött biztosítások átlagára
   2014-ben 22 195 forint volt
   2015-ben 26 643 forint, míg
   2016. január 2. és 26. között már 30 320 forint.

Az alkuszcég hetente frissülő kgfb-indexe január 25-én már 31 005 forintot mutatott, az egyik legnagyobb cég, az Aegon eddigi januári átlaga pedig 33 900 forint. 30 ezer felett utoljára 2009-ben járt a kötelező átlagos díja, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2007-ben volt a rekord 35 120 forinttal.

Az általunk megkérdezett 5 biztosító és 2 alkuszcég válaszaiból keserű jövő rajzolódik ki, idén simán minden idők legmagasabb átlagárát fizethetik ki az autósok. A biztosítók szerint ezért legnagyobbrészt ők maguk a felelősek.

Miért emelkedik az ár?

Csak részben van igazuk a biztosítóknak. Az egyik ok, hogy 2012 óta 250 ezerrel több autó fut az útjainkon, nagyobbrészt a pörgő használtjármű-importnak köszönhetően. Másrészt a folyamatosan csökkenő üzemanyagár miatt a meglévő autókkal a 2-3-4 évvel ezelőtti  szinteknél több kilométert tesz meg az átlagtulajdonos. “Nem csak a hazai, hanem a külföldi járműhasználat is megemelkedett” – mondja Szabó Imre, a Groupama gépjármű-biztosítási főosztályvezetője.

Az emelkedő autómennyiség és a nagyobb futásteljesítmény következtében egyre több a baleset, sőt, egyre több a külföldi baleset, ami miatt – ezt szinte egybehangzóan állították a biztosítók – már nem tudták tartani a korábbi verseny miatt leszorított árakat.

Az Aegon grafikonjának kárgyakoriságot mutató vonala szépen mutatja, hogy januáronként mindig kevesebb a baleset

A kárszám növekedése mellett emelkedett az egy járműre jutó átlagos javítási érték is, ami a Biztosítás.hu adatai szerint a 2014-es 400 ezer forintról 490 ezerre ugrott tavaly. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy jobban összetörték járműveiket az autósok: 2015-ben egyértelműen emelkedtek a műhelyek díjai, másrészt több volt a hazainál jóval magasabb költséggel járó külföldi javítás.

Egészen meglepő, és ezért valóban okolhatják magukat az autósok, hogy újabban egyre kevesebben váltanak biztosítót a kampány idején. Szintén a Biztosítás.hu-tól származó számok egészen meglepőek: miközben 2008-ban 1,5 millió autós váltott, addig 2015-ben már csak 200 ezer. Amíg a válság közepén számított minden forint, addig mostanában rendre megtartják árat emelő biztosítóikat a járműtulajdonosok. Márpedig ezt a cégek könyörtelenül kihasználják, igyekeznek éppen csak annyit rárakni, ami a feltételezéseik szerint még nem kényszeríti váltásra ügyfelüket. Ez a taktika tavaly nagyon bejött.

Van még egy fontos oka a szemünk előtt zajló jelentős áremelkedésnek, amit többnyire nem hangsúlyoznak a biztosítók, de van azért őszinte kivétel. Azt is kőkeményen kihasználják, hogy “jelenleg már nem vesz részt a versenyben az az egy-két piaci szereplő, amely korábban jelentősen lenyomta az átlagdíjakat”. Lukács Árpád, az Aegon termékmenedzsere a tavaly becsődölt román Astra kivonulására, és a KÖBÉ-re utal, utóbbi a jegybank intézkedése miatt egyelőre nem köthet új szerződéseket.

Még tovább csökkentheti év közben az amúgy sem látható versenyt, hogy az új ügyfeleknek a biztosítók nem hirdethetnek annál kedvezőbb díjakat, mint a meglévő klienseiknek.

Olcsóbb üzemanyag, drágább javítási költségek - mindkettő emeli a biztosítás díját


Meddig nő a díj? Van plafon?

“Addig fog drágulni, amíg az emberek újra vissza nem térnek a kötelező biztosító évről évre való tömeges leváltásához” – feleli kérdésünkre Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője, azaz amíg az autósok ismét rá nem kényszerítik őket a versenyre.

Sebestyén László Netrisk-vezérigazgató konkrét összeget is mondott kérdésünkre. “A kgfb-átlagdíj Magyarországon jelenleg 31-32 ezer forint körüli, Lengyelországban 30 ezer, Romániában 31 ezer, Bulgáriában 34 ezer, Szlovákiában 40 ezer, Horvátországban 57 ezer, Szlovéniában 61 ezer forint, tehát az áremelkedés ellenére is még mindig a legolcsóbbak közé tartozunk. Azt gondoljuk, hogy a piac valahol beáll 35-37 ezer forint körüli szintre 2016-ban, és utána a kárinfláció alakulásával változik majd.” Itt utalunk vissza a cikkünk elején említett eddigi rekordárra, ami 35 120 forint volt.

A Generali is további lassú növekedésre számít jövőre, és a Genertel szerint is beáll majd “egy optimum érték”, azonban ők úgy vélik, ez még nem idén lesz. “2017-ben is a trendek folytatásával számolunk. Elég egy pillantást vetni az üzemanyag árára.”

Jobban nőtt a kárkifizetés, mint a díjbevétel

A biztosítók adott évi összes kárkifizetése a MABISZ adatai szerint 2012-ről 2014-re 14 milliárd forinttal nőtt (66,6 milliárdról 80,8 milliárdra), miközben a díjbevételük ugyanebben az időszakban csak bő 6 milliárddal emelkedett (83,4 milliárdról 89,6 milliárdra). Ez még nagyrészt a csökkenő díjak időszaka volt, a bevétel növekedése az időszak alatt megjelent 250 ezer autóból ered.

Kommentek

  • HERCULES

    Németországban átlag 1000 euró a biztosítás.., mit jajgatnak? Még egy golf méretű 2 literes, euro-4 es autóra is cirka 500 euró a nulláról indulás..!
    Nekem a 3 literes, euro-4-es dieselre, most a 3. évtól kell fizetnem 160 eurót+ teilkasko, ami plusz 57 eurot/negyedévre..!
    Ahhoz képpest, hogy Magyarországon az élelmiszerek, ruházkodás, üzemanyag szinte már sokkal drágább, mint idekint, a kötelező biztosítás nem is drága!

  • citri500

    Szemtelenül nagy árat emeltek a balesetmentesen közlekedő autós kötelezőjén!!!!!!!!!!!!!! 50%-os emelés!!!!!!

  • Kofe

    Majd sajnálom szegény biztosítási fiókvezetőket meg üzletkötőket.Némelyik biztosítónál kacsalábon forgó ingatlanokban laknak az ilyenek meg téli,nyári nyaralás meg 2évente új autó..
    Céges bálokra meg jutalomutakra,puccos álkonferenciákra az ügyfelek pénzén.

  • Kofe

    A baleseti statisztika ha nem növekszik az emelésekkel arányosan,akkor majd visszafizetik az emelést? A francokat :D Majd nézzétek meg a környezetetekben tevékenykedö egyes biztositosok autóit,jutalékait jövőre pl.

  • v_Petya25

    Nekem 63%-ot emelkedett a kötelezőm, pedig nem költöztem máshova, nem volt balesetem, bónuszban előrébb léptem és 1 évvel öregebb lett az autóm. Ahogy a cikk is írja pont annyit emeltek, hogy ne találjak olcsóbbat…

  • BanTheGoose

    “emelkedett az egy járműre jutó átlagos javítási érték is, ami a Biztosítás.hu adatai szerint a 2014-es 400 ezer forintról 490 ezerre ugrott tavaly.”

    Átlag ~13 éves lefingott autóparknál ez két módon lehet:

    Vagy dugig vannak a bontók gazdasági totálkáros autókkal, és eljövé az alkatrész kánaán…
    Vagy továbbra is virágzik a biztosítási csalás.

    Azt a verziót, hogy javarészt nagy értékű autókat javítanak, azért nem írom, mert a hahu a bizonyíték ( :-D ), hogy nálunk emelkedik a sérülésmentes autók száma…

  • ktoni

    Az egy, utolsó ok lesz a nyerő. Kihullottak az olcsók, a többi nekiállhat kartellezni.

  • Heidt

    Kedves HERCULES!

    Mielőtt ilyeneket írsz, számolj!

    Elsőként: egy golf méretű 2 literes, euro-4 es autóra már 280-tól van biztosítás http://www.kfz-versicherungsvergleich.de

    Másodszor:
    Havi minimálbér (2015)
    Németország 1.473 EUR = 463.995,- Ft
    Magyarország 333 EUR = 104.895,- Ft

    Az átlag 300 eurós biztosítás = 94.500,- Ft, ami a minimálbér 20%-a
    Nálunk a 30.320,- Ft-os kötelező a minimálbér 30%-a.

  • vwxyz

    @Heidt: És mi köze a minimálbérnek például a cserélt alkatrészek árához? A javítási költséget legnagyobb részben az alkatrészek ára határozza meg, ez utóbbi pedig általában érezhetően drágább Magyarországon, mint Németországban. Például a rekord magas, 27%-os ÁFA miatt.

  • Fahrer

    Átlag 30 ezer Ft a sok? Szerintem inkább nevettségesen alacsony. Én 15 éve, amikor először került nevemre autó, egy “régi” Swiftre fizettem 60 ezer Ft felett. 15 év alatt sokat romlott a pénz, és ma az átlag autós nem 68 lóerős autóval jár…

  • Fahrer

    Helyesen: nevetséges.
    Hülye érintőképernyő! Elrontja a helyesírásom. :/

  • Heidt

    @Fahrer: Nagyjából ugyan arról beszélünk. Nem a biztosítás drága, hanem a jövedelmek alacsonyak és az adók magasak. Teljesen torz a magyar gazdaság.
    Ha normális (és normálisan adóztatott) jövedelmek lennének, akkor nem jelentene gondot a biztosítás és a többi kifizetése. Jelenleg a piacon európai, vagy magasabb árak vannak, miközben albán béreket fizetnek.
    Én csak arra szerettem volna rávilágítani, hogy nem szabad összehasonlítani egy az egyben az európai árakat a magyarral. Ha mindenki úgy számolna, hogy miért mennyit kell dolgozni, mindjárt kiderülne, hogy itthon óriási szopacs van. :(

  • tdr

    Ebben már semmi meglepő nincs…Értem én hogy kell a haszon,csak érdekes hogy az arányok kicsit elszálltak.Nem drága,csak szarul keresünk..;-)..(
    Amúgy meg a bónusz rendszer is milyen gáz,törsz 2.lépsz vissza..ha nem csak 1.felfelé…Ha már B-10.ben vagy ott meg megáll a dolog..
    De hát itt nálunk minden így müxik..van csak kisebb/drágább és körülményesebb/logika mentes.Szerintem.

  • Fahrer

    Heidt! Mindegy, hogy milyen autót vezetek, mert egy 20 ezer Ft-os értékű Trabanttal is okozhatok akár több tízmilliós kárt, így ezt figyelembe véve egyáltalán nem sok az évi 30 ezer Ft. Igen, a biztosítási díjak még most is alacsonyak, csak sajnos a magyar átlagjövedelemből ez az összeg is sok.

    Tdr hozzászólására reagálva meg azt tudom mondani, hogy Nyugat-Európában sincs a bónusz (bonus) rendszer másként. Tehát ez nem magyar sajátosság. Ellenben én is igazságtalannak tartom, hogy fizetem, fizetem, fizetem a biztosítást, nem okozok balesetet, ezért évről évre 1 fokozatot (5% a díjból) javul max. 50%-ig (elvileg legalábbis így működik), aztán egyszer, ha okozok, akkor rögtön 2-3 fokozatot esik vissza. (A 3 úgy jön ki, hogy aki nem B10-ben van, ő a következő évben egyet nem lép előre, de kettőt lép viszont vissza.) Az lenne a korrekt, hogy aki elérte a B10-et, az a következő évtől már ne eshessen vissza akkor sem, ha okoz egy balesetet, csak akkor, ha egy éven belül kettőt, vagy az azt követő évben is egyet.

    A biztosítók nyerészkedéséről meg annyit, hogy én állami alapokra helyezném ezt az egész KGFB-t. NONPROFIT állami biztosító, fix béres állami alkalmazottak, állami irodákban, akiknél meg lehet kötni a biztosítást, továbbá állami alkalmazott kárfelvevők. Fix, jogszabályban rögzített munkabér a szervizeknek, akikkel szerződik a biztosító. Minden kijavított kárról munkalap, tételes és részletes számla. És külön jogszabályt írni rájuk, hogy amennyiben csalnak, úgy hány évre kerülnek börtönbe.
    Tökéletesen egy ilyen rendszerben sem lehetne kiszűrni minden csalást, de legalább kiszámítható lenne a rendszer, és tisztességesen megcsinálnák az összetört autókat, nem a fekete gazdaságot erősítenék, ami hosszú távon mindenképp kifizetődő lenne, sőt, nem kizárt, hogy a díjak csökkenéséhez is vezetne, hiszen bár a rendes kijavítás miatt többe kerülne egy átlagos kár, de valóban arra költenék a befizetett pénzeket, nem a biztosítónál dolgozó pár ember lenne milliomos/milliárdos mások befizetéseiből.

  • DrAgy

    A 30 ezer nem lenne sok, de ha figyelembe vesszük, hogy egy alsó középkategóriás autóra, évi 5-6000 km futás teljesítmény mellett különféle címeken kb. 300 ezer forint adót szed be az állam éves szinten, keletalbán átlagbérek mellett, akkor bizony sok. A másik, hogy amikor új autót vettem a régi helyett, automatikusan visszasoroltak B10-ből A0 kategóriába. Ez eddig kétszer fordult elő. Mi ez, ha nem büntetés? Ráadásul az állam nem is akar ezzel az összeggel elszámolni. A biztosítási büntető adó (a kgfb 30%-a)is azt a célt szolgálja, hogy aki nem okozott balesetet, azt is meg kell bünteni valamiképpen. Szerintem a biztosítók, és nem mentegetni akarom őket, sodródnak az árral és kihasználják a lehetőségeket, az állam meg parner ebben, mert a biztosítási díj emelésével az adóbevétel is emelkedik. Azt meg ki tudja, abból mennyi megy saját zsebbe egyeseknek? Még emlékszem arra, amikor a benzin árába volt beépítve a kgfb. 2 Ft volt literenként 50 Ft-os benzinár mellett. Azt mindenki fizette és 0 szaldós volt a kötelező. Most meg nem mindenki fizet kgfb-t, vannak kiskapuk, a többieken behajtják, akik becsületesen fizetnek. Tudok olyanról, aki X7-es BMW-vel jár és még soha nem fizetett biztosítást. Segélyből nem telik arra. No erről ennyit. …

  • nagya

    Fahrer!
    Amit vizionálsz, azt hívták Állami Biztosítónak. Gyakorlatilag a korrupció melegágya volt, a hazai oligarchia bölcsője. Nem hinném, hogy tényleg ezt szeretnéd viszontlátni.
    A biztosító nem lehet nonprofit, ez ellentétes a szervezeti formával. A biztosítás és az önsegélyező egyesület nem ugyanaz.Az önsegélyezőknek viszont mindig ott van a likviditási küszöbe, amit ha átlép, akkor nincs kárkifizetés. Nem tudom, hogy azok, akik előtt elfogy a lé, mit szólnának ehhez?

  • Balogh György

    Drága Herkules!Te mennyit is keresel ott Németországban?

  • nagya

    DrAgy!

    Milyen 300 ezer Ft adó? Miért kevered az 1x fizetendő terheket a folyamatosan fizetendőkkel? Kicsit legyél már igényesebb.
    A világ szinte összes országában adó terheli a biztosítási díjakat öcsém,nem értelek? Azt vágom, hogy ingyen kellene minden, mert az úgy jó, de kérdem én, miből? 4 millió foglalkoztatott közül 800ezer fizet adót, miből kellene magasabb béreket adni?
    Amúgy a fizetésed emeléséért miért nem a főnöködnél hőbörögsz? Tőle kapod, mi köze neki a biztosítási díjakhoz.

    Ezt írod:
    Tudok olyanról, aki X7-es BMW-vel jár és még soha nem fizetett biztosítást.”
    Nincs X7-es BMW.

  • nagya

    Balogh György!
    És maga amúgy mennyiért is vette a lakását itt Magyarországon?

  • Fahrer

    Nagya!

    A KGFB egy olyan kockázatközösség, amelyben törvényben megállapított szabályok szerint a részvétel kötelező, a biztosítási jogviszony a törvény erejénél fogva jön létre. Ezen kockázatközösség célja nem a profit, hanem az, hogy a károsult vétlen fél által elszenvedett károk maradéktalanul megtérítésre kerüljenek. Magyarán a biztosítónak annyi bevétele kellene legyen, amennyi kárkifizetése van plusz a saját működésének a fenntartása. A saját működés fenntartása természetesen munkabéreket is jelent, azonban nem azt jelenti, hogy ebből multimilliomosokká kell váljanak bizonyos biztosítónál dolgozó, vagy az azt tulajdonló személyek. Mivel a KGFB relatív kockázat ellen véd, a kár lényege itt az, hogy egy véletlenszerűen bekövetkezett, előre nem látható esemény során nyújt a károsultnak védelmet. Ebből kifolyólag nem tudható előre, hogy pontosan mennyi bevételre van szüksége a következő évben a biztosítónak, azonban az mégis nagyságrendileg kalkulálható. Egy állami biztosító igenis működhet nonprofit módon, hiszen maga az állam áll mögötte, így az adott évben esetlegesen a kiadásoknál kevesebb bevételt az állam megelőlegezheti, amit a következő évben lehetősége van a díjak szükséges mértékű növelésével ismét nullszaldóra kihozni. Amiről Te beszélsz, hogy nem működött, az a szocialista, vagy kommunista rendszerben volt. Akkor, amikor mindenki szétlopta az országot és mivel minden mindenkié volt, vagyis semminek nem volt tulajdonosa, senki nem érezte, hogy gond lenne a sok lopás és csalás. Nem véletlenül írtam, hogy megfelelő jogi háttér kellene az egész mögé. Megfelelő jogi szabályozás és megfelelő alkalmazottakkal sokkal kevesebb lehetne a visszaélés, mint most.

    A Te logikád alapján mindent, ami állami kézben van profitorientált társaságok kezébe kellene adni, hogy ne lopjanak. A MÁV-tól a BKV-n át az autópályákon keresztül a múzeumokig… Szerintem meg inkább megfelelő jogi szabályozás és megfelelő emberek (alkalmazottak) kellenek, hogy ne egy magáncégnél gazdagodjanak meg elképesztő módon sokak (ráadásul közülük rengetegen külföldiek), hanem azok járjanak jól, akik a szolgáltatásért fizetnek.
    Persze az igaz, hogy minden kormány szétlopta a módszerváltás óta az ilyen cégekből az államkasszát, de ennek egyáltalán nem kellene törvényszerűen így lenni.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.