Autók, amik ingyen se kellenének, mégis elviszik őket

A hitelbe ragadt autósok rejtélyes mentőangyalai

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.01.26. 06.00

Elképesztő hirdetések jönnek időnként szembe az “ingyen elvihető” kategóriában.


Van egy kollégám, más lapnál, aki gyakran emlegeti: 1,2 literes Škoda Fabiájáért már kifizette egy Octavia RS árát egy jól sikerült svájcifrank-hitelszerződés következményeként. És ő még szerencsés, mert van miből fizetnie az alaposan megszaladt törlesztőrészleteket, nem vették el a kocsiját, nem került jelzálog a házára, nem került lehetetlen helyzetbe, mint olyan sokan mások.

Míg a svájci frankos lakáshiteleseknek legalább egy részének valóban segítséget nyújtottak a kormány különféle intézkedései (leginkább a végtörlesztés lehetősége, már akinek volt honnan kölcsönkérnie a 180 forintos CHF-árfolyamos elszámoláshoz), a 2008-as válság előtti 150 forintos CHF-ről mára 285-290 forintosra lódult árfolyam mellett szintén megszorult autóhitelesek sorsa sosem ígért semmi jót. A 2015 végén meghirdetett forintosítással sokan átmenetileg még az eddiginél is rosszabbul jártak: az annuitásosra módosított fizetési konstrukcióban váratlanul megemelkedhetett a törlesztőrészletük. Alighanem ez a változás áll az olyan, kétségbeesett és reménytelen hirdetések hátterében, mint amilyet a Jófogáson találtunk:

Kép: Jófogás.hu screenshot, általunk átszerkesztve

A hirdetés alapján erre a Stilóra, amilyeneket egyébként igen jó állapotban sem hirdetnek 1-1,2 millió forint feletti IRÁNYáron, 2022-ig kell még fizetni a részleteket. Még ha 2022 januárjával is számolunk, az akkor is 72 hónap mostantól, ami 42700 forintjával több mint hárommillió forint! Vagyis az egymilliót érő kocsi mellé még kéne adni kétmilliót az eladónak, hogy elvigye valaki. Gyönyörű.

Fel is hívtam a hirdetőt, hogy komolyan gondolja-e ezt a konstrukciót, és meglepő választ kaptam: nemcsak, hogy komolyan gondolja a tulaj, de már volt is érdeklődő az autóra! Nem is egy. Ezek az érdeklődők egy dologban hasonlítottak egymásra: senki nem akarta végigjárni a hivatalos utat, hanem közjegyző előtti vállalásban kötelezték volna el magukat, hogy ők fizetik tovább a hitelt a tulajdonos helyett. Aki viszont – szerintünk nagyon helyesen – nem ment bele egy ilyen gyanús ügyletbe.

Időközben a fiatos eladó a banknál megtudta, és ezt mi is több forrásból meg tudjuk erősíteni: a hitelező pénzintézetek már nem engedik átvállalni a hitelt, hanem elvárják, hogy az addigi adós valahogy, kölcsönből, bármiből lezárja a hitelt, aztán az új vevő olyan hitelszerződést köt a kocsira, amilyet akar. Mivel a Stilóra már kifizettek négymilliót és még hátra van három, ezzel háromszorosan kellene kifizetni a kocsi egykori értékét a bank felé, mindenképpen szabadulni szeretne a csapdából, de ez most nehezebb, mint valaha.

Ennek fényében különösen érdekes volt az a két beszélgetés, amit két másik, átvállalással hirdetett autó tulajdonosával folytattam. Egyikük sem akart belemenni a részletekbe, de egyikőjük annyit elárult, hogy készpénzért adta el a kocsit végül, a másik autót viszont ténylegesen az irreális átvállalással vitték el.

A Használtautó.hu már külön listázza a hitelátvállalásos hirdetéseket. Íme, a jelenlegi kínálatból a fenti két autó, egy helyes kis Ibiza:

Kép: Használtautó.hu screenshot, általunk átszerkesztve

Ezt a kocsit állítólag immár forintosított, annuitásos, havi fix 80 ezer forintos törlesztés-átvállalással vitte el egy vevő, vagyis – a hirdetésből kiindulva – míg a hasonló évjáratú, futásteljesítményű, állapotú Ibizák maximum 1,6-1,7 millió forintért cserélhetnek gazdát, erre a kocsira az új gazdi még kifizet majd több mint négymillió forintot, a hátralévő 51 hónapban.

És van ez az 1,4 literes H Astra, amilyeneket 1,2-1,3 millióért tesznek fel a tulajdonosok. Ehhez képest a kocsit még négy évi törlesztési kötelezettséggel, havi 55-60 ezres befizetéssel akarták eladni, ami kb. 2,7 millió forint. És már az Astrát is elvitték, igaz, kápéért:

Kép: Használtatutó.hu screenshot, általunk átszerkesztve

Megkérdeztünk egy-két iparági szakértőt, de senki nem tudta – vagy akarta – megmondani, valójában mi lehet a magyarázat arra, hogy ennyire elszállt hitelekkel terhelt kocsikat is átvesznek, lehetetlen fizetési feltételekkel. Mi két lehetséges választ ötlöttünk ki a kérdésre. Az egyik, hogy talán akadnak páran, akiknek gyorsan van szükségük egy viszonylag fiatal, jó állagú kocsira, és ezekkel az átvállalt törlesztésekkel még mindig jóval a legalább havi 120-150 ezer forintos kompakt kategóriás autóbérleti díj alatt ülhetnek be egy autóba.

És persze ott van még a rosszhiszeműség lehetősége. Egy sajtpapíron vállalt törlesztési kötelezettséggel meg lehet kaparintani egy olyan kocsit, amivel utána akármi is történhet, miután eltűnik az igazi tulaj szeme elől az utcasarkon. Akárhogy is, mi mindenképpen azt javasoljuk hitelbe ragadt olvasóinknak, hogy bármennyire is fáj a kocsi értékének sokszorosát kifizetni, alaposan gondolják át, mielőtt kiadják a kezükből a kulcsot egy jól hangzó átvállalási ajánlat után!

Kommentek

  • nilsholgersson

    “”Míg a svájci frankos lakáshiteleseknek legalább egy részének valóban segítséget nyújtottak a kormány különféle intézkedései”” Én javítanám.

  • Kempelen.

    Mire?

  • v_Tomi11

    Én az Ibizát nem értem. A hirdetésben 47.000 Ft/hónap van írva, 51 hónap futamidőre – ebből hogyan lett 80.000 az 51 hónapra?

  • Fogash73

    és ezek a “hitelek” ma, Magyarországon törvényesnek számítanak….

  • japancar

    Ennek a tranzakciónak csak akkor van (lenne) értelme, ha a vevő egyösszegben kifizetheti a hátralévő törlesztést és így kamatot sem kell fizetnie. A dolog úgy megy, hogy a bankok először a kamatot kezdik levonni, majd az árat. Aki kifizetett már három milliót az a kamatot fizette ki, az árat most kezdi fizetni..
    Tehát nem a hitelt vállalják át, hanem a hátralévő összeg kifizetését.
    Aki eddig fizetett az lényegében még csak a bankok hasznát fizette, most fizeti a használt kocsijáért annak újkori árát. De ez már sok neki így együtt.
    Én börtönbe csuknám aki kitalálta a svájci frank hiteleket.

  • wzoli

    japancar:
    “Én börtönbe csuknám aki kitalálta a svájci frank hiteleket.”
    Nekem 3 autómon is volt svájci frank hitel. Mind a hárommal jól jártam (mert nem ugrottam fejest a mélyvízbe).
    Az első svájci frank hitelemet autóra 2001 októberben vettem fel. Nézd meg, ki volt akkor a miniszterelnök…

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.