Autók, amik ingyen se kellenének, mégis elviszik őket

A hitelbe ragadt autósok rejtélyes mentőangyalai

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.01.26. 06.00

Elképesztő hirdetések jönnek időnként szembe az “ingyen elvihető” kategóriában.

Elképesztő hirdetések jönnek időnként szembe az "ingyen elvihető" kategóriában. Ha szeretnél egy kis depit mára, fusd át ezt a kis gyűjtést túlvállalt autóhitelekről


Van egy kollégám, más lapnál, aki gyakran emlegeti: 1,2 literes Škoda Fabiájáért már kifizette egy Octavia RS árát egy jól sikerült svájcifrank-hitelszerződés következményeként. És ő még szerencsés, mert van miből fizetnie az alaposan megszaladt törlesztőrészleteket, nem vették el a kocsiját, nem került jelzálog a házára, nem került lehetetlen helyzetbe, mint olyan sokan mások.

Míg a svájci frankos lakáshiteleseknek legalább egy részének valóban segítséget nyújtottak a kormány különféle intézkedései (leginkább a végtörlesztés lehetősége, már akinek volt honnan kölcsönkérnie a 180 forintos CHF-árfolyamos elszámoláshoz), a 2008-as válság előtti 150 forintos CHF-ről mára 285-290 forintosra lódult árfolyam mellett szintén megszorult autóhitelesek sorsa sosem ígért semmi jót. A 2015 végén meghirdetett forintosítással sokan átmenetileg még az eddiginél is rosszabbul jártak: az annuitásosra módosított fizetési konstrukcióban váratlanul megemelkedhetett a törlesztőrészletük. Alighanem ez a változás áll az olyan, kétségbeesett és reménytelen hirdetések hátterében, mint amilyet a Jófogáson találtunk:

Kép: Jófogás.hu screenshot, általunk átszerkesztve

A hirdetés alapján erre a Stilóra, amilyeneket egyébként igen jó állapotban sem hirdetnek 1-1,2 millió forint feletti IRÁNYáron, 2022-ig kell még fizetni a részleteket. Még ha 2022 januárjával is számolunk, az akkor is 72 hónap mostantól, ami 42700 forintjával több mint hárommillió forint! Vagyis az egymilliót érő kocsi mellé még kéne adni kétmilliót az eladónak, hogy elvigye valaki. Gyönyörű.

Fel is hívtam a hirdetőt, hogy komolyan gondolja-e ezt a konstrukciót, és meglepő választ kaptam: nemcsak, hogy komolyan gondolja a tulaj, de már volt is érdeklődő az autóra! Nem is egy. Ezek az érdeklődők egy dologban hasonlítottak egymásra: senki nem akarta végigjárni a hivatalos utat, hanem közjegyző előtti vállalásban kötelezték volna el magukat, hogy ők fizetik tovább a hitelt a tulajdonos helyett. Aki viszont – szerintünk nagyon helyesen – nem ment bele egy ilyen gyanús ügyletbe.

Időközben a fiatos eladó a banknál megtudta, és ezt mi is több forrásból meg tudjuk erősíteni: a hitelező pénzintézetek már nem engedik átvállalni a hitelt, hanem elvárják, hogy az addigi adós valahogy, kölcsönből, bármiből lezárja a hitelt, aztán az új vevő olyan hitelszerződést köt a kocsira, amilyet akar. Mivel a Stilóra már kifizettek négymilliót és még hátra van három, ezzel háromszorosan kellene kifizetni a kocsi egykori értékét a bank felé, mindenképpen szabadulni szeretne a csapdából, de ez most nehezebb, mint valaha.

Ennek fényében különösen érdekes volt az a két beszélgetés, amit két másik, átvállalással hirdetett autó tulajdonosával folytattam. Egyikük sem akart belemenni a részletekbe, de egyikőjük annyit elárult, hogy készpénzért adta el a kocsit végül, a másik autót viszont ténylegesen az irreális átvállalással vitték el.

A Használtautó.hu már külön listázza a hitelátvállalásos hirdetéseket. Íme, a jelenlegi kínálatból a fenti két autó, egy helyes kis Ibiza:

Kép: Használtautó.hu screenshot, általunk átszerkesztve

Ezt a kocsit állítólag immár forintosított, annuitásos, havi fix 80 ezer forintos törlesztés-átvállalással vitte el egy vevő, vagyis – a hirdetésből kiindulva – míg a hasonló évjáratú, futásteljesítményű, állapotú Ibizák maximum 1,6-1,7 millió forintért cserélhetnek gazdát, erre a kocsira az új gazdi még kifizet majd több mint négymillió forintot, a hátralévő 51 hónapban.

És van ez az 1,4 literes H Astra, amilyeneket 1,2-1,3 millióért tesznek fel a tulajdonosok. Ehhez képest a kocsit még négy évi törlesztési kötelezettséggel, havi 55-60 ezres befizetéssel akarták eladni, ami kb. 2,7 millió forint. És már az Astrát is elvitték, igaz, kápéért:

Kép: Használtatutó.hu screenshot, általunk átszerkesztve

Megkérdeztünk egy-két iparági szakértőt, de senki nem tudta – vagy akarta – megmondani, valójában mi lehet a magyarázat arra, hogy ennyire elszállt hitelekkel terhelt kocsikat is átvesznek, lehetetlen fizetési feltételekkel. Mi két lehetséges választ ötlöttünk ki a kérdésre. Az egyik, hogy talán akadnak páran, akiknek gyorsan van szükségük egy viszonylag fiatal, jó állagú kocsira, és ezekkel az átvállalt törlesztésekkel még mindig jóval a legalább havi 120-150 ezer forintos kompakt kategóriás autóbérleti díj alatt ülhetnek be egy autóba.

És persze ott van még a rosszhiszeműség lehetősége. Egy sajtpapíron vállalt törlesztési kötelezettséggel meg lehet kaparintani egy olyan kocsit, amivel utána akármi is történhet, miután eltűnik az igazi tulaj szeme elől az utcasarkon. Akárhogy is, mi mindenképpen azt javasoljuk hitelbe ragadt olvasóinknak, hogy bármennyire is fáj a kocsi értékének sokszorosát kifizetni, alaposan gondolják át, mielőtt kiadják a kezükből a kulcsot egy jól hangzó átvállalási ajánlat után!

Kommentek

  • nilsholgersson

    “”Míg a svájci frankos lakáshiteleseknek legalább egy részének valóban segítséget nyújtottak a kormány különféle intézkedései”” Én javítanám.

  • Kempelen.

    Mire?

  • v_Tomi11

    Én az Ibizát nem értem. A hirdetésben 47.000 Ft/hónap van írva, 51 hónap futamidőre – ebből hogyan lett 80.000 az 51 hónapra?

  • Fogash73

    és ezek a “hitelek” ma, Magyarországon törvényesnek számítanak….

  • japancar

    Ennek a tranzakciónak csak akkor van (lenne) értelme, ha a vevő egyösszegben kifizetheti a hátralévő törlesztést és így kamatot sem kell fizetnie. A dolog úgy megy, hogy a bankok először a kamatot kezdik levonni, majd az árat. Aki kifizetett már három milliót az a kamatot fizette ki, az árat most kezdi fizetni..
    Tehát nem a hitelt vállalják át, hanem a hátralévő összeg kifizetését.
    Aki eddig fizetett az lényegében még csak a bankok hasznát fizette, most fizeti a használt kocsijáért annak újkori árát. De ez már sok neki így együtt.
    Én börtönbe csuknám aki kitalálta a svájci frank hiteleket.

  • wzoli

    japancar:
    “Én börtönbe csuknám aki kitalálta a svájci frank hiteleket.”
    Nekem 3 autómon is volt svájci frank hitel. Mind a hárommal jól jártam (mert nem ugrottam fejest a mélyvízbe).
    Az első svájci frank hitelemet autóra 2001 októberben vettem fel. Nézd meg, ki volt akkor a miniszterelnök…

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.