Új mentőautók Magyarországon

Így lesz MOK a Suzuki S-Crossból

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.01.24. 06.01

Itthon ritka volt a mentőorvosi kocsi az Országos Mentőszolgálatnál. Megnéztük, hogyan épültek a pár hete beállított Suzuki mentők.

Még karácsony előtt adtunk hírt a mentőszínekben pompázó Suzukikról. Büszkén tekinthetünk a 22 autóra, mert a kocsi alapját adó Suzuki SX4 S-Cross Esztergomban készül, az autókat mentőjárművé alakító cég a pest megyei Kistarcsán működik. A Profile Vehicles Oy magyarországi leányvállalata a mentőépítésben világszínvonalat képvisel, nem véletlenül rendel mentőket tőlük norvég, lengyel és dán mentőszolgálatok, betegszállítók is.

Sokat ér az itteni munka, egy mentőautó értékének csak egy harmadát teszi ki a bázisjármű ára. Itt már levágott tetővel halad tovább a többi pozícióra a jármű. A lemeztetőt műanyag héj pótolja majd, a magasabb tetőre azért van szükség, hogy fel lehessen ülni a betegtérben

“Az Országos Mentőszolgálat még tavaly nyáron írt ki versenytárgyalást mentőorvosi kocsinak (MOK) alkalmas autókra” – idézzük fel az előzményeket. A tender eredménytelenül zárult, mert senki nem tudott az adott összegért olyan autót szállítani, ami a műszaki elvárásokból körvonalazódott. Ezért az OMSZ szakemberei módosítottak a kritériumokon, hogy a nagyon szűkös anyag keretek ellenére legyenek új mentőorvosi járműveik.

184 lóerős Mercedes járőrautó vs. mentős Suzuki

Mivel itt nem úgy zajlik a beszerzés, mint Pintér Sándor Belügyminisztériumában, ahol akadt pénz 184 lóerős, összkerekes és automatikus váltós járőrautókra, a másodszor is kiírt közbeszerzésre egyetlen egy ajánlat érkezett. A Magyar Suzuki és a Profile közösen ajánlotta meg, nagyon nyomott áron, az S-Crossból építendő MOK-ot, amivel meg is nyerték a tendert.

Gál Imre,a Profile műszaki igazgatója mesélt a mentőorvosi kocsik részleteiről

Más bázisjármű nemcsak az ára, de a szállítási határidő miatt sem jött volna szóba, mert az EU-s támogatás felhasználása érdekében a beszerzést még tavaly végig kellett kergetni. A tendergyőztes a dízelmotoros változat, 120 lóerővel és hatfokozatú kézi váltóval. Az 1,6-os turbódízel nyomatéka 320 Nm, rugalmassága, hegynek fel is kitartó gyorsítóképessége ellensúlyozhatja az elég tompa, 12,0 másodperces gyorsulást százra.

Randevú a MOK-kal

Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik

Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik


Előfordul, hogy a mentők nem mentőautóval érkeznek. A rohamkocsik és esetkocsik mellett a betegellátást mentőorvosi kocsi (MOK) is segítheti. Ezekben a járművekben egy orvost visz a helyszínre a gépkocsivezető, akik támogatják a sérültek ellátását, majd szükség szerint akár azonnal száguldhatnak is tovább egy másik baleset helyszínére, míg a bajtársak befejezik a feladatokat.

Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr-igazgatója a MOK működési modelljéről a következőket írta lapunknak: “A MOK irányításának egyik leggyakoribb módszere az ún. randevúelv: a feladatok többségét az OMSZ alacsonyabb szintű mentőegységei látják el, indokolt esetben e mentőegységekkel találkozik (“randevúzik”) a MOK, például kiemelt szaktudást igénylő ellátások biztosítása vagy az egyéb mentőegységek ellátási problémáinak elhárítása céljából. E feladatok egy részében a helyszíni orvosi, mentőtiszti szintű beavatkozások után, a kórházba szállítás során a betegnek már nincs szüksége további mentőorvosi felügyeletre, így a MOK gyorsabban felszabadul (és ismételten bevethető), mint ha a szállítást is kötelezően végigkísérné az orvos vagy mentőtiszt” Mivel nincs szükség ággyal ellátott betegtérre, a MOK személyautókból épül. Bár legtöbbször ketten ülnek majd benne, az egyik hátsó ülés megmarad a könnyebben sérült emberek szállítására.

Tavaly év végére készült el a 22 autó, amelyek építését a kistarcsai bázison néztük meg. A MOK részleteiről Gál Imre, a cég műszaki igazgatója mesélt az üzemcsarnokot végigjárva, ahol jó hangulatban és elismert minőségben készülnek különféle mentőjárművek.

1016: nem irányítószám

Összesen nyolc pozíción dolgoznak a szakemberek a 3,5 tonnás kisteherautókból átépítésekor, de az S-Crosshoz nincs szükség mindegyikre. “A Crafterek, Sprinterek kialakítása sokkal összetettebb folyamat, nagyjából nyolcszor akkora feladat, mint az S-Crossé” – tudtam meg a helyszínen.

Laborteszteken vizsgálta a mentőgyár a rács szilárdságát. A mentőépítésben előírt 10 g gyorsulással megtart 250 kilót, míg a mentőorvosi felszerés súlya ennek csak nagyjából a fele

Kívül a régen használt fehér-piros helyett ezeket az autókat is RAL 1016 kódú láthatósági színre fényeztette a mentőgyár. Azért nem fóliázták a karosszériát, mert a fújással esztétikusabb a jármű és a fényezés kevésbé sérülékeny a karcolásokat rosszabbul viselő fóliánál.

Az OMSZ hordágyas járműveit követő kénsárga színt a gyári fehér fényezésre felvitt speciális alapozóra fújták a fényezők. A hátsó oldalablakok és a szélvédő fóliázása a naptól védi a felszerelést és a tolvajok elől igyekszik elrejteni az eszközöket, mert vannak annyira romlott lények, akik a mentőktől lopnak.

Brutális tolófény

Mivel az S-Cross nem olyan magas, mint a furgonokból épített mentőautók, a Profile dupla magasságú fényhidat választott, hogy könnyebben lássák a közlekedők. A tükörtárcsák előtt komoly fényerejű LED-ek működnek kék és piros színben, amit kiegészít négy darab kék tolófény. Ezek a lámpák előrefelé világítanak olyan brutális fényerővel, hogy fényes nappal is jól észlelhetőek akár szemből, akár a tükörből.

A csekély áramigényű diódás fényforrás ellenére a középső tolófény csak járó motorral működik, akkumulátorról a fényhíd szélső elemei mennek

Nagy előnyük, hogy így a közlekedés rémeinek is feltűnik a MOK és a hangjelzés meghallása előtt vagy nénózás nélkül is lehúzódnak. De a szirénát sem bízták a véletlenre, 106 decibel hangerővel üvölt. Javítandó a mentők életminőségét, a hangforrás nem a fejük felett, hanem az első lökhárító mögül bömböl.

Ötletes részlet a csomagtérajtó belső éléről hátralövő kék fény. Így amikor a nyitott csomagtérfedél részben takarná a fényhidat, akkor is jól látható a MOK a kék villanásokról. A csomagtartóban négy darab 12 voltos csatlakozó egészíti ki a gyári aljzatot.

DIN 75079, a mentőszabvány

Alapelvárás volt a mentőépítésre vonatkozó DIN 75079 norma szerinti kialakítás. Az utasteret a raktértől elválasztó rácsnak két tonnás erőhatást kell kibírnia. A falat 10 g lassulásnál 250 kg teher megfogására méretezték a szakemberek, biztonságosan felültervezve a maximum 126 kilogrammnyi felszerelés súlyát. (10 g az európai mentőszabványban előírt érték.) Az acélrácsnak a rögzítetlen eszközöket is meg kell tudnia tartani ütközéskor, mert nem mindig van lehetőség akkurátusan visszarakni a felszerelést.

Mentőgyár Kistarcsán

Pest megyében, Gödöllő közelében működik a Finn Profile mentőgyára

Pest megyében, Gödöllő közelében működik a finn Profile mentőgyára


Nagy élmény volt közelről látnom, hol és hogyan épülnek a rohamkocsik és a mentőorvosi járművek. Kistarcsán jó ideje működik a mentőépítéssel foglalkozó finn Profile leányvállalata, ahol az Országos Mentőszolgálat járműveinek többsége készült.

Nyolc pozícióra oszlik a munkafolyamat az 1200 négyzetméteres mentőgyárban, legalábbis a 3,5 tonnás alapjárműből kialakított mentőkocsik esetében.

Az üzemben a ragasztók felhasználása miatt nemcsak a 18 Celsius-fok feletti hőmérsékletre, de az előírt határok közötti páratartalom tartására is ügyelni kell.

Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek

Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek


Konkrétan a mentőépítésben, például a tetőlemez levágásán, a magasított műanyag tető rögzítésén, a kábelek behúzásán, a betegtér berendezésén 40 fő dolgozik. További 15 ember támogatja a munkát többek között anyagbeszerzőként vagy adminisztrációs területen.

Évente 200-220 Profile-mentő készül Kistarcsán, ami a megrendelések függvényében 300-350 darabra bővíthető. Egy 18-20 millió forintos mentőjármű értékének harmadát adja csak a felépítményt hordozó kisteherautó, a többi a beépített felszerelésre és az elvégzett munka értékére jut.

Mivel a tervezők nem akartak lemondani a függönylégzsákról, a rácsozás kialakítása engedi működni az utastér hosszában, a tetőkeret felől kirobbanó légzsákot. A rács maga az ülések tartóbakjaihoz rögzül.

Minden megyének

A rögzítési pontok elhelyezését, az elválasztás megtervezését, a rács tesztelését nagyban megkönnyítette az az üres a S-Cross-karosszéria, amelyet a Suzuki küldött Esztergomból. Ez a berácsozott karosszéria utazott később a lassulási tesztekre egy lengyelországi laboratóriumba, ahol igen jól vizsgázott az eszköz.

Időközben szolgálatba álltak a mentőjárművek, minden megyébe jut belőlük

December végén álltak szolgálatba az új járművek, amelyekből minden megyébe jut egy. A 22 Suzuki bevetésével a hazánkban eddig kevéssé elterjedt mentőorvosi kocsik javíthatják a betegellátást súlyos balesetek után. Adja Isten, hogy minél kevesebbszer kelljen kivonulnia a mentőknek a kénsárga S-Crossokkal.

Kommentek

  • valaki2009

    Először is gratulálok annak,aki kitalálta ezt az egész mentő autó rendszert Magyarországon. Nem tudom miértjó megvenni drága pénzen zöldségszállításra alkalmas autókat,jó pénzért szétszedni,átalakítani,új tető stb… laprugók hátul,kényelmetlen belső tér,motor nembírja a hajtást. Egyszerűbb lenne ha rögtön olyan autókat vennének,amit eleve mentőnek gyártanak. Az új Kraftwewrek semmit nem érnek,nem mennek,motor csere szinte mindnél. Aki ezt intézte,biztos nem utazott ilyenben!!! Kicsi belül,a régi autók jobbak voltak. MOK-os kocsiról pedig.. Valaki jó pénzt szakított érte,mert értelme semmi. Nem kompatibilis a jelenleg futó autókkal. El tudom képzelni,kimegy a MOK autó,aztán a betegért megy egy Toyota??? :) vicces nem gondolták át. Plusz miért nem volt jó a rohamkocsi? Ez költséghatékony? Két autó kell menjen oda,ahova eddig egy! GRATULA jó döntés volt

  • a.szorenyi

    Kedves valaki, valahonnan! A Crafterekkel kapcsolatos problémákról, meghibásodásokról ennél árnyaltabb a kép, ha a valóságnak ez a szelete is érdekel, tavaly írtunk róla:

    http://www.vezess.hu/magazin/baj-van-mentoautokkal/60252/

    A MOK egészen másképp működik, ha ez számodra ennyire nem derült ki a cikk olvasásával, az az én hibám lehet. A Suzuki nem váltja ki a nagyobb mentőket, 22 darabbal ez a számarányok miatt sem merülhetne fel némi józan belátással. Arra való, hogy ahol nem elég a feladat megoldására a kint lévő mentőegység, egy gyorssegély ledobható vele magasan képzett orvossal. Ő addig marad ott, amíg az ő tudására van szükség az ellátásban, utána a többi mentőegység megoldja a helyzetet és ő mehet tovább, megmenteni más embereket. Ez nagyon is hatákonynak tűnik ha valaki nem úgy képzeli, hogy először küldik ki a Suzukit, aztán meglátják, hogy hát ebbe nem fér bele a hordágy és menjen inkább egy Hiace. Fölényes és ostoba alapállásod rendkívül sértő lehet mindazoknak, akik meggyőződésből, szenvedélyből mentik az embereket, arcpirító fizetésekért. Üdv, Szörényi András

  • valaki2009

    Kedves András!
    Látszik,hogy a közelében sem vagy a valóságnak. Valóban így kellene működnie,de nem ez a valóság!! Azonkívül a szakképzett személyzet is hiányzik az autók garázsokban állnak,az orvosok sorban inkább felmondanak,mint egy suzukival száguldozzanak. Ezt biztos forrásokból tudom,sőt a dolgok menetét is. Először javaslom járj utána a valóságnak!

  • valaki2009

    Még egy szösszenet,hogy tisztán láss. Szakápolókkal akarják üzemeltetni az autókat annyira nincs személyzet,nekik meg aztán vezetési rutin nulla. Inkább új mentő autókra kellene költeni,nem ilyen semmit érő suzukikra

  • ffff

    Kedves (mittudomén) “Valaki”!

    Hogy így nekimentél a cikkírónak és igen súlyos vádakat fogalmaztál meg a mentőkről, két lehetőséget látok:
    – vagy valóban mentős vagy, és az a valóság, amit írtál: ebben az esetben elő a farbával, írj konkrét eseteket ne légy nyúl! (nyilván sok mindenről tudsz, ha ennyire magabiztos vagy: nevek nélkül, csak helyek és konkrét esetek, rajta)
    – a második esett, hogy egy szánalmas fröcsögő troll vagy, aki csak trollkodik;

    Mi a helyzet, melyik vagy?

  • valaki2009

    Egy mentős közvetlen közelében élek,és mindennap tájékozott vagyok a dolgokról,innen tudom mi van.A valóság,ha valahova orvos kell,ott az ügyelet,ha mentő akkor oda mentő kell,és nem egy orvos,aki kimegy egy suzukival,majd vajákol az út szélén,aztán hív egy mentőautót ami beviszi a beteget. És ez adott esetben olyan autó,ami éppen szabad. Márpedig a MOK eszközök nem rögzíthetőek egyetlen mentőben sem,és a másik,ha egy újraélesztés után valakit beraknak egy fapados ágyra… gratula.Káosz a köbön. Miért is nem jó a rég bevált rohamkocsi? Valakinek nem érdeke.Ez pont nem a gyorsaságról szól. Először MOK kiér 10-15 perc aztán vajákolás,majd mentő,újabb 10 15 perc,aztán ki tudja mikor ér be a beteg.

  • valaki2009

    Még valami.
    MOK kimegy,hív egy mentőt,tegyük fel elviszi a beteget valahogy rögzítik a felszerelést. MOK autó ott marad felszerelés nélkül! Hogyan is megy tovább? Elmegy egy raktárba felszerelést vételezni,ami több millió FT ??? :)
    Végig kéne gondolni. Azonkívül vannak esetek,pl stroke,ami időablakos,idő számít!
    Aztán útszélén földön intubál esetleg,vagy lát el beteget?
    vicc az egész!!
    Igen,aki a cikket írta nem tud semmit

  • wingelite

    Tisztelt Valaki!
    Mentőautó soha nem marad felszerelés nélkül,az az autó tartozéka,nem kerül át másik mentőbe. Konkrét eset: KIM-mel (kiemelt mentőkocsi,mentőápoló,gépkocsivezető,akinek szintén mentőápolói végzettsége van) kivonulunk egy balesethez. Sérültnek nyílt lábszártörése van ellátjuk,rögzítjük. A megfelelő fájdalomcsillapítás meghaladja a kompetenciánkat,ezt rögtön látjuk,ezért segélykocsit kérünk még az ellátás közben. Megérkezik a MOK, az orvos beadja a megfelelő fájdalomcsillapítót,és megy a következő esethez,mi pedig bevisszük a sérültet a Balesetibe. Ilyen egyszerű. A rohamkocsi és a MOK között óriás a beszerzési árkülönbség, viszont a szaktudás ugyanaz.
    Üdv.

  • Steppenwolf

    “Nem tudom miértjó megvenni drága pénzen zöldségszállításra alkalmas autókat,jó pénzért szétszedni,átalakítani,új tető stb… ”

    Ha elolvastad volna a cikket és olvasási nehézségekkel sem szenvedsz, számodra is nyilvánvaló lenne, hogy nem csak mi, hanem sok más ország is a kistarcsai mentőgyárból
    Ugyanis sem a Mercedesnél, sem a Volkswagennél de még a Suzukinál sincs a gyárban külön gyártósor mentőautó építésre. Ezeket erre szakosodott, gyári technológiát használó cégek építik át a világon mindenhol, mint pl. a Profile.

  • valaki2009

    http://ambulanzmobile.eu/brand/images/pdf/vw/vw_ausbauten_de-en1301.pdf
    ez csak a VW gyár európai kínálata

    de azért az a lényeg,a mentős mindig 100%-on fog teljesíteni,független a körülményektől

  • Steppenwolf

    valaki2009 – 2016.01.25 09:41

    Legalább amit belinkelsz, azt elolvashatnád. Ez egy VW-enekre szakosodott, un. premium partner. Egy kvázi alvállalkozó, aki megkap egy lecsupaszított teherautót, hogy mentőt építsen belőle.

    Hasonló, mint a tűzoltóknál az osztrák Rosenbauer, amely a legnagyobb német gyártóknak a partnere.

  • Kanyaró Malvin

    Hű, mennyire éjsötét homály van szegény valaki fejében. A Suzukikat nem rohamkocsik helyett vette az OMSZ, hanem plusz ellátási formaként, amikor arra van szükség. Egy felszerelt rohammentő ára kb. 20 millió Ft, ezek meg tokkal-vonóval kijöttek hétmillióból sé ugyanúgy van rajtuk orvos és a mentésben szintén segédkezni képes gépkocsivezető. Mit nem lehet ezen érteni? És akinek nulla a vezetési rutinja, az szerinted hogy vezethetne szirénás autót, mire kapna PÁV-ot? Rajtad az sem segít, hogy közelről látsz dolgozni egy mentőt.

Törtek az autók az időmérő edzésen – videók

Nem mindenki tudott megbirkózni a Forma-1 Magyar Nagydíj időmérőjén a Hungaroringre zúdult esővel. Massa, Haryanto és Ericsson is adott feladatot a szerelőinek estére. Videón a balesetek.

Hamilton nem csalódott, hogy Rosbergé a pole

Nico Rosberg nyerte a 2016-os Forma-1 Magyar Nagydíj időmérő edzését. Vasárnap összecsaphat mellőle induló csapattársával, Lewis Hamiltonnal. Így értékeltek a szombati nap után.

F1: Alonso hibája adta Rosbergnek pole-t

A Magyar Nagydíj kaotikus, maratoni időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg lett az első, míg csapattársát, Lewis Hamiltont feltartotta a kipördült Fernand Alonso. Eső, balesetek, tűzijáték a Hungaroringen.

Így töri össze magát egy idióta autós

Főhősünk tökéletesen mutatja be, mit ne tegyünk autópályán, nagy sebességgel haladva.

Nem állt tilosban, de a targoncás mégis arrébb rakta

Nincs mese, ha kell a hely, akkor kell a hely. Kevés volt a terület a teherautónak, jött a targoncás és segített.

Új modellekkel jelentkezik a svéd multi

Új modellekkel ünnepli a Scania 125 éves fennállását. Már csak harminc napot kell aludni a hivatalos bemutatóig.

Ötmilliárdot költenek a Hungaroringre

2017-ben folytatódik a Hungaroring felújítása. Az aszfalt felújítása után jönnek a lelátók és az épületek.

Átkelés egy tavon: így ne csináld!

A terepjáráshoz nem csak megfelelő abroncs, összkerékhajtás szükséges. Némi előrelátás, tervezés sem árt, ami jelen esetben hiányzott.

Hamilton gumit égetett a rajongóknak

Érdekes újítással kedveskedtek a szurkolóknak a Forma-1 Magyar Nagydíj szervezői. Szombaton is esélyt adtak a pilótáik aláírásának beszerzésére. Hamilton élményt is osztott.

F1: Leszakadt az ég a Hungaroringen

40 perccel a Forma-1-es Magyar Nagydíj kezdete előtt erős zápor csapott le a Hungaroringre. Az égi áldás az időmérő első szakaszából is káoszt csinált.

Gera Zoltánt az F1-ben is ismerik

30-as rajtszámmal egy fiatal brit pilóta is indul a Renault színeiben. Jolyon Palmerrel a budapesti Városligetben beszélgettünk a hungaroringi futam előtt.

F1: Kemény büntetések jönnek a Magyar Nagydíjon

A Nemzetközi Automobil Szövetség bokszutca-áthajtásos büntetéssel jutalmazza majd azokat a versenyzőket, akik szabálytalanul szélesítik ki a Hungaroring kanyarjait.