Itt a lopott autók legfrissebb listája

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.01.22. 05.45

Az egyik fontos szám csökkent, a másik fontos szám növekedett. Akkor most büszke lehet magára a rendőrség?

Rekordkevés autót loptak tavaly Magyarországon, tudta meg a Vezess. 2015-ben összesen 3175 gépjárművet vittek el szomorú tulajdonosaiktól, ami hosszú évek óta a legalacsonyabb szám.

Csak összehasonlításul: 2007-ben ez az adat még 7584 darab volt, majd többévnyi tartós csökkenés után 2010-re 5864-ig ment le, aztán két évig ismét növekedett, 6920-ig ment fel 2012-re. Azóta ismét lefelé húz a grafikon hulláma, mostanában ismét kevesebb a lopás.

Itt az ORFK hivatalos, márkák szerinti 2015-ös toplistája a gépjárművekről (HERMON Körözési Rendszer).

1.    VW       383 darab
2.    Ford      294
3.    Suzuki   260
4.    Renault 232
5.    Toyota   215
6.    Opel      210
7.    BMW    129
8.    Skoda   123
9.    Audi      119
10.  Honda   115

Tavalyhoz képest előrébb került a Ford, hátrább tolva a korábban több évig első Suzukit. Számos évösszegző top 10-ből hiányoztak a német prémiumok, újabban a BMW és az Audi is egyre előrébb araszol.

Mennyi személyautót vittek el?

Itt is a korábbiaknál kedvezőbb adatot kaptunk a rendőrségtől. Eszerint 2015-ben 2414 darab személyautót loptak el Magyarországon, ami alig több a 2013-as 4683 darabszám felénél, azaz jelentős a javulás. Érdekes, hogy a teherautókkal, motorkerékpárokkal dúsított fenti táblázattól alig tér el az alábbi, személyautós márkasorrend.

1.    VW        308
2.    Ford       255
3.    Suzuki   237
4.    Renault  208
5.    Opel      201
6.    Toyota   195
7.    BMW     127
8.    Skoda    121
9.    Audi       118
10.  Honda    77

Ilyen papírt ne kapjon soha: körözés elrendelése autólopás után. Ebben az esetben nem lett meg a kocsi


Mennyi lopott autót találtak meg?

A kérésünkre az ORFK által elküldött “nyomozás eredményességi mutató” 2015-re a korábbiaknál első blikkre sokkal magasabb számot mutat: 17,6 százalék. 2011 és 2013 között stagnált ez az adat (7,5 százalék, majd 6,4, aztán 8 volt), ezután indult növekedésnek.

Azt most hagyjuk, mennyire elkeserítő, hogy az ellopott autók 82,4 százalékát nem találja meg a rendőrség, örüljünk inkább annak, hogy 4 év alatt 7,5-ről 17,6 százalékra nőtt az eredményességük. Ha azonban benézünk a százalékok mögé, a mosolyunk sajnos nem őszinte.

Ennek egyszerű oka, hogy az adott évben megtalált autók számát az adott évben ellopottakhoz arányosítják. Nézzük csak meg az így-úgy előkerült autók számát! Miközben 2011-ben 466 autót találtak meg (7,5 százalék volt az eredményességi mutató), addig tavaly 561 darabot (erre jött ki a 17,6 százalékos eredményességi mutató). Azaz négy esztendő alatt oda jutottunk, hogy évi százzal több lopott autó kerül elő, és senki ne vádoljon minket szőrszálhasogatással, ha ideírjuk: a “nyomozás eredményességi mutatóban” benne van az autóvadászok által megtalált és a rendőröknek tálcán kínált sok-sok autó, és azok is, amit lakossági bejelentés után “találnak” meg.

Így lopnak autót Budapesten, fényes nappal:

Kétbalkezes tolvajok is javították az ORFK statisztikáját

Furcsa egybeesés, de az elmúlt 1,5 év egyik legnagyobb fogása éppen 2014 áprilisában volt, pont, amikor felállt az autótolvajok elleni önálló nyomozócsoport az ORFK-n. Akkor két amatőr ügyetlenkedése döntött be egy 9 tagú, tolvajokból, szerelőkből, orgazdákból, hamisítókból álló társaságot, akiken közel 100 lopott autó ment át.
  Egy 23 és egy 21 éves kerepesi fiatalember ugyanis a lakhelyükön ellopott autó Fótra szállítása közben elszállt az útról 2014. március 4-én, és felborult. Leléptek, de egy hónap múlva nyakon csípték őket, és a kihallgatásuk közben beismerték közel 100 autó ellopását a fővárosból és környékéről.
  Innen nem volt megállás, pár hét múlva a banda újabb tagjai kerültek rendőrkézre.

Veszi a jelet, viszi a kocsit


Titkolják a típusok sorrendjét, nem adnak interjút

Ki tudja miért, az ORFK hosszú évek óta kizárólag az ellopott járművek márka szerinti sorrendjét adja meg, a típusokét titkolja, pedig közel sem mindegy, hogy mondjuk Mercedesből a pici A-osztályt, a luxuskategóriás S-osztályt, vagy éppen kamionokat lopnak. “Nem kívánunk adatot közölni a lopott gépjárművek típusa tekintetében” – kaptuk tőlük a választ még 2013-ban.

Szerintünk viszont joga van tudni minden sokszorosan megadóztatott autótulajdonosnak ezt, ezért a rendőrség válasza után Péterfalvi Attilához, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökéhez fordultunk, aki mellénk állt a vitában.

Péterfalvi állásfoglalása hosszasan magyarázta, hogy mi számít közérdekű adatnak, majd azt, hogy ami közérdekű adat, még nem biztos, hogy nyilvános is, végül ezzel zárta részünkre küldött levelét: “Véleményem szerint az a statisztikai adat, hogy a 2011-es, valamint a 2012-es esztendőben milyen márkájú és milyen típusú autóból mennyit loptak a tolvajok, nem eshet megismerését tekintve az említett korlátozások alá, azaz nyilvános közérdekű adatnak minősül, amelyre vonatkozóan Önt az ORFK az Infotv. 28-30. §-aiban meghatározott rend szerint köteles tájékoztatni.”

A rendőrség azóta is következetesen hallgat erről.

Kommunikációjuk egyoldalúsága másban is megmutatkozik: nemrég interjút kértünk az autótolvajok elleni harcot irányító illetékestől, amit elutasított az ORFK. Most is kértük őket a saját munkájuk értékelésére, amit nem tettek meg, ehelyett január második felében egy tavaly novemberi police.hu-s szöveget ajánlottak a figyelmünkbe.

Melyik autó a leginkább veszélyeztetett?

Az ORFK fenti statisztikái darabra sorolják, hogy melyik márkából mennyit loptak, ez azonban nem ad választ arra, hogy melyik mennyire veszélyeztetett. Ezt úgy kapjuk meg, ha egy-egy márka lopásszámát arányosítjuk az adott autóból a hazai forgalomban futó járművek számához. Megcsináltuk, ebből a cikkből mindenki megtudhatja, mennyire van veszélyben a saját kocsija.

Ezt láttad már: Mercedes vágja telibe a figyelmetlen autóst

Itt a lopott autók legfrissebb listája 1

Kommentek

  • ZYLO

    Mégis, mihez arányosítsák a megtalált autók számát, ha nem az ellopottakhoz?

  • NaSándor

    Fölmerül bennem a kérdés, a hatóságok miért nem szüntetik be az autólopásokat. Esetleg összejátszanak a biztosítókkal. A büntetési tételt fel kell emelni min. tíz évre, csali autókat kiállítani és fél év múlva megszűnnek a lopások.

  • Fahrer

    “NaSándor – 2016.01.22 08:56
    Fölmerül bennem a kérdés, a hatóságok miért nem szüntetik be az autólopásokat.”

    Nem csak a hatóságok számolhatnák fel az autólopásokat. A legtöbb tulaj semmilyen védelmet nem tetet a sok milliót érő autójába. Miért? Mert “az ő utcájukból még sosem loptak el autót”, “ezt a típust biztos nem lopják”, “még sosem lopták el a kocsim”, “kinek kellene egy Suzuki!?”, “a lopásvédelmi rendszerek csak pár másodpercet jelentenek egy tolvajnak, ezért nem költök rá ennyit” és az ehhez hasonló ostobaságok voltak az indokok és érvek az összes ismerősömnél, akiktől ellopták a kocsijukat aztán. Engem meg paranoiásnak tartottak, hogy sebváltózár + Autolok 2000 kormányzár + két külön rejtett kapcsoló volt a kocsimban. Abban a típusban, ami az ország leglopottabb típusa volt és a lopási számokat nézve a legfertőzöttebb országrészben és területen laktam. Az én kocsimat nem lopták el 9 év alatt, míg pl. a szomszédom azonos típusú, évjáratú, felszeteltségű és összesen 300 km-rel más óraállású autóját, amiben semmi védelem nem volt, közvetlen az enyém mellől igen.

  • girhes1

    Most nem lesz olyan statisztika hogy : a forgalomban lévő márkák darabszáma, per mennyit loptak el ?

  • Pippo.Nikola

    Miután kb 5 másodperc alatt bejutott a lezárt autóba, kerek 1perc telt el, és vitték is a Passat-ot. Érdemes megfigyelni az őrködő kollégát, ahogy fedezi a társát!

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.