Gyorsabb-e a fonódó villamos az autónál?

Verseny a CAF 2212-essel

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.01.22. 16.30

Kipróbáltuk, gyorsabb-e elvillamosozni Észak-Budáról a déli végekre, mint elautózni. Szoros volt a verseny.

Divatos dolog a BKV-t köpködni, csak éppen nem igazán megalapozott. Kevés olyan európai főváros van, ahol ennyire kevés pénzből ennyire profi szolgáltatást képesek nyújtani. Legutóbb a BKK Futárra kattantam rá, amivel remekül lehet útvonalat tervezni, látom, pontosan merre jár, amire épp várok, de most nem erről lesz szó. Bár most is sokat segített a tervezésben, így előre tudtuk, mikor merre jár a főszereplőnek kinézett CAF villamos. Valahogy így:
Gyorsabb-e a fonódó villamos az autónál? 1

Jó dolog fonódni?

De még mennyire! A BKK jó pár évtized után újra egységes hálózattá fonta az észak- és a dél-budai területek közötti villamoshálózatot, így átszállásmentes villamosvonalak jöttek létre két elég távoli végállomás között. Egyelőre csak az egyik szárny – a Széll Kálmán tér felé haladó – teljesíthető átszállás nélkül, de márciusra ígérték a rakpart mentén haladó másik irány átszállás nélkülivé tételét, amelynek feltétele a Lánchíd alatt futó villamos-aluljáró kiszélesítése, hogy beleférjen a szép új CAF villamos is. De vajon elég gyorsan el lehet vele jutni végállomástól végállomásig? Kipróbáltuk.

A Corsában ülés- és kormányfűtés is van. Nekem jobb volt, mint a villamoson utazóknak.

A verseny

8:24-kor startolt a kinézett, szép új CAF villamos a Bécsi út végén lévő végállomásról. Bár a villamosnak volt pár másodperces előnye, a reggeli időponthoz képest valószínűtlenül kihalt Bécsi úton haladva a visszapillantóban egész hamar zsugorodott parányira az amúgy hatalmas CAF. A Bécsi úton nagyon úgy nézett ki, hogy a villamosnak esélye sincs, pár perc alatt egy halom megállót hagytam magam mögött. Aztán a Bécsi út, Nagyszombat utca elágazásánál a sor megállt, mint a szög. Na, a 17-es itt gyorsan behozta a lemaradást, de mivel innen a Bécsi úton már közös felületen halad a villamos és az autóközlekedés, a verseny itt egy darabig megakadt, a villamos az autóktól nem tudott gyorsabban menni, az autók meg a villamost nem tudták megelőzni. Tiszta ügy, egészen a Frankel Leó út végéig, majd a Török utcán a Margit hídig.

Indulás után hamar lemaradt a villamos

Mozgóképen a verseny izgalmasabb jelenetei:

Miért a 17-es?

Egyszerű, mert ez a vonal tűnt az egy levegővel megtehető leghosszabbnak, a maga impozáns 36 megállójával. Meg ugye ez a legnagyobb szám, most épült sok-sok milliárdból, és évekig volt miatta széttúrva a főváros, autósként utálhattuk mindannyian. Különösen a Margit hídnál lévő elképesztő káoszt. Persze, ha tavaszra elkészül a Lánchíd alatti alagút, és átszállás nélkül lehet a rakparti vonalon is utazni, azzal is teszünk egy próbát. 

De csak a Bécsi út, nagyszombat utca elágazásáig volt emg az előny, itt a villamos beelőzött

Az útvonal

A két végállomás között nyilván találhattam volna gyorsabban járható utat is, de nagyjából úgy korrekt egy összehasonlítás, ha azonos útvonalon kell haladnia mindkét járműnek, így a lehetőségekhez mérten végig a villamossal párhuzamosan ment az autó, annyi megállót érintve, amennyit csak lehetett. 
A Moszkva Széll Kálmán térig még egyszer futottunk össze a villamossal, de a téren elvesztettem szem elől, itt eltávolodtunk egymástól. Mivel nem volt vészes a forgalom, és a tér átrendezése miatt sem volt most durva fejetlenség, gyorsan túljutottam rajta. A CAF 2212-est valahol a MOM Park környékén láttam meg újra. A BAH csomópontnál még egy darabig fej fej mellett haladtunk, de a Fehérvári útra keveredve elképzelésem sem volt, ki vezet. A Fehérvári városból kifelé vezető oldala annyira kihalt volt, hogy biztos voltam benne, az autó lesz a gyorsabb. Végül 6 perccel értem hamarabb a Savoya parkban lévő parkolóba, mint a 17-es. 

BAH csomópont és még mindig fej-fej mellett

Mire kiszálltam, elballagtam a villamosig, készítettem róla pár fényképet, már indult is vissza a járat, sokat nem lazsált a végállomáson. Szóval az autó nyert, de minimális különbséggel. Vagyis egyéb szempontok fogják eldönteni, hogy valaki melyiket választja, nem az utazási idő. Kényelem, tömegtűrő képesség, vagy akármi más.
Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Mennyibe kerül?

Villamossal 350 forintba kerül egy út, ha gyűjtőjegyet lyukasztunk, akkor csak 300. Bérlettel persze sokkal olcsóbb, de azt képtelenség pontosan kiszámolni. Átlagos fogyasztású autóval erre a távra – kb. 20 km – durván egy 500-asba kerül a jelenleg jó olcsó benzin. Ez persze csak az üzemanyag ára, erre még ugyanennyit illik rászámolni, ha az összes fenntartási költséget – kopó alkatrészek, olajcsere, szerviz stb. – is bele akarjuk venni. 


Aki nagyon belejött a villamosozásba, az itt olvashat az utolsó, menetrend szerint közlekedő UV járatról. Van benne pityergetős kisfilm is. Katt a képre!

Gyorsabb-e a fonódó villamos az autónál? 2

Kommentek

  • DTF

    Haat… meg mindig jo dolognak tartom a fonodot, de nagyon ganyra sikerul az epites, felujitas, latszik h nem minosegi. A villamosok eleg durvan nyikorognak, az ottlakok legnagyobb oromere.
    Azert inkabb fikizetek 500 ft-ot, mint 200-250 et a kenyelemert. Nem kell masokkal egyutt utazni (rengeteg a budos, apolatlan budapesti) es meg gyorsabb is.
    A fonodo azoknak jo, akik mindert tapsikolnak, meg akkor is ha kiverikaz osszes fogukat :D

  • mtbe

    Az utazóközönség ápoltságával kapcsolatban sajnos igazad van. :D

  • mtbe

    Menő ez a Corsa. :)

  • norbi50

    Corsa OPC tesztet mikor olvashatjuk ? :)

  • hanyistok

    Hamarosan, hamarosan. Valami extra kívánság van vele kapcsolatban? :)

  • vargagixxxer

    Azért azt a 6 perc előnyt elég gyorsan felemésztheti egy kilátástalan parkolóhelykeresés, ha nem a város legszélére megy az ember…

  • zselatyne

    Igen, azt hozzá kell tenni, hogy Óbudáról a Savoyáig a rakparton fele ennyi idő alatt leér az ember, 60-nal, megállás nélkül.

  • Fahrer

    Na, már el is mondták a gondolataim mások. :)
    Zselatyne azt, hogy sokkal gyorsabb út is lett volna kocsival, hiszen az autó éppen arról szól, hogy arra megyek, amerre a legkedvezőbb. Ettől még nem lett volna igazságtalan a verseny, sőt, éppen így volt az, hogy nem használták ki az autó által kínált lehetőséget, azaz az ideális útválasztást.

    Vargagixxxerrel meg pont abban értek egyet, hogy elenyésző számú olyan ember lesz, aki végigmegy a teljes útvonalán a villamosnak, azaz végállomástól végállomásig utazik. És ebben az esetben már nem egyértelmű az autó előnye, hiszen bent a városban sok időt el lehet tölteni egy parkolóhely keresésével, ráadásul simán lehet az fizetős is.

    Akik pedig azt hiszik, hogy az ápolatlan utazóközönség csak a budapesti tömegközlekedés sajátossága, nézzen el pl. Bécsbe, ahol épp olyan büdös sok ember a villamoson, metrón, buszon, mint Budapesten. Csak ott nem gyulladnak ki a járművek, ritka, hogy késsenek, rendszeresen takarítják azokat, és gyakorlatilag azonos a bérlet ára, mint Budapesten. Ettől függetlenül Bp tömegközlekedése valóban nem rossz, és a belvárosban többnyire jobban megéri – időben és pénzben egyaránt -, mint autózni.

  • zselatyne

    Azt hiszem egyszer gyulladt ki a metró ténylegesen, amúgy meg csak füstölget rajta mindenféle.
    A belsőbb kerületekben tényleg nagyon jó a tömegközlekedés, napközben még gyorsabb is, vagy ugyanolyan gyors, mint az autó. Parkolással se kell szenvedni, jóval olcsóbb is. Ha például Óbudától a Széll Kálmán térig tartott volna a verseny, akkor lehet, hogy a villamos nyerne, de igazából nem nagyon lehet összehasonlítani. Valszeg aki tényleg gond nélkül (pénz, környezettudatosság, idő) megteheti azt, hogy autóval jár mindig a városban, annak meg se fordul a fejében a villamos. Nem is ismeri a vonalakat, ki kell menni a megállóba, várni kell, ez sok év autózás után elég ijesztő lehet. :D
    Legközelebb egy Kelenföld Keleti vagy Széll Kálmán tér Keleti versenyt nyomassatok metró ellen. :P

  • kellervin

    Végül is mennyi idő alatt sikerült a távot abszolválni?
    Mennyi ideig tartana ugyanez a Dunán hajóval? Mi lenne akkor, ha a hajó nem ilyen barom módon cikkcakkozna (szerintem nagyon mellé lőttek ezzel az útvonaltervvel), hanem egyenesen lecsorogna, és fölúszna? Nem értek hozzá, csak kérdezem.

  • oszkopeter

    Életszerűbb lett volna a hétköznap reggeli csúcsban kipróbálni. Egy hétvégi havas délelőtt nem hasonlítható a normális budapesti forgalomhoz. De már ebből is látszik hogy a napi bejáráshoz a villamos gyorsabb. Az autó előnye a külső részeken keletkezett, de az elég ritka hogy valaki végállomástól végállomásig menjen. A belső budai részeken simán el lehet tölteni még 5-8 percet parkolóhely kereséssel. Ráadásul ha jegyet kell váltani két-három órára (360-440 Ft/ó) akkor nem is éri meg. A reggeli / délutáni dugóban nem sokat érnek a kerülőutak, 4-5 percet lehet velük nyerni, de a cikkben leírthoz képest még úgy is +8-10 perc a menetidő.

    Amit nem értek, hogy a belső Bécsi úton miért nem tiltják az átmenő forgalmat, van párhuzamos út, az autók akadályozzák a milliárdokért épített villamos haladását. Ha beáll egy villamos, akkor az blokkolja az egész fonódó rendszert. Ennek így nem sok értelme van.

  • DTF

    oszkopeter: ott van egy csomó étterem/club és bev. közp., és innen érthető… nem az autókkal van a baj, hanem ott a villamossal. nem kéne oda villamos, vagy ha igen, lemegy a födl alá, majd a kolosy után visszajön…

  • oszkopeter

    @DTF
    Én átmenő forgalomról beszéltem, nem célforgalomról. Amúgy nem hiszem hogy a reggeli csúcsban az éjszakai klubokba vagy az amúgy is halódó új Udvar bevásárlóközpontba igyekvők csinálnak dugót. Egyirányúvá kellene tenni az érintett szakaszt, és/vagy úgy alakítani a kanyarodási lehetőségeket, hogy csak annak legyen érdemes behajtani kocsival, akinek ott van dolga. Kicsit egyszerűbb és olcsóbb mint milliárdokért alagutat fúrni, bár az is igaz, hogy úgy jóval több (köz)pénzt lehetne lopni…

  • japancar

    Miért járok itt Pesten villamossal, netalán busszal? Nos a kocsi benzinjét, stb. nem is számolom, mert mindenkép a kocsi a drágább. Ugyanis le kell parkolni és a parkolás többe kerül a végén, mint bármi más. Mikor ülök be kocsiba? Nos itt a városban akkor, ha ki kell menni valahová a város szélére (ott már nincs parkolóóra) és akkor ha valamit el kell hozni valahonnan amit kézben nem lehet elvinni, vagy villamosra nem lehet vele felszállni.

  • japancar

    “Legközelebb egy Kelenföld Keleti vagy Széll Kálmán tér Keleti versenyt nyomassatok metró ellen. ”
    —————————————————————————
    írta az egyik blogtárs.
    Pontosan ez a legjobb példa. A városban a kocsi csak célfuvarra jó, és ha muszáj valamiért azzal menni. (Mondjuk beteget vinni-hozni, stb.)

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel Alfa 4C-nket ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.