Divatos dolog a BKV-t köpködni, csak éppen nem igazán megalapozott. Kevés olyan európai főváros van, ahol ennyire kevés pénzből ennyire profi szolgáltatást képesek nyújtani. Legutóbb a BKK Futárra kattantam rá, amivel remekül lehet útvonalat tervezni, látom, pontosan merre jár, amire épp várok, de most nem erről lesz szó. Bár most is sokat segített a tervezésben, így előre tudtuk, mikor merre jár a főszereplőnek kinézett CAF villamos. Valahogy így:
Gyorsabb-e a fonódó villamos az autónál? 1

Jó dolog fonódni?

De még mennyire! A BKK jó pár évtized után újra egységes hálózattá fonta az észak- és a dél-budai területek közötti villamoshálózatot, így átszállásmentes villamosvonalak jöttek létre két elég távoli végállomás között. Egyelőre csak az egyik szárny – a Széll Kálmán tér felé haladó – teljesíthető átszállás nélkül, de márciusra ígérték a rakpart mentén haladó másik irány átszállás nélkülivé tételét, amelynek feltétele a Lánchíd alatt futó villamos-aluljáró kiszélesítése, hogy beleférjen a szép új CAF villamos is. De vajon elég gyorsan el lehet vele jutni végállomástól végállomásig? Kipróbáltuk.

A Corsában ülés- és kormányfűtés is van. Nekem jobb volt, mint a villamoson utazóknak.

A verseny

8:24-kor startolt a kinézett, szép új CAF villamos a Bécsi út végén lévő végállomásról. Bár a villamosnak volt pár másodperces előnye, a reggeli időponthoz képest valószínűtlenül kihalt Bécsi úton haladva a visszapillantóban egész hamar zsugorodott parányira az amúgy hatalmas CAF. A Bécsi úton nagyon úgy nézett ki, hogy a villamosnak esélye sincs, pár perc alatt egy halom megállót hagytam magam mögött. Aztán a Bécsi út, Nagyszombat utca elágazásánál a sor megállt, mint a szög. Na, a 17-es itt gyorsan behozta a lemaradást, de mivel innen a Bécsi úton már közös felületen halad a villamos és az autóközlekedés, a verseny itt egy darabig megakadt, a villamos az autóktól nem tudott gyorsabban menni, az autók meg a villamost nem tudták megelőzni. Tiszta ügy, egészen a Frankel Leó út végéig, majd a Török utcán a Margit hídig.

Indulás után hamar lemaradt a villamos

Mozgóképen a verseny izgalmasabb jelenetei:

Miért a 17-es?

Egyszerű, mert ez a vonal tűnt az egy levegővel megtehető leghosszabbnak, a maga impozáns 36 megállójával. Meg ugye ez a legnagyobb szám, most épült sok-sok milliárdból, és évekig volt miatta széttúrva a főváros, autósként utálhattuk mindannyian. Különösen a Margit hídnál lévő elképesztő káoszt. Persze, ha tavaszra elkészül a Lánchíd alatti alagút, és átszállás nélkül lehet a rakparti vonalon is utazni, azzal is teszünk egy próbát. 

De csak a Bécsi út, nagyszombat utca elágazásáig volt emg az előny, itt a villamos beelőzött

Az útvonal

A két végállomás között nyilván találhattam volna gyorsabban járható utat is, de nagyjából úgy korrekt egy összehasonlítás, ha azonos útvonalon kell haladnia mindkét járműnek, így a lehetőségekhez mérten végig a villamossal párhuzamosan ment az autó, annyi megállót érintve, amennyit csak lehetett. 
A Moszkva Széll Kálmán térig még egyszer futottunk össze a villamossal, de a téren elvesztettem szem elől, itt eltávolodtunk egymástól. Mivel nem volt vészes a forgalom, és a tér átrendezése miatt sem volt most durva fejetlenség, gyorsan túljutottam rajta. A CAF 2212-est valahol a MOM Park környékén láttam meg újra. A BAH csomópontnál még egy darabig fej fej mellett haladtunk, de a Fehérvári útra keveredve elképzelésem sem volt, ki vezet. A Fehérvári városból kifelé vezető oldala annyira kihalt volt, hogy biztos voltam benne, az autó lesz a gyorsabb. Végül 6 perccel értem hamarabb a Savoya parkban lévő parkolóba, mint a 17-es. 

BAH csomópont és még mindig fej-fej mellett

Mire kiszálltam, elballagtam a villamosig, készítettem róla pár fényképet, már indult is vissza a járat, sokat nem lazsált a végállomáson. Szóval az autó nyert, de minimális különbséggel. Vagyis egyéb szempontok fogják eldönteni, hogy valaki melyiket választja, nem az utazási idő. Kényelem, tömegtűrő képesség, vagy akármi más.
Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető. Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Mennyibe kerül?

Villamossal 350 forintba kerül egy út, ha gyűjtőjegyet lyukasztunk, akkor csak 300. Bérlettel persze sokkal olcsóbb, de azt képtelenség pontosan kiszámolni. Átlagos fogyasztású autóval erre a távra – kb. 20 km – durván egy 500-asba kerül a jelenleg jó olcsó benzin. Ez persze csak az üzemanyag ára, erre még ugyanennyit illik rászámolni, ha az összes fenntartási költséget – kopó alkatrészek, olajcsere, szerviz stb. – is bele akarjuk venni. 


Aki nagyon belejött a villamosozásba, az itt olvashat az utolsó, menetrend szerint közlekedő UV járatról. Van benne pityergetős kisfilm is. Katt a képre!

Gyorsabb-e a fonódó villamos az autónál? 2