Hogyan költsek kevesebbet benzinre?

Átállás autógázra - Mibe kerül az LPG-beépítés?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.01.21. 06.01

Alaposan lement a benzin ára, családi autónkat mégis átállítanánk autógázra, a tisztább és olcsóbb üzemanyagra. Számoljuk ki, hogy megéri-e!

Nem sajnálom a pénzt az élet örömeire, amilyen az autózás is, mert ingyen csak besavanyodni lehet. Ennek ellenére pszichésen megterhelő városban 11,1-12,4 litert tankolni 100 kilométeren családi autónkba, amely egy 100 lóerős, benzines Ford Focus.

Az Opel a turbós benzinesből csinált gyári garanciás LPG-s változatot erősített szelepekkel és szelepülékkel

Feleségemmel, Eszterrel nemrég megbeszéltük, hogy a márkaszervizzel kényeztetett autót várhatóan megtartjuk még évekig, mert mindketten szeretjük, de az üzemanyagköltségével akartam valamit kezdeni. Biztos lehet takarékosabban vezetni, de 11-ből akkor sem lesz 7,5 liter, más megoldásra volt szükség.

Kisebb fogyasztás vagy olcsóbb üzemanyag?

Ha már az üzemanyag mennyiségét nem tudjuk sokkal lejjebb vinni, akkor az üzemanyag árával lehet játszani. Gyors töltésű, nyilvános földgázkút összesen nincs tíz sem Magyarországon, ezért az autógáz, az LPG lesz a mi naftánk.

Mi is az az autógáz?

Az LPG (Liquified Petroleum Gas) folyékony halmazállapotú szénhidrogéngázok elegye, amely üzemanyagként is egyszerűen felhasználható. Összetétele alapján – propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei – igen közel áll a háztartási PB-gázhoz, tulajdonságait szabvány is rögzíti. Amiben különbözik, hogy a mezei PB-gáznál tisztább, kevesebb szennyezőanyagot tartalmaz.

A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. Tankolásnál szivattyúval, speciális töltőszelepen át töltik a gépkocsi gáztartályába, ahol felhasználásig kb. 12 bar nyomáson tárolódik a cseppfolyósított gáz. A folyékony gázból a motortérben lesz újra légnemű, mielőtt elégetjük a hengerekben.

Egy autógáz-benzin kettős üzemű autó működhet benzinnel vagy LPG-vel, a vezető döntése szerint. A tulaj nyilván autógázzal jár, amikor teheti. A két üzemmód között kézzel lehet átkapcsolni, de ha az egyik üzemanyag kifogy, az autó magától átáll a másikra. Ez menet közben megtörténik, nem kell megállni hozzá. A motor hidegen mindig benzinnel indul, majd, ha gázüzemben állítottuk le, átáll LPG-adagolásra, amikor a hűtővíz eléri a beállított hőmérsékletet, mondjuk a 40 Celsius-fokot. Az átállás pillanatát nehéz észrevenni, de van hozzá visszajelző. Gázüzemben valamivel kisebb az autó teljesítménye, és a jó ideje általánosnak tekinthető, hengerenkénti gázbefecskendező rendszerekkel literben kifejezve maximum 15 százalékkal magasabb az autó fogyasztása, mint benzinnel járva.

Az autógáztartálynak vagy a csomagtérben kell helyet szorítani, vagy a pótkerékvályúba helyezhető. Utóbbi esetben a pótkerék vagy a csomagtérben terpeszkedik, vagy a mi esetünkben városi utakra kiveszem a kocsiból, és ideiglenesen defektjavítós szettel helyettesítem, távolabbra indulva pedig visszateszem, amitől csökken a csomagtér. A gázautózás a tisztább égésből fakadó kisebb károsanyag-kibocsátással és a jóval alacsonyabb költségekkel ellentételezi a használatával járó macerát.
 

Használt LPG-s autó vásárlásához itt adunk tanácsokat, ahol a gázrendszer karbantartási költségeiről is olvashattok.

Ára jelenleg stabilan 200 Ft alatti literenként, de a benzines üzemhez képest kisebb energiatartalma miatt (legalábbis nem súlyra, hanem literre számítva) maximum 15 százalékkal többet fogyaszthat a motor. Jól beállított gázrendszerrel ennél kisebb szokott lenni a különbség, de számoljunk ezzel.
 

A vastag vízcsövek a reduktor fűtésére szolgáló forró vizet viszik át a hűtőkörből. A reduktorban csökken le a tankban lévő, ott még folyékony autógáz nyomása, hogy légneművé válva a levegővel elegyítve jól elégethessük és jöjjön a száguldás, olcsón

A megtérülést lassítja az autó benzinfogyasztása indításkor. Ennek mértéke függ az egyben megtett utak hosszától és még pár kiszámíthatatlan tényezőtől, de szerencsére egy akkurátus olvasónk megmérte, hogy 1,4-es VW Polója 54 433 kilométerre 145 liter 95-öst fogyasztott a gáz mellé. Ez 0,26 l benzin/100 kilométer, tehát legyen három és fél deci a magasabb fogyasztású Focuson. Ez 114 Ft 10 fillér 100 kilométerre.

Mikor térül meg?

Mivel az autó napi gyakorisággal városban fut, a használat 90 százalékát kitevő helyzettel kalkuláltam. Épp ezért másnak más számok jöhetnek ki, az alacsonyabb fogyasztás miatt megnyújtva a megtérülést. (Mi távolabbra együtt többnyire a tesztautókkal megyünk, hogy legyen róluk tapasztalatom.) Az üzemanyagok árát a leginkább útba eső kút áraival szerepeltetem, egyébként a Vágány utcai MOL-kútról van szó a főváros pesti oldalán. De jöjjenek a számok!

Üzemanyagár és fogyasztás:

95-ös benzin: 325,9 Ft/liter, autógáz: 188,9 Ft/liter

Városi benzinfogyasztás: 11 l/100 km. 100 km költsége: 3585 Ft

Városi autógáz-fogyasztás: 12,65 l/100 km. Benzinfogyasztás indításkor: 0,35 l/100 km. 100 km költsége: 2504 Ft

LPG-szett beépítésének költsége: kb. 250 000 Ft (forrás: Ecojet.hu)

Megtakarítás 100 kilométeren: 1081 Ft

Megtérülés: 23 129 kilométer megtétele után.

Csekélyebb lesz a környezetszennyezés

Így osztva-szorozva két év alatt visszajön az olcsó benzinnel. Az LPG-üzem előnye, hogy a kipufogógáz a tisztább üzemanyag miatt kevésbé környezetszennyező, kevesebb retek rakódik le a motorolajban. Az adózásbeli kedvezmény pont ezért jár a gázüzemű autókra.
 

Nagyjából így néz majd ki a pótkerékvályúba beépített LPG-tartály

Nincsenek illúzióim, hogy ettől a kocsink többet érne majd, várhatóan nem fog. Az átalakítás értéknövekedést nem okoz, ezért a teljes szett bekerülési költségével számoltam a megtérülést.

Attól függően, mit mondanak az átépítést végző műhelyben, lehet, hogy a szívó- és a kipufogószelepek hézagait érdemes 0,05 milliméterrel nagyobbra állítani a gyárinál, amihez esetleg a szelepemelő tőkéket kell cserélni. Gyertyából is másik kellhet, de a gyújtógyertyákat amúgy is cserélni kellene az aktuális nagyszerviznél, és négy magasabb hőértékű gyertya nem a világ.

A mi esetünkben kétévnyi használattal amortizálható az autógázszett teljes költsége. De az első tankolástól öröm lesz mai áron jattal hétezer forintból teletankolni az autót

Mivel február végén lejár a vizsga, és a gázrendszerrel amúgy is újra le kell műszakiztatni az autót, sok idő nem maradt ingadozni. Mindenesetre alig várom, hogy egy tele tankot jattal együtt hétezer forintból megússzunk. Ha kész a munka, pontosan megvannak a költségek és megvannak az első tapasztalatok, újra jelentkezem.

Kommentek

  • szaboata

    Ha a 100 LE-s Focus 12 liter benzint fogyaszt városban,akkor le kell cserélni olyanra,ami 8-9 litert fogyaszt,és máris megvan oldva a probléma.

  • demagóg

    Egy dízellel 5-6 literrel kevesebből el lehetne járni, ez éves szinten 150-180 ezer Ft spórolás a benzineshez képest.

    Esetleg állófűtés?
    Vagy esetleg egy 2-es Prius?

    Mondjuk a 11 litert én is sokallom.
    9-nél többnek nem szabadna lennie.

  • girhes1

    Én egyszer olyat láttam: Egy állványon, fejre állított Pb palackból tankolta a kocsit,a benzintankba :)

  • v_Tomi11

    Demagóg: az a felhasználási mód, ami miatt 11-et fogyaszt a Focus, a dízelt kinyírná – és előtte sem fogyasztana sokkal kevesebbet. Hosszabb távra meg nem ezzl az autóval mennek, szóval nem éri meg.

  • DTF

    Keves fekezes, motirfek, kovetesi tavolsag, gyors felkapcsolas es nem gumicsikorgato gyorsulas, maris 10-15% kevesebb a fogyasztas. Csak a magam peldajat tudom felhozni: elozo tulajnak atlag 11.3 volt a fogyasztas (nem tudom h vezetett, de nem takarekosan). Nalam ez 8,5…

  • gic

    Az érdekelne, milyen “adózásbeli kedvezmény” jár az átalakított autóra.
    Szerintem semmilyen, mert megmarad a benzinüzem is, ezért a Hivatal/Hatóság/stb. nem fogja javítani a környezetvédelmi besorolást.

  • Guevara

    Hát én mindig viszolyogtam a gáz(osítástól). Egy csomó macerát, meg némi plusz költséget vesz az ember a nyakába azzal együtt hogy valamivel csökken az üzemanyagköltség. Ott a beruházás költsége ami nem fog visszajönni eladáskor de be is lehet bukni rögtön, ha neadjisten ellopják az autót, vagy ropira törik. Gyakori az hogy nem működik megfelelően a rendszer, illetve annak a karbantartása is elvisz némi pénzt és időt. Már azzal rengeteget lehet spórolni, ha tényleg spórolni szeretne az ember, hogy olyan autót vesz ami a minimális igényeinek megfelelő. Nem tudom, András hogy nektek kell-e valójában egy Focus kategóriás autó, de ahogy ezt a 12 literes fogyasztást nézem egyre inkább azt gondolom hogy nem. Gyereket oviba, iskolába vinni overkill egy Focus is. Tudom, tudom, mindenki a saját háza táján…
    Na de cikksorozatnak nem rossz ez a projekt, már a behozataltól kezdve sem. Végig lehet benne követni egy átlagos tévhitekben élő autós honpolgár örömét és bánatát, lelki világának rezdüléseit.

  • brueni

    Én csak ajánlani tudom a gázt. Dual rendszerű autóm van, így vettem már átalakítva. Számlával igazoltan a komplett rendszer 240ezer körül volt. Én csak élvezem a pluszt, amit nyújt. Ha midnen tele van tankolva 1100km is volt már a hatótáv. 1.2-es Fabiaról van szó, és még így is elég az ereje 3 gyerekkel, csomagokkal is. Vegyesen járok, használok benzint is, de nem veszek észre nyomatékcsökkenést váltásnál. Nem büdös, nem problémás, olcsó. Van egy külön olajzó rendszer a szelepekhez, ami valakik szerint csak parasztvakítás, szerintem meg ártani nem árt. Minimálisan több csak a fenntartási költsége, ez főleg műszakinál jelentkezik. Párezer forintos extra költség a gázrendszer miatt. Meg elvileg nem minden szerviz fogadja, ezt érdemes előtte csekkolni. Én csak javasolni tudom.

  • a.szorenyi

    Kedves Gic!

    Nem az autó adózása változik, hanem a kisebb károsanyag-emisszió miatt magán az üzemanyagon kisebb az adótétel, ezért is tud olcsóbb lenni a benzinnél. Az Orbán-kormány duplájára emelte 2013-ben az autógáz jövedéki adóját (talán tonnánként 47 900-ról 95 800 forintra), de így is olcsóbb.

    Kedves Guevara!

    Kívülről az ember jobban látja más problémáit, szóval semmi gond! Legtöbbször tényleg elég lenne egy Splash is, ami nekem nagyon tetszik, de az nem került kevesebbe, amikor a Focust vettük és a tesztautók akkor esnek ki alólunk, amikor igazán szükség volna rájuk (nincs téli gumi, meghúzták, kiadták a flottás partnernek, elvitte a fontos ügyfél, elnézték a naptárat és egy héttel később jönne stb.) Szóval hasznos egy db univerzális autó, amivel nyaralni is mehetünk.

    Ahogy Tomi írta, a dízel nehezen bírná a rövid utakat, plusz a reuma, mert nem fűt és a környezetbe okádott retek, amiért szégyellném magamat.

    Kedves Szaboata!

    Az autókeresés elég nagy nyűg, sokba is kerül és nem szeretnénk kisebb benzines autót, ami ebben az üzemben 8-9 litert fogyaszt. Bő egy éve, a vásárlás előtt az összes szempont metsző halmazában a Focus II maradt. A benzinköltségben kedvezőbbre számítottam, de azon az LPG segít.

    Kedves Demagóg!

    A Prius II-től irtózom mint autótól. Amikor a vezetéssel átélhető örömök mindegyikéről lemondok, mert nem lesz szabad kanyar, kihúzatás stb. akkor átülök, de addig nem. Az állófűtéses dízel viszont jó ötlet, de használtan nehéz volna Focust találni vele. De ezt megjegyzem, nem jutott eszembe.

    Üdv, Szörényi András

  • olomana

    DTF!
    Fogyasztásokat nincs értelme összehasonlítani a körülmények ismerete nélkül. IGAZI városi forgalomban minden kocsi zabál. Nekünk az ezres Yaris is benyelt 8 litert, néha többet, de egy 68 LE-s dízel kisautó is 8 fölött amíg ovi-isi-munkahely kör volt. Vannak körülmények, mikor nincs értelme azokról a technikákról beszélni, amit Te említesz, mert nincs kötvetési távolság a dugó miatt, nem lehet nem fékezni, az idő nagy részében pörgő hideg motorral állsz a pirosnál , a leghosszabb egyben megtett út kb 300 méter, és az átlagsebesség kb 15. Ilyen körülmények között nem sok mindent tudsz csinálni. Mikor önjáróak lettek a gyerekeink drámain leesett a kocsink fogyasztása.

  • gic

    Köszönöm, akkor félreértettem, vagy félreérthető volt a mondat.

    Az LPG árával és a benne foglalt jövedéki adó mértékével tisztában vagyok, ugyanis 15 éve járok LPG-vel, gond nélkül. Csak gratulálni tudok a döntéshez, végre egy előítéletek nélküli autós újságíró, aki képes racionális döntést hozni a környezet és a saját pénztárcája védelmében.

  • Marcikutya

    Kinek mi a város. Hogy úgy megyek át Budapesten hajnalban az M3-M1/7 között a KK. körúton, hogy egyszer sem kell megállnom és 60-70-nel tudok menni, vagy dugóban bármelyik város.

    Nekünk is Focus van, egy mk2 háromajtós, 1.4-es. Nem kicsi az autó, bár annak néz ki. A Mondeo kombit és a feleségem Peugeot 205-ösét vontuk össze és találtuk ezt a köztes méretet. Városban is elmegy, de ugyanakkor hatalmas autópályázásokra is alkalmas volt már.

    A nagy bánatom, hogy a csomagtartó alján a pótkeréktartó kicsi, csak mankókerék fér el, semmibe sem került volna lemélyíteni normális méretre, hely is lett volna.

    Gondolkoztam gázosításon, mert még majdnem új a kocsi. Mekkora pótkeréktartály férne egy 15″-os T125-ös mankókerék tartójába?

  • Marcikutya

    Ja, igen, sokat fogyaszt városban, nem számít az 1.4. Vagy éppen ezért.

    De nincs kettőstömegű lendkerék, űrtechnológiás befecskendezőrendszer és az olajcserére ideges turbócsiga, amelyek közül ha valamelyik besz…, akkor buktam a megtakarítást, de a következő évek megtakarításait előre is. ;-)

  • ktoni

    Ha az a kocsi ilyen nagyétvágyú, akkor talán nem az a megoldás hogy olcsóbb abrakkal etessék. Macera a gáz. Műszaki vizsgáknál is. Tankolásnál is. Városi rövid utakon valószínűleg alig lesz mód indítás után gázra állni. Egy belül hasonló tágasságú Honda Jazz biztos beéri kevesebbel. Vagy egy Toyota Yaris, Avensis. Az én 1.3-as álruhás Yarisom (Dai.Mat.) most télen sem megy Budapesten 7,5 fölé. Ahogy más is javasolja, célszerű lenne megválni tőle.

  • ppgergo

    Itt az én Picassom (1.6 8v 70kW 1315kg) fogyasztása az elmúlt néhány kilométerről

    https://www.spritmonitor.de/en/detail/520424.html

    Szerintem megéri gázozni, főleg, hogy 179 forint/liter áron is lehet tankolni, míg pl Olaszországban 0,55-0,6

  • Fahrer

    “Az állófűtéses dízel viszont jó ötlet, de használtan nehéz volna Focust találni vele.” – Szörényi András

    Az enyém eladó. Nem viccelek. Tényleg.

  • Supertomcat

    2011 óta használok gázt az autómban,akkor egy 1.4 g astra, most egy 1.6 Renault Fluance az ‘áldozat`. Utóbbi vásárlásánál kifejezetten készültem a gázosításra. Tapasztalat: gond nélkül használom, eddig semmi negatívum nem adódott, ellenben a beszerelési költség megtérülése után nettó nyereség minden tankolás,gondolok itt a 400-430 Ft./l.benzinár,illetve a 200 Ft./l gázárakra. Érdekes volt dízel autó tulajdonossal értekezni arról, hogy melyik a költséghatékonyabb verzió dízel vs.lpg :)

  • a.szorenyi

    Kedves Ktoni! A Yaris kevesebbet fogyaszt, de a többi szempontból nem felelne meg az igényeinknek. Feleségem 178 centi magas, én 190, egy Yarisban nem tudunk ülni egymás mögött vagy ha hátratoljuk a hátsó üléspadot, akkor meg csomagtér nem marad. Nem szeretnék olyan magasan sem ülni, meg szenvedni a rövid ülőlappal.

    Kedves Olomana! Köszönöm szépen, erről van szó, ezért nem segít itt az összes fogyasztáscsökkentési tipp, hiába az Olvasók jó szándéka.

    Kedves Marcikutya! A 200-220-250 mm magas és 600-630-650 mm tartályok közül a legkisebb verzió (200 magas, 600 mm átmérő) kb. 42 literes, tehát 33 liter gázt tudnál bele tankolni. Mérd meg, mekkora a hely. Nekünk normál méretű pótkerék van az autóban.

    Amúgy jó látni, hogy aki gázüzemű autót használ, az elégedett vele. A beépítésre kinézett szakműhelyben azt mondják, hogy autócserekor a törzsügyfelek az új kocsiba is tetetnek gázt, de új belépő nagyon kevés van, amíg nem kerül 400-450 forintba a benzin literje. Érdekes ez az ódzkodás.

  • Marcikutya

    Kedves András!
    Köszönöm szépen a választ. Tehát 33 literes menne bele, ami nem biztos hogy gazdaságos lenne, mert gyakran kellene tankolni bele. A kombi Mondeoban teljes értékű volt a pótkeréktér (és még az alatt is hatalmas kihasználatlan tér, de a Focusban is mehetett volna lejjebb a pótkerék.

    A ****m tele van a nem teljes értékű pótkerékkel, ennél rosszabb már csak a defektjavító készlet lehet. Már jártam úgy, hogy defektes gumival mentem annyit, hogy azon a javítókészlet nem segített volna. Hosszabb útra majd én is beteszem a téli kereket.

Ütközött a világ legnagyobb repülő járműve

Megsérült második próbaútján a világ legnagyobb légi járműve, az Airlander 10 – jelentette be szerdán a hibrid jármű gyártója.

F1: Videón, ahogy Ricciardo Amerikában mulatott

A nyári szünetnek már vége a Forma-1-ben, de még pont időben van mindenki ahhoz, hogy a nyaralásáról mutogasson videókat.

Finomabb és brutálisabb

Csupasz karbon kompozit elemekkel tette kívánatosabbá és könnyebbé a legújabb Ferrarit a Novitec Rosso, majd a hecc kedvéért rádobott még 100 lóerőt a motor teljesítményére.

Megvan az év magyar videoklipje, megőrülsz!

A szöveg jó, a zene jó, a klip jó, Zsolti jó, a Zetor (MTZ) jó. Ennyi kell a tökéletes videokliphez.

F1: Amikor Alonso a nagyok közé lépett – videó

Augusztus 24. örökké jeles dátum marad Fernando Alonso számára, ahogy a Hungaroring is a szíve csücske: 2003-ban ezen a napon nyerte első Forma-1-es futamát a Magyar Nagydíjon.

Megduplázza gyártását a Lamborghini

Nem engedi elszállni éves darabszámait az olasz szupersportautó-gyártó, de így is jóval több autót fog készíteni, mint eddig.

A Lada válasza a Suzuki Vitarára

Moszkvában rántotta le a leplet új SUV-tanulmányáról az AvtoVAZ. A Lada XCode az XRay technikáját és főbb stíluselemeit értelmezi újra kívánatos formában.

Ross Brawn könyvben árulja el az F1 titkait

A Forma-1 titkairól, nehézségeiről és a siker kulcsáról mesél Ross Brawn egy novemberben megjelenő könyvben.

F1: Vettel nekifut a címvédésnek a Bajnokok Tornáján

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel már biztosan ott lesz az ezúttal Miamiba költöző Bajnokok Tornáján.

Kényelem kell, családod van? Ez a Talisman jó neked

Városban is helytáll, de igazi terepe az autópálya a Renault Talisman Grandtournak. Takarékos dízelmotorral és automata sebességváltóval próbáltuk.

Vadonatúj kisautóval készül a Kia

Szeptember végén mutatkozik be az új generációs Kia Rio. Nagyobb lesz és agresszívabb.

F1: Mégis most jön Hamilton hátrasorolása?

A Mercedesnél azt mondják, Lewis Hamilton motorcserés büntetését valószínűleg a hétvégi Belga Nagydíjon tudják majd le. Csütörtökön kiderül.