Zona Franca egy iparterület Barcelonában, ahol 1951-ben kezdett termelni a Seat autógyár. Jelenleg itt már csak alkatrészgyártás folyik, hiszen 1993 óta Martorellben van a márka fő gyártótelepe, amelynek éves kapacitása meghaladja a hatszázezer autót (jelenleg nagyjából 400 000 autó készül ott évente).

Zona Franca

Van azonban ok, amiért érdemes bejutni a régi Zona Franca ipari épületei közé. Az A122-es ajtón belépve igazán izgalmas helyszínen találja magát a vendég. Itt van ugyanis a Seat-gyár saját autógyűjteménye. Nem múzeum, nem nyilvános tárlat, csak meghívással látogatható. Így jutott be oda a Vezess is.

A pormentes, hűvös raktárban négy sorban állnak az autók a kezdetektől a napjainkig. Kísérőnk, Isidro Lopez egyet-egyet kiemelve mutatta be a kollekciót, amelynek minden darabjához tartozik valamiféle történet. Ezekből szemezgetünk a képalákban.

Összességében 267 autó tartozik a gyűjteményhez, de itt kiállítva 170 darab van. Negyvenet egy másik helyen tárolnak, és számos autó még vár a restaurálásra. Egy-egy kocsival nagyjából egy évet dolgoznak, mire elkészül. Persze nem rejtik el teljesen a nagyközönség elől a kész kocsikat, hiszen historic raliversenyeken indulnak velük és kiállításokra hordják őket. 2015-ben például 120 rendezvényen szerepeltek a kollekció darabjai.

Fiat után Volkswagen

Nem szabad meglepődni, hogy a gyűjtemény legidősebb darabjai szinte mind egy-egy Fiat-modell spanyol változatai. A második világháború után a Francisco Franco vezette Spanyolországnak szüksége volt járművekre, hogy működjön az állam, beinduljon a motorizáció. Tárgyaltak a Volkswagennel is, de a Bogarat nem találták megfelelőnek, így a Fiat mellett döntöttek. 1986-ban aztán más szelek fújtak, és a Volkswagen-csoport harmadik márkája lett a spanyol cég.

A Seatot 1950-ben alapította a spanyol állam, több bank és kis részben a Fiat. 1953-ban készült el a Fiat 1400 alapján a frappánsan 1400-nak nevezett első Seat személyautó.

Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból


Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt


Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet


Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott


Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel


VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is


Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt


1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette