Zsiguli-hasonmást találtunk egy titkos raktárban

Seat-kollekció - Zona Franca

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2016.01.20. 15.00

Seat Lamborghini-motorral? Készült. Seat VW-jelvénnyel? Létezik. Seat, amelyet mi Ladának néznénk? Igen, van. Megnéztük a spanyol gyár titkos gyűjteményét.

Zona Franca egy iparterület Barcelonában, ahol 1951-ben kezdett termelni a Seat autógyár. Jelenleg itt már csak alkatrészgyártás folyik, hiszen 1993 óta Martorellben van a márka fő gyártótelepe, amelynek éves kapacitása meghaladja a hatszázezer autót (jelenleg nagyjából 400 000 autó készül ott évente).

Zona Franca

Van azonban ok, amiért érdemes bejutni a régi Zona Franca ipari épületei közé. Az A122-es ajtón belépve igazán izgalmas helyszínen találja magát a vendég. Itt van ugyanis a Seat-gyár saját autógyűjteménye. Nem múzeum, nem nyilvános tárlat, csak meghívással látogatható. Így jutott be oda a Vezess is.

A pormentes, hűvös raktárban négy sorban állnak az autók a kezdetektől a napjainkig. Kísérőnk, Isidro Lopez egyet-egyet kiemelve mutatta be a kollekciót, amelynek minden darabjához tartozik valamiféle történet. Ezekből szemezgetünk a képalákban.

Összességében 267 autó tartozik a gyűjteményhez, de itt kiállítva 170 darab van. Negyvenet egy másik helyen tárolnak, és számos autó még vár a restaurálásra. Egy-egy kocsival nagyjából egy évet dolgoznak, mire elkészül. Persze nem rejtik el teljesen a nagyközönség elől a kész kocsikat, hiszen historic raliversenyeken indulnak velük és kiállításokra hordják őket. 2015-ben például 120 rendezvényen szerepeltek a kollekció darabjai.

Fiat után Volkswagen

Nem szabad meglepődni, hogy a gyűjtemény legidősebb darabjai szinte mind egy-egy Fiat-modell spanyol változatai. A második világháború után a Francisco Franco vezette Spanyolországnak szüksége volt járművekre, hogy működjön az állam, beinduljon a motorizáció. Tárgyaltak a Volkswagennel is, de a Bogarat nem találták megfelelőnek, így a Fiat mellett döntöttek. 1986-ban aztán más szelek fújtak, és a Volkswagen-csoport harmadik márkája lett a spanyol cég.

A Seatot 1950-ben alapította a spanyol állam, több bank és kis részben a Fiat. 1953-ban készült el a Fiat 1400 alapján a frappánsan 1400-nak nevezett első Seat személyautó.

Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból


Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt


Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet


Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott


Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel


VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is


Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt


1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette

Kommentek

  • Dragvas

    Igen, volt Magyarországon is SZEAT lada olyan 6-8 éve. Agyaltam is rajta, meg kellene venni.

  • Dragvas

    Anno az első nyugati autóm is majdnem egy SZEAT RONDA lett, csak az utolsó pillanatokban visszakoztam a neve “RONDA” miatt

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.