Zsiguli-hasonmást találtunk egy titkos raktárban

Seat-kollekció - Zona Franca

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2016.01.20. 15.00

Seat Lamborghini-motorral? Készült. Seat VW-jelvénnyel? Létezik. Seat, amelyet mi Ladának néznénk? Igen, van. Megnéztük a spanyol gyár titkos gyűjteményét.

Zona Franca egy iparterület Barcelonában, ahol 1951-ben kezdett termelni a Seat autógyár. Jelenleg itt már csak alkatrészgyártás folyik, hiszen 1993 óta Martorellben van a márka fő gyártótelepe, amelynek éves kapacitása meghaladja a hatszázezer autót (jelenleg nagyjából 400 000 autó készül ott évente).

Zona Franca

Van azonban ok, amiért érdemes bejutni a régi Zona Franca ipari épületei közé. Az A122-es ajtón belépve igazán izgalmas helyszínen találja magát a vendég. Itt van ugyanis a Seat-gyár saját autógyűjteménye. Nem múzeum, nem nyilvános tárlat, csak meghívással látogatható. Így jutott be oda a Vezess is.

A pormentes, hűvös raktárban négy sorban állnak az autók a kezdetektől a napjainkig. Kísérőnk, Isidro Lopez egyet-egyet kiemelve mutatta be a kollekciót, amelynek minden darabjához tartozik valamiféle történet. Ezekből szemezgetünk a képalákban.

Összességében 267 autó tartozik a gyűjteményhez, de itt kiállítva 170 darab van. Negyvenet egy másik helyen tárolnak, és számos autó még vár a restaurálásra. Egy-egy kocsival nagyjából egy évet dolgoznak, mire elkészül. Persze nem rejtik el teljesen a nagyközönség elől a kész kocsikat, hiszen historic raliversenyeken indulnak velük és kiállításokra hordják őket. 2015-ben például 120 rendezvényen szerepeltek a kollekció darabjai.

Fiat után Volkswagen

Nem szabad meglepődni, hogy a gyűjtemény legidősebb darabjai szinte mind egy-egy Fiat-modell spanyol változatai. A második világháború után a Francisco Franco vezette Spanyolországnak szüksége volt járművekre, hogy működjön az állam, beinduljon a motorizáció. Tárgyaltak a Volkswagennel is, de a Bogarat nem találták megfelelőnek, így a Fiat mellett döntöttek. 1986-ban aztán más szelek fújtak, és a Volkswagen-csoport harmadik márkája lett a spanyol cég.

A Seatot 1950-ben alapította a spanyol állam, több bank és kis részben a Fiat. 1953-ban készült el a Fiat 1400 alapján a frappánsan 1400-nak nevezett első Seat személyautó.

Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból


Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt


Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet


Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott


Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel


VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is


Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt


1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette

Kommentek

  • Dragvas

    Igen, volt Magyarországon is SZEAT lada olyan 6-8 éve. Agyaltam is rajta, meg kellene venni.

  • Dragvas

    Anno az első nyugati autóm is majdnem egy SZEAT RONDA lett, csak az utolsó pillanatokban visszakoztam a neve “RONDA” miatt

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.