Megmérték a mérget egy pesti autó belsejében

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.01.18. 15.30

Szakdolgozatához vette elő a műszert egy végzős egyetemista, mert bosszantotta a bűz a dugóban araszoló BMW-jében. Szegeden is mért.

“Szörnyen idegesített, hogy az előttem haladó Ikarus miatt csomó káros anyagot beszívok még feltekert ablakok mellett is a kocsimban. Érdekelt a mennyisége, és a csökkentésének lehetősége” – emlékszik Krizsán Tamás, hogy végzős környezetmérnök hallgatóként miért választotta ezt szakdolgozata témájának: A gépjárművek utasterében mért egészségre káros gázok (CO-mérés alapján) mennyisége különböző forgalmi helyzetekben (témavezető dr. Kónya Zoltán).

A Szegedi Tudományegyetem diákja fogta magát, bérelt egy Ventis Mx4 nevű multimétert, és először a csongrádi városban, majd az M5-ösön, aztán Budapesten végzett alapos szén-monoxid-méréseket. Igyekezett életszerű közlekedési szituációkhoz igazítani a mintavételt: természetesen mért reggeli és esti csúcsban, mindkét város belső és külső részén, valamint mélygarázsban.

Nem csak személyautók között került dugóba, természetesen azonnal bekapcsolta a műszert egy-egy kamion mögött haladva, de akkor is, amikor 30 éves autó mögé szorította a forgalom.

Leginkább a kisgyerekekre, legjobban az öreg autók veszélyesek

Segítve a ráhangolódást az eredményekre, a szakdolgozat bevezető részében Tamás megemlíti a “tudományosan igazolt tény”-t, miszerint szoros összefüggés van a városlakók allergiás, asztmás, illetve egyéb légzőszervi megbetegedéseinek előfordulása és a lakóhelyük légszennyezettségének mértéke között, amelyért részben a járműforgalom felel.

Szakdolgozata a rövid távú hatások közé sorolja a szem, az orr és a torok irritációját, a felső légúti megbetegedéseket (pl. hörghurut, vagy bronchitis, tüdőgyulladás, vagy pneumonia). Ezeken kívül a légszennyezés hatása fejfájásban, émelygésben, hányingerben és allergiás reakciók kiváltásában is jelentkezhet (…), hosszú távon krónikus légúti betegségeket, tüdőrákot, szívbetegséget, agy-, idegrendszer, máj- vagy vesekárosodást okozhat – írja.

Mennyi liter levegőt szívunk magunkba egy átlagos napon?

A légzéssel átlagosan naponta 10-20 m3 levegőt lélegzünk be, amely életünk során mintegy 400 ezer m3-t tesz ki – olvasható a szakdolgozatban. A felnőttek percenkénti 7-14 literje erős fizikai munka hatására elérheti az 50 litert is. Egy hároméves gyermek nyugalmi állapotban – egységnyi testsúlyra számítva – ugyanakkor kétszer annyi levegőt lélegzik be, mint egy felnőtt, és mivel légútjaik keskenyebbek és tüdejük még fejlődik, írja Tamás, a légszennyezést okozó anyagok belélegzésének problémája az ő esetükben komolyabb, és hatásuk tovább fennmarad.

Haladva a fő bűnösök irányába, a szerző ismerteti a Torontói Egyetem gigantikus felmérését, amelyben 100 ezer forgalomban haladó autó károsanyag-kibocsátását megmérve arra jutottak, hogy a járművek legidősebb 25 százaléka nyomja ki magából a koromszennyezés 95 és a szén-monoxid 93 százalékát.

Különösen az apró koromrészecskék károsak, ezért a szerző részletezi a gázolajosok és benzinesek közti, gyaníthatóan azért nem minden egyes autós által ismert különbségeket. A dízelhajtású járművek által kibocsátott ultrafinom – 0,1 és 2,5 mikrométer átmérő közé eső – részecskék megkülönböztetetten nagy veszélyt jelentenek az egészségre a többi közlekedési eredetű szennyező anyaghoz képest, írja Tamás, mivel a legeldugottabb tüdőhólyagokba is eljutnak, és elősegítik, vagy jelentősen súlyosbítják az asztmát.

Tamás autója a szegedi forgalomban


Nézzük meg a mérési eredményeket!

“Egy BMW 530i-vel közlekedem, melyet tisztességes autóbolondként imádok. Ebben végeztem a méréseket” – mondja Tamás, aki azt várta a kísérlettől, hogy a műszer feketén-fehéren kimutatja a kocsi belsejében is a mérgeket. Habár az átlagnál vélhetően magasabb fogyasztású a 2001-es autója, a modernebb kocsik szellőzőrendszere és szigetelése is komolyabb, az életkora alapján mégis ideális alany az E39, mert hozza a hazai járműpark 14 év körüli átlagát.

A szakdolgozat szerzője Szeged belvárosában a reggeli csúcs idején mérte a legmagasabb CO-értéket a kocsijában (0,05 ppm), ami jelentősen lecsökkent délre (0,01 ppm), viszont a délutáni csúcs idején ismét megemelkedett (0,03 ppm).  Ezzel szinte mind megegyeznek a város külső körútján mért adatok, egyedül a reggeli csúcsforgalom idején kapott a belső terület szennyezettségénél is magasabb számot (0,06 ppm).

A város egyik lakóparkjában csekélyebb szennyeződést rögzített haladó BMW-je utasterében (0,01 ppm), a kivezető 5-ös úton viszont a megnövekedett teherautó-forgalom miatt ismét megugrott az érték (0,05 ppm). Talán meglepő, de a szellősnek gondolt M43-ason is magas számot (0,04 ppm) mutatott a Ventis MX4.

Budapesten aztán jöttek az igazán magas számok, a Hungária körúton reggel (0,17 ppm) és délután (0,15 ppm) az egész folyamat második és harmadik legmagasabb számát mutatta a műszer, ami a rengeteg teherautó miatt délben sem ment le túlságosan. Az Erzsébet körút reggel (0,11 ppm) volt a legszennyezettebb, a déli (0,07 ppm) és az esti (0,06 ppm) adatok is magasabbak a szegedieknél. A fővárosban délben nagyobb levegőszennyezettséget mért Tamás az autója belsejében, mint este. 

A szakdolgozat szerzője igen magas szennyezettséget mért egy fővárosi mélygarázsban (0,14 ppm), és az M5 kivezetőjén is (0,08 ppm), de a csúcsot Budapest belvárosában rögzítette a műszer egy 30 esztendős egyes Golf dízel mögött araszolva (0,25 ppm).

Óriási különbségeket mért a szerző


Mit tapasztalt, milyen következtetéseket vont le a szerző?

Sűrű forgalomban a lámpától való induláskor felhalmozódik a szennyező anyag az autó utasterében, írja Tamás. Haladáskor csökken a mennyisége, mivel a ritkuló gépjárműsűrűség miatt tisztul a levegő, magasabb fokozatban kisebb fordulatszámnál viszont a következő lámpánál megállva újra elkezd növekedni a koncentráció.

A fenti adatok rögzítése után Tamás belső keringtetésre kapcsolva is mért különböző szituációkban, és az adatai egyértelműen mutatják, hogy sokszor a harmadára is lecsökken a kocsi utasterében a káros anyagok mennyisége. Tanácsa szerint különösen mélygarázsba hajtva ajánlott felhajtani az ablakokat, és belső keringetésre kapcsolni, ahogyan egy parkolóhelyről hideg motorral elindulva szintén, amikor az előttünk araszoló autó motorja ugyanúgy hideg.

Na és hogyan csökkentené Tamás a városok légszennyezettségét? “A gépjárművek közlekedésének korlátozása gazdasági és társadalmi hátrányokkal járna, ezért más megoldás szükséges” – válaszolja a szerző. Szerinte a kevesebb üzemanyag elégetése a megoldás, de a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli elektromos autókat mégsem tartja tökéletes megoldásnak, mert “csak a jármű közvetlen környezetében jelent emissziómentes közlekedést”.

Itt és most, a 13-14 éves autók országában, ahol a tulajdonosoknak egyébként sem telne 8-12 milliós vadiúj elektromos autókra, Tamás a gázosításban látja a jó megoldást. Minél öregebb az autó, a tökéletesebb égés miatt annál nagyobb mértékben csökkenthető vele a káros anyag, különösen a szilárd részecskék kibocsátása.

A saját E39-es BMW-jére is ez vár.

(fotók: MTI, Krizsán Tamás)

Kommentek

  • oszkopeter

    Gratulálok, érdekes téma. Bár mindezt megmondtam volna mérőműszer nélkül is. Engem inkább az érdekelne, hogy kinek a felelőssége a hazánkba évente beáramló 200.000 használt gépjármű, melynek kb. 80%-a a legszennyezőbb, EURO4/5-nél rosszabb besorolású autók közül kerül ki. Én abszolút nem engednék be EURO5-nél rosszabb autókat, részecskeszűrő nélküli dízeleket.

  • bütyök

    Gratulálok én is, mert sikerült kiválasztani a szerencsétlen CO-t, ami a legkevésbé érdekes légszennyezettség szempontjából ismerve a hazai jármű állományt és a többi szennyezőt, valamint a katalizátorral remekül lehet kezelni.
    Ugyanakkor lehet ekézni azt a pár ezer 30 éves vagy idősebb hobbi autót, amit vasárnaponként vesznek csak elő. Inkább az SO2, NO2, PM10-ről kéne beszélni és mérni.
    A gázosítás nagy ötlet, de egy olyan országban ahol tönkretették az E85-t és az LPG-t, továbbá nem engedélyezik a dízel gázosítását, mennyi esély ad? Talán majd a CNG új autókban..

  • wartowski

    Oszkó Péter,
    Az új részecskeszűrővel ellátott dízelek sokkal veszélyesebbek az élő szervezetre mint a régi kojtoló szarok. Az általuk kibocsátott korom részecskék sokkal kisebbek mint a szűrő nélküli társaiknál. Ehhez jön még a sokkal magasabb befecskendezési nyomás, ami ezt tovább fokozza. Egyébként semmilyen károsanyag kibocsátási normán nem kéne már az illetékeseknek lovagolnia mert elértük az állítólagos Euro 6-tal a végét. Részecskeszűrő, NOX csapda, AdBlue, fizikailag nem lehet tovább csökkenteni a káros anyagokat, a tíz évvel ezelőtti nitrogén-oxidok kibocsátási mennyiségének a tizedénél tartunk most. És még mindig szigorítani akarják. A víz befecskendezés maradt még, de azt az olajlobbi nem engedi. Üdv!

  • ffff

    oszkopeter: ” Engem inkább az érdekelne, hogy kinek a felelőssége a hazánkba évente beáramló 200.000 használt gépjármű”
    Ezzel maximálisan egyetértek. Sajnos a füstokádó levetett német romok jelentős része “M”-mel kezdődő rendszámmal virít a magyar utakon. Ez csúnya, kormos, tüdőrákos jövőt jósol nekünk.

  • DTF

    Ma volt szerencsem latni 3 e46-os bmw-t, mindegyik touring volt es tuti dizel. Indulasnal/gyorsitasnal feket fust jott beloluk, az aszfalton ledig otmaradtak a reszecskek. Ezeket tuti nem kehet legalisan forgalomba heylezni, ug ytudom h nehyany ezresert elnezeobbek a msuzaki allomasokon meg egyeb helyeken. Na ert van egnnyi hazsnalt ocsk adizel auto…

  • Petrol95

    Az új részecskeszűrővel ellátott dízelek a legapróbb részecskéket lehet, hogy átengedik, de a régi kormolók mindet. Akkor mégis jobbak az újabbak nem?

    Hozzák külföldről a sok koromokádó dízelt, (TDI, 20d) mert azok olcsók. A németek azért adják oda olcsón azokat, mert már hibásak, sok bajuk van. Nennek még, de már szinte mindenük szét van kopva, nem működnek már megfelelően.
    Az államnak nem érdeke, hogy korlátozzák Euro 5-ben a hozott autókat, mert akkor csökkennének az adóbevételek. Úgy vannak vele, hogy inkább a pénzt választják, a polgárok tüdőzzék a kormot. Egyszerűbb néha szmogriadót elrendelni. Amikor nincs szmogriadó, akkor is lehet tüdőzni a határértéket meg nem haladó szmogot. Az is káros, csak lassabban hat.
    Az uniónak sem tetszene az ilyen korlátozás, mert akkor nem tudnának megszabadulni az elhasznált autók tömegeitől. Az állam itt álljon már a sarkára és mondja azt, hogy nem kérünk a roncsokból.
    Az Euro 5-ös újabbak között is van Németországban rossz állapotú kormológép, azokat is olcsón adják, ezért azokból válogatnának az autóhozók, ezeket szigorúbb környezetvédelmi vizsgálattal kellene kiszűrni.

  • nilsholgersson

    bütyök:
    “”gázosítás nagy ötlet, de egy olyan országban ahol tönkretették az E85-t és az LPG-t, továbbá nem engedélyezik a dízel gázosítását, mennyi esély ad? Talán majd a CNG új autókban.. “”
    Az LPG-t miért is tették tönkre? Mert 180Ft literje? Évek óta nem volt ennyi.

  • Kempelen.

    Oszkopeter! Azok felelőssége, akik megveszik az ilyen autókat.
    Kivégezteted őket?

  • Prelude

    Az LPG tényleg jó áron van, józan futásteljesítménnyel 1-2 éven belül megtérül a befektetés.

Itt az Opel vadonatúj kompakt crossovere, a Crossland X

Nem a Mokka X helyére, hanem mellé sorolja be új városi crossoverét az Opel. A rég várt autó ma hajnaltól létezik.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.