Magyarország legveszélyesebb útjai

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.01.14. 05.01

Melyik főúton van a legtöbb baleset és melyik autópályán? Hol halnak meg a legtöbben? Budapest kerületeinél mi a sorrend? Megszereztük az adatokat.

Helyenként meglepő adatokat találunk a hazai autópályák és az egy számjegyű főutak baleseti adatait böngészve, különösen, ha árnyaljuk a rajta áthaladó forgalommal.

Melyik autópályán van a legtöbb baleset? Melyik a legveszélyesebb?

Itt van mindjárt az M0. Minden aszfaltozott felületek közül Magyarország legforgalmasabbja, részben ebből következően bő évtizeden át rengeteg baleset helyszíne, amiért a spórolós politika is felelőssé tehető. Méretes késéssel nekiálltak rendbe tenni, ám a jelenleg rendelkezésre álló legfrissebb, azaz 2014-es KSH-adatok idején még nem volt teljesen tökéletes.

Ennek ellenére már darabra sokkal kevesebb baleset történt rajta, mint a köztudatban biztonságosabbnak gondolt M1-esen, M7-esen vagy M3-ason, miközben sokkal nagyobb a forgalma. Először a balesetszám alapján rangsoroljuk az autópályákat, majd forgalom szerint.
Személyi sérüléssel járó balesetszám, 2014 (forrás: KSH).

1.    M1 összesen 111 baleset, ebből 4 halálos

2.    M7 összesen 86 baleset, ebből 6 halálos

3.    M3 összesen 79 baleset, ebből 9 halálos

4.    M0 összesen 62 baleset, ebből 3 halálos

5.    M5 összesen 56 baleset, ebből 4 halálos

Tömegkarambol az M5-ösön

Itt pedig a forgalom nagysága szerint soroljuk az autópályákat (forrás: Magyar Közút Zrt.)

1.    M0 naponta átlagosan 49 159 jármű

2.    M1 naponta átlagosan 39 703 jármű

3.    M5 naponta átlagosan 25 670 jármű

4.    M7 naponta átlagosan 23 888 jármű

5.    M3 naponta átlagosan 20 145 jármű

A forgalommal árnyalva a baleseti számokat egyértelmű, hogy az M3-ason jut egy-egy járműre a legtöbb baleset. 11,9 százalékkal itt a legmagasabb az aránya a halálos tragédiáknak is.

Melyik egyes számú főúton van a legtöbb baleset?

A KSH Baleseti statisztikai évkönyve sajnos csak ezeket rangsorolja. Nézzük meg a sérüléses és a halálos balesetek száma szerinti sorrendet, meglehetősen nagyok a különbségek.

1.    4-es számú főút 191 balesettel, ebből 14 halálos

2.    3-as számú főút 117 balesettel, ebből 13 halálos

3.    6-os számú főút 116 balesettel, ebből 8 halálos

4.    5-ös számú főút 113 balesettel, ebből 12 halálos

5.    7-es számú főút 91 balesettel, ebből 3 halálos

Forgalmi adataink sajnos nincsenek mindre, így nem tudjuk járműre lebontani a fenti számokat. Ami biztos: az egy számjegyű főutak közül egyértelműen a 4-esen halad naponta a legtöbb jármű.

Busz vs. kisbusz Borsodban


Melyik megyében van a legtöbb baleset?

Csupán balesetszámok léteznek, eszerint az alábbi 5 megyében volt a legtöbb 2014-ben. Az első helyezettet kapásból mindenki kitalálja, de utána már szórnának a tippek.

1.    Pest megye útjai 1660 balesettel (ebben természetesen nincs benne Budapest)

2.    Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 947 baleset

3.    Bács-Kiskun megye 933 baleset

4.    Hajdú-Bihar megye 827 baleset

5.    Győr-Moson-Sopron megye 761

Frontális ütközés a XIX. kerületben


Nézzük meg Budapestet!

A rendkívül centralizált országunkban Budapest a közlekedési tragédiák terén is kiugró számokat produkál, a vizsgált évben 3366 sérüléses és 50 halálos baleset történt.

Érdekességeket a kerületek sorrendjét megnézve találunk. Egyértelműen látszik, hogy a kerületek méretének gyakorlatilag nincs köze a balesetek számához. Hogy ezt jobban illusztráljuk, odaírtuk a területek nagyságát, és a lista legvégét is közöljük, amelyet Budapest egyik legnagyobb méretű kerülete zár a legkevesebb balesettel.

1.   XIV. kerület 322 baleset (18,1 négyzetkilométer)

2-3.  XI. kerület 257 baleset (33,5 négyzetkilométer)

2-3.  XIII. kerület 257 baleset (13,4 négyzetkilométer)

4.  X. kerület 214 baleset (32,5 négyzetkilométer)

5.  VIII. kerület 195 baleset (6,85 négyzetkilométer)

(…)

22. XXII. kerület 82 baleset (34,2 négyzetkilométer)

23. XXIII. kerület 49 baleset (40,7 négyzetkilométer)

A konkrét fővárosi utakról csak 2011-es adataink vannak, akkor a Váci úton, a Budaörsi úton és a Pesti úton történt a legtöbb baleset. Budapest 4500 kilométernyi úthálózatából ez a 3 mindössze 20 kilométer hosszú együttesen – a főváros legveszélyesebb útjairól számos egyéb érdekességet ebben a cikkben találnak.

Kommentek

  • Pistabátyám

    Gyerekkoromban két helyet tartottak közúti közlekedés szempontjából legveszélyesebb helynek:
    l./ “Hajtűkanyar”, 3-as számú főút. Gödöllő térsége. Megszűnt!!!
    2./ Kamaraerdei emelkedő, 7-as számú főút. Jelenleg is megvan, eljelentéktelenedett!

    És mennyi támadt helyette???!!!

  • DTF

    kb minden út veszéles, 80%. letérve a páyláról, mintha fölúton közlednél: nyomvályú, repedéek, kátyúk, stb.
    a városokban pedig nyomvonalban az aknafedelk, lersze besüllyedve, káytú-kűtyú hátán. nem érdemes ithonra jó autót venni, mert pár év alatt kuka a futómű, az útkezelő pedig szarik kártírteni…

  • csipke

    nem az utakkal van baj hanem az a sok kokós,szittyos meg a sok agyalágyult akik száguldoznak rajta, itt a tél és mintha egyik másik autósnál teljesen elmentek otthonról

  • nagya

    DTF próbáltál már nem földúton közlekedni?

  • DTF

    Nagya: az emberek tobbsegenek itthon a szar is megfele es meg tapsikolnak is neki. Ez az ertelmi es igenyszint.

  • Kempelen.

    DTF, te mit köpködöd a magyarokat? Nem szégyelled magad? Ráadásul ilyen helyesírással?

  • subtotal

    1,5 hónapnyi, alig-alig tél után a városom burkolata esik szét mindenhol.
    Megelőző karbantartás nincs, a fejlesztések évtizedes lemaradással követik az igényeket, a 230mrdFt-os útdíjbevétel és az 500mrdFt feletti üzemanyag jövedéki bevételek ellenére szinte kizárólag EUs pénzből.

    Azzal vitatkoznék, hogy az embereknek a szar is megfelel itthon, de hogy a morgáson kívül semmit nem tesznek, nem basztatják az ügyeik képviseletére szerződötteket – tudom, eufémizmus – állandóan, inkább azoknak nagy a hangja, akik benyalni akarnak például ezen a fórumon is.

    Magyarország legveszélyesebb útján van olyan szakasz, amin a forgalom nagysága évtizedek óta indokolja a négysávosítást, erre mi történt 2013-ban? Miután a fityisz csápolt ellenzékből, hogy felháborító és négysávosítsák, miután kormányra kerültek megcsinálták a 11,5 tonnás burkolaterősítést és maradt a 2 sávos kiépítés!
    Azt hiszem, az M2 kapcsán bemutatott bénázás is önmagáért beszél, már rég le kellett volna tudni legalább Vácig.
    De nem, a pályák közepére kell betont tenni Pest megyében, az a fontos, hiszen naponta halnak meg emberek úgy, hogy átrepülnek a pálya másik oldalára. Ráadásul ezek a pályák (M1 és M3) többsávosítva lesznek pár éven belül, pont ráért volna akkor hónapokon át szivatni a népet 20-30km-eren keresztül.

    Persze a szocik is ugyanilyen szarok voltak (M6 és M5 szerződés).

  • menőmanó

    Amíg nem volt meg az autópálya (90-es évek), addig a 3-as volt a kedvenc utam. Rengeteget jártam rajta. Akkoriban halálútnak hívták a nagy forgalom és a sok baleset miatt. Mióta elkészült az autópálya, elég unalmas lett, mert nem igazán van rajta forgalom, így szinte olyan eseménytelen mint egy autópálya.
    Most a 4-es a kedvencem. Kimondottan élvezetes rajta közlekedni, bár kétségtelen, hogy sok rajta a balfék. Nem néznek tükörbe, előzni nem tudnak, de ez jelenti a kihívást. Mindig örülök, ha arra kell mennem.

  • DTF

    Kempelen: sajnos be kell ismerni h a maryag nep es az orszagunk egy kalap szar. Nincs mit ezen szegyllni, ez d lesz jobb is.
    Menomano: jaja, a 4-es nekem is a kedvemcem, huh milyen jokat lehet ott menni es elozgetni (mindegy h milyen autoval). Persze figyelni kell elore es hatra is, mert nagyon sok a hukye, foleg az indokollatnalul lassna haladok (70-75 kmh). Persz
    Ze a 120-szal szaguldo romanra is figyelni kell, ha jon mogottem, mar huzodok is jobbra es maint tudom, jelzek neki h mehet!

  • biciklisvandor

    Azt mondom én annak ellenére, hogy sosem hajtottam autót és nem is fogok, viszont biciklivel 14 év alatt 206.000 kilométert hajtottam, hogy téves a megfogalmazás. Olyan nincs, hogy veszélyes út. Olyan van, hogy veszélyes autóvezető aki nem tud alkalmazkodni a körülményekhez. Röviden ennyi. Aki ezt érti azzal nincs semmi baj, aki nem, az meg nem fogja érteni akkor sem ha 20 oldalon taglalom a dolgot.

  • ktoni

    Az M2 félautópálya valóban kimagaslóan veszélyes. Vagyis nem az út csak az elmeháborodott, türelmetlen sofőrök miatt. Még veszélyesebb talán a Budakeszi-Telki országút. Nagyon sok “fontos-elfoglalt” ember hajt arra prémiumautókkal a hosszan kanyargós, erdei úton ki ha én nem stílusban. Rendkívül gyakori ott a frontális ütközés, de erről igazából a Volán buszosok tudnának nyilatkozni.

  • menőmanó

    A Budakeszi-Telki is az egyik kedvencem.
    Rengeteget járok arra és nincs ott semmi probléma. Télen oda kell figyelni mert a helyenkénti alattomos páralecsapódások sokakat küldtek már az árokba. Egyébként nagyon jókat lehet rajta menni.
    A lassúak a kanyargós részen egy kicsit bosszantanak, de aztán előbb utóbb jön egy kis szakasz, ahol le lehet őket előzni.
    Nem a forgalom nagysága, hanem a sok kanyar és ezáltal relatív kevés előzési lehetőség miatt komoly kihívás ott gyorsan menni.

  • menőmanó

    DTF

    Engem SENKI nem szokott leelőzni. :)

  • M_m_m

    http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/tragikus_negyes_karambol_a_83-as_fouton_harman_haltak_meg_a_seatban_a_sofor_allapota_kritikus/2459717/

    Előzgessetek csak agyatlanok…itt az eredménye sajnos,
    És egyesek még büszkék is itt rá…
    Az a gond, hogy egy hiba és másokat visztek a halálba…

  • M_m_m

    Ja és persze az ilyenek szerint még az a hibás akit leelőztek, mert az nem akart száguldozni…

  • menőmanó

    M_m_m

    Mindenki tévedhet ez kétségtelen, de az jobban, aki nincs hozzászokva. Az a baj, hogy olyanok is belemennek necces előzésekbe, akiknek semmi rutinjuk nincs. Az ilyen balesetek nagyobb részét ők okozzák.
    Én inkább arra mondanám, hogy agyatlannak, aki rinyál minden előzésnél és km-es egyenes út kell neki, hogy leelőzzön egy lassú járművet.
    Akit előznek az a legritkábban hibás, ezzel még a gyengébb képességűek is tisztában szoktak lenni. :)

  • M_m_m

    menőmanó

    Amit leírtál most, abból épp az következne, hogy jobb lenne ha sokan inkább meg se próbálnák a necces előzéseket. Ez nem agyatlanság lenne, hanem a képességeik, autöjuk, a fizika ismerete, és a szabályok tisztelete.

    De valahogy itthon a fél ország Hamiltonnak gondolja magát, na ez az agyatlanság.
    Gázt nyomni nem kell ész…

    Ja és valamiért csak odafestették a záróvonalat. Persze ezt is sok agyatlan ki tudja magyarázni.

  • menőmanó

    M_m_m

    Valóban nem ész kell a gáz nyomásához, de kell nagyon komoly tapasztalat, előre látó képesség és sok éves rutin, ha nem akar az ember balesetet okozni.
    Száguldozni valóban minden hülye tud. Ésszel és baleset nélkül már kevesebben.

    A záróvonalakat pedig elég gyakran a balfékekhez igazítják, így megfelelő hely és ön ismerettel rugalmasan lehet kezelni, de gondolkodás nélkül figyelembe se venni komoly baleset forrása lehet.
    Megjegyzem, hogy rengeteg helyen van szaggatott, ahol még én sem merek előzni, így a felfestéseket fenntartással kell kezelni.

  • csipke

    azonnal halálútnak neveznek el egy utat,mert néhány vezetni nemtudó fiatal összetöri magát rajta,sok fiatal csak a gázpedált ismerik,a többö mintha ott se volna ja és a sok külföldről behozott romhalmaz

  • teso1969

    Menőmanó! “Egy amerikai felmérés megvizsgálta az autóversenyzők baleseti statisztikáit a közutakon, és a százalékok magasabbak voltak, mint az átlagos autósoknál, a nagyobb tudás tehát nem jelent nagyobb biztonságot”(http://epa.oszk.hu/00800/00804/00174/10800.html)

Ez a ladás videoklip tesz most takarékra

Ráadásul kapásból kettőt találtunk. Az egyik nagyon beteg, a másik kevésbé.

F1: Minden csapat más gumitaktikán Japánban

Noha a hétvégén még csak a Maláj Nagydíj jön, a Pirelli már közzétette a Japán Nagydíjra vonatkozó gumistratégiákat is.

F1: Újabb legenda dicséri Rosberget

Az egykori Ferrari- és McLaren-pilóta, Gerhard Berger is úgy látja, hogy idén Nico Rosbergnek reális esélye van a világbajnoki cím megszerzésére.

F1: Kubica a Renault-nál tesztelt

Az F1-ből 2011 elején súlyos ralibalesete miatt kipottyant Robert Kubica nemrég a Renault F1-es szimulátorában gyakorolt.

F1: Alaptalanul támadják Verstappent

A Red Bull-főnök Christian Horner szerint a Max Verstappent érő kritikák 99 százaléka megalapozatlan.

Rossz idők jönnek az autóipari beszállítókra

Miközben 7,5 százalékos profitnövekedéssel 2015. kiváló év volt az autóipari beszállítók számára, a piaci bizonytalanság fokozódik, a globális bevételek növekedése pedig lassul.

Ez a film lesz 2017 legnagyobb bukása?

Minden esély megvan rá, hogy a januárban érkező Monster Trucks több mint 100 millió dolláros bukta lesz. Az nem kevés.

F1: Gumikáosz lehet a hétvégén

A Pirelli szerint előre megtippelhetetlen, ki milyen stratégiával próbálkozik majd a Maláj Nagydíjon, annyi biztos csak, hogy sok kiállás, eltérő megközelítések várhatók.

Visszatér Le Mans-ba a BMW!

A 2018-as szezonban gyári csapatot indít a hosszú távú világbajnokságon (WEC) a BMW. Ezúttal aligha a királykategóriában neveznek.

F1: Ricciardo Verstappentől tanul

Daniel Ricciardo nem szégyelli elismerni, hogy akár tini csapattársától is elles egyet s mást, ha ettől ő maga jobb versenyzővé válhat.

Ezért nem kötnek cascót a magyar autósok

Noha a casco átlagdíja húsz százalékkal alacsonyabb, mint öt évvel korábban, a járműveknek továbbra is kevesebb mint ötöde rendelkezik casco-biztosítással. Az Union Biztosító másfél ezres mintán lefolytatott felmérése többek között az alacsony kötési arány okainak is utánajárt.