Vajon készül valamire a rendőrség a gyorshajtásokkal kapcsolatban?

Új szabálysértési törvény, új traffipaxok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.01.13. 06.00

Furcsa változás a szabálysértési törvényben, beszédes hallgatás a rendőrség részéről arról, változik-e a bírságolás az idén. Lassítsunk vagy ne lassítsunk 2016-ban?

365 új fix traffipaxot állított fel EU-s pénzből a rendőrség tavaly, megváltozott a szabálysértési törvény, nem hajlandó egyenesen válaszolni az ORFK arra a kérdésünkre, hogy változik-e a bírságolási gyakorlat 2016-ban. Véletlen? Aligha, mondanák minderre az Echo TV-ben.

Egyelőre egy igazi, hús-vér traffipaxozós rendőr szerint nem változott semmi, de azért jobb az óvatosság, amíg nem bírjuk kicsikarni a rendőrségtől az igazi választ: készülnek-e szigorításra a gyorshajtásokkal kapcsolatban. És most kifejtjük összeesküvés-elméletünket.

Az eddigi gentlemen’s agreement

Sokat cikkezünk arról, mennyire egysíkúan végzi a közúti ellenőrző munkát a magyar rendőrség, mennyire káros, hogy a traffipaxozáson kívül alig csinálnak valamit, és hogy mennyire démonizálják az abszolút gyorshajtást, minden statisztikai alap nélkül, sőt, csúsztatással, a statisztikák torz interpretációjával. Nem értünk egyet a képtelenül magas bírságösszegekkel, nem értjük, miért kerül egy Ausztriában 20-30 eurós gyorshajtás nálunk 30 ezer forintba, pláne az enyhén szólva eltérő átlagkeresetek tükrében. Nem helyeseljük az objektív felelősségnek csúfolt rendszert, amelyben a legveszélyesebb szabálysértések elkövetőit semmilyen személyi szankció nem sújtja, akinek van pénze, gyakorlatilag jegyet válthat a gyorshajtásra, piroson átszáguldásra, tiltott bekanyarodásokra.

És mégis ki kell jelentenünk: egész jó itthon nekünk.

Aki tudatosan autózik, odafigyel az alapvető közlekedési szabályokra, figyeli, hol áll rendőr és hol nem, valamint észszerű keretek között lépi túl a sebességhatárokat ma Magyarországon, az amúgy rosszul kitáblázott, túlszabályozott környezetben is teljes (anyagi) biztonságban autózhat, tempósan, gördülékenyen. A rendőrség egy-két ritka akció kivételével egyáltalán nem törődik az objektív felelősségi körön kívül eső szabálysértésekkel, vagyis városban 65, országúton 105, autópályán 150(!) km/h alatti sebességgel, 30-as táblánál 45-re lassítva, 60-asnál 75-tel gurulva nyugodtan autózhatunk – és autózunk is. Aki ennél gyorsabban megy, az (pontosabban autójának tulajdonosa) számíthat a minimum 30 ezres csekkre, no de egy átlagos városi utcában 50 helyett 66-tal már tényleg veszélyt jelent az autós a többi közlekedőre. Igazi veszélyt csak egy-egy elveszett tábla helyére vagy nagyon durván túlzó korlátozás mellé szemfülesen kiálló rendőr jelent. Egy-két helyen figyeli kamera a piroson áthajtást, a tiltó tábla ellenére befordulást, de ezzel sincs baj: figyelje csak, az ilyesmi tényleg veszélyes is.

Ezzel a tortával indokolja a rendőrség évek óta, hogy a traffizás a legfontosabb feladata az utakon, pedig a 30%-nyi gyorshajtás töredéke, 2-3% csupán az abszolút gyorshajtás a pont a rendőrségtől érkező adatokból felépített statisztikák alapján

Aki nemcsak a fotelből osztja az észt, aki nemcsak valamelyik túlszedált kisvárosunk békés forgalmában szokott autózni, hanem jár autópályán, nagyobb főutakon, Budapest forgalmasabb útjain, pontosan tudja, hogy nagyon-nagyon kevesen tartják be valóban a sebességhatárokat, a magyar közúti forgalom jellemzően hatékony, tempós ritmusban gördül, a maga természetes önszabályozása szerint. És ez jól is van így – legalábbis jó volt eddig.

Új traffipaxok – mit fognak csinálni?

Egy apró törvénymódosítás miatt attól tartunk, ezt a gentlemen’s agreementet, hatóság és lakosság közti hallgatólagos megállapodást akarja most megbolygatni az állam. Eleve furcsállottuk, hogy az EU-s forrásból finanszírozott 14-15 milliárd forintos forrást korszerűbb mobil sebességmérők vásárlása mellett jórészt miért olyan, főútvonalakon felszerelt fix traffipaxokra (365 darab) költi a rendőrség, amelyek helye pillanatok alatt felkerül majd a navigációs szoftverekbe, vagyis a forgalom enyhe lassításán kívül nem sok hatásuk lesz a közlekedésbiztonságra. Állítólag ugyan a kamerarendszer előbb-utóbb képes lesz a mobiltelefonálás és a be nem kötött öv detektálására is, de a GPS pittyegésére úgyis mindenki eldobja majd a mobilt, magára rántja az övet – ami persze tiszta haszon, de nemigen indokolja ekkora beruházás létrejöttét.

Ezek a kamerák alkalmasak a jogosulatlan buszsávhasználat, a záróvonal-átlépés detektálására és felvételére is, de annyi esze csak lesz mindenkinek, aki jogsit tudott szerezni, hogy a kamera alatt nem szabálytalankodik ilyen látványosan. Pár aktívan járőröző, valóban dolgozó közlekedési rendőr, rendőrautó többet tehetne a közlekedésbiztonságért.

A KKEP, azaz a Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont. A sávonként elhelyezett kamerapárok képét a jobb oldali dobozban lévő egység dolgozza fel és továbbítja, a záróvonal-átlépést, tilos kanyarodást is figyeli a rendszer


A KKEP, azaz a Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont. A gyártó egyelőre titoktartásra hivatkozva nem volt hajlandó elárulni, hány méterről fogja be a gyorshajtókat a rendszer

Bár a költségvetésnek évek óta része – szerintünk nagyon helytelenül – az adott évre tervezett bírságbevétel, a jelenlegi rendszer megmaradásával nem valószínű, hogy ezek az új kamerák olyan nagyon sok pénzt “keresnek” majd. Aki közlekedik az M1-en, M7-en, ahol régóta kint van már pár fix kamera, tudja: még az extrém gyorsan érkező autósok is elveszik a dobozok előtt a gázt, lelassítanak, alig-alig látni olyat, hogy villanna a vaku egy-egy figyelmetlenebb, 130 helyett legalább 150-nel érkező autós miatt. De mi volna akkor, ha a sok-sok új kamera, a 160 új mobiltraffi és a 365 fix készülék hirtelen elkezdené az akár csak 1 km/h-s sebességtúllépéseket is rögzíteni, és hirtelen elkezdenének kimenni a csekkek az ilyen szintű szabálysértést is minimum 10 ezer forinttal szankcionáló hivatalos, csak eddig a gyakorlatban nemigen alkalmazott táblázat szerint?

Változott a szabálysértési törvény

Ez a cikk, pontosabban az alapjául szolgáló összeesküvés-elméletünk azért született meg, mert január 1-jétől kismértékben megváltozott a szabálysértési törvény. Az objektív felelősségi rendszert, a szabálysértést elkövető személy helyett az elkövető jármű tulajdonosának büntetését azért vezették be 2008-ban, mert sokszor bújtak ki azzal az autósok a büntetés alól, hogy nem ők vezettek, nem tudják, ki vezetett, családtagjuk vezetett, akinek személyére nézve nem kötelesek nyilatkozni.

Egy rendőr elmondta nekünk: országúton az utasítás szerint ő 90-es korlátozásnál 109 km/h-ra állítja a mobil sebességmérőt, aki ennél lassabban érkezik, nem kap büntetést. Még. De meddig?

Mivel a rendőrség ilyen-olyan mondvacsinált okokra hivatkozva Magyarországon nem képes egyszerűen megállítani és a helyszínen megbüntetni a szabálysértő autósokat, létrejött a törvény, mely szerint a tulajdonos fizet, bizonyos meghatározott kihágásokért. Ebből lett gyakorlattá, hogy ha valaki 90 helyett 91-gyel, 95-tel, 104-gyel megy országúton, a kutya sem foglalkozik vele, de ha 105-tel megy, akkor bizony lefotózzák, levideózzák, és megy a mindenképp befizetendő csekk a tulajnak.

Viszont idéntől a szabálysértési törvény úgy változott, hogy “A gépjárművel elkövetett szabálysértések ismeretlen elkövetője kilétének megállapítása érdekében lehetővé válik állami és helyi önkormányzati szerv, hatóság, köztestület, gazdálkodó és civil szervezet tulajdonos/üzemben tartó megkeresése. A megkereső hatóság a megkeresés teljesítésére nyolcnapos határidőt állapít meg. Amennyiben a teljesítés elmarad, a megkeresett szerv rendbírsággal sújtható.

Nem tudjuk, hogy helyesen olvasunk-e a sorok között, de ez a módosítás mintha komolyabb jogkört adna a rendőröknek a kisebb fokú szabálysértések elkövetése után egy fotóval a kezében – például az 50 helyett 51-gyel száguldó autóról -, hogy megkérdezze, kit lehet megbüntetni. És ha nem kap választ, a válasz megtagadásért is lehet bírságolni. Hogy tényleg ez-e a változás célja, arra persze egyvalaki adhat választ: a rendőrség. Ezért el is küldtük erre vonatkozó kérdésünket az ORFK-nak.

Az ORFK nem akarja érteni a kérdést

Az alábbi levelet küldtem még tavaly az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletének:

“Kedves Rendőrség! A szabálysértések elkövetőinek könnyebb megtalálására irányuló, január 1-jével életbe lépő változások mit jelentenek majd a gyakorlatban? Különösen a gyorshajtásokkal kapcsolatos szabálysértések kezelésének változására vagyunk kíváncsiak: ezentúl az automatizált sebességmérők által rögzített, az objektív felelősség alá még nem tartozó mértékű sebességtúllépések esetén is szándékában áll büntetéseket kiszabni, a szabálysértőket felkutatni a rendőrségnek? Ebben a témában és úgy általában a 365 új fix ellenőrzőpont bekapcsolásával a jövőre várható hazai közlekedésrendészeti munkával kapcsolatban egy személyes interjú lehetőségének is örülnénk az ORFK érintett szakvezetőjével!”

A következő választ kaptuk (hosszú lesz, de minimális szerkesztéssel beidézem csaknem az egészet, a lényeget kiemeltem):

“Tisztelt Rácz Tamás!

A (…) szabálysértések felderítésének, bizonyítása eredményességének a javítása érdekében – hasonlóan a büntetőeljárásban érvényesülő szabályozáshoz – új jogintézményként vezetjük be a megkeresést. A megkeresés egyrészt az elzárással is sújtható szabálysértés elkövetése miatt, másrészt a kiemelt közlekedési szabálysértések és a közlekedéssel kapcsolatos egyéb szabálysértések elkövetése miatt indított szabálysértési eljárásokban vehető igénybe. A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy a közlekedési szabálysértést elkövető személy kiléte a hatóság előtt ismeretlen, kiindulási alapot a gépjármű forgalmi rendszáma jelent. Az elkövető személyének megállapítása érdekében a természetes személy üzemben tartót/tulajdonost, illetve jogi személy vagy egyéb társadalmi szervezet üzemben tartásában/tulajdonában lévő gépjármű esetén a vezető tisztségviselőt, képviseletre jogosult személyt a szabálysértési hatóság tanúként hallgatta meg. Az utóbbiak tanúkénti meghallgatása, az eljárások gyorsabb és eredményesebb lefolytatását biztosító megkereséssel a jövőben mellőzhető lesz. A megkereső hatóság a megkeresés teljesítésére legalább nyolc, legfeljebb harminc napos határidőt állapíthat meg, amelyet a megkeresett szervnek, amennyiben nem jelzi a teljesítés akadályát teljesítenie kell. Amennyiben a teljesítés elmarad, a megkeresett szerv rendbírsággal sújtható, amelynek legalacsonyabb összege ötezer, legmagasabb összege százezer, illetve ismételt kiszabás esetén százötvenezer forint. Bírósági eljárásban a rendbírság összege magasabb, százötvenezer, ismételt esetben kétszázezer forint.

A VÉDA rendszerbe tartozó komplex közlekedési ellenőrzési pontok egyaránt képesek mind a szabálysértési, mind pedig a közigazgatási hatósági eljárás alá eső sebességtúllépések dokumentálására. A dokumentált jogsértések miatt indított eljárásokra azt az eljárási rendet kell alkalmazni, amelyikbe a jogszabályok alapján az adott jogsértés tartozik.

Az Ön által kérdezett témában jelenleg nem áll módunkban nyilatkozó személyt biztosítani.

Nesze semmi, fogd meg jól: a válaszlevél érkeztének napján, tehát még január másodikán rákérdeztem újra a lényegre:

“Kedves ORFK!

(…)Mi történik 2016-ban, ha egy új traffipax alatt mondjuk az M3-ason az engedélyezett 130 km/h helyett egy személyautó 131-149, illetve mi, ha 150 km/h feletti sebességgel halad el? Ha a szabálysértés nem éri el az objektív felelősség alá tartozó gyorshajtás szintjét, indul eljárás szabálysértés miatt? Ha pedig a gyorshajtás mértéke túllépi az objektív felelősségi szintet, ezentúl kinyomozza a rendőrség ez elkövető személyét is és alkalmazza a személyi szankciókat (pontrendszer) is az elkövetőre?”

Válasz azóta sem érkezett – január 12-én ismételten rákérdeztem a lényegre. Ha lesz valami, szólunk! Mindenesetre egyelőre még nem kell rettegni, ha belecsúszunk 91-gyel egy mérésbe az országúton, mert

A közrendőr még mindig 109-re állítja a traffit

Mivel az ORFK nem hajlandó választ adni arra a kérdésre, hogy mekkora toleranciával mérnek a rendőrök, rendkívül kreatív újságírói eszközzel éltünk. Egy debreceni családi kirándulás alkalmával a szánkkal megkérdeztünk egy igazi, hús-vér rendőrt, aki épp a traffipaxot kezelte az út szélén: mi a hivatalos utasítás és mennyire van állítva a sebességmérő éppen. Nos, a nem hivatalos válasz a következő: sima országúton, 90-es sebességhatár mellett január elején a műszert 109 km/h-s sebességre állítja a kezelő, vagyis aki 108-cal tép el a traffipax előtt, még tuti nem kap csekket.

Ez a helyzet most. Hogy változik-e a gyakorlat, még nem tudjuk, de ígérjük: mostantól minden utunkba kerülő rendőrt megkérdezünk, milyen határra állította a gépet, és azonnal szólunk, ha a plusz 19 helyett netán elkezdenének plusz 1-re bírságolni!

Tanácsunk 2016-ra: figyeljetek!

A magam részéről egyelőre az alábbi stratégiát alkalmazom, és ezt javaslom minden autósnak: figyeljük az új traffipaxokat és ne hajtsunk gyorsan a fix kamerák közelében! Egyelőre ugyan a KKEP rendszer, vagyis az utak feletti kamerás fix gépek hálózata még tesztüzemben működik, de jobb félni, mint megijedni. Meg persze nem árt elkezdeni megszokni, hogy a Nagy Testvér hamarosan 365 új szemmel figyel majd minket.

Vajon készül valamire a rendőrség a gyorshajtásokkal kapcsolatban? 1

Kommentek

  • szaboata

    Az utolsó mondat summázza az egész telepítésnek a lényegét: a Nagy testvér figyel minket.És nem csupán a közlekedésünket…
    Igaz,már ezer módon teszi,és mi fizetünk ezért

  • zsigoviktor

    Nyáron történt, a lányomék az M5 autópályán túllépték a sebesség határt, kerek 4 km-rel. 130 helyett 134-el lettek lefényképezve. Igaz, hogy csak 5000 ft büntetés jött ki, de megbüntették őket. Szóvak nem teljesen világos nekem ez a tolerancia ügy.

  • ikaroly

    Sajnos Magyarországon nem szabad enyhíteni a bírságokon!Mondom ezt úgy hogy én is vezetek!Nagyon sokan tojnak a sebesség betartására,már belekalkulálják a bírságot is a költségekbe!Nyomják eszetlenül,valamelyiknek kicsit jobb kocsija van rivalizál,ha betartom valahol a sebességhatárt,van biztos egy tahó,akinek nem tetszik!Igenis a rendőrség keményen lépjen fel!Sajnálom de ez a véleményem,ha megtanulunk kulturáltan közlekedni,lehet enyhíteni!!

  • erettpasi

    Várom az első biztonsági öves büntetést, mert jó lenne tisztázni, ezt a trapi, hogy is láthatta. A kresz egy szép mondattal intézi el a biztonsági öv használatát: “gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.” Tehát lefordítom, ha körbe a hátsó ajtón, de becsatolom, az szabályos. De ne vicceljük el. Ha az ölemben lent átfuttatva lazán csatolom be az övet az is szabályos. De ezt a trapi az életben nem fogja látni. Mielőtt a lazára jönne reagálás csak, azt se irja elő a kresz, hogy milyen newton erővel kell az övet feszíteni, a rögzítettség meg egy elég tág fogalom.. Becsatolva legyen ez csak a lényeg. Bocsi, de utálom, az is megérne egy misét, milyen alapon köteleznek, a megkötözésre, annyi helyen magánügy a személyes biztonság, miért itt a kivétel?

  • Abigel

    Ausztriai gyorshajtás “jutalma”: 110 Euro
    Csak hogy ragaszkodjunk a valósághoz.
    Egyébként szerintem nagyon egyszerű: ne hajtsunk a megengedettnél nagyobb sebességgel. Jó utat, balesetmentes közlekedést!

  • Rácz Tamás
  • Rácz Tamás

    zsigoviktor: igen, ez az a helyzet, amire a notórius szabályszegők rutinból megírják “A gépjárművet közeli hozzátartozóm vezette” című levelet, és nem fizetnek semmit. Pont az a cikk lényege, hogy ilyen 5000 forintos büntiből lesz több. (Egyébként fura ez az ötezer, a szab.sértési tv. szerint, úgy láttam, 10000 a minimum a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt. Remélem, sikerül rávenni a rendőrséget a párbeszédre, jó lenne tudni, hogy mikor ki mire számíthat.)

  • ikaroly

    A közlekedésben nincs demokrácia,vagy betartod a szabályokat,vagy ki kell emelni az autósok közül!A sebességhatárokat igenis be kell tartani!Több trafipax kellene,fixen telepítve!Attól talán tartanának!

  • ikaroly

    Nemrég voltam Japánban,hozzájuk képest tahók vagyunk a közlekedésben,aki nem hiszi járjon utána!

  • ikaroly

    Nemrég voltam Japánban,hozzájuk képest tahók vagyunk a közlekedésben,aki nem hiszi járjon

  • csipke

    ez a porsés valami fiatal hülye gyerek vagy kokós vagy szityós lehetett, de én is amondó vagyok csak a büntetés szigorítása az elfogatható,ha a gazdag hajt gyorsan annak nem számít,de a kiskeresetüeknek és hozzá még egy halom ócskavassal,nemigazán kéne követni őket,csak a büntetés emelését tudom elfogadni és akkor a kiskeresetűek legalább leveszik a lábukat a gázpedálról,

  • szarazagnes

    HOZZÁ NEM ÉRTŐ EMBEREK HOZZÁK EZEKET A HÜLYESÉGEKET!! A statisztikák alapján, NEM A GYORSHAJTÁS ÁLL AZ ELSŐ HELYEN, INKÁBB A Figyelmetlenség stb.

    EZ EGY ÚJABB ADÓ, PÉNZBEHAJTÁS!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Steppenwolf

    erettpasi – 2016.01.13 // 08:20

    “az is megérne egy misét, milyen alapon köteleznek, a megkötözésre, annyi helyen magánügy a személyes biztonság, miért itt a kivétel? ”

    Igazad van, ahogy hülyének lenni, úgy a szélvédőn kiröpülni is szuverén jogod.

  • Steppenwolf

    És vajon mire készülhet a rendőrség? Csak nem arra, hogy -feltételezések és kissé erőltetett belemagyarázás szerint- mostantól betartatja a szabályokat és a tényleges sebességhatárt, és ezután lehet, hogy nem csak a kirívó sebességtúllépéseket fogják büntetni? Hát ez tényleg skandalum, ilyet Európa még nem látott! ;)

  • John

    Korzikán lakott területen bemértek egy kölcsönzői autóval, 56km/h-val mentem. Ebből mérési hibaként levontak 5-öt, az 51-ért megbüntettek 135 Euróra. Plusz 25 euró a kölcsönzőnek különleges ügykezelésért. (az autó bérlése egy hétre 125 euró volt :-((

    A helyiek persze úgy járnak, mint az őrültek, de tudják, hol a radar.

  • M_m_m

    Övvel nem kell foglalkozni a rendőrségnek. Mindenki felnőtt ember és ha mást nem veszélyeztet ezzel, nyugodtan lehet hülye:-)

    Ez a cikk már teljesen korrekt.
    A rendőrségnek egyértelműen kéne kommunikálni a büntetéseket.
    Legalább 10 százalékos tolerancia szerintem elfogadható. Pl. 50 km/h helyett csak 56 km/h esetén büntetnének.

  • DTF

    Ezt tenyleg jo lenne tudni h most akkor mondjuk egy 70-es tablanal ha mezs 85-tel, akko r jon-e a csekk vagy sem! Mert idaig nem volt, most meg gyszer csak lesz, akkor az baromi nagy szivas!
    En anno sokat vezettem afranciaknal, betratjak aszabalyokat (marminrp sebeseeg). A nagy kulobseg h ltt erdeke smodon nincsneek kinn feleslegs vagy kinnfelejtett tablak, hanem tok logikus kb a 80-85%. Nalunk meg: tegnap mentem a rakparton, budan, dobrenetti ternel a falat furkodjak: 70-es tabla, 1 meterrel mogotte 30 (nincs az a fekut) utca 100 meter mulva 70…
    En ardnorseg hlyeb lassan raszallnek az autpoalyakra, mert amit ott muvelnek egyesek… Az emberek fele a tukrot nem is nezni, fgja magat kijin eled 110-115-tel, miotzben te mesz 130-cal. Es elozi a kamionsort 115-tel. Esetbe nem jut h felgyorsuljon 130-ra… Na ezeket en kiszednem es jo vaskos bunitvel jutalmazna, oket!

  • nilsholgersson

    Rácz Tamás: Ahogy látom, fogalmad sincs, miről írtad a cikket, pontosabban milyen konklúziót lehetne levonni ebből az egészből. Mi az, hogy furcsa az ötezer? Olvasod, amit magad írtál, hogy ki kaphatja az 5 ezres büntit? Másolom amit másoltál:
    “A gépjárművel elkövetett szabálysértések ismeretlen elkövetője kilétének megállapítása érdekében lehetővé válik állami és helyi önkormányzati szerv, hatóság, köztestület, gazdálkodó és civil szervezet tulajdonos/üzemben tartó megkeresése. A megkereső hatóság a megkeresés teljesítésére nyolcnapos határidőt állapít meg. Amennyiben a teljesítés elmarad, a megkeresett szerv rendbírsággal sújtható.”

    Remélem látod, a megkeresett önkormányzati szerv sújtható bírsággal. Az üzembentartó, tulajdonos nincs ott. Mi változott? Én egyből értem, hogy ez inkább önkormányzati járművekre vonatkozik, nem pedig magánszemélyekre. Ja, és igen: “gentlemen’s agreement”, meg hallgatólagos megállapodás? Mi a francról írsz? Az nem megállapodás, hogy a kisebb sebességtúllépéssel bemért szabálysértő sofőrök megállítására nincs emberi- anyagi forrás, így egy trafizó rendőr is elég egy útra, nem kell egy másik, esetleg kettő rendőr másik autóval, aki szaladgál a szabálysértési bírságot eredményező sebességtúllépés produkáló gyorshajtók után. Ez nem megállapodás, hanem állapot, körülmény, helyi sajátosság. Az meg, hogy neked, és más rendszeres gyorshajtóknak nem tetszik, hogy rátok is vonatkoznak szabályok, kivédhető, közlekedj a megengedett sebességgel. Szúrj ki velük, tőled ne kapjanak emiatt egy fityinget sem. Nálam bevált. Totál nem érdekel, hol, mikor mérnek.

  • menőmanó

    Szomorú, hogy mindig vannak olyan korlátolt egyének, akik az öv használatát magánügynek tekintik.
    És az ilyeneknek szavazati joguk is van. Csoda ha itt tartunk?

    Ha a sofőrök mindig mindenhol betartanák az előírt sebességhatárokat, akkor mégis kiknek építenék azt a sok indokolatlanul erős és gyors autót?
    Miért lenne rájuk szükség? Ezekkel ara buzdítják az embereket, hogy hágják át a szabályokat és évezzék a száguldást.
    Ha bármelyik vezetés nagyon komolyan gondolná ezt a sebességkorlátozási mizériát, akkor ezeket az autókat kellene elsőként kivonni a forgalomból és komoly teljesítmény plafont kéne bevezetni.
    Remélhetőleg ez soha nem jön el és mindig lesz alkalom egy jó kis száguldozásra.

    Azt csak a fafejű károgóknak írom, hogy nagyon sok minden túl van szabályozva, így kénytelen az ember túllépni egyes szabályokon. Persze a büntetés lehetősége ott lóg a levegőben ezt tudomásul kell venni, de szigorításra semmi szükség. Attól nem lesz kevesebb baleset, ha tetszik, ha nem. Ennek megértéséhez kéne egy kis ész és némi tapasztalat.

  • myself

    németországban nincs sebességkorlátozás az autópályákon, mennek is 200 felett, ott ez teljesen megszokott.

    mégis a német utak a legbiztonságosabbak a világon ,a 100 ezer autóra vetített közúti áldozatok száma negyede (!!!) a magyarnak, fele a franciának és az amerikainak, huszada a töröknek.

    de a magyar szám is javul, pl 1990 ben még évi 2 ezer ember halt meg a magyar utakon, addig manapság már 500 alatt van, azaz negyede alá csökkent a rendszerváltás óta, pedig másfélszerannyi autó van.

  • UnGianni76

    Én arra leszek kíváncsi,hogy mikor kapcsolják össze a telepített “nagy testvéreket”.Arra értem,hogy : Mátészalka és Nyíregyháza kb 50 km.Van benne néhány km lakott terület,néhány helyen állandó 60-as tábla,de általában 90 a megengedett.Nem bonyolult kiszámolni,hogy mindent betartva minimum mennyi időnek kell eltelni a 2 “ellenőrző pont” között.Mondjuk 43 perc.Aki 42 perc alatt teljesíti az valahol gyorsabban ment mint a megengedett.Ezt mikor fogják büntetni vajon?Mind a 2 városban van új rendszerű telepített kamera,és szerintem az emberek többsége levezeti megállás nélkül ezt a távolságot.Szerintetek ettől még nem kell félni?

  • UnGianni76

    T.myself! A rendszerváltásnál lévő autók száma és a mostani az miért szempont?A rendszerváltás idejében hol járt a technika?Hány autóban volt légzsák,ABS stb?Ugye nem azt akarod mondani,hogy egy wartburgban ugyanannyi esélye volt a túlélésre az embernek mint egy mai középkategóriás autóban?

  • Rácz Tamás

    nilsholgersson: az elején sajnos nem értem, mit nem értesz, összevissza kevered a dolgokat. A végéhez pedig annyit, hogy utoljára 2008-ban fizettem gyorshajtásért, előtte valamikor 1999-ben vagy 2000-ben, előtte pedig soha.

  • senior

    Tisztelt Rácz Tamás! Nem az Ön készülékében van a hiba, hogy nem érti a
    hozzászólást. Sajnos néhány beszélgetőtársunkat nem a ráció, hanem az indulat vezérli, és (remélem, hogy csak) ezért vitakultúrájuk, érvelésük (illetve gyakran annak következetes hiánya) nem követendő példa. A indokolatlan és szükségtelen alpáriság “korunk” pestise.
    A témához csak lazán kapcsolódó, de évek óta foglalkoztat az, hogy évente tízezrek halnak meg rákban, szív és érrendszeri betegségekben, de az csak a hozzátartozók számára tragédia. A (szerencsére) lényegesen kisebb számban közúti balesetben, különösen a “gyorshajtás” miatt elhunytak, sérültek számának csökkentésére viszont nagy odafigyeléssel, milliárdokat költenek. Ez azt mutatja, hogy halál és halál között tesz különbséget a mindenkori hatalom. Mi okból?

  • nagya

    Tamás, nem értem, hogy hogy következik az idézetből az, hogy akár már 51-nél is mehet az nyomozás az elkövető ellen? Eddig is kiküldhették volna a bírságot az objektív felelősség elve alapján 51-re mégsem tették, de nem azért mert rossz fiúk, hanem mert a km.órád nem hitelesített mérőműszer, tehát nem köteles úgy mérni, mint az egyébként hitelesített traffipax.
    Szerintem, ha elolvasod a mérésügyi törvényt, választ is kapsz arra a kérdésedre, hogy 51-nél küldenek-e majd csekket?
    Ha pedig nem esik az objektív felelősség elve alá a telepített mérőműszer (miért is nem esik?), akkor a hatóságnak eddig is joga volt közig.eljárásban megkeresni a szabálysértőt.

  • nagya
  • japancar

    Kezdjük ott, hogy a vezető az utat nézi elsősorban és nem a kilométerórát kukkolja. Ha átcsúszik a kocsi sebessége 50-ről 55-re, hát átcsúszik, de rosszabb helyzetben leveszi a gázt, akkor csak 45-tel megy. Egy jó vezető a forgalmi viszonyok alapján vezet. Erre jön az ostoba rendőr és nagy rosszindulattal a tavalyelőtti 30 km. táblánál mér, holott az útjavítással már régesrégen végeztek..
    Nos a vezetők nyugalma is befolyásolja a közlekedés biztonságát. Ha nyugodtan mehet a forgalmi viszonyok engedte tempóval ésszerúen és nem kell görcsölnie, hogy 5-6 kilométer/óra túllépés miatt megbüntetik, noha egyedül ő van az úton és se autós, se gyalogos nincsen a láthatáron sehol.
    Tehát: Kérjük a rendőrséget, hogy az eddigi gyakorlattal szemben lehessen fellebbezni a büntetések után, mert sokszor indokolatlanok és néha kifejezetten pénzszerzésre irányuló manipulációval készült felvételek alapján (régi tábla, stb.) készültek.

  • nagya

    Japancar! Te meg a szabálysértési törvényt olvasd el és oda nyúkts be kérést, ne a rendőrségnek. A rendőrség semmi mást nem tesz, mint betartatja a jogszabályokat, nem ő alkotja azokat.
    A kint felejtett táblánál méricskéklésért miért nem lehet feljelenteni a rendőrséget?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.