A közlekedési balesetek fő oka a gyorshajtás – állítja évek óta megingathatatlanul a magyar rendőrség. Újabban annyival árnyalják, hogy megemlítik az abszolút mellett a relatív gyorshajtást is, ettől függetlenül újabb és újabb traffipaxokat állítanak hadrendbe. Tízezerszám készülnek a fotók az autósokról, majd mennek a csekkek, természetesen a közlekedésbiztonság javításának jelszavával.

Szerencsére a KSH minden év őszén kiadja a Közlekedési baleseti statisztikai évkönyv-et, amely rendkívül részletesen elemzi az előző esztendő baleseteit, felsorolva az okokat is.

Megnéztük, hogyan állnak arányban ezek a rendőrség sebesség-ellenőrző buzgalmával. A legfrissebb hivatalos KSH-adatok következnek.

Mennyi baleset történt a sebességhatár túllépése miatt?

Az évkönyv által feldolgozott 2014-es esztendőben a járművezetők hibájából 14 616 baleset következett be, ebből 4638 történt a “sebesség nem megfelelő alkalmazása” miatt.

Természetesen ezt is tovább boncolgatja a KSH. A 4638 esetből a balesetet kiváltó ok 3233 alkalommal nem az útviszonyoknak megfelelő sebességhasználat volt, 409 esetben nem a forgalmi viszonyoknak megfelelő tempó, 394 alkalommal pedig nem az időjárási és látási viszonyokhoz illő sebesség.

Az okok felsorolásának utolsó helyén áll “az előírt sebesség meg nem tartása”, 106 ilyen baleset volt. No, ez az, amit a traffipax mér és lefotóz.

Igen, jól látják! 2014-ben a 14 616 sofőrhibás közlekedési balesetből 106 következett be a sebességhatár túllépése miatt, ami A BALESETEKNEK KEVESEBB MINT AZ 1 SZÁZALÉKA.

Mennyi halálos baleset volt a sebességhatár túllépése miatt?

Összesen 496 halálos baleset volt 2014-ben a sofőrök hibájából, amiből 227 történt a sebesség helytelen megválasztása miatt. 147 esetben nem az útviszonyokhoz megfelelő tempóval vezetett az autós, 26 alkalommal nem az időjárási és látási viszonyok szerint, és 22 balesetnél nem a forgalomhoz illeszkedve.

Itt is az utolsó helyen látjuk az okok felsorolásánál a sebességhatár megszegését, 11 ilyen eset volt.

A 496 halálos balesetből 11 alkalommal okozta a tragédiát az abszolút gyorshajtás, másként fogalmazva: A HALÁLOS BALESETEKNEK A 2,2 SZÁZALÉKA KÖVETKEZETT BE A SEBESSÉGHATÁR MEGSZEGÉSE MIATT. Egy is sok, de látjuk, 97,8 százalékban más volt az ok.

Baleset az M15-ösön

Melyek a balesetek legfőbb okai?

Ezek után nézzük meg, hogy pontosan mi a sorrend a járművezetők hibái között, 30 különféle, balesetet előidéző okot sorol a KSH. Itt a teljes sorrend, így oszlik szét a 14 616 baleset.

1.   3233 db balesetnél a sebesség nem megfelelő alkalmazása az útviszonyokhoz volt a kiváltó ok

2.   2341 balesetnél az elsőbbség meg nem adása a közúti jelzőtábla utasítása ellenére

3.   1111 balesetnél a követési távolság be nem tartása

4.   665 balesetnél elsőbbség meg nem adása gyalogosnak kijelölt gyalogátkelő helyen

5.   625 balesetnél a balra kanyarodó jármű vezetője a szemben haladó és jobbra kanyarodó járműnek nem adott elsőbbséget

6.   554 balesetnél figyelmetlen, gondatlan vezetés

7.   411 balesetnél elsőbbségadás elmulasztása a forgalomba való bekapcsolódáskor

8.   409 balesetnél  sebesség nem megfelelő alkalmazása a forgalmi viszonyokhoz

9.   394 balesetnél  sebesség nem megfelelő alkalmazása az időjárási és látási viszonyokhoz

10.  392 balesetnél  az úttest bal oldalának szabálytalan igénybevétele

11.  287 balesetnél  egyenes irányban haladó jármű forgalmának akadályozása

12.  273 balesetnél megállási kötelezettség elmulasztása rendőr vagy lámpa jelzésére

13.  271 balesetnél a balra kanyarodó jármű nem győződött meg a balra kanyarodás előtt, hogy az előzést más jármű megkezdte-e

14.  261 balesetnél előzés szabályainak megsértése, megfelelő oldaltávolság hiánya

15.  240 balesetnél elsőbbség meg nem adása a jobbról érkező járműnek

16.  130 balesetnél előzés szabályainak be nem tartása, szembejövő forgalom zavarása

17.  120 balesetnél  a jobbra kis ívű, balra nagy ívű kanyarodási szabály megszegése

18.  106 balesetnél az előírt sebesség meg nem tartása

19.  78 balesetnél a balra kanyarodó jármű balról előzése

20.  64 balesetnél a megelőzött jármű zavarása

Andrássy út-Izabella utca sarok

21.  48 balesetnél az elsőbbség meg nem adása a szilárd burkolatú úton haladó járműnek

22.  23 balesetnél a megállási kötelezettség elmulasztása sorompó, illetve fénysorompó jelzésére

23.  22 balesetnél a megállási kötelezettség elmulasztása kijelölt gyalogátkelőhely előtt

24.  19 balesetnél a világítási szabályok megszegése

“Sofőr egyéb hibája” miatt 1054 baleset történt, gyalogosok hibája miatt 941, jármű hibája miatt 77, az utasok miatt 44, a pálya hibájából 23, és mindezeken felül vannak nem részletezett egyéb okok is (146), így teljes a kép.

A lényeg, az autót vezetők 24 különféle, balesetet előidéző hibájából a 18-ik helyen áll a sebességhatár túllépése.

Mi történik eközben?

“A közigazgatási eljárások zömét a sebességtúllépések teszik ki” – ismeri el az ORFK. Azt meg látjuk, hogy a sok száz traffipax jelenleg erre a baleseti okra koncentrál, ezt méri, és ezt bünteti. Bizonyára bírságolnak más szabályszegésekért is, de hogy milyen arányban, ki tudja. Valószínűsítjük, hogy nem kap 23-szor annyi autós csekket elsőbbség meg nem adása miatt, mint amennyi a sebességhatár túllépéséért – a baleseti okok között ekkora különbség van a kettő között.

Talán nem téves a következtetésünk, hogy ha a lista első felében lévő balesetokozó szabálytalanságokra legalább olyan erőkkel, létszámmal, gépekkel stb. állna rá a magyar rendőrség, mint a sebességhatárok túllépőire, akkor több eredménnyel kecsegtetne a munkájuk.

Egyre több a baleset

Éppen azokban a hónapokban nőtt meg a balesetek száma, amikor a rendőrség beszerezte, majd üzembe állította a 365 fix traffipaxot, és a 160 mobil készüléket.

Az előzetes adatok szerint 2015. január 01. és november 30. között összesen 3,68 százalékkal több személysérüléses baleset történt, mint 2014 azonos időszakában. Halálos balesetekből 5,63 százalékkal volt több, a súlyos sérüléssel járó balesetekből 4,32 százalékkal, a könnyű sérülésesekből pedig 3,3 százalékkal.

Mondhatja a rendőrség, a VÉDA nem csupán egy sebesség-ellenőrző műszer, hanem a biztonsági öv használatának elmulasztásától a piroson áthajtásig sok mindent ellenőriz majd, ami klassz. Csak túl sok a majd. Először is, a berendezések üzembe állítása óta csak sebességet mérnek velük, másrészt ordít a készülékek elhelyezésének térképéről, hogy jellemzően nem piros lámpákhoz, de nem is gyalogátkelőkhöz telepítették őket.

Hangsúlyozzuk, nem védjük a gyorshajtó szabályszegőket, ellenkezőleg: a balesetek valódi kiváltó okait kellene a rendőrségnek mérsékelni a maga eszközeivel. Persze nemcsak a pénzbeszedés eszköz, annyi traffi árából lehetne varázsolni más területeken is, mondjuk mindjárt az oktatásban. De az sem elképzelhetetlen, hogy ha a balesetek valódi okait büntetnék, még a mostaninál is több bírságforintot szednének be.

Akkor talán a kormány illetékese is megsimogathatná a főrendőrök buksiját. Jó munkát végeztetek! Javult a közlekedésbiztonság, ráadásul tele a kassza!

Ehhez azonban kevés fémdobozokat az utak fölé csavarozni, és várni a lóvét. És kevés a fűtött rendőrautóban szunyókálni egy bokor mögött, majd fotózni a kint felejtett 30-as táblánál 42-vel “gyorshajtókat”. Valami más is kéne, valami több. Itt az ideje elkezdeni!

Azt hitte, a kezdő sofőrök okozzák a több balesetet, ne adj isten a nők, esetleg az ónos eső? Mindez nem igaz – itt vannak a részletek!