Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története

2. rész

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.01.12. 18.30

A nyugdíjas magyar újságíró, Dr. Csongor György és családja Trabanttal hódított meg a fél világot, és most megosztja veletek a kalandot, ami akár egy filmet is megérne.

Legutóbb ott hagytuk abba, hogy egy tízezer kilométeres túrát tett meg György és családja kedvenc Trabantjuk fedélzetén, Magyarországról egészen Európa legészakibb pontjáig és vissza. Most pedig következzen a folytatás, mert itt még koránt sincs vége.


A szovjet túra

A három évente lehetséges (kék útlevéllel és konvertibilis valutával lebonyolítható) nyugati autós turistautak közötti években többnyire Csehszlovákiába, de néhány alkalommal nagyobb kört téve Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, illetőleg Jugoszlávián átautózva Bulgária volt a kempingező úti célunk. De 1982-ben a Szovjetuniót lőttük be célnak. 
Tisztában voltam vele, hogy ott nem lehet szabadon kempingezni, de a Cooptouristnak (egykori utazási iroda – a szerk.) volt a szovjet kötött útra szóló úgynevezett csomagtúrája. Ahhoz igazodva megadtam a egyéni autós útvonal ütemezését a szálláshely dátumok beosztásával. Ezek a következők voltak: Lvov, Kijev, Harkov, Pjatyigorszk, Odzsonikidze (mai nevén Vlagyikavkaz), Tbiliszi, Jerevan, Tbiliszi, Dagomisz (Szocsi melletti tengerparti üdülőkomplexum) Krasznodar, Rosztov na Donu, Harkov, Kijev, Lvov, Dunaújváros. 
1982. július végén indultunk, a Trabant negyedik helyén magunkkal vittük feleségem másik, Dunaújvárosban élő húgának akkor 12 éves lányát is. A leírt útvonalról négy kitérőt tettünk. Először Pjatyigorszkban egy NDK-s autós konvojhoz csatlakoztunk és jobbra elkanyarodtunk Nalcsik városához és az Elbrusz keleti oldalán levő lanovka alsó állomásáig. Ott lanovkával feljutottunk kevéssel a nyári hóhatár fülé, majd órák múlva vissza. A következő kitérőt már Trabantunkkal egyedül tettük meg Ordzsonikidzétől a “Holtak városáig” és vissza. 
A dunaújvárosi lapszerkesztőség egyik munkatársát vendégül látták az előző évben Oroszhonban, és elvitték a “Holtak városába”. Elmondása alapján megtaláltuk mi is az odavezető utat. Tbiliszi és Jereván között megálltunk kis időre a Szeván tónál. Jerevánból tettünk kitérőt Ecsmiadzinba, az Örmény Ortodox Egyház székhelyére. Visszafelé Tbiliszi szállodájában kaptunk magyar nyelvű (!) ismertetőt az upliszcihei szikla lakásokról. Gori mellett oda tértünk le, és akkor keltünk át az Erzsébet-híd szerű, de házilagos kivitelezésű hídon.

Szovjetunió, Dagomisz, Az üdölő tengerpartja

Folytatva utunkat Ocsancsiránál elértük a Fekete tengert. Estére Dagomisz csodás üdülőközpontjába értünk, ahol jó egy hetes tengerparti üdülésben volt részünk. Onnan már hazaindultunk a már leírt úton. Évát, a 12 éves kislányt az ígérthez képest kb. negyedórával később adtuk vissza édesanyjának, rengeteg élménnyel megrakottan (Érted!?! 15 perccel az előre kiszámítottnál, a túra végén – a szerk.). Az út során mindössze annyi műszaki gondunk volt, hogy az egyik hátsó kerék mögötti gumi sárvédő az út során valahol elveszett.

Ismét irány nyugat

1983-ban megint nyugatra indultunk, ezúttal feleségemmel ketten. Bécs után NSZK-ban Heubach fűzőmúzeumát kerestük fel, majd Heidelberg, Bonn, Köln, a Mosel völgye és Luxemburg utána Párizs következett, ezúttal a Majna melletti kemping volt a telephelyünk öt napon át. Ez a második találkozásunk volt Párizzsal, de az első autós randevú. 
Párizs után Belgium, Brüsszel, Antwerpen következett, azután Hollandia (Amszterdam, Hága, Rotterdam, Bréma, Hamburg és onnan szocialista valutával NDK, Csehszlovákia és hazatérés).
Következő túránk dátuma 1986. Ausztrián át az NSZK déli részén a Bodeni tó mellett elhaladva Strasbourg és ismét néhány nap Párizs következett. Párizsból az Atlanti óceán és Calais következett, majd a legolcsóbb, éjszaka induló komphajóval Doverben gurultunk angol földre. Először furcsa volt a fordított közlekedés, de elboldogultam baj nélkül. 

Franciaország, vadkemping

Párizs

Párizs, panoráma az Eiffel toronyból

Bath város közelében leltünk egy kellemes kempingre. Ott horgonyoztunk le pár napra és onnan indultunk a brit sziget legnyugatibb pontjáig. Találtunk cseppkőbarlang-csoportra, felkerestük Bath városában  a divatmúzeumot, a római fürdőt, Stonhenge-t, majd a közép-angliai térség ékszerdoboz szépségű Chester és York városokat. Stratford-upon-Avon városában Shakespeare szülőházát majd Coventry II. világháborús romjait és megcéloztuk Londont, ahol a Temze partjának közelében a Grinich hosszúsági körnél leltünk barátságos kempingre. 
Több mint egy hétig bolyongtunk London látnivalói között. Visszafelé nappal hajóztunk Doverből a belgiumi Brugge-be. A belga városban beneveztünk egy városi hajókirándulásba, majd Gent és az NSZK-beli Aachen következett és az NDK-n, majd Csehszlovákián átjutva értünk haza.                                                             

Belgium, Brüsszel, Atomium

Belgium, Brüsszel, Atomium                  
Korábbi külhoni útjainkkal ellentétben megtalált bennünket angliai utunkon néhány műszaki probléma. Még odafelé az NSZK-ban kipurcant a kilométer-spirál. Angliába érve defekt örvendeztetett meg, esőben. Bath városága érve a Trabant kombi hátsó ajtajánál a zárat fogó lemez eleresztett, ott kellett meghegesztetni. Egy mester megcsinálta 2 fontért, de nem jól. A következő nap vissza kellett mennünk. Másodszorra már jó lett a zár. Végül mire Londonba értünk, kifujt a motor, amit a kempingben szereltem meg. Szerencsére volt nálam a Trabant szerelési könyv lapjai között két másik alumíniumtömítés. A hengerfejeket leemelve azokat raktam a régiek helyére és visszaszereltem mindent. A javítás kitartott hazáig és még tovább is.

Anglia, London, Trabant szerelés a kempingben

Anglia, prizma az aszfaltban


Az utolsó nagy kaland

Utolsó nagy külföldi utunkra 1989-ben került sor. Görög és Törökország volt az úti cél. Tavasszal kapóra jött, hogy az IBUSZ meghirdetett Athénba egyéni autós turista utat, biztosítva hozzá a szállást egy szállodában, valamennyi költőpénzt és az üzemanyag vásárlásához szükséges mennyiségű valutát. Augusztus 20 előtt indultunk feleségemmel kettesben az Eszék, Marina, Trogir, Dubrovnyik, Kotori öböl útvonalon, majd megkerülve Albániát átléptük a görög határt. 
Szétnéztünk a Meteoráknál, megálltunk Delphinél, majd Athén következett, öt napos szállodai igénybevétellel. Időztünk a Peloponnészosz félsziget tengerpartján, visszamentünk Pireusz kikötőjébe, behajóztunk és Chiosz szigetén kötöttünk ki (most ez a migránsok által elárasztott egyik görög sziget). Ott két éjszakán át a Trabantban aludtunk, majd a következő reggel egy kis hajóval török földre, Cesme kikötőjébe érkeztünk. Izmír, Kusadasi, Pamukkale, majd a Salda tó mellett elhaladva Side, Aspendos Antalya, Alanya volt az útvonalunk. 
Mersint elérve elhagytuk a török riviérát, eljutottunk Nevsehir kempingjébe, a fantasztikus szépségű Kappadókiába, Göremébe, Derinkuyu földalatti katakombáiba. Visszafelé útba ejtettük Ankarát, majd Bursa volt a következő állomás. Onnan kerülőt téve az egyik Boszporusz hídon jutottunk Isztambulba, ahol megint elidőztünk pár napot, s végigautóztunk s Boszporusz nyugati partján oda-vissza. Végül Bulgárián, Jugoszlávián át értünk haza. Két defektet leszámítva nem volt műszaki problémánk az autóval.
A rendszerváltással egy időben szétesett Jugoszlávia. A következő években olcsón lehetett kempingezni Horvátországban. Isztrián, Losijn és Raab szigetén, Novi Vinodolszki, Icici kempingjeiben töltöttünk szép heteket, de egy-egy nyáron Szlovákiába is elautóztunk. Ceaucescu Romániája viszont kimaradt a programjainkból…
Köszönjük kedves György, egy élmény volt, még így olvasva is – a szerk.

Kommentek

  • szaboata

    Bátor ember,maga,hallja!és hát még a felesége!!Jó fejeknek tetszenek lenni,gratulálok!

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.