Egy magyar Trabant-tulaj filmbe illő története

2. rész

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.01.12. 18.30

A nyugdíjas magyar újságíró, Dr. Csongor György és családja Trabanttal hódított meg a fél világot, és most megosztja veletek a kalandot, ami akár egy filmet is megérne.

Legutóbb ott hagytuk abba, hogy egy tízezer kilométeres túrát tett meg György és családja kedvenc Trabantjuk fedélzetén, Magyarországról egészen Európa legészakibb pontjáig és vissza. Most pedig következzen a folytatás, mert itt még koránt sincs vége.


A szovjet túra

A három évente lehetséges (kék útlevéllel és konvertibilis valutával lebonyolítható) nyugati autós turistautak közötti években többnyire Csehszlovákiába, de néhány alkalommal nagyobb kört téve Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, illetőleg Jugoszlávián átautózva Bulgária volt a kempingező úti célunk. De 1982-ben a Szovjetuniót lőttük be célnak. 
Tisztában voltam vele, hogy ott nem lehet szabadon kempingezni, de a Cooptouristnak (egykori utazási iroda – a szerk.) volt a szovjet kötött útra szóló úgynevezett csomagtúrája. Ahhoz igazodva megadtam a egyéni autós útvonal ütemezését a szálláshely dátumok beosztásával. Ezek a következők voltak: Lvov, Kijev, Harkov, Pjatyigorszk, Odzsonikidze (mai nevén Vlagyikavkaz), Tbiliszi, Jerevan, Tbiliszi, Dagomisz (Szocsi melletti tengerparti üdülőkomplexum) Krasznodar, Rosztov na Donu, Harkov, Kijev, Lvov, Dunaújváros. 
1982. július végén indultunk, a Trabant negyedik helyén magunkkal vittük feleségem másik, Dunaújvárosban élő húgának akkor 12 éves lányát is. A leírt útvonalról négy kitérőt tettünk. Először Pjatyigorszkban egy NDK-s autós konvojhoz csatlakoztunk és jobbra elkanyarodtunk Nalcsik városához és az Elbrusz keleti oldalán levő lanovka alsó állomásáig. Ott lanovkával feljutottunk kevéssel a nyári hóhatár fülé, majd órák múlva vissza. A következő kitérőt már Trabantunkkal egyedül tettük meg Ordzsonikidzétől a “Holtak városáig” és vissza. 
A dunaújvárosi lapszerkesztőség egyik munkatársát vendégül látták az előző évben Oroszhonban, és elvitték a “Holtak városába”. Elmondása alapján megtaláltuk mi is az odavezető utat. Tbiliszi és Jereván között megálltunk kis időre a Szeván tónál. Jerevánból tettünk kitérőt Ecsmiadzinba, az Örmény Ortodox Egyház székhelyére. Visszafelé Tbiliszi szállodájában kaptunk magyar nyelvű (!) ismertetőt az upliszcihei szikla lakásokról. Gori mellett oda tértünk le, és akkor keltünk át az Erzsébet-híd szerű, de házilagos kivitelezésű hídon.

Szovjetunió, Dagomisz, Az üdölő tengerpartja

Folytatva utunkat Ocsancsiránál elértük a Fekete tengert. Estére Dagomisz csodás üdülőközpontjába értünk, ahol jó egy hetes tengerparti üdülésben volt részünk. Onnan már hazaindultunk a már leírt úton. Évát, a 12 éves kislányt az ígérthez képest kb. negyedórával később adtuk vissza édesanyjának, rengeteg élménnyel megrakottan (Érted!?! 15 perccel az előre kiszámítottnál, a túra végén – a szerk.). Az út során mindössze annyi műszaki gondunk volt, hogy az egyik hátsó kerék mögötti gumi sárvédő az út során valahol elveszett.

Ismét irány nyugat

1983-ban megint nyugatra indultunk, ezúttal feleségemmel ketten. Bécs után NSZK-ban Heubach fűzőmúzeumát kerestük fel, majd Heidelberg, Bonn, Köln, a Mosel völgye és Luxemburg utána Párizs következett, ezúttal a Majna melletti kemping volt a telephelyünk öt napon át. Ez a második találkozásunk volt Párizzsal, de az első autós randevú. 
Párizs után Belgium, Brüsszel, Antwerpen következett, azután Hollandia (Amszterdam, Hága, Rotterdam, Bréma, Hamburg és onnan szocialista valutával NDK, Csehszlovákia és hazatérés).
Következő túránk dátuma 1986. Ausztrián át az NSZK déli részén a Bodeni tó mellett elhaladva Strasbourg és ismét néhány nap Párizs következett. Párizsból az Atlanti óceán és Calais következett, majd a legolcsóbb, éjszaka induló komphajóval Doverben gurultunk angol földre. Először furcsa volt a fordított közlekedés, de elboldogultam baj nélkül. 

Franciaország, vadkemping

Párizs

Párizs, panoráma az Eiffel toronyból

Bath város közelében leltünk egy kellemes kempingre. Ott horgonyoztunk le pár napra és onnan indultunk a brit sziget legnyugatibb pontjáig. Találtunk cseppkőbarlang-csoportra, felkerestük Bath városában  a divatmúzeumot, a római fürdőt, Stonhenge-t, majd a közép-angliai térség ékszerdoboz szépségű Chester és York városokat. Stratford-upon-Avon városában Shakespeare szülőházát majd Coventry II. világháborús romjait és megcéloztuk Londont, ahol a Temze partjának közelében a Grinich hosszúsági körnél leltünk barátságos kempingre. 
Több mint egy hétig bolyongtunk London látnivalói között. Visszafelé nappal hajóztunk Doverből a belgiumi Brugge-be. A belga városban beneveztünk egy városi hajókirándulásba, majd Gent és az NSZK-beli Aachen következett és az NDK-n, majd Csehszlovákián átjutva értünk haza.                                                             

Belgium, Brüsszel, Atomium

Belgium, Brüsszel, Atomium                  
Korábbi külhoni útjainkkal ellentétben megtalált bennünket angliai utunkon néhány műszaki probléma. Még odafelé az NSZK-ban kipurcant a kilométer-spirál. Angliába érve defekt örvendeztetett meg, esőben. Bath városága érve a Trabant kombi hátsó ajtajánál a zárat fogó lemez eleresztett, ott kellett meghegesztetni. Egy mester megcsinálta 2 fontért, de nem jól. A következő nap vissza kellett mennünk. Másodszorra már jó lett a zár. Végül mire Londonba értünk, kifujt a motor, amit a kempingben szereltem meg. Szerencsére volt nálam a Trabant szerelési könyv lapjai között két másik alumíniumtömítés. A hengerfejeket leemelve azokat raktam a régiek helyére és visszaszereltem mindent. A javítás kitartott hazáig és még tovább is.

Anglia, London, Trabant szerelés a kempingben

Anglia, prizma az aszfaltban


Az utolsó nagy kaland

Utolsó nagy külföldi utunkra 1989-ben került sor. Görög és Törökország volt az úti cél. Tavasszal kapóra jött, hogy az IBUSZ meghirdetett Athénba egyéni autós turista utat, biztosítva hozzá a szállást egy szállodában, valamennyi költőpénzt és az üzemanyag vásárlásához szükséges mennyiségű valutát. Augusztus 20 előtt indultunk feleségemmel kettesben az Eszék, Marina, Trogir, Dubrovnyik, Kotori öböl útvonalon, majd megkerülve Albániát átléptük a görög határt. 
Szétnéztünk a Meteoráknál, megálltunk Delphinél, majd Athén következett, öt napos szállodai igénybevétellel. Időztünk a Peloponnészosz félsziget tengerpartján, visszamentünk Pireusz kikötőjébe, behajóztunk és Chiosz szigetén kötöttünk ki (most ez a migránsok által elárasztott egyik görög sziget). Ott két éjszakán át a Trabantban aludtunk, majd a következő reggel egy kis hajóval török földre, Cesme kikötőjébe érkeztünk. Izmír, Kusadasi, Pamukkale, majd a Salda tó mellett elhaladva Side, Aspendos Antalya, Alanya volt az útvonalunk. 
Mersint elérve elhagytuk a török riviérát, eljutottunk Nevsehir kempingjébe, a fantasztikus szépségű Kappadókiába, Göremébe, Derinkuyu földalatti katakombáiba. Visszafelé útba ejtettük Ankarát, majd Bursa volt a következő állomás. Onnan kerülőt téve az egyik Boszporusz hídon jutottunk Isztambulba, ahol megint elidőztünk pár napot, s végigautóztunk s Boszporusz nyugati partján oda-vissza. Végül Bulgárián, Jugoszlávián át értünk haza. Két defektet leszámítva nem volt műszaki problémánk az autóval.
A rendszerváltással egy időben szétesett Jugoszlávia. A következő években olcsón lehetett kempingezni Horvátországban. Isztrián, Losijn és Raab szigetén, Novi Vinodolszki, Icici kempingjeiben töltöttünk szép heteket, de egy-egy nyáron Szlovákiába is elautóztunk. Ceaucescu Romániája viszont kimaradt a programjainkból…
Köszönjük kedves György, egy élmény volt, még így olvasva is – a szerk.

Kommentek

  • szaboata

    Bátor ember,maga,hallja!és hát még a felesége!!Jó fejeknek tetszenek lenni,gratulálok!

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.