Traffipaxok helyett biztonsági kamera

Balesetmegelőző kamerarendszer

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.01.05. 15.00

Nálunk traffipaxokat telepítenek a forgalmasabb kereszteződésekbe, Tokióban a nagy ívű kanyarodás kockázatait csökkentő kamerarendszert.

Legszívesebben azt írnám, képzeljük el a következő helyzetet. Ám azt hiszem, erre semmi szükség, mert valamennyien kerültünk már hasonló szituációba. Nagy ívben szeretnénk kanyarodni a kereszteződésben, amikor velünk szemben feltűnik egy nagytestű teherautó, vagy kamion és hasonló szándékot jelez. Csak egymás útját keresztezve lehet befordulni, így a teherautó is megáll, de sofőrje jelez, hogy elenged minket.

A modern, vaskos A oszlopos autókból nem könnyű észrevenni a bekanyarodni szánt utcán áthaladó gyalogosokat. A Toyota rendszere ebben is segít

Megkezdjük a kanyarodást, autónk eleje éppen elhagyná a teherautó vonalát, amikor a teherautó takarásából kirobban egy személyautó. Szerencsés esetben egy fékezéssel megússzuk a dolgot, ha viszont nem gondoltunk ilyen eshetőségre, és nagyobb lendülettel kezdtük a fordulót, akkor az a legjobb eset, ha egy koccanással lezárul az ügy. Hiszen a másik autó, elsőbbsége biztos tudatában, akár a megengedett sebességgel is továbbhaladhatott a kereszteződésben.

Ez a radar- és kamerarendszer nem a szabálytalankodók megregulázására szolgál. (Japánban eléggé szabálykövetők az autósok.) Inkább abban segít, hogy észrevegyük a takarásban haladó, vagy más okból nehezen észlelhető járműveket, gyalogosokat

A legtöbben úgy próbáljuk megelőzni az ilyen és ehhez hasonló helyzeteket, hogy óvatosan fordulunk, hátha mégiscsak jön valaki. Ez többnyire segít, csak jelentősen lassítja a forgalmat. Jó lenne, ha volna valaki, vagy valami, ami jelezné, hogy szabad a pálya, nyugodtan kanyarodhatunk. (Figyelni persze akkor is kell!)Az pedig csak bónusz lenne, ha esetleg az egyéb veszélyekre, például a rákanyarodni tervezett utat keresztező gyalogosokra, vagy a még hirtelenebbül felbukkanó kerékpárosokra hívná fel valaki, vagy valami a figyelmet.

A mienknél sokkal sűrűbb tokiói forgalomban még gyakrabban fordulnak elő hasonló helyzetek, sőt, a mienknél jóval több sávos utakon a nehéz áttekinthetőség miatt még nagyobb a veszély. Nem csoda hát, hogy a Toyota fejlesztőinek már korábban eszébe jutott, hogy valamilyen módon tehermentesítsék a vezetőt. Hasonló fejlesztések egyébként Európában is vannak, ezeknél az autóba épített radarrendszer a nagy ívű kanyarodás közben állóra fékezi az autót, ha szemből egy másik jármű érkezését érzékeli.

Összesen ennyi kell hozzá az autóban. Egy antenna és egy kis számítógép. Japánban 65 000 forintnak megfelelő összegbe kerül, ha extraként megvásároljuk

Európai kollégáikhoz képest a japánok más úton indultak el. Ők jó előre szeretnék felhívnia a vezetők figyelmét a közelgő veszélyre. Ezért a kereszteződésbe olyan radar- és kamerarendszert telepítenek, amely egy erre kijelölt rádiófrekvencián jelzi az autósoknak, ha a bekanyarodás veszélyes. Jelenleg Tokióban húsz kereszteződésben szereltek fel ilyen rendszert, és már olyan autók is kaphatók, amelyek képesek vele kommunikálni. A telepítést természetesen tovább folytatják, az ötvenedik rendszer átadása tavaszra várható. 

A sebességmérő és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn felvillanó ábra és hangjelzés hívja fel a veszélyre a figyelmet

Mi egy Toyota Crown-ban tettük próbára. A sebesség- és a fordulatszámmérő közötti kijelzőn kis zöld jel mutatta, hogy a rendszer működésre kész. A kereszteződéshez érve a rendszer egy ábra felkapcsolásával és hangjelzéssel figyelmeztetett a szembejövő autókra, és még valamire, amit nem is láttunk! Már elfogytak ugyanis szemből az autók, amikor még mindig veszélyt jelzett, ezért csak a jelzés kikapcsolása után folytattuk a kanyarodást. Csak később, a manővert rögzítő videofelvételről derült ki később számunkra, hogy egy olyan gyalogosra hívta fel a rendszer a figyelmet, akit szabad szemmel nem is vettünk észre!

Ebben a kereszteződésben (Tokió, baloldali közlekedés) ügyesen alakítottak ki nagyívű kanyarodó sávokat és a helyzet is egyértelmű. Ám egy hagyományos kereszteződésben a Priust kitakarhatná a nagy ívben bekanyarodásra váró teherautó, s abban a helyzetben értékelhető segítséget nyújtana a rendszer

Az autóba épített vevőegység még hazai viszonylatban sem különösebben drága, 65 000 forintnak megfelelő japán jenért rendelhető meg. A telepített radar- és kamerahálózat azonban nyilván nem olcsó, csakhogy Japánban ezt a megoldást egy nagyobb rendszer részeként kezelik. Ilyen és hasonló szerkezetek segítik majd szerintük az önmagukat vezető autókat abban, hogy elkerüljék a baleseteket, de abban is, hogy egyáltalán megoldják a felmerülő közlekedési szituációkat. A modern technika országában hisznek abban, hogy az új fejlesztések segíthetik megoldani gondjaikat, könnyebbé tenni életüket.

Kommentek

  • szaboata

    Japán a mosoly országa,mi pedig tiszta röhej.Nem mai mondás,de örök érvényű.

  • Kempelen.

    Kedves Miklós!

    Ön szerint milyen összefüggés van a traffipaxok és a kanyarodás kockázatát csökkentő kamerák között.
    Üdvözlettel:
    Kempelen

  • Guevara

    Kitűnő kérdés, Mr. Kempelen!
    Ebből az összefüggésből akár disszertációt is lehetne írni, de ez nem elvárás persze, viszont valami halovány fejtegetésbe mégiscsak bele kéne menni.

  • DTF

    A lényege a cikknek az, hogy van ahol a megelőzésre koncentrálnak, van ahol pedig a büntetésekből származó bevételekre…

  • szaboata

    A válasz a “kitűnő” kérdésre már a címben,illetve az alcímben szerepel.
    Ott ez van a kereszteződésben,itt meg traffi.Ennyike.Tényállás.Teccik érteni?Szövegértés,elemi iskola megvan?

  • Kempelen.

    Akkor a gyengébbek (elsősorban szaboata kedvéért) ismét:
    Milyen ok-okozati összefüggés van a trafipax és a kanyarodást figyelő kamerák között?
    (szaboata, ne fáraszd magad, neked ez nem fog menni)

    DTF!
    A traffipax miért nem megelőzés? A szankció lényege a prvenció. Ez egy jogi alapvetés, kár vitatkoznod vele. Nos, akkor mi is a problémád?

    Kedves Miklós!
    Remélem megtisztel a válasszal, ha már ilyen címet sikerült rettyinteni, amiben egészen biztosan benne van az ön rendkívüli szakmai tapasztalata.

  • cuebler

    dr kempelen ismét rendel… :)

    ha az államnak több érdeke fűződne az állampolgárok balesetmentes közlekedéséhez, mint a tízmilliárdos nagyságrendű bírságbevételhez, akkor nem traffipaxokat telepítene olyan útszakaszokra, ahol kétévente történik egy koccanásos baleset. legalábbis itt mifelénk sikerült ilyen helyeket találniuk.
    sokkal inkább a megelőzésre koncentrálna, olyan eljárások bevezetését támogatva. így érthetőbb (gondolom nem) ?

  • menőmanó

    esztelen kempelen

    Jobb, ha tudod, hogy a tisztelet annak jár aki megérdemli. Te nem tartozol közéjük. Épp elég rátekinteni az itteni “munkásságodra”.
    A kereszteződésekben főleg szeretnek traffizni a sz.rháziak, mert ott elég biztosra lehet menni.
    A lámpás kereszteződésnél zöldnél a 70-ről senki nem lassít 50-re aztán ismét 70-re, mert semmi értelme, ezért oda állnak radarozni.
    Ugyan ez van a főutaknál is. 110-ről 90-ről lekorlátozzák 60-ra 70-re. Persze érthető, hogy miért, de ha kihalt a kereszteződés, akkor minek lassítsak le, azért mert ott egy tábla?
    Szóval ezért állnak oda, mert ott biztos a befutó. Semmi köze a balesetek elkerüléséhez.
    Nem sok eszed van, de talán ezt még te is felfogod. :)

  • cuebler

    de ha ennyire okos vagy, konkrétan itt mit tudsz preventálni? (a kamera pontja nagyjából a telepített traffipax “hídja” alá esik)
    https://www.google.hu/maps/@46.3622101,17.8167162,3a,75y,270.31h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLM_v-Kz7lpqlC3Ld3a_kvw!2e0!7i13312!8i6656

  • Marcikutya

    Ez idióta japán fasság.

  • senior

    Szellemi törpével nem vitázok, de a többiek figyelmét felhívom arra, hogy “a szankció lényege a prvenció (sic!), csak felületes gyorstalpalóra jártak szerint “jogi alaptevés”. Ez így azért ostobaság! A szankció (sanctio) a modern jogrendszerekben jogkövetkezményt jelent, tehát a “lényege” a jogkövetkezmény alkalmazásának lehetővé tétele. Azt már csak az “érdeklődők” miatt írom, hogy a magyar jogban eredetileg a törvények király általi szentesítését fejezte ki.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.