Röviden – Suzuki Ignis 2016
Mi ez? Új fejlesztésű kisautó terepjárószerű karosszériával, de városi használatra.
Mit tud? Vagány és könnyen leparkolható autó lesz 3,7 méteres hosszával, de aligha adják dömpingáron.
Mikor érkezik? Várhatóan 2016 vége felé lesz kapható Magyarországon, de ez még változhat addig.
Kinek jó?  Csinos városi autót keresőknek, nagyrészt hölgyeknek, akiknek nem kell garasoskodniuk.

Nemrég Tokióban töltöttem igen emlékezetes napokat a Suzuki meghívására. A Bécsből kelet felé mintegy 12, visszafelé a szembeszél miatt 14 órányi repülésre lévő világváros inkább érdekes, mint európai értelemben véve szép település, de egy autóbuzinak temérdek látnivalót kínál.

Kis Suzukik, nagy Toyoták

Még a spenótszínű, zöldteás csokiknál is hamarabb szúr szemet a barokk taxik és városi minik tömege a terrapolisz utcáin. A nagyrészt Toyota Crown típusú bérkocsik szinte homogén masszát alkotnak, csak az egyes taxitársaságok eltérő fényezése dobja fel a típusbéli monokultúrát.
 

Rengeteg városi kisautó nyüzsög Japánban. A Tokiói Autókiállításon látott Lego épp egy Daihatsut ábrázol, de a belpiacos kategória királya a Suzuki

Annál sokszínűbbek a kiskocsik, köztük is a Suzuki autói. Vannak köztük megejtően szeretetreméltó, gyakorlatilag cukiba hajló minik, amilyen a dzsipesre rajzolt Hustler és a nőknél mindenvivő Lapin, azaz nyuszi. Sok a hórihorgas egyterű, amilyen a Spacia vagy a Solio. A legnagyobbik minibusz egyenesen középmotoros és hátsókerék-hajtású (!), extrém rövid orr-résszel javítva a térkihasználást.

A globális modellek azonban más kottából játszanak, mint a belpiacos autók. A gyár a Celerio és a Baleno között még látott helyet egy vidám kiskocsinak, amellyel feltámad az Ignis név. Ignis utoljára 2008-ban készült Esztergomban, hét évvel ezelőtt a Splash szorította ki a gyártásból.

Ignis-történelem: Subaru és Chevrolet is volt belőle

Három- és ötajtós is volt az első generációból

Három- és ötajtós is volt az első generációból


Mivel a Suzuki tíz évvel a konkurensek előtt ráérzett a terepjárósra rajzolt kiskocsik divatjára, már 2000-ben bemutatta az Ignis első generációját. Az Ignist követte 2006-tól az első SX4 is, még egy városi crossover, de nagyobb méretben és komolyabb autóként.

Ignis I: 2000-től, Japánból

A három és öt ajtóval kapható első szériából az ezerötös Ignis Sport az igazán emlékezetes. 109 lóerővel a könnyű, rövid és elég hangos autó intenzív vezetési élményt nyújtott. A Wikipédia szerint Svájcban volt belőle mechanikus feltöltős is, a kompresszoros Ignis Sport 150 lóerőt tudott, 950 kg körüli súllyal.

Szuper-1600-as raliautó készült az Ignis Sportból, a 2003-tól gyártott utcai modell fizimiskájával

Szuper-1600-as raliautó készült az Ignis Sportból, a 2003-tól gyártott utcai modell fizimiskájával


Az Ignis II Japánban Chevrolet Cruze, Ausztráliában Holden Cruze néven volt kapható, a Suzuki és a General Motors együttműködéséből fakadóan. Subaru-emblémás változata a G3X Justy, amelynek elődje még az 1988-2003 közötti Swiftből készült, utóda pedig szintén emblémacserével egy Daihatsu kisautó lett, a Sirion. Szegény Justy, nem sok Subaru-gén jutott neki.

Ignis II: ralivilágbajnok volt

De vissza az Ignishez! A második generáció itthoni népszerűségének oka a design lehetett, a Suzukik elterjedtsége, alacsony fenntartási költsége, illetve a nagy hasmagasság. A magas építés a tanyára vezető hepehupás utakon éppúgy kedvező, mint városban lakóknak járdára álláskor. Az 1,3 és 1,5 literes benzinest kiegészítette az 1,25 literes FIAT-licenc dízel, amely egy jól sikerült, láncos szelepvezérlésű gépezet.

Az ötajtósként gyártott kisautóból ütős versenygép is készült. A Junior WRC-nek hívott, elsőkerekes, 1,6-os szívómotorral 200 lóerő feletti autók világbajnokságát 2004-ben Per-Gunnnar Andersson és Jonas Andersson nyerte a Szuper 1600-as Ignisszel.

Árcsökkentés a Swift III rajtjakor

2004-ben junior ralivilágbajnok lett Per-Gunnnar Andersson és Jonas Andersson az elöl hajtó Ignis JWRC-vel

2004-ben junior ralivilágbajnok lett Per-Gunnnar Andersson és Jonas Andersson az elöl hajtó Ignis JWRC-vel


Szerintem az Esztergomban gyártott Ignis újonnan aránytalanul drága volt az első években. Csak a Swift III gyártásának 2005-ös indulásakor javult a típus ár-érték aránya, amikor 2,8 millió akkori forintról 2,4 millióra csökkent a belépőára, hogy a lényegesen jobb Swifttől reálisabb távolságra legyen.

A terepjárós külsőhöz illően a gyár mindkét generációból kínált négykerék-hajtásos változatot, amelyből nagyobbrészt az 1,5 literes benzines motorral használtan is van választék Magyarországon. Az Ignis olyannyira meghatározó típus hazánkban, hogy az ötajtós Ford Fusion ügyfélbázisát jelentős részben az Ignácukat igényesebb, de karakterében hasonló autóra cserélő tulajdonosok alkották.

Nem Esztergomból jön az új Ignis

Az új Ignist egyelőre csak megnézni tudtuk a Tokiói Autókiállításon. Vezetni majd jövőre lehet, amikor közelebb leszünk a 2016 második felére tervezett bevezetéshez. Esztergomi gyártásról nincs szó.

Az iM-4 tanulmányautóból született az új Ignis. Az itt látható koncepcióautó kopoltyúit a szériaváltozat is megtartotta, imitációként

Első ránézésre divatos, formás kisautó az Ignis harmadik nemzedéke. 370 centis hosszával, 166 centis szélességével és 159 centis magasságával klasszikus második autó, városi, elővárosi használatra, tehát ne gondoljunk rá családi autóként. Egyautós családoknak a Vitara, az SX4 S-Cross vagy a tavasszal érkező Baleno jobb választás, ha házon belül maradunk.

Benzines a Swiftből

Maradt a viszonylag nagy hasmagasság, a relatíve védetten, magasra beépített lámpákkal. A zsugorított terepjáró nemcsak látványelem, az autó négykerék-hajtással is elérhető lesz, legalábbis a Japánban értékesített modell.
 

Egyelőre a motorválaszték egyetlen ismert tagja az 1242 köbcentis szívó benzines motor. A Swiftben 94 lóerős

A motorválaszték egyetlen tagja az 1242 köbcentis szívó benzines motor, amelyet alapjárati motorleállítás tesz takarékosabbá. Ez azonban még változhat, hiszen a Suzukinak van vadonatúj fejlesztésű turbómotorja is.

A Vitara 1,4-es feltöltős gépe sok lenne hozzá, de az egyliteres háromhengeres talán bekerül az európai Ignisbe. A Balenóban ez a motor 112 lóerős, 170 Nm maximális nyomatékkal, az ötgangos kézi mellett hatfokozatú automatikus váltóval is kapható lesz.
 

370 centis hosszával, 166 centis szélességével és 159 centis magasságával klasszikus második autó

Bekukkantva derűsen egyszerű, jól használható autónak ígérkezik az új Ignis. Ismerve a japánok helykihasználási praktikáit, a térkínálat igen jó, amíg csak az utasteret nézzük, mert az apró városi autókban elfér egymás mögött két, európai mértékkel is megtermett felnőtt. A kis csomagtér viszont jelzi, hogy az új Ignis nem univerzálisan bevethető, hanem priméren városi autónak készült.

Öt év a centenáriumig

Közel egy évvel a piaci bevezetés előtt nem tudunk további részleteket az autóról, így menetteljesítményeiről és fogyasztásáról sincs gyári adatunk. De ahol ennyi ötlet és vonzó autó jut egy négyzetméterre, ott van létjogosultsága a Tokiói Autókiállítás standján harsogó Next 100 üzenetnek. Az idén 95 éve alapított vállalat magabiztosan készülhet a centenáriumra és a következő száz évre. Akit pedig az érdekel, mit tud a régi Ignis használtan, 800 000 Ft alatti áron, kattintson a képre!

Korán ráérzett a Suzuki a terepjárós kisautók divatjára. Az Ignis népszerű használt autó