December 17.: ez az a nap, amikor újra teljesen hivatalosan, igazi autószalonokból lehet új Ladát vásárolni Magyarországon. Ha eddig voltak is kétségeink, mennyire gondolja komolyan akár az orosz márka, akár a magyar importőr ezt az egész vállalkozást, a tegnap esti sajtótájékoztatón ezeket sikeresen eloszlatták. Széles termékpaletta, kétmillió forint alatti induló ár a Granta szedánra és mindjárt kilenc márkakereskedés országszerte: ez nem blöff, ez igazi üzleti vállalkozás.

A kocsik minősége, műszaki tartalma, a motorválaszték ugyan elmarad gyakorlatilag minden konkurenstől, de az öt év vagy százezer kilométer garancia, illetve a szolid árak miatt az ár-érték arány tulajdonképpen rendben van. Egyelőre nem vezettük a kocsikat, de a sajtórendezvényen beülhettünk, csapkodhattuk az ajtókat, kopogtathattuk a műszerfalakat, és így első látásra úgy néz ki, van értelme betérni egy Lada-szalonba, ha valaki olcsón keres új autót.

Regisztráció a sajtótájékoztatóra: kifejezetten pozitív volt az első élmény a Lada visszatérésével kapcsolatban


Cirill jelmondat: A jövő most kezdődik

Magyarország: mintaprojekt

Az új importőri céget, a Lada Hungary-t a multibrand autóértékesítéssel és szervizeléssel foglalkozó Duna Autó ZRt. tulajdonosai alapították, ők írták alá júliusban a szándéknyilatkozatot az AvtoVAZ-zal a Lada hazai újrabevezetésére. A magyar vállalkozás az első bástya a Lada számára az Európai Unióban, ha nálunk minden jól megy, az isten se állíthatja meg az oroszokat.

És egyelőre minden jól megy. Több mint száz cég jelentkezett viszonteladónak, közülük választották ki azt a kilenc kereskedést, melyek megfeleltek az importőr által támasztott követelményeknek. Így ma már lehet Ladát venni Békéscsabán, Csornán, Debrecenben, Dél-Pesten, Érden, Kecskeméten, Kiskunhalason, Óbudán és Pécsen. A lada.hu weboldal is elindult, itt lehet megtalálni a szalonok pontos címét. No de milyen új Ladákat is árulnak ezekben a kereskedésekben?

Íme, az első, mostantól hivatalosan is hazánkban állomásozó új orosz harcos


Az első kilenc importőr emléklapot kapott: ennek az önünneplős kis kitüntetősdinek volt egy kis KGST-s bája

Kalina

Az ötajtós kiskocsi a Hatchback nevű változat, a szűk tíz centivel hosszabb kivitelt fellengzősen Kombinak hívják, a Kombi enyhén megemelt kivitele pedig a Cross. A kocsikat Standard, Norma és Lux kivitelben lehet megvásárolni, a Cross kivételével akár automata váltóval is. (Négyfokozatú, hagyományos automata.) A motorválaszték egyelőre a Lada leggyengébb pontja: a Kalinában karosszériaváltozattól függetlenül kizárólag egyfajta blokk, egy 1,6 literes négyhengeres, természetesen szívó benzines lehet; a Standardban 8 szeleppel 86, a drágábbakban 16 szeleppel 96 lóerővel. A kézi váltó csak ötfokozatú. Az alapkivitel része a menetstabilizáló elektronika (ami tavaly óta kötelező extra minden új, Európában forgalmazott modellnél).

Műszaki adatok – Lada Kalina Hatchback Norma 1.6 (16v motor)
Lökettérfogat (ccm)1596
Hengerek / szelepek száma4/156
Max. teljesítmény (kW[LE])72(96)
Sebességváltó5 fok., kézi
Végsebesség (km/h)169
Fogyasztás városban (l/100 km)8,8
Lakott területen kívül (l/100 km)5,1
Vegyes (l/km) 6,4
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3893/1700/1500
Tengelytáv (mm)2476
Csomagtér (liter)240
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1080/460
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret185/55 R15
Alapár (forint)2.549.000
A szériafelszerelés fontosabb tételeiÁllítható kormánymagasság, Bluetooth-os audio, ESP, ISOFIX, el. ablak elöl, centrálzár, alufelni, man. klíma

Valószínűleg ez lesz majd a legkelendőbb: közepesen felszerelt, két és fél millás, klímás, 16 szelepes Kalina vagy Granta

A motor természetesen teljesíti az Euro 6-os normát, de a fogyasztása már papíron is szignifikánsan magasabb a korszerű kis turbós vagy hasonló teljesítményű szívó japán, német, koreai, francia motorokénál. Hogy élőben mennyit eszik majd – meglátjuk, ha megjönnek a tesztautók.

Borzasztó szlogenek, szám típusjelzés helyett

Némi bájos esetlenséggel totyogott be újra az orosz medve a magyar újautó-piacra. Nehéz nem mosolyogni például az alábbi szlogeneken, amiket sikerült megalkotni az egyes modellekhez (és igen, pont is van a végén hivatalosan minden jelmondatnak):

Granta Sedan: Új autót mindenkinek.
Granta Liftback: Egy elegáns úr.
4×4 Classic (a korábbi Niva): A mozgás szabadsága. (Ez mondjuk nem rossz.)
Kalina Cross: Kis Cross, nagy élvezet.
Kalina Hatchback: A legkisebb Lada. (A 4×4 rövidebb nála 25 centivel)
Kalina Kombi: A kedvenc családtag. (Gyerek, nagypapa, házastárs csak utána jön?)

Ez pedig az első Magyarországra érkezett kocsik típusjelzése:

Pici malőr: az orosz számozás maradt fenn a kocsin, matricából kellett kiragasztani az európai típusjelzést

Mindezt kaján kárörömmel fotóztuk le, miután elhangzott, hogy a togliatti gyár Japánból érkezett minőségellenőre nem akarta kiengedni a kocsikat a gyárkapun, mert nem volt a kesztyűtartóban magyar nyelvű kézikönyv. Ez a félreértés hamar tisztázódott; a kezelési utasítás itthon várta a kocsikat. Ellenben fura, hogy az éles szemű főmeós azt már nem kifogásolta, hogy a magyar piacra szánt típusjelzés helyett orosz számjelzés került a kocsik fenekére, így a szép króm számok mellett most ronda matricabetűk csúfoskodnak az első pár tucat kocsin.

Az alapszintű Kalinában, 2,2 millió forintért még klíma sincs, de a 2,6 milliós Norma már egész komfortos kiskocsi. Az első, hivatalosan Magyarországra érkezett autó is egy Kalina Kombi Norma volt, ami az ABS+BAS, ESC+ASR, ISOFIX rendszer, a fedélzeti számítógép és a Bluetooth-kihangosítós rádió mellé első elektromos ablakokat, első ülésfűtést, távirányítós központi zárat, manuális klímát, színre fújt lökhárítókat és tükröket, és könnyűfém felniket is kapott.

3,25 millió forintos árával a Lux kivitelű, automata váltós Kalina Kombi pillanatnyilag a legdrágább Lada. A vezetőülés még ebben a kocsiban sem állítható magasságú, de automata fényszóró-kapcsolás, esőszenzoros ablaktörlő és hátsó elektromos ablakemelő van benne, sőt, parkolóradarral és elektromos, fűthető tükrökkel is ellátták.

Műszaki adatok – Lada Kalina Kombi LUX Automata (a legdrágább)
Lökettérfogat (ccm)1596
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE])72(96)
Sebességváltó4 fok., aut.
Végsebesség (km/h)169
Fogyasztás városban (l/100 km)9,9
Lakott területen kívül (l/100 km)5,5
Vegyes (l/km) 7,1
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4084/1700/1504
Tengelytáv (mm)2476
Csomagtér (liter)355
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1127/475
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret185/55 R15
Alapár (forint)3.249.000
A szériafelszerelés fontosabb tételeiÁllítható kormánymagasság, Bluetooth-os audio, aut. fényszóró, ablaktörlő, ESP, ISOFIX, el. ablak elöl-hátul, távir. centrálzár, fűthető első-hátsó szélvédő, fed. komp., ködfényszóró, alufelni, man. klíma, parkradar

Némi zavart okoz az erőben, hogy a Citroen épp most választotta le magáról a DS prémiummárkát, aminek akár a Lada emblémája is lehetne a jele

Granta

Négy vagy öt ajtóval (Sedan illetve Liftback) érkezik a Kalinával azonos tengelytávolságú és szélességű, de nagyobb csomagterű, viszont kevésbé pofás, esetlenebb, öregebbnek és öregesebbnek ható Granta. A legolcsóbb új Lada nem a Kalina, hanem a Granta Sedan; a klíma és rádió nélküli négyajtós verzió 86 lóerős, 8 szelepes motorjával 1,999 millió forintért pillanatnyilag a magyar autópiac legolcsóbb ajánlata! A Dacia Logan 2,02 millió forintos árával, 75 lóerős motorjával szintén klíma nélkül szorult a Lada bejövetelével a második helyre.

A felszereltségi változatok, a motorkínálat ugyanaz, mint a Kalinánál, a fogyasztási adatok is megegyeznek a rövidebb tesóéval.

Műszaki adatok – Lada Granta Sedan (a legolcsóbb)
Lökettérfogat (ccm)1596
Hengerek / szelepek száma4/8
Max. teljesítmény (kW[LE])64(86)
Sebességváltó5 fok., kézi
Végsebesség (km/h)169
Fogyasztás városban (l/100 km)9,0
Lakott területen kívül (l/100 km)5,3
Vegyes (l/km) 6,6
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4260/1700/1500
Tengelytáv (mm)2476
Csomagtér (liter)520
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1080/480
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret185/55 R15
Alapár (forint)1.999.000
A szériafelszerelés fontosabb tételeiÁllítható kormánymagasság, ESP, ISOFIX, el. ablak elöl,  fordulatszám-mérő, centrálzár, alufelni, 2 légzsák

A Kalina műszerfala

4×4

A Niva név elhagyása nem jelent semmit: a kompakt, de robusztus terepjáró alig változott. Mivel régi modell, nincs benne menetstabilizáló, de blokkolásgátló, az állítható kormánymagasság, a szervokormány és a központi zár azért része az alapfelszereltségnek. Az 1,7 literes, nyolcszelepes, 82 lóerős motorral 9,5 literes katalógusfogyasztás és 137 km/h elméleti végsebesség jár együtt – vagyis ez a Lada továbbra is igazi munkagép, zárható diffivel, felezővel az agronómusok, vadászok, útépítők ütős-vágós autója.

2,8 millió forint a listaára, ami pont egymillióval alacsonyabb a 105 lóerős, légkondicionált és persze ötajtós legolcsóbb Dacia Dusterénél. Hogy ez a markáns árkülönbség és persze a drabálisabb összkerékhajtás elég lesz-e az egykori dicsőség visszaszerzéséhez – meglátjuk.

Műszaki adatok – Lada 4×4 Classic 1.7 (a legkeményebb)
Lökettérfogat (ccm)1690
Hengerek / szelepek száma4/8
Max. teljesítmény (kW[LE])61(82)
Sebességváltó5 fok., kézi
Végsebesség (km/h)137
Fogyasztás városban (l/100 km)12,2
Lakott területen kívül (l/100 km)8,0
Vegyes (l/km) 9,5
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3640/1690/1640
Tengelytáv (mm)2200
Csomagtér (liter)263
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1285/325
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret185/75 R16
Alapár (forint)2.799.000
A szériafelszerelés fontosabb tételeiÁllítható kormánymagasság, ABS, fordulatszámmérő,
ISOFIX, immobilizer, központi zár, szervokormány,
színezett üvegek

Az igazi autóbuzi szívet azért ma is ez a régi-új Lada dobogtatja meg

A Lada 2016-ra ezer autó eladását tervezi a magyar piacon. Kilenc kereskedéssel és az olcsó, de elfogadható minőségérzetet nyújtó, kifejezetten csinos új modellekkel ez nem tűnik elrugaszkodottnak a valóságtól. A korszerűtlen motorok ugyan nem valami takarékosak, de a Lada szerencséjére most, a bevezetéskor a benzin sem drága. A Dacia és a Suzuki mellé komoly új szereplő érkezett a budget-szegmensbe, történelmi márkanév birtokában – alighanem van most egy kis extra év végi stressz az eddig legolcsóbb márkák vezérképviseletein.