Tarlós visszacsinálná a saját közlekedés-fejlesztéseit?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.12.15. 06.00

Százmilliókból fejleszti évek óta a fővárosi kerékpárosbarát közlekedést a Tarlós István vezette önkormányzat. Most visszacsinálással fenyeget a főpolgármester.

“A Balázs Mór-terv elkészítésével a Főváros Közgyűlés által 2013-ban jóváhagyott Városfejlesztési koncepcióra alapozott, világos célokat és prioritásokat megfogalmazó mobilitási terv született: egy iránytű a budapesti közlekedés fenntartható fejlesztéséhez. (…) A Balázs Mór-terv méltó folytatása a főváros közlekedési intézményrendszere átalakításával megkezdett fejlődési folyamatnak, a tervben megfogalmazott gondolatok érvényesítése pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy Budapest az európai nagyvárosok versenyében helyt állva (…)”.

Tarlós István büszke szavai a Balázs Mór-terv bevezetőjéből, ami alapján az elmúlt 2 évben sokat változtatott Budapest közlekedésén a Fővárosi Önkormányzat és cégei, a BKK, a BKV, és a közterület-felügyelet. Módosítottak sok helyen a forgalomirányításon, a parkolás rendjén, a lámpahangolásokon, az autók, a buszok, a villamosok, és kerékpárok közlekedésén sok száz millió forintnyi hazai adóforintot és uniós támogatást elköltve.

Ugyanez a Tarlós István most számos pontját kritizálta a friss változásoknak, sőt belengette több minden visszacsinálását. A főpolgármester különösen a bringabarát fejlesztéseknek ment neki.

Tarlós szignója és fotója a Balázs Mór-terven

Cikkünk első részében a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnökével vesszük végig a Tarlós által lehordott fejlesztéseket. A második részben a főpolgármester által hivatkozási pontnak használt tanulmány szerzője, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa mondja el a véleményét a másik oldalról nézve, autós szemmel.

Felül kell vizsgálni a kerékpárosok buszsáv-használatát

Több helyen, mert lassítják a buszokat – mondta Tarlós pár nappal ezelőtti sajtótájékoztatóján. Ezt pár éve pont az MK lobbizta be a KRESZ-be, így különösen érdekes, hogy miként reagálnak a főpolgármester váratlanul bejelentett ötletére.

“A BKK-val együttműködve dolgoztuk ki a ma működő rendszert, aminek a lényege, hogy bizonyos buszmennyiség alatti, és bizonyos útszélesség feletti buszsávokat használhatnak csak a kerékpárosok. Számos nemzetközi példa tanulmányozása után került be a magyar KRESZ-be, és a megszokás okozta néhány kezdeti nehézség után ma már Budapesten is jól működik” – állítja Kürti Gábor, aki mindössze pár hete vezeti a bringások szervezetét, de évek óta a fővárosi kerékpárlobbi meghatározó figurája.

A 7-es buszok által sűrűn és lendületesen használt Rákóczi úti buszsávban nem tekerhet kerékpáros, éppen azért, mert itt sok a busz

A Critical Mass szervezőjeként híressé vált Kürti szerint a kerékpárnál gyorsabb, de gyakran meg-megálló buszokat jellemzően nem akadályozzák a bringások. Nagyjából ugyanannyi idő alatt ugyanakkora távot képesek megtenni, másrészt kialakult a kultúrája az egymásra figyelésnek, amiért a klub nagyon sokat dolgozott mindkét érintett fél tájékoztatásával. A bevezetés előtt több száz BKV-sofőrrel beszéltek személyesen, akik között egyesek magyar specialitásnak hitték eleinte a bringások buszsávba engedését, míg a bringásokat több tízezer szórólapon, és a neten tájékoztattak, oktattak a helyes közlekedésről.

“Mint számos új közlekedési szabálynál, itt is voltak problémák, akadt egy-egy szélsőséges megmozdulás, de ma már teljesen normálisan működik” – mondja Kürti, akit meghökkentett Tarlós sajtótájékoztatója. Különösen azért, mert a felülbírálandó fejlesztések mindegyikét a fővárossal együttműködve valósították meg. Egészen pontosan: ezeket maga a Fővárosi Önkormányzat csinálta meg.

Mi szükség erre a sok kedvezményre a bringásoknak, pláne az autók és buszok kárára?

Jogos a kérdés, egyszerű a válasz. Tíz éve kb. 5 ezer kerékpáros használta naponta a budapesti utakat, ma átlagosan olyan 50 ezer. Ez az óriási növekedés – ami Európa fővárosai között a legnagyobb mértékű – a közlekedésbiztonság érdekében kiköveteli a forgalomszabályozás megváltoztatását.
   Jó, jó, látjuk a sok bringást, de miért kell szívni miattuk az autósoknak?
Az egyre több kerékpárost nem Budapest lakosságnövekedése termelte ki, ezek az emberek egyharmad részt autóról váltottak bringára, kétharmad részt tömegközlekedésről. Az MK szerint ezért kell a közlekedés szabályait a közlekedés szereplőihez igazítani. Ha változik a szereplők aránya, változtatni kell a forgalomirányításon is, így biztonságos.

Tarlós: balesetveszélyes az egyirányú utcákban engedni a szembejövő kerékpárforgalmat

Ezt is mondta a főpolgármester, ezt is megvizsgálná. Kürti szerint viszont egyszerűen nem igaz, éppen az ellenkezője a valóság. Kérdésünkre, hogy állítása alátámasztására van-e baleseti statisztikája a fővárosban átalakított sok tucatnyi érintett utcából, azt mondja, hogy nincs, ő egyetlen esetről hallott, ahol esetleg köze lehetett a változásnak a balesethez. Rögtön hozzáteszi, külföldön hosszú évekre visszanyúló adatok bizonyítják a bevezetés biztonságosságát.

“Erről sokaknak reflexszerűen beugorhat, őrültség egyirányú utcákba az autókkal szembe kerékpárokat engedni, pedig ha elmélyednek a részletekben, belátják, hogy éppen ez teszi biztonságossá az autók és a kerékpárok egymás melletti elhaladását. Ha ugyanis azonos irányba haladnak, a kerékpáros nem látja az autóst, csak esetleg hallja, míg ha szembe mennek egymással, mindketten látják a másikat. Van kontaktus, sokkal gyorsabban és jobban tudnak reagálni a másikra, a közlekedésbiztonság egyik legfontosabb alapja a látni és látszani elv” – érvel a bringások vezetője.

Nem kevés ilyen utcáról beszélünk, az elmúlt 1-2 évben 100-nál is többet kétirányúsítottak a bringásoknak, ami a kitáblázás és az útburkolati jelek felfestése mellett több helyen a parkolás megváltoztatásával, a parkoló autók elfordításával járt. Az úgynevezett halszálkás megállás lényege, hogy az egyirányú utcákban a menetiránynak orral, az útszéltől 45 fokban “eldöntve” parkolnak az autók, amelyek vezetői elinduláskor így sokkal jobban látják az esetleg érkező bringásokat jobbról is, balról is. Természetesen a feléjük közeledő autókat is.

Jobb oldalon a halszálkás parkolás, induláskor ezekből az autókból jobb a kilátás. 30 méterenként ott a felfestés

2010 óta engedi a KRESZ “az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül” de kizárólag csak azokban az egyirányú utcákban, ahol ki van táblázva. Budapesten igazából 2014-ben vett nagy lendületet az átalakítás, az elmúlt 1,5 évben több 100 feletti egyirányú utcában engedték meg a kétirányú kerékpár-forgalmat. Az idő rövidsége miatt egyelőre nincsenek baleseti statisztikák.

Strapabíró anyag, amire apró üveggyöngyöt égetnek, hogy visszaverje a fényt. Felkaparják?


Ellenőrizni kell a bringásokat, szankcionálni, esetleg KRESZ-vizsgára küldeni őket

A főpolgármesteri tájékoztatóról szóló tudósítások legerősebb mondatai szerint Tarlós javasolta a kerékpárosok fokozott ellenőrzését, mert szerinte a 80 százalékuk áthajt a piroson, és a belengette a szankcionálás megteremtését veszélyes viselkedés esetén. Emellett már-már fenyegetőzött: ha nem változik viszonyuk a piros lámpához a ciklus második feléig, akkor a főváros kezdeményezheti a belügyminiszternél a bringások KRESZ-vizsgára kötelezését.

“Itt kell kimondani, hogy ez már egyértelműen kerékpáros-ellenes, mert az egyik közlekedési csoportot a többiből kiemelve akarja büntetni a kerékpárosokat” – mondja Kürti, majd így folytatja. “Valóban vannak kerékpárosok, akik nem állnak meg a pirosnál, ez tényszerűen jellemző egyes bringásokra, de egyáltalán nem igaz, hogy ez a kerékpárosok 80 százaléka lenne. Ahogyan vannak autósok, akik autópályán mindig letolják a 130-cal közlekedőket, ez meg bizonyos autósokra jellemző viselkedés. De vannak olyan gyalogosok is, akik a zebra piros jelzésre váltása után még azért átszaladnak a zebrán.

Ezek az adott emberekre jellemző viselkedések, nem lehet azt mondani, hogy a kerékpárosok ilyenek, meg azt sem, hogy az autósok olyanok, meg a gyalogosok megint másmilyenek. Ráadásul nagyon sokan közlekednek gyalog, kerékpárral, autóval és tömegközlekedéssel, egyszer egyikkel, máskor másikkal, én pl. ilyen vagyok. Az egyik ember minden járművével szabályszegő, a másik meg egyikkel sem.”

Tarlós vajon tudja, hogy a Magyarország által aláírt Bécsi Egyezmény tiltja a kerékpározás engedélyhez kötését? Itt mosolyogva adja át az Andrássy úton a nyílt kerékpársávot, jobb válla mögött Kürti ül a bicaján (fotó: Majtényi Mihály, budapest.hu)

No de akkor mi a megoldás? – kérdezzük Kürtit, mert tényleg gyakori látvány Budapesten a piroson áttekerő bringás.

Nagyon régi követelése a kerékpárosklubnak, hogy a gyerekek 12 éves korig – amikortól már a főúton is tekerhetnek – kapjanak az iskolában alapos közlekedési ismereteket, mondja az elnök. Ez nem csak bringásként, hanem gyalogos közlekedőként, és leendő jogosítványosként is rendkívül hasznos lenne a számukra.

Tarlós egy bizonyos tanulmányra hivatkozik

A budapesti közlekedés-fejlesztéseket kritizáló sajtótájékoztatóján a főpolgármester “a közlekedési szakma csúcsa” által a fővárosnak készített tanulmányra hivatkozott, a tudósítások szerint a Közlekedéstudományi Intézetet (KTI) említve. A KTI a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozik, de – kérdésünkre – ott azt mondták, ők nem rendeltek ilyen tanulmányt, nem is tudnak róla. Kikértük a dokumentumot a Fővárosi Önkormányzattól.

Kommentek

  • jimmy49

    Mint műszaki tanár is több magasabb fórumon már több tíz éve elmondtam, hogy Magyarország elég gazdag ahhoz, hogy az általános iskolai oktatás keretén belül a 8-ik osztály elvégzésével kapjon minden gyerek kismotor jogosítványt. Természetesen a KRESZ és a gyakorlati oktatással együtt. Ez lehet fakultatív is. Így 40-50 év alatt elértük volna, hogy mindenki ismerné a közlekedés szabályait. Már félúton lennénk ehhez.

  • Guevara

    A KRESZ vizsga még oké az általánosban, de a kismotor jogsihoz kell a gyakorlati oktatás meg persze a vizsga is, és sokan nem akarnak motorozni ezért ez a része szerintem felesleges. De tovább gondolva, aki az elméleti vizsgát követő 2 éven belül szerezne jogsit kismotorra annak számítsák be, ne kelljen újra vizsgáznia.

  • Loczy

    Én mint kételkedő ember pedig megkérdezném, hogy komolyan gondolja bárki is, hogy azért szabálytalankodnak a kerékpárosok, mert nem ismerik a KRESZ-t?!? :-) Nem lehet, hogy csak azért hagynak (jó) néhány szabályt figyelmen kívül, mert az lett a trend, hogy nem ugyanolyan jogon vesznek részt a forgalomban? (lásd: alkohol fogyasztás)
    Még mielőtt valaki nekem ugrik: kocsit is vezetek, rendszeresen kerékpározom, motorozok is, városban lakom. Ja, és néha én is szegek szabályt a kerékpárral…. :-P

  • cebven

    Nem szabálytalankodnak ‘a kerékpárosok’, hanem van, aki szabálytalankodik. Ezek közül is van, aki gondatlanságból, esetleg ittas vagy belőtt állapotban, van aki pedig józanul, a körülményeket figyelembe véve írja felül alkalmilag a vasszabályokat. Van az a szitu, ahol érdemes elindulni mar a sárgánál, megelőzve a kocsikat, hogy lendületbe hozd a bringád, mert így a gyorsuló autók is könnyebben előznek meg, termeszetesen csak akkor, ha előtte meggyőződtél, hogy tényleg NEM veszélyeztetsz senkit, nincs keresztirányú forgalom, stb. A pirosban való áthaladást bizonyos szituációkban több országban megengedik. Néha érdemes volna a szabályokat alakítani az ésszerűséghez.
    A kötelező KRESZ-vizsga marhaság, jogilag is kizárt, a kötelező KRESZ-oktatás viszont erősen javallott volna.
    Ha már vizsga, minden autós képzése során köteleznék (felügyelettel), hogy kerékparosként vegyen részt a forgalomban. Egyszerűen azért, hogy felvegye a másik nézőpontját, és kevesebb konfliktusba, balesetbe keveredjen a jövőben. A legbetegebb nézőpont az ‘én autós vagyok’ vagy az ‘én bringás’ vagyok attitűd. Közlekedő vagy, teljes felelőséggel a többiek testi épségéért függetlenül akár attól is, hogy a kresz szerint éppen neked van-e ‘igazad’, vagy sem. Persze tévedhetek is ;-)

  • kisfero

    Nem a KRESZ vizsga a bibi. A legtöbb embernek megvan a jogsija. Csak nem tartják be. Bringával pont úgy, ahogy gyalog se. Az autós szabálytalanságokról meg ne is beszéljünk. De ezek szerint kötelezni kellene a gyalogosokat is a KRESZ vizsgára, mert néhányan életveszélyes dolgokat művelnek a városi közlekedés során. A budapesti kerékpárutakról meg csak annyit, hogy aki tényleg akar olyat látni, az menjen Bécsbe és nézzen körül! Azután a pestin maximum sírni tud.

  • tomi50

    El tudnám képzelni hogy a gyalogosoknak is kéne egy olyan oktatás mely arról szólna,”hogyan védekezzünk a járdán cikázó kerékpárosok ellen”.Jelenleg ha a járdán megyek körül kell néznem,mielőtt oldalra lépnék mondjuk 20cm-t,nehogy hátulról elüssön egy kerékpáros!Amíg ilyen nálunk a közlekedési morál,a kerékpárokra is kéne valamilyen azonosító jelzés!Azt is szívesen venném ha valaki jelezné hogy látott e már olyan kerékpárost,aki a zebrán áttolta a kerékpárt és nem robogott át a zebrán,Budapesten!Nem Bécsben!

  • Kempelen.

    A megoldás egyszerű: bírság.

    Mindenkinek. Autósnak, bringásnak, gyalogosnak, mindenkinek. Nem fizet? Közmunka: dögpakolás, szartakarítás, árok pucolás, sóbánya, ami akad.

    Egy hónap alatt helyére kerülnek a dolgok. A magyar csak a pofonból ért. Semmi másból, ezt a történelem bizonyította. A szép szónak itt nincs helye, szent istváni szigor kell.

  • Hawaii-

    tomi50 – 2015.12.15 12:45
    Valóban sok gyalogosra ráférne az oktatás, ebben egyetértünk.
    Engem, amikor kerékpárral közlekedek, alapvetően nem zavar, hogy:
    – néhány méterre kerékpárút mindkét oldalán 1-1 járda, a gyalogosok többsége mégis a kerékpárutat választja.
    – a kerékpárút a kedvenc helyszíne a kutyát és babakocsit sétáltatóknak is. A sokméteres póráz nem egyszer keresztben.
    – a kerékpárutat keresztezve a gyalogos nem néz szét, hogy jön-e kerékpáros. Ez különösen akkor mókás, amikor egymás mellett van a járda és kerékpárnyom felfestve, majd a gyalogos gondol egyet és váratlanul, hátratekintés nélkül keresztezi a kerékpárnyomot.
    Nem zavar, mert igyekszem toleranciával tekinteni a közlekedés többi résztvevőjére.

    Ami viszont zavar, az a szándékosság. Amikor a gyalogospár 70%-ban foglalja a kerékpárutat (nem gyalog- és kerékpárút, vagy kerékpárnyom), idejében jelzem csengetéssel a jöttöm, ám egy mm-t sem hajlandó arrébb menni. Oldjam meg, ahogy akarom (A hozzáállást abból lehet tudni, hogy a kézen fogva haladó páros hölgy tagján látszik, ahogy a csengetés után mozdulna félre, ám az önjelölt, öntudatos alfa hím visszatartja. Mert csak.).

    Akkor most csavarozzunk rendszámtáblát a gyalogosra is? Vagy inkább úgy van, ahogy cebven- mondja és itt alapvetően egyes fejekben van a probléma, függetlenül attól épp ki mivel közlekedik?

  • m.marton

    az egyirányú utcában a forgalommal szemben való kerékpározás szerintem éppen hogy biztonságosabb, hiszen mindketten látják egymást, nem pedig csak az autós a bringást

    a buszsávban való kerékpározást viszont szerintem be kell tiltani, tapasztalatom szerint csak lassítják a busz haladását és konfliktusokat eredményez

  • M_m_m

    Kempelennek igaza van, sajnos itt csak a bírság segít.
    Viszont a bírságolásra is tojik egy gazdagabb társadalmi csoport, és röhögve fizeti ki. Na itt kéne az alapján bírságolni, hogy milyen vagyona van az illetőnek, cégének, családtagjának, féléves gyermekének, és az alapján kiszabni a bírság összegét, és nem a bevallott jövedelme alapján.
    Persze ehhez korrupciómentes büntető hatóság és hiteles vagyonnyilvántartás megléte lenne ideális.

  • tdr

    Igen a bünti a megoldás.De vajon a kerékpár/gyalogos járda miért nincs fel festve(sok helyen..)?Vagy a kerékpáros miért megy a kerékpár út,helyet az úton?Vajon miért van az hogy,a kerékpáros szerint neki nem kell figyelnie,szabályokat betartania.Tényleg nem bántásból,de a többsége így gondolkodik..Azt meg már kár is említeni,nekik ingyé épülnek a kerékpár utak..(nincs semmi +fizetendőjük…)És még mielőtt jönne a fikázás!Használok mindent(bicaj,motor-autó..teher-személy..)És toleráns is vagyok,általában…

  • Macim1

    Érdeklődéssel olvasom,amiket írtatok,és mindenkinek igaza van-valahol. Sokat autózom,és bringázom,magam is. Egy dolgot kellene -elsőként-beleverni a bicajos fejébe: autóval szemben-pláne busszal,teherautóval szemben-te”puhatestű vagy”… Ezt én is fejben tartom,ha kerékpárra ülök! Inkább menjen az autó,ha annyira sürgős neki,megállok én. A KRESZ-oktatás,és talán,a “bicajos jogosítvány” szerintem,nagyon helyén való lenne,hiszen,bringával ugyanúgy részt veszel a közúti forgalomban,mint más autóval-motorral… Viszont visszafejleszteni a kerékpár úthálózatot,merő hülyeség!

  • torzsmokus

    nem a “bünti “a megoldás, hanem az Idaho Stop

  • oszkopeter

    Tarlós szavazatokat és szimpatizánsokat akar gyűjteni, ennyi az egész.
    Mindenki úgy beszél mintha az autósok soha nem követnének el szabálytalanságot. Senki sem tartja be a KRESZ-t csak az autósok frusztráltabbak mert ők nem mehetnek át a piroson és őket könnyebben nyakon csípi a rendőrség. A fölösleges adminisztráció az tényleg megy nekünk, tegyünk rendszámot minden biciklisre, korcsolyázóra, gyalogosra és kóbor kutyára. Na ettől majd megjavulnak a dolgok! Az oktatás amúgy nem rossz dolog, bele lehetne tenni az általános iskolai anyagba, legalább lenne mivel tölteni az értelmetlen osztályfőnöki órákat.

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

Idén még nem parkoltak bunkóbb módon Budapesten

Egy diplomata-rendszámos Audit hanyagul a buszmegállóban hagyott gazdája. Mert miért ne? Úgysem vár senki a buszra.

Rosberg: Bottas nagyszerű megoldás

A visszavonult világbajnok Nico Rosberg szerint a Mercedes jól választott utódot Valtteri Bottas személyében, azonban nem lesz könnyű dolga a finnek.

Használt autók 1,5 millió forint körül

Kétmillió forint alatt erős a kereslet a használt autók iránt. Mi ebben a kategóriában, de inkább 1,5 millió Ft körüli áron ajánlunk használt autókat.

Itt az Opel vadonatúj kompakt crossovere, a Crossland X

Nem a Mokka X helyére, hanem mellé sorolja be új városi crossoverét az Opel. A rég várt autó ma hajnaltól létezik.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.