Miért félnek a magyarok vezetés közben?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.12.10. 06.00

A jogsival rendelkezők többsége kifejezetten veszélyesnek tartja a közlekedést a hazai utakon – állítja egy felmérés.

Elgondolkodtató eredményeket hozott a Free Association közlekedésbiztonságra fókuszáló minapi felmérése. A kutatást megrendelő K&H összegzésének talán legerősebb mondata úgy hangzik, hogy

a jogosítvánnyal rendelkező magyarok jelentős része kifejezetten veszélyesnek tartja a közlekedést.

Megnéztük a számokat, majd megkértünk évtizedek óta a járművezetés és a közlekedésbiztonság területén dolgozókat: mondják el, hogy kik és miért félnek? Csupa ismerős, bosszantó jelenséget soroltak.

Vannak ugye, az autójukat csak ünnepnapokon használók

Ma 5,1 millió 17 év fölötti honfitársunknak lapul a zsebében érvényes jogosítvány, ám a felmérés szerint jelentős részük alig vezet autót: a 39 százalékuk 10 ezer km-t sem évente. Hogy náluk évi 2 ezer vagy 6 ezer km az átlag, nem tudni, azt viszont igen, hogy a jogosítványos férfiak 33, míg a nők 48 százaléka tartozik ebbe a csoportba. Itt a teljes adatsor, amelyben a hivatásosok is benne vannak:

  –    évente 10 ezer km alatt vezető jogosítványosok aránya: 39 százalék
  –    10-14 ezer km/év:   24 százalék
  –    15-19 ezer km/év:   12 százalék
  –    20-24 ezer km/év:   9 százalék
  –    25-29 ezer km/év:   5 százalék
  –    30-39 ezer km/év:   3 százalék
  –    40-49 ezer km/év:   3 százalék
  –    50 ezer km felett/év:  5 százalék

Amikor az autósok biztonságérzetéről faggatózott a közvélemény-kutató cég, nem meglepő módon az jött ki, hogy az évi 10 ezer km-nél is kevesebbet vezetők 80 százaléka “nagyon veszélyesnek” tartja az autózást.
 
“Rengetegen vannak, akik a jogosítványuk ellenére ritkán ülnek a kormány mögé. Hétvégén, vagy még akkor sem, csak jeles napokon veszik elő az autót, karácsonykor, húsvétkor. Tisztán látszik a forgalomban ez a kategória, és az is egyértelmű, hogy ezekben az autósokban ott munkál a feszültség” – állítja Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője.

A cikkben látható fotók illusztrációk (forrás: MTI)


Minél idősebb valaki, annál bizonytalanabb

A felmérés azt is alátámasztotta számokkal, hogy minél idősebb valaki, annál kevésbé tartja biztonságosnak a vezetést. Sajnos csak a 30 és 59 év közötti korcsoportokra vonatkozó adatokat kaptuk meg, de így is egyértelmű az irány:

  –    a 30-39 évesek 33,7 százaléka tartja nagyon biztonságosnak az autózást
  –    a 40-49 éveseknek már csak a 24,8 százaléka
  –    az 50-59 éveseknek pedig a 22,8 százaléka

“Sokan bírálják a lassabban, megfontoltabban vezető időseket, de ők így tudnak maguk számára biztonságosan közlekedni” – mondja Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának egykori vezetője, majd sorolja. 50 fölött lassulnak a reflexek, romlik a látás, lassabban reagál az agy, összességében kopnak az érzékszervek. Azaz természetes következmény a bizonytalanabb vezetés.

Csökken a balesetszám, mégsem nő a biztonságérzet

A közlekedési eszközök használata, biztonságosságuk megítélése, a közlekedési szokások – mások mellett ezeket kutatta a Free Association a K&H megbízásából 500 ember megkérdezésével. A biztosító negyedévente vizsgálja “a magyar lakosság biztonságérzetében bekövetkezett változásokat”. A mutató jelenleg -3,7 ponton áll a mínusz 50-től plusz 50-ig terjedő skálán. A felmérés minden negyedévben egy-egy meghatározott témát külön körüljár, a harmadik negyedévben ez volt a közlekedés. Az eredmények már csak azért is meglepőek, mert a kutatás adatai és a baleseti statisztikák jelentősen eltérnek egymástól. Miközben a halálos balesetek száma a tíz évvel ezelőttihez képest jelentősen csökkent, az utakon közlekedők biztonságérzete változatlanul igen alacsony.

Okoskodó férjek, és az ő feleségeik

Feltűnően magas, 48 százalék a nők aránya a legkevesebbet vezetők kategóriájában, amelyben semmi meglepőt nem lát Orosz János, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke.

“Egyáltalán nem vagyok nőellenes, ellenkezőleg, szerintem a nők jól vezetnek” – kezdi az egykori oktató, majd azt mondja, hogy tapasztalatai szerint ebben a számban bőven benne van egy tipikus hazai jelenség. “Elmegy tanfolyamra a fiatal nő, jogsit szerez, később feleség, majd anya lesz, aztán amikor utazik a család, már nem ő, hanem a férj vezeti az autójukat. Telnek-múlnak így az évek, elszoknak a feleségek a vezetéstől, nem csoda, hogy utána, ha esetleg menniük kell, rutin nélkül bizonytalanabbak. Amúgy is jellemző egyes férfiakra, hogy beledumálnak a vezetésükbe, még rosszabb, aki bele is veri az asszony fejébe, hogy ő rosszabbul vezet.”

Orosz személyes példáját felmutatva meséli, ő tudatosan alakított ki más gyakorlatot a saját házasságában. A felesége sokat vezetett, olyannyira, hogy idővel ő is oktatni kezdett, ma már autósiskolát vezet.

A cikkben látható fotók illusztrációk (forrás: MTI)


Velem nem történik baj. Főleg csukott szemmel

A felmérésről beszélgetve sokszor előkerül az érdektelenség kifejezés, kevésbé finoman a másik autós lesz…sa, aminek több fajtáját sorolja Mészáros:

  –    csorog a belső sávban az ember, nem néz semerre, nem érdekli maga körül a forgalom, gőze sincs arról, hogy mi történik mellette, mögötte, kizárólag előre lát
  –    az is totális érdektelenségre vall, hogy sokan egyszerűen nem használják az irányjelzőt, sajnos ez meglehetősen gyakori jelenség
  –    harmadik típus az udvariatlan autós, aki véletlenül sem enged be maga elé senkit, mert Mészáros szerint számára már az is kockázati tényező, ha lassítania kell, ő csak megy, abból nem lesz gond – ez a mentalitása.

De mond más példát is az érdektelenségre. A Vezetéstechnika néven tavaly könyvet kiadó szakember szerint itt a tél, bármikor ónos eső és hó hullhat az autósok nyakába, amire ajánlatos lenne felkészülni, de ő nem a téli gumira gondol. Érdemes lenne szerinte sokaknak az első hó leesése után elautózni egy nagy, szabad terekkel rendelkező parkolóba, és megpróbálni megcsúsztatni az autót.

“Rengeteg autósnak gőze sincs a járműve határairól, fogalma sincs, milyen, ha megcsúszik a kocsi, de akkor már késő lesz, amikor a jeges úton csúszik alatta – életében először – a jármű. Ugyan, velem ilyen nem történik, mondják erre. De, mindenkivel előfordulhat, mondom én. Persze, ha holnap indítanék egy vezetéstechnikai kurzust, arra nem jelentkezne senki, ahogyan maguktól az egyre több modern vezetéstechnikai centrumba sem mennek el gyakorolni az autósok” – panaszkodik.

Pausz éppen ilyen pályákon is szokott tréningeket tartani, meséli, a zömében cégek által befizetett autósok túlbecsülik a képességeiket. Aztán jön a fellocsolt műgyanta, ne adj isten a rántópad, majd összevissza csúszkálnak a 10 perce még magabiztos autósok járművei, azt sem tudják, hol vannak.

Őrültek? Kösz, nem!

Évek óta hajtogatja a rendőrség, hogy a közlekedési balesetek fő okozója a gyorshajtás, de az ittas vezetés és a szabálytalan előzés is elöl van a sorban.

Eddig olyanokat soroltunk a cikkben, akik zömében saját gyengeségeik miatt félnek, de egy ilyen felmérésben azok is veszélyesnek nevezhetik a közlekedést, akik rutinos, kiváló sofőrök, csak maguk körül őrülteket látnak. “Amikor én a körülményeknek megfelelően vezetek, de azt látom a tükörben, hogy tőlem 40-nel gyorsabban közelít valaki, nos, attól én is tartok” – állítja Mészáros.

A cikkben látható fotók illusztrációk (forrás: MTI)


Budapest? Kösz, nem!

Szokták mondani, az jár jól, aki nagy autóval, télen, és főleg nagyvárosban tanul meg vezetni, és ott is vizsgázik. A parkolás körülményeitől az időjáráson át a forgalom méretéig ő sokkal könnyebben veszi az akadályokat, magabiztosabb autósként kezdi gyűjteni a kilométereket.

Sajnos ismert jelenség, hogy kisvárosban tanult, akár régóta kizárólag vidéken vezető autós önbizalma Budapest határában szertefoszlik, és gyorsan leparkolja a négykerekűt. Orosz szerint ebben bőven benne van, hogy a hazai maroknyi nagyvárosban a lakosságszámhoz képest arányaiban kevesebb a vizsgacentrum. Ezzel el is érkeztünk egy lényeges ponthoz.

Oktatás, oktatás, oktatás

A hazai közlekedési viszonyokért sokan a gépjárművezetés-képzés ezer sebből vérző rendszerét okolják, majd lendületesen sorolják: 30 óra alatt nem lehet megtanulni vezetni, azt is elcsalják az oktatók, korruptak a vizsgabiztosok stb. Orosz – aki maga is része volt sokáig a rendszernek – nem mentegetőzik, ellenkezőleg, maga is szidja a meglévő kereteket.

Ha nagyon visszamegyünk az időben, mondja, az alaphiba az volt, amikor a hatósági, tanpályákra épülő, színvonalas oktatást piaci alapra helyezve szabadjára engedték. “Ma aktatáskás autósiskolák működnek, amelyekben a kényszervállalkozónak van egy autója meg egy aktatáskája a szükséges iratokkal, és kész. Azt is ki merem mondani, hogy a becsületes oktatók mellett sokan csalnak és lopnak, mert rá vannak kényszerülve, hogy el tudják tartani a családjukat.”

“Sajnos a közelmúltban is hoztak nagyon-nagyon rossz döntést az illetékesek, az e-learning bevezetése óriási hiba volt. Ma úgy szerezhet valaki sikeres KRESZ-vizsgát, hogy ül otthon a gép előtt, egyáltalán nem találkozik semmilyen oktatóval, aki magyarázna neki, akitől kérdezhetne, ha kérdése van, akivel átbeszélhetné a közlekedést, mint komplex rendszert. Meggyőződésem, sőt, több évtizedes tapasztalatom, hogy egy jó oktató igenis adhat önbizalmat. Pedagógusként mondom, hogy meghatározó a személyes kontaktus az oktatásban.”

Melyik a legbiztonságosabb jármű?

Mindezek után már nem meglepő, de azért szomorú, hogy mit válaszoltak erre a megkérdezettek. A közvélemény-kutatás arra is kíváncsi volt, hogy az autósok szerint melyik a legbiztonságosabb jármű a közlekedésben. Tippeljen, mit felelt a többség. Minél nagyobb az autó, annál biztonságosabb? Ááá, nem. Az a kocsi biztonságos, amelyet a válaszadó vezet? Dehogy.

A jogosítvánnyal rendelkező autósok szerint a legbiztonságosabb közlekedési jármű…, a vonat. De a tömegközlekedést és a távolsági autóbuszt is a saját maguk által vezetett autók elé sorolták.

Ennyit kell fizetni, ha elkap a szupertraffipax!

Kommentek

  • kocogok

    Nos, azért lehetne beszélni a közlekedési morálról is! Rengeteg a kihaénnem pofátlan barom, megengedetten felül száguldozó is!
    És azért a nők bunkóságáról is lehetne beszélni. Igaz, kevesebben vannak, de ha egy nő bunkó, agresszív, az túltesz tíz férfi bunkóságán is! Tapasztalatból mondom!

  • robi.87

    Tiszteletet érdemlő híranyag a vezess.hu szerkesztőjétől, – Lencsés Csaba újságírótól.
    Végre egy tényszerű cikk, ami nem az aljas módon traffipaxozó rendőrt, nem a kihelyezett 50 km/h sebességkorlátozást szidja, ahol vélhetően el lehet menni akár nyolcvannal is… – hanem rávilágít arra, hogy kis hazánkban sokak félve ülnek volán mögé. Pedig ha nem az lenne a vagány, nagyon jól vezetőknek a legnagyobb gondjuk, hogy hol rejtőzik éppen a traffipax, hanem betartanák a KRESZ. hatályos rendelkezéseit, sokkal kevesebben ülnének félve autójukba!

  • Kempelen.

    Hiánypótló írás!!! Köszönet érte, szerintem sokkal több kellene belőle! Gratulálok.

  • menőmanó

    Nem igazán vonnék egyértelmű párhuzamot azon kijelentések között, hogy valaki nem tartja biztonságosnak a vezetést, vagy kimondottan fél a vezetés közben.
    Az már régen rossz, ha valaki félve ül a volán mögé.
    Persze az első időben érthető a bizonytalanság és a lassúság, de félni nem kéne.
    Annak nem szabadna vezetnie. Mindenki jobban járna, de főleg ő.
    Persze, ha ezen gyorsan túltenné magát az más kérdés, de állandóan így közlekedni az felettébb veszélyes. Önmagára és másokra is, mert feltételezhető, hogy egy esetleges vészhelyzetben nem fog jó döntést hozni.
    Én nem látom olyan vészesnek a hazai közlekedést, hogy félni kelljen az úton. Ott a sofőrben van az igazi probléma.
    Sőt az utóbbi időben egyértelműen javult a morál.
    Azt pedig el kéne felejteni a “mazsoláknak”, hogy csak az a veszélyes, aki nem tartja be a gyakran abnormálisan alacsony sebességhatárokat és egy kicsit rugalmasan kezeli a szabályokat.
    A körülményeknek (út és látási viszonyok) megfelelően kell vezetni, látni nem csak nézni, előre gondolkodni és minden idegszálunkkal a vezetésre figyelni. A tükrök sem dísznek vannak az autón!
    Balesetmentes közlekedést mindenkinek!

  • kocogok

    Kedves menőmanó! Már ne is haragudj, de általában pont a kezdő, az ifjú, na meg a gazdag titánok azok, akiknek semmi félelmük és bizonytalanságuk nincs! Friss, meg sem száradt pecsétű jogsikkal olyan dolgokat művelnek, hogy tapasztalt, nagy vezetési gyakorlatú, de normális embereknek a haja szála is égnek áll! Előjön belőlük minden bosszú a kisebbségi érzetük mögül és állat módra közlekednek, hogy “majd ők megmutatják” hogyan kell vezetni! A legtöbb balesetet is az ilyenek okozzák. Lehet, hogy a “vasárnapi autósok” okoznak bosszúságot, de a többinek nem szabadna emiatt bekattani, mert aki idegbajos, annak nem szabadna jogosítványt adni, ők az agresszívek! Mondom én ezt közel 3 millió önhibás nélkül vezetett kilométerrel kezemben, lábamban!

  • cuebler

    személy szerint nem tartom veszélyesnek, bár csak a dél-dunántúlon közlekedek keresztül-kasul. azokat tartom veszélyesnek, akik az autózást “veszélyesnek” tartják, ebben a megfogalmazásban benne van az is, hogy ők nem szívesen közlekednek, görcsösek, túlságosan óvatosak, lassúak. az a tipikus kategória, amely miatt lakott területen belül száraz, napos időben 40-nel kényszerülök haladni, míg lakott területen kívül felgyorsulunk 70-80 közé. a korai szürkületről és az azzal járó további lassulásról nem is szólva.

    ők engem biztosan az “őrült” kategóriába sorolnak, én vagyok az a csávó, aki minden reggel úgy indul el, hogy “ma végre betartok minden szabályt”. aztán találkozom négy-öt “átlagos” vezetővel és “valami elpattan bennem”. onnantól a sebességhatár az autóm végsebessége. mindeközben természetesen használom az indexet, segítem a meggondolatlanul előzőket azzal, hogy lassítok, beengedem őket és a gyalogosokra, kutyákra és macskákra extra figyelmet fordítok. autóm tip-top műszaki állapotban, folyamatosan ellenőrzöm.
    engem meg az orvos ellenőriz, kicsit magas néha a vérzsír, egyébként teljesen egészséges (normális) ember vagyok. mielőtt valaki rám ugrana…

  • cuebler

    na, kocogok kolléga pont kitért rám az előbb :)

  • menőmanó

    Kedves kocogok!

    Ezzel teljesen egyet értek, de szerintem ez már egy másik véglet és talán nem ez határozza meg a jelenlegi morált.
    Valóban nagyon veszélyes az a friss jogsis, aki túlbecsüli a képességeit és időzített bombaként vesz részt a forgalomban.
    Szerencsére én ilyenekkel nem igazán szoktam találkozni, pedig sokat járok Budapesten és a Pest-megyei országutakon.

  • Kempelen.

    “Szerencsére én ilyenekkel nem igazán szoktam találkozni”

    https://www.google.hu/search?q=disco+balesetek&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=vaBpVqjpFImeywPEwa_AAg

    Lehet többet kellene közlekedni. Vagy olvasni.

  • hova

    Hagyd őket manó. Ők azzal szórakoznak-más hasonló oldalakon is- hogy idegesítik, hergelik aki erre kaphatók.

  • szaboata

    nagyon jó cikk,talán kiderül többek számára is,hogy a sok traffi torzó teljesen felesleges a közlekedés biztonsága szempontjából.
    Időszakos újra okítás,továbbképzés,vizsgáztatásra lenne szükség.

  • m3246

    Én bevallom őszintén sokat vezettem saját autót, hobbiból… mármint a hobbim az autóvezetés, aztán töltöttem egy huzamosabb időt külföldön és most hazatértem egy fél éve… egész ledöbbentem, mennyi vadbarom lett az utakon, az élete árán is le akar tolni jellemzően a füstöt okádó tédéijével, és ha meghal is valaki akkor is bevág elém. Még jó hogy én már lenyugodtam és elengedem a francba… kivéve ha kanyargós az út :) akkor úgyis eltűnik a visszapillantóban

  • Kempelen.

    m3246!
    menőmanó kommentelő is ezt a stílust népszerűsíti itt nap, mint nap.

    Kedvencei: a szabályokat nem kell betartani, mindenki el tudja dönteni, hogy mire képes, a sok vonatozót meg kell előzni és a végére mindig tesz egy smiley-t, mert azt hiszi, ettől minden rendben van.
    Eddig érthető, hiszen pont az ilyen idiótákról írsz. A nagyobbik baj, hogy ezeket ez a honlap is megtűri a regisztrált kommentelői között.

  • menőmanó

    esztelen kempelen

    Látom nem bírsz magaddal.
    A leírt szöveget nem tudod értelmezni és alapvetően egy rosszindulatú alak vagy.

    Téged nem tűrtek meg, mert már többször kivágtak innen mint a sz.ros macskát mert van annyi eszük, hogy kiszűrjék a gerinctelen, bomlasztó és hazudozó alakokat.
    Te viszont különböző álneveken írogatva visszajössz és tovább kevered itt a sz.rt.

  • menőmanó

    m3246

    Én is szeretem a kanyargós utakat.
    Ha összefutnánk talán lenne egy méltó ellenfelem, mert eddig a BMW-s tulajok elég gyengén muzsikáltak, pedig mindig nagy a mellényük.

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.