Lerobbanás – Mibe kerül az autómentés?

Trélerezés, sokkal olcsóbban

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.09. 07.00

Kétségbeejtő helyzet lerobbanni az autóval. De mielőtt pánikszerűen autómentőt hívunk, gondoljunk egy kevesek által használt lehetőségre is.

Mivel Rácz Tamásék alól az idő kiette a derék Grand Voyagert, pajtásunknak szűk határidővel kerítenie kellett egy családi autót. Az osztrák Lancia Lybra JTD történetét majd ő megírja, most a hazaszállítása a téma. A kék kombinak kutya baja, de a P-rendszám használata szabálytalan és nem kívántuk kifizetni a felelősségbiztosítással, tokkal-vonóval mintegy 300 eurós (95 000 Ft) költségű osztrák exportrendszám, az úgynevezett Überstellungskennzeichen költségét sem. Ráadásul a Linz melletti családtól szombat délelőtt megvásárolt autóra kiváltani sem tudtuk volna az exportrendszámot. Ezért béreltünk trélert hozzá, még Budapesten.

Platón vs. utánfutón

Bennünket meglepett, mennyire kevesen számolnak azzal a lehetőséggel, hogy autószállító teherautóval mozgassanak lerobbant kocsit a szervizig vagy hozzanak haza használt autót. A trélerről hallva a legtöbben a kéttengelyes utánfutóra gondoltak, amivel a manőverezést is tanulni kell és vezetése sem szabályos sima B-kategóriás jogosítvánnyal. Bérelni lehet azonban platós autószállítót is, amivel sima személyautós vezetői engedéllyel vihetjük a rendszám nélküli vagy meghibásodott autót.

A cikkhez munkatársunk tipikusnak mondható esete adta az ötletet, aki egy Ford Fiestával robbant le Gyöngyösnél. A megbízhatónak ismert kiskocsi aligha áll meg, ha a vezérműszíjkészlet cseréjekor a szerelőnek eszébe jut, hogy vízpumpát is cseréljenek, de nem így történt. A vízszivattyú csapágya beállt, a kocsi lerobbant és ő jobb híján 90 000 forintért hozatta haza a fővárosi szerelőhöz a kocsit. Akkor és ott nem tudott jobb megoldást.

Költségek, fogyasztás

De bizonyos esetekben a működésképtelen autót érdemes baráti, rokoni segítséggel elszállítani, ha az automatikus váltó, az összkerékhajtás vagy a távolság miatt nem lehet simán vontatni. (Az álló motorú, így fűtés, kormányrásegítés és főleg fékszervó nélküli autók vontatását csak nagyon rövid távon tartjuk vállalhatónak.) A trélerbérlési áraknak a neten utána lehet nézni, mi ezért a fehér Ducatóért egy napra 25 000 forintot fizettünk tulajdonosának. Ebben benne volt az osztrák és a magyar autópálya-használati díj is. Ez a 25 000 Ft magasabb lehet, mint a fővároson belüli autómentés díja, de Budapesten kívül lerobbanva már más a helyzet.

Indulás előtt nézzük meg a vizsga és a kötelező felelősségbiztosítás érvényességét, az olaj és a vízszintet, a lámpák működését, a gumiabroncsok állapotát! A haszonállatként tartott, sokszor félmillió km felett járó trélereket nem minden bérbeadó tartja úgy karban, mint az általunk kifogottat. Nem árt eltenni egy adag popsitörlőt sem és fejlámpát, mert a kezünket szabadon hagyó fejlámpa sokkal jobban használható, mint az elemlámpa vagy a telefon segédfénye.

A teherautó fogyasztása üresen körülbelül 9, terhelten 10 liter/100 km volt, tehát a jelenlegi üzemanyagárakkal kijövünk 100 kilométerenként 3300 forintból, ha óra szerint 100-110 között, valójában 90-95-tel haladunk. A gyors tempó itt 125-130-as sebességet jelent, ami 14-15 literig felveri a kisteherautó fogyasztását és a zajszint miatt sem vonzó.

Tudnivalók vezetés közben

Tisztázzuk előre a bérbeadóval, hogy milyen környezetvédelmi besorolású a jármű! Ez azért fontos, mert bizonyos nyugat-európai településeken a környezetvédelmi zónákba nem hajtatunk be mondjuk Euro 4-esnél rosszabb emissziójú járművel.

A gumik légnyomását emeljük az előírtra, például 4,25 barra. Így a jármű jobban ráz üresen, de mi inkább induláskor beállítottuk a terhelt értéket, nehogy feledésbe merüljön. Puhábbra fújt gumikkal a megrakott tréler nem működik. Fontos tudni, hogy a keményre fújt gumikkal és a kocsival a hátán az autószállítóval nem szabad járdára felállni, nehogy kihasadjanak a gumiabroncsok!

Amíg üres, a fülkeablakon jól kilátni hátra, a nagy tükrökkel a tréler jól manőverezhető. Kanyarodáskor figyelni kell a farsöprésre, a hátsó tengelyen jóval túlnyúló far kitérésére oldalirányban. A platós kisteher nem nagyon vett tudomást az 1,3 tonnás kombiról, a 2,8 literes turbódízellel egykedvűen gyorsult üresen és terhelten is. A személyautóval megszokott féktávnál sokkal többet érdemes ráhagyni és meg kell tisztelni a kanyarokat is.

Az autó felrakodása

Az első a kesztyű felhúzása, mert a rámpa éle többnyire zsírban fut és a kocsi lekötése a fékporos, saras kerekeken is igényli a kesztyűt. Ügyeljünk a rámpa beakasztására, ne fusson ferdén a platóhoz képest, különben a ráhajtó autó kibillentheti vájatából.

Ha a szállításra váró autó üzemképes, egy ügyes vezető óvatosan fel tud állni a platóra. Ebben nagyon sokat segít egy szívómotor, a hidegen erőtlen turbódízellel jobban meg kellett izzadni, de Tamásnak sikerült átható kuplungszag nélkül felállni a platóra.

Csörlőzés a platóra

Ha a kocsi nem működik, csörlővel kell felvontatni. A többnyire elektromos csörlő használatakor mindenképp járjon a tréler motorja, különben leszívja az akksit vagy nem is használható.

A csörlő kampóját az első vonószembe kell akasztani. A vonószem helyét néha fedél takarja a lökhárítóban vagy a hűtőrács mögött, sokszor be kell csavarni helyére a csomagtérben utazó vonószemet. A csörlőzés lassúsága miatt több időnk marad a kocsi irányítására, de próbáljuk előre irányba állítani a trélert, mert kormányrásegítés nélkül rettentő nehezen fordíthatók el a kerekek, akár bentről, akár nyitott ajtóval tekerjük a kormányt!

A legfontosabb az autó rögzítése. Először is vegyük le a dísztárcsákat! Csak a kerekeket szabad megkötni, a karosszériát sosem, hogy szabadon lenghessen. Minden kereket külön rögzítsünk, amire többféle megoldás van. A hevedert körbevezethetjük a gumik futófelületén vagy áthúzhatjuk a felnik nyílásán át. Jól szorítsuk meg a spaniferrel! Ennek működését előre gyakoroljuk be, ne az út szélén, a lerobbant kocsinál tanakodjunk, hová kell a szíjat befűzni, miként lazítsuk vagy feszítsük a hevedert!

Ha alaposan rögzítettük a kocsit, vegyük le vagy takarjuk el a szállított autó rendszámát! A kamerás rendszámfelismerő rendszerek nem tudják megkülönböztetni, hogy a jármű valójában platón utazik, egyszerűbb megelőzni a büntetést.

Ha használtautó-behozatalhoz kell a tréler, legyen a vezetőnél a kocsi adásvételi szerződése, amivel igazolhatja, hogy jogszerűen viszi a kocsit. A lerobbant autó papírjaira ugyanúgy szükség lehet közúti ellenőrzéskor.

Mikor nem működik?

Nem véletlenül úszható meg olcsóbban a saját kezű autószállítás, nyilván nem nyújtja ugyanazt, mint a profi autómentők szolgáltatása. A trélerbérlés nem működik 0-24 órában, míg az autómentő vállalkozók éjjel-nappal hívhatók. Ha bármely okból nem lehet mozgatni a kocsit, ők a megfelelő teherautóra daruval is fel tudják emelni.

Fontos a súlykorlát is. B-s jogosítvánnyal 3,5 tonnás járművet vezethetünk, tehát a nagyjából kéttonnás trélereken 1,5 tonnánál nehezebb autót nem vihetünk. A szállítandó kocsi forgalmijában megtaláljuk a súlyadatot, de nagyobb dízel kombik, egyterűek, terepjárók a vezetővel és egy kísérővel számítva túllóghatnak a 3,5 tonnás határon. Itt nyilván nem dekákról van szó, de a rendőrök sem ma kezdték. Úrvezetői jogosítvánnyal ne a Ducato platóján akarjunk hazahozni a német telepről a váltóhibás X5-öst, mert így a legolcsóbb.
 

Alacsony építésű sportautók szállítása speciális rámpát és deszkákat igényel, hogy ne zúzzuk le az orrukat, az alvázukat és a farukat is, az a megoldás átlagautók esetében alternatíva. Bizonyos helyeken nem szívesen hagynánk ott a lerobbant kocsit, míg a sógorral visszajövünk a trélerrel. A katalizátor kivágása pár perc, a kerekeket lelopni sem tart sokáig, a műanyag tank megfúrásával az üzemanyagtartály könnyen kiüríthető.

Felkészültség, némi kisteheres rutin és egészséges önbizalom hiányában viszont ne trélerezünk! Összességében egy profi szállítás díjánál sokkal nagyobb kárt okozhat, ha leesik a platón rosszul rögzített autó vagy letarolunk más kocsikat, tereptárgyakat a személyautónál nagyobb trélerrel. Casco híján a saját kezűleg felpakolt kocsikra nincs külön biztosítás, ami fedezné a szállítási sérüléseket. A legfontosabb, hogy aki tart az egésztől és nem érzi magában a képességet rá, ne fogjon bele a saját kezűleg végzett mentésbe vagy autószállításba!

Érdemes tehát mérlegelni, kinek, milyen esetben lehet megoldás használtautó-vásárláskor vagy lerobbant kocsi mentésére autószállító teherautót bérelni. De mielőtt tárcsázzuk az első autómentőt, amit a Google kiköp, gondoljunk erre a lehetőségre is! Sok pénzünk múlhat rajta. A Lancia Lybrát Linz alól, 950 kilométert megtéve 55 000 forintból hazahoztuk, míg kollégánk Fiestája Gyöngyösről Budapestig jutott el 90 000 forintért.

Kommentek

  • huha

    Bocs pontosítsuk a ” B+E” 7 000 kg-össztömegig jogosít
    A cikkben megjelent 4 250 kg “B-96” kategóriás jogosítvánnyal vezethető

  • bütyök

    “vezetése is csak 4,25 tonnás összsúlyra szóló, B+E kategóriás jogosítvánnyal szabályos”

    szerintem is el kéne olvasni a jogszabályt, mert ennél kicsit árnyaltabb a helyzet, legalábbis a Magyarországon.

  • bütyök

    A következőt kéne ízlelgetni(a ‘C’ pontot):

    326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

  • bütyök

    2.sz melléklet
    c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontatójármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg.

  • a.szorenyi

    Kedves Olvasóink! Köszönöm a korrekciókat! De ebből számomra továbbra is az derül ki, hogy a kéttengelyes, 750 kg össztömeg feletti utánfutót, amivel ezt a Lybrát haza lehetett volna húzni, nem vontathatnám sima B-s jogosítvánnyal, csak B+E-vel. Ezt direkt tisztáztam egy gépjárműoktatóval is, aki mindenféle kategóriára ad órákat, köztük B+E és C+E-s teherautókra és ő a B+E kategóriát jelölte meg erre a célra. Üdv, Szörényi András

  • bütyök

    Kedves András! Az oktató nem jól tudja.
    Belinkeltem az ide vonatkozó jogszabályt, az nem hit kérdése.

  • Kempelen.

    “…a vezérműszíjkészlet cseréjekor a szerelőnek eszébe jut, hogy vízpumpát is cseréljenek, de nem így történt.”

    Gondolom a sufni szerelő állta az összes így felmerült többletköltséget….

  • a.szorenyi

    Kedves Bütyök!

    Meggyőztél, kihagytam ezt a részt, de a kommentekből kiderül a szabályozás.

    Kedves Kempelen!

    A költői kérdésre sajnos nem a válasz.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • v_Tomi11

    És tudnátok, hányszor olvasom-hallom , hogy a vízpumpát nem kell cserélni. Nincs benne a szervizkönyvben, meg nem is a vezérműszíj hajtja, így nem lehet gond…
    Szóval én cseréltetem. Pumpa+hűtőfolyadék 15.000, a munkadíj meg arányaiban nem sok, mert a vezérlés- és olajcsere is ott van mellette.

  • péloday

    Lancia Lybra az egyik legjobb autó a használtpiacon!Mindegy húzod vagy szállítatod akkor is király! :)

  • hulyemernok

    Elég szomorúnak tartam, hogy ez a dolog legálisan működik kis országunkban. A hivatalos fuvarozók ahol csak lehet meg vannak szorítva (így nyilván nem tudnak versenyképes árat felmutatni az ilyen lehetőségek mellett), plusz kötelezve vannak szakvizsgákra és a járművel kapcsolatosan is komoly feltételek vannak. Akkor jön ez, hogy bárki szabadon bérelhet autómentőt és bárki szabadon használhatja. Milyen jogon használ egy magánember egy autószállítót, aki lehet még életében nem látott ilyet? És akkor itt jön a következő probléma, de ez már tényleg csak hab a tortán: mi arra a biztosíték, hogy emberünk megfelelően le fogja kötözni az autót (miközben ezt is tanulják a hivatalos sofőrök) és megfelelően fog vele közlekedni? B-s jogosítvánnyal…

  • timh

    Ilyen és hasonló tréleresek veszélyesek önmagukra és a közlekedés további részt vevőire is. Sem képzésük, sem gyakorlatuk nincs. A tréleres baleseteknek többségét az ilyen amatőrök okozzák, és nem a hivatalos autómentősök. Gondolom a képek a cinkben leírt autó szállításáról készültek. Gratulálok! Ezek a 3,5t-ás össztömegű autók hivatalosan 1100-1300 kg-ot szállíthatnak, mai autók közül nagyon kevés fér bele. Az autó rögzítése, szóval egy nagy nulla, egy esetleges vészfékezéskor talán a vezetőkabin fogná meg a szállított autót. Ha üzem képtelen autót kellene szállítani a szerző javasolja csörlő használatát. Tudja hogy a kézi működtetésű csörlőhöz is gépkezelői vizsgát kell tenni? És még lehetne sorolni.

  • a.szorenyi

    Kedves Timh! Nem kétlem, hogy ebben van kockázat és abban is igazad van, hogy a profi tréleresek, akik ebből az ügyféloldalról jó drága szolgáltatásból élnek, biztonságosabban rögzítik a kocsit. De ezt az újságot az autórajongók mellett az autóval járó embereknek is írjuk, akiknek hasznos tudni erről a lehetőségről.

    Mert Gyöngyösről elég drágának tartom a 90 ezres szállítási díjat Budapestre, amiben a kétségbeesett autós lehúzását, szerencsétlen helyzetének kihasználását érzem. Olvasóink a Te hozzászólásoddal is tájékozottabban dönthetnek a lerobbant kocsi mozgatásáról, ezért külön is köszönöm a kommentet!

    Üdv, Szörényi András

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.