Elbukta az állam a megbüntetett autósok pereit

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.12.03. 06.30

Több százmilliónyi jogtalanul kiszabott bírságot fizet vissza csendben az állam, miközben elbukott az ügyeskedők elleni fellépése.

Emlékeznek még a kormányzat balul sikerült akciójára? A főként német és szlovák rendszámmal trükközők visszaszorítására 2013-ban – indokoltan, de ügyetlenül – megírt jogszabály annyira rossz lett, hogy

  –  a külföldi rendszámmal ügyeskedőket nem szorította vissza
  –  ellenben megbüntettek a hatóságok számos tisztességes autóst
  –  majd kiderült, hogy ezt jogtalanul tették, mert a magyar törvény nem EU-kompatibilis
  –  ezért utólag módosítani kellett rajta

Csakhogy közben számos honfitársunk – például a szabadságra családjukhoz hazajáró vendégmunkások – nyakába 200 ezres, 400 ezres, vagy éppen 800 ezres bírságot akasztott az útszélen autókat félreállítgató rendőr és NAV-ellenőr. A törvényhozói hiba napvilágra kerülése után a jogtalanul megbírságoltaknak persze nem adta vissza önként és dalolva az állam a pénzüket, 2014 elejétől ezért perek sorát kellett indítaniuk. Megnéztük, mi lett ezeknek az ügyeknek a vége.

Nyertek a megbírságolt autósok

“Az általam vitt ügyekben nagyrészt nyertünk, ezek többnyire már tavaly befejeződtek, egy-két eljárás húzódott át erre az évre. De tudok olyan kollégát, akinek a ‘klasszikus’ külföldi rendszámos ügyében pár napja született ítélet, és a legelső ilyen ügy alapján ez is pozitívan dőlt el” – mondja a Vezessnek Hankó Faragó Miklós, szombathelyi ügyvéd.

A hely fontos, ugyanis a nyugati országszélről jár át a legtöbb magyar dolgozni Ausztriába és Németországba, itt szedte legtöbb áldozatát a jogszabály. Hankó Faragó számos, külföldi rendszámos autóval hazajáró, majd itthon megbírságolt vendégmunkást képviselt a perekben, sőt, ő maga volt az egyik főszereplője a jogtalan bírságok elleni fellépésnek.
 
Az általa indított ügyében fordult a szombathelyi bíróság “előzetes döntéshozatalra irányuló” kérdéssel az Európai Bírósághoz, amely erre válaszolva kimondta, hogy a magyar jogszabály – ami alapján bírságolták a külföldi rendszámmal Magyarországon közlekedő magyarokat – három (!) ponton is ellentétes az uniós joggal.

Vagyis ez alapján nem szabad büntetni, a beszedett pénzeket vissza kell fizetni.

Elárulja a magyar rendszámtartó, hogy ezt a német rendszámos Ferrari F12-t itthon vásárolták. Mennyi is ennek az áfája? 18-20 millió fájhat ilyenkor a költségvetésnek?


Százmilliókról beszélünk

A nélkül, hogy belemennénk a részletekbe, a törvény EU-ellenességének egyik oka a bírságok eltúlzott mértéke volt. A külföldi rendszámos autót vezető sofőröknek ugyanis maximálisan 400 ezer forintos, míg a járművek üzembentartójának maximálisan 800 ezer forintos csekket küldhetett a hatóság. Bizonyos esetekben ez feleződhetett, de akadt példa a kettő összeadásra is. Hankó Faragó egyik ügyfelét 1,2 millió forintra bírságolták: a cégautó üzembentartójaként 800 ezerre, és mivel az ellenőrzéskor éppen ő vezette a kocsit, sofőrként rápakoltak neki még 400 ezret. Látványos példája volt ez az ész nélküli vagdalkozásnak.

Sajnos nem tudni, hogy összesen mennyi autóst büntettek meg, viszont éppen abból az időszakból vannak részadataink, amikor a legtöbb bírságot kiszórták.

2012 márciusa és 2013 szeptembere között ennyi bírságot szedett be a NAV

Rövid számolgatás után kiderül, hogy 413 eljárásban 95,7 millió forint bírságot osztott ki csak az adóhatóság ebben az időszakban, a nála nagyobb létszámmal az autósokat ellenőrző és bírságoló rendőrségtől hiába kértük akkor, nem kaptunk számokat. Összességében több százmillió forintot szedhettek be a hatóságok.

NAV-ellenőrök munkában


Sérelemdíjat is kérhetnének

“A jogerős ítélettel megnyert pereknél a hatóság egy bürokratikus eljárásban kérelem nélkül visszautalja a bírság összegét” – mondja Hankó Faragó a perek következményeiről, majd hozzáteszi, néhány ügyfele jelezte, külön kártérítési pert is indítana. 2014 márciusa óta ún. sérelemdíjat is kérhet az autós a Ket. (közigazgatási hatósági eljárás – L. Cs.) 4. § (3) bekezdése szerint: “A közigazgatási hatóság nem jogszabályszerű eljárása következtében személyiségi jogában megsértett jogalany számára sérelemdíjat fizet.”

Az ügyvéd tudomása szerint senki nem élt ezzel, egyetlen képviseltje fordult teljes kártalanítás érdekében a rendőrséghez, “de ő csak egyszer kért tanácsot tőlem, és az iratokból azt állapítottam meg, hogy mindenáron le akarták rázni, a kifárasztás módszerével hónapokig húzták érdemi döntés nélkül az ügyet. Ez nem Vas megyében történt.”

Mire jó a RO-s, meg KN-es rendszám?

Sok mindenre. Megúszható vele Európa legmagasabb, 27 százalékos áfája, ha valaki magyarországi új autó vásárlásakor mondjuk szlovák cégnévre íratja a kocsit. Ezzel ő milliókat spórol, az államkassza annyival lesz szegényebb. De megspórolható vele németországi használt autó vásárlása után a regadó is. Meg a szabálytalan parkolás után járó bírság, vagy éppen a gyorshajtás miatt kiküldött csekk befizetése – erről itt írtunk részletesen. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke korábban úgy becsülte kérdésünkre, hogy kb. évi 3000 frissen vásárolt – főként prémium kategóriás – autó után kerülhették ki az adófizetést a tulajdonosok a rendszám-trükkel, ami évente tízmilliárdos nagyságrendű bukta a költségvetésnek.
   Senki ne értse félre, szerintünk szükségszerű volt a kormányzati fellépés. Elszomorító azonban, hogy a vaktában – ráadásul ágyúval – lövöldözés ártatlan áldozatokat szedett.

Kik váltak áldozatokká?

Azt ugye tudjuk, hogy kik ellen irányult a jogszabály, ehhez képest többször másoknak okozott problémát. Például panaszok sokasága érkezett az ombudsmanhoz, hogy a kocsit jogszerűen használók feleségei a törvény szerint már nem vezethetik a céges kocsit. De felhívta szerkesztőségünket egy élsportoló menedzsere is, aki szerint a külföldi szponzortól kapott külföldi rendszámos autót nem használhatja az országosan ismert versenyző. Jött panasz ezen felül egy veteránautókat gyűjtő klubtól is, amelynek tagjai a külföldi rendszámos ajándékautót nem vihették ki az utakra.

Ahogy korábban említettük, a legtöbb károsult külföldön dolgozó, a munkaadó ország felségjelzését viselő rendszámmal hazajáró vendégmunkás volt. Miközben a rendőrök meg a NAV-ellenőrök pontosan tudták, hogy legnagyobbrészt szlovák és német rendszámokkal trükköztek egyesek, a megbüntetett magyarok járművei között arányaiban mégis sok angol rendszámos volt, de akadt francia, spanyol és olasz is.

Az újságírók is gyakran járnak külföldi rendszámos kocsikkal, mert egyes importőrök ilyen tesztautókat adnak át kipróbálásra


Mi a helyzet most?

Az Európai Bíróság válasza után módosítottak a kormányrendeleten, azóta már nem élet-halál kérdése, hogy mindenféle dokumentum a kocsiban legyen, a bírság is 30 ezerre mérséklődött. “Erről persze nem tartottak sajtótájékoztatót” – céloz az ügyvéd arra, hogy mekkora dérrel-dúrral harangozták be eleinte, majd jól elkapják a trükközőket.

Nem kapták el, azóta is ezerszámra járnak az utakon a német és szlovák rendszámos autók magyar lakhelyes magyar emberekkel. Minél drágábbak az autók, annál több közöttük a jól ismert RO-s azonosító.

“Ebben az egész történetben én azt tartom a legfontosabbnak, hogy sem a jogalkotói, sem a jogalkalmazói hatalom nem lehet önkényes és korlátlan” – összegez az ügyvéd.
 

Kommentek

  • Lovy11

    Majdcsak rájönnek a kretének a ,,kerek asztalnál” ,hogy amíg itt ilyen magas az áfa a környező országokban meg sokkal kevesebb, addig lesz áfa csalás meg ,,ügyeskedés” . Nyilvánvaló

  • DTF

    nem tudo miért cslaás az ha az EU-ban hazsnáld, EUs-s tagállam rendzámával. ez nem csalás, csak kiskapu,

  • subtotal

    Jajj DTF, ne hagyd már Te is magad a szóhasználattól megvezetni!

    Ha közember él az EU adta lehetőségekkel és a magyar államnak nem tetszik: csaló!
    Ha a kormány megszegi az EU szabályait: önrendelkező szabaccságharcos államférfiak!

  • zoldfulu2000

    Egyrészt vitatkoznék a cikkel. Az intézkedések valóban elérték a célt: jelentősen csökkent az idegesítő szlovák BMW-k száma. Személyesen láttam olyat, hogy a belvárosban leintettén a KN-es vadiúj 5ert a rendőrök. 10 éve tele volt idegesítő, belső sávban letoló és száguldozó buszsávra előfizető, Balaton jegén parkoló honfitársainkkal. Ezek megszűntek, bármit is állítson a szerző.

    Ez egy konzekvensen összeállított intézkedéscsomag volt ami több mint célorientált volt. De épp ez is lett a csomag fő baja: ezeket a szélsőségesen “hatékony” intézkedéseket annak tudatában hozták, hogy számos jogkövető polgártársunknak kellemetlensége lehet. És lett is, amiben nem kevés szerepe volt a legendásan ostoba rendőrségnek.

    Más országban talán feltűnt volna hogy aránytalan, sőt lehetetlen feltételeket állít azokkal szemben is akik jogszerűen használják autóikat. És hiába a dicshimnusz a röhejesen alacsony extraedóbevételről, elég ha pár honfitársunk (akik jelenleg többet adnak a magyar gazdaságnak mint az EU-s pénzekből dorbézoló “magyar anyaföld” mezőgazdaság) fogja magát és a törlesztőrészletek hazautalása helyett eladja a lakását/házát és kiutalja a pénzt. Máris teljesen máshogy néz ki az intézkedés mérlege…

    DTF/subtotal: mert az EU sem engedi, hogy indokolatlan adólekerülésre használd a 4 szabadásgot. Vannak harmonizált uniós (adó)szabályok, ez a probléma rengeteg helyen felmerül, van is rá irányadó szabály. Csakhogy a magyar rendszer ezt elég furán értelmezte…

  • myself

    mára szinte teljesen eltüntek a rendszámügyeskedők ,aminek az a fő oka, hogy töredékére csökkent a magyar regadó, emellett pl. szlovákia is bevezettte a regadót 3 éve, a mértéke pedig hasonló a magyarhoz.

    igaz, hogy szlovákiában visszaigényelhető az áfa személyautó árából is, de ehhez ott működő cég kell, a szlovák apeh sem hülye, hogy egy frissen alaptott cégnek visszaadja az áfát, különösen ha magyar állampolgár a tulajdonos.
    sőt forgalomba sem helyzheti a cég a külföldön áfa mentes számával vett autót szlovákiában ,csak szigorú ellenőrzés után, melyben vizsgálják ,hogy a cég valós tevékenységet folytat e.
    ugyanez a helyzet a cseheknél is, újonnan alapított cégek már ott sem kapják vissza az autó áfáját.

    németországban pedig olyan drága a cég fenntartása,többezer eur havonta, hogy ez sokkal többe kerül, mint a megspórolt áfa összege, tehát csak annak éri meg a német cég, aki valós tevékenységet folytat.

    persze a szlovák vagy cseh cég fenntartása sem ingyen van, alaphangon 1-2 ezer eur per hó.

  • Kempelen.

    Subtotal! A csaló fogalma jogilag egészen tisztán definiált. Komoly dilettantizmusra vall, amit írsz.

    Szerintem meg a magyar átlagember szemében huncutság az adócsalás, adókerülés és ez k. nagy baj. Ha rajtam múlna kegyetlenül büntetném, nem úgy, ahogy jelenleg teszik. Biztosan kevesebben írnátok itt hülyeségeket, mert pl. tyúkláb mintásban tolnátok. F.om.

  • subtotal

    Kempelen: lazíts, péntek van…ha a csaló fogalma jogilag tisztán definiált és a magyar állam a definíció szerint büntetett, akkor miért is jár vissza a pénz?

    Legalább akkora idióták a fityiszesek, mint szociék anno a megbüntetjük az állampolgárt ha nem tartja meg a blokkot kezdeményezéssel, csak egyrészt ők nem voltak elég tökösek vagy fullbarmok (ízlés szerint), hogy elmenjenek a falig, másrészt akkor még a “lakosság” akkor még tudott a másik oldalra futni.

  • menőmanó

    esztelen kempelen

    Akkor járjon a szád, ha érintett vagy a témában.
    Mivel nem vagy, így maradj csendben!
    Dilettánsként könnyű az észt osztani. Ebben egyébként is viszed prímet.

  • Iceman.

    myself – 2015.12.03 // 12:31: Hogy lenne már 1-2k

  • Iceman.

    myself – 2015.12.03 // 12:31: Hogy lenne már 1-2k euró egy szlovák cég költsége? Valamivel kedvezőbben adózik mint a magyar, így simán nyerő valamennyi árbevételt kreálni neki a magyar cégedből és venni ott egy autót. Nem, hogy költsége nincs, de igazából halványan nyereséges vállalkozás, arról nem is beszélve, hogy egy 30+ millás kocsin mennyi az egyszeri nyerő…

  • Iceman.

    Micsoda faszság. Az euro jel utáni részt lenyeli a kommentmotor…

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.