Így úszod meg olcsóbban az autós bírságot

Regisztrálj akciós büntetésért!

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.12.02. 15.45

Ébredtél már 3:30-kor olyan sms-re, hogy negyed órád van arra, hogy az autódhoz juss, mert épp most büntetik meg? Te felkelnél, hogy kevesebbet kelljen fizetni?

Már évek óta működik az a roppant barátságos rendszer, hogy ha valaki autó átíratásnál megadja a telefonszámát is, akkor ha szabálytalan helyen parkol és kerékbilincset szerelnének az autójára, akkor értesítést kap. Ebben az áll, hogy ha 15 percen belül a helyszínre ér, akkor csak a kedvezményes büntetést, – ízlelgessük még egy kicsit ezt a hülye kifejezést: kedvezményes büntetés – kell fizetnie.

És két legyet ütve egy csapásra el is állhat onnan az autóval. Kollégánk is kapott ilyen üzenetet hajnali 3:30 kor, igaz, az autó ekkor már régen nem volt az övé, csak az új tulaj nem kapkodta el az átíratást. Pedig ha ezt nem teszi meg időben, még baja is lehet belőle. Igaz, a tulajdonjog változás bejelentése az eladónak is érdeke, nehogy a későbbiekben őt találják meg az új vevő által elkövetett disznóságokért. Ha nem átírásnál kéri valaki az elérhetőség rögzítését, akkor is csupán 2300 forintba kerül az egész. Az első büntetésnél bejön az ára. 

Így úszod meg olcsóbban az autós bírságot 1
Aki eddig nem adott meg telefonszámot adatrögzítésnél, annak érdemes elgondolkodnia ezen a lehetőségen. Lehet, hogy megéri. 

Mikor bilincselnek?

  • Ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent és a forgalmat nem akadályozza, a jármű rögzítésére – a jármű elszállításáig vagy további intézkedésig – a felügyelő az önkormányzat rendelete alapján kerékbilincset alkalmazhat. 
  • Úgyszintén kerékbilincs kerülhet a korlátozott várakozási övezetekben díjfizetés nélkül parkoló gépkocsikra is. A jármű rögzítésekor a felügyelőnek a kerékbilincs alkalmazásával és a járművek elszállításával kapcsolatos 55/2009. (X.16.) IRM rendelet szabályai szerint kell eljárnia. A járműhasználat jogszerű akadályozása folytán keletkezett kárért a felügyelőt, illetve a felügyelőséget nem terheli kártalanítási kötelezettség. A kerékbilincs alkalmazásának költsége a jármű tulajdonosát (üzemben tartóját, használóját) terheli… 

Hova lett a kocsi?

Szörnyű az a pillanat, amikor valakiben tudatosul, hogy az autója nincs ott, ahol hagyta. Nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, meglehet, csak a közterület felügyelet érezte úgy, hogy rossz helyen van a kocsi. Az izgatott rendőrségre telefonálást tartogassuk későbbre, előtte érdemes a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság oldalán lévő keresőbe bepötyögni az autó rendszámát. Jobb esetben kapjuk is a választ, hogy honnan, mikor és hová vitték el a kocsit.

Mikor szállítják el az autót?

  • Ha üzemképtelenÜzemképtelen járműnek az a jármű minősül, amely nem vehet részt vagy nyilvánvalóan nem képes részt venni a közúti forgalomban. A lejárt műszaki érvényességgel, vagy hatósági jelzéssel – forgalmi rendszámmal – nem rendelkező jármű nem tárolható közterületen. A balesetben oly módon roncsolódott autó, amely nyilvánvalóan nem képes részt venni a közúti közlekedésben, szintén nem tárolható közterületen. 
  • Ha KRESZ szabálysértést követett el vele a sofőr, mondjuk tiltott helyen parkolt. A vezess szerkesztőségének környéke halmozottan hátrányos helyzetű ebből a szempontból, parkolóhely nincs, aki pedig abban bízva hagyja az út szélén akár öt percre is az autóját, hogy annyi idő alatt senkinek nem lesz útban, az nagyon téved. A helyi közterületesek érzékei elképesztőek, másodpercek alatt megneszelik a tilosban parkolót, és villámgyorsan össze is kanalazzák, az egész művelet pár perc alatt lezajlik. Volt autó, nincs autó. Hasonlóan hamar pórul jár, aki a Városliget Közlekedési Múzeum mellett kezdődő parkolójának a végét jelző táblán csúszik át. Itt kamera segíti a közterületeseket, hogy gyorsan le tudjanak csapni.

Hogyan úszható meg a büntetés?

A legegyszerűbben úgy kerülhető el a büntetés, ha semmi szabálytalanságot nem követünk el. De néha még a legszabálytisztelőbb alak is belefuthat büntetésbe. Ilyenek lehetnek például azok a KRESZ szabályok, amiket ugyan a jogosítvány megszerzésekor belevertek az emberbe, de mivel tábla nem jelzi őket, könnyen be lehet őket szívni. Mondjuk a gyalogátkelőhely előtti 5 méteres szakaszon parkolás tilalma még kevés embernek esikki a fejéből, de a kereszteződések utáni szintén 5 méteres szakaszra parkolásba már könnyebben becsúszik egy parkolóhely-hiányos belvárosi szakaszon. Meg persze ott van a menetiránnyal szembe parkolás tilalma is, amely szintén egy kevéssé ismert dolog. 
A másik végletet pedig azok jelentik, akik amúgy is nagy ívben tesznek a jól látható táblákra is. Behajtanak az egyirányú utcába, behajtani tilos táblával jelzett helyre, vagy éppen ott parkolnak, ahol ezt megállni tilos tábla tiltja. Mert csak egy percre ugranak be valahova.
A közterület felügyelet által kiszabott büntetések nem tartoznak az objektív felelősség alá, tehát nem automatikusan az üzemben tartó fizeti a büntetést. Ha a közterület felügyelő tetten éri a szabálytalankodót, akkor nincs kétség az elkövető személyét illetően. Ha viszont csak a tájékoztatást találja valaki az autón, vagy rosszabb esetben a helyén, adná magát az ötlet, hogy hagyja a fenébe az egészet. Nekik rossz hír, hogy idővel megérkezik a hivatalos levél is az esetről, amit ha 30 napig nem rendeznek, akkor átkerül a rendőrséghez az ügy, onnantól velük lehet egyezkedni, próbálni kreatív módon kimagyarázni a történteket.
Olyan eset is előfordult, hogy valaki megtagadta az igazoltatást, és az autót hátrahagyva elkullogott a helyszínről, később családtagra próbálva kenni a szabálytalanságot. Ez sem annyira jó ötlet, ilyenkor az igazoltatás megtagadásáért még egy újabb szabálysértési eljárás is kinéz az embernek.
Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Kommentek

  • DTF

    menetiránnyal szemben? az miért baj? max nehezbb a forgalomba visszasorolni, ennyi, smmilkyne balesetvezsléyt nem jelent. III. kerületbne, egyik isemrösöm római fürdőna közterske megbünetteék, mert az utcjába szemben állt a ofrgaommal (mármin a másik oldara pakrlt)., az utvában kb 2 autó éll… ennke értelme???
    ahelyett h elkedznék végre az utvák eghyirányítását…

  • Lipi1945

    “menetiránnyal szemben? az miért baj?”

    Azért mert ha eléd áll egy furgon akkor egy szűk utcában balesetveszélyes ha kitolod a kocsi orrát, hogy kinézz jön e valaki, ilyenkor ugye neked szemből, miközben te az útpadka mellett ülsz.

    ” az utvában kb 2 autó éll… ennke értelme???”

    Mi értelme volt forgalommal szemben megállni???
    Én ilyenkor megfordulok, vagy betolatok az utcába, vagy egyszerűen csak megállok az út jobb oldalán a szembeszomszéd előtt.

  • Lipi1945

    Egyébként megdöbbentő mennyi ember parkol szabálytalanul, akkor is amikor megállhatna szabályosan is. Pl.: vicces mikor felparkol a járdára, pedig semmi értelme, akkor se fér el mellette az utcában két autó, ha fenn áll meg akkor se ha rendesen az úton szabályosan parkol, de legalább a gyalogosok is kerülhetik ki az úton. És lehetne még sorolni.

  • ladigidy

    Érdekes módon, vannak helyek Budapesten ahol nem kekeckednek az ugyan szabálytalanul parkolókkal, ahol semmi veszélyt nem jelentenek senkire, és semmire, máshol meg a 4, és fél méteren állót keményen megbüntetik. Érdekes módon a közterületesek autóját még nem láttam megbüntetve, holott sokszor láttam szabálytalanul várakozni, megállni, mint persze a rendőröket is. Egy biztosnak látszik, hogy nem a nevelés a cél, hanem a bevétel növelése. A bírságok nagysága meg nem az átlag jövedelmekhez igazodik, vagy a tényleges jövedelemhez, mint Angliában például.

  • evilthedevil

    Lipi1945 volna egy kérdésem Hozzád és a törvényalkotókhoz.

    Mennyivel látsz kevesebbet az általad felvázolt helyzetben, mint akkor ha merőlegesen parkolsz (esetleg orral a járda felé) és beáll melléd az általad említett furgon? Ugyanúgy 2-3 métert is belóg az autód az útra ami akkor ugyanolyan balesetveszélyes.
    Kérlek ne vedd személyeskedésnek, nem azért hozzád szólok, csak Te hoztad fel.

  • DTF

    Lipi1945: van olyan europai orszag (dania) ahol parkohatsz sezmebn is, es semmi baj nincs belole. Nalunk csak azert van ez h igy is penzt szerezzenek.
    A kozteres meg nem ember, rohadtul ki szoktam akadni rajuk h ezek barhol megallhatnak, ha bunetenek eppen. Szarnak bele h a forgalmat akadalyozzak, uh ilynekor kurt nekik johosszan es el kell kukdeni oket melegebb eghajlatra. Buntessenek, rendben, de elotta rakjak le az autot ugy hogy ne zavarja aforgamlat (tolem tilosba is pakrolhatnak, csak ne zavarjak aforgalmat)

  • v_gabe

    DTF: azért baj, mert tilos.

    Ízlelgessük már ezt a mondatot is: A szabályokat be kell tartani és akkor nem jönnek ilyen SMS-ek.

  • v_gabe

    Lipi1945: nemrég megszámoltam a házunk előtt, 11 autóból 8 állt meg forgalommal szemben. Egyszer kellene csak végigbüntetni ezeket és onnantól kezdve nem hagyná úgy ott az autóját mint kutya a sz…t.

  • v_gabe

    DTF ez pont nem az a példa, amin lovagolni kell. Semmibe nem kerül normálisan parkolni és megköszönöm, ha te is így teszel, példát mutatva másoknak.

  • DTF

    v_gabe: sosem állok forgalommal szemben, csak az utcánkban (kertváros), vagy olyan úton, ahol nincs sávelválsztó.
    A kertvárosban meg könnyen megoldhatü lenne: egyirányusítás és kb 2-3 hetene hol az utca egyik oodllaán lehet csak pakorlni, utána meg a másik oldalán.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.