Aki Jaguart és Land Rovert akar venni, Kispestre kell annak menni. De már csak pár napig! Hamarosan mehet Budaörs határába is. Jelenleg a Nagykőrösi út külső részén, az Ecseri úti használtcikk-piac mellett működik a két brit márka egyelőre egyetlen autószalonja. Ez a helyzet hamarosan megváltozik, ugyanis az egykori Yamaha-vezérképviselet, szalon és szerviz épületében napokon belül megnyílik az AutoPalace Buda, a második hivatalos Jaguar-Land Rover szalon és márkaszerviz Magyarországon.

Az importőr, a British Automotive Hungary Kft. nem egészen így tervezte. November végére hívta ugyanis össze a cég azt a rendezvényt, amelyen alighanem a szalon megnyitását kellett volna ünnepelni – csak hát a szalon nem volt még kész. Ugyan Hoffman Tamás, a XI. kerületi polgármester is megszólalt, és kifejezte örömét az új szalon létesülte felett, de mi úgy tudjuk, hogy épp az építési engedélyezési eljárások nyúltak magyarosan hosszúra, ezért csúszott el az igazi megnyitó. Jelenleg legkésőbb december 13-ára ígéri az importőr, hogy tényleg be lehet menni autókat nézni, megrendelést leadni – drukkolunk.

Hamarosan elkészül az új szalon, Magyarország leggazdagabb vidékén, Budapest és Budaörs határán


Egyelőre így néz ki odabentről az épülő új szalon

No sebaj: az importőr egy igazi PR-bravúrral megmentette a helyzetet. Hogy az összetrombitált újságírósereg ne csak a félig kész szalon dekorálatlan falait bámulja ezen a meg nem nyitó megnyitón, felkérték a Jaguar és Land Rover hazai beszállítóit, meséljenek arról, mivel is járul hozzá számos Magyarországon termelő, hazai üzemet működtető nemzetközi nagyvállalat ezen prémiumautók elkészültéhez. Lenyűgöző, milyen intenzív a hazai ipar részvétele a brit márkák életében!

Dräxlmeier

A német központú vállalkozás éves forgalmának mintegy 40 százalékát adja az autóipari belsők fejlesztése és gyártása. A brit márkákkal 2001 óta él az együttműködés; az akkori Jaguar XK széria óta féltucatnyi modellhez készítették el a komplett műszerfalat és középkonzolt. “A legmagasabb szintű, úgynevezett rendszerbeszállítók vagyunk, tehát tőlünk már a klímaberendezéssel, a komplett műszerparkkal és egyéb szerelvényekkel együtt kerül a gyártósorra a műszerfal” – mondja Szűcs László, a Dräxlmaier Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Ez a komplett műszerfal és középkonzol Magyarországon készül!

Maga a termelés a világ több pontján történik, a készre szerelés a Jaguar és Land Rover üzemek közvetlen közelében, just in time rendszerben zajlik, az érdi leányvállalat a termékfejlesztésért felel.

Sapa Profiles

Bár a beszállítóknak hagyományosan nem feladata a tervezés, az autógyártók is egyre inkább belátják, hogy bizonyos területeken célszerű szabad kezet adni partnereiknek. “A Jaguar F-Type bukókeretei az eredeti elképzelés szerint nem voltak megvalósíthatók, az extrudált alumínium egyszerűen nem bírta volna a kért hajlítást. Engedélyt kértünk és kaptunk a módosításra, így lett tökéletes a termék” – mondja Varga Domonkos, a Székesfehérváron működő Sapa Profiles üzletfejlesztési menedzsere. A sajtolt alumínium termékek terén globális piacvezető vállalat produktumainak többsége nincs ennyire szem előtt: szakterületük az ütközésvédelmi gyűrődőelemek, de a váz egyes tartóelemeit is ők szállítják. A cég két hazai üzemében mintegy 1100 embert foglalkoztatnak, a Svédországi alapítású Sapa globális hálózatában Magyarország a szerkezeti komponensek gyártásának elsődleges helyszíne. Technológiájuk komplexebb, igényesebb termékeket tesz lehetővé, mint a lemezmegformálás, nem véletlen, hogy szolgáltatásaikat elsősorban prémium autógyártók veszik igénybe.

NNG

Amikor beszállítókra gondolunk, általában kézzel fogható termékek jelennek meg a szemünk előtt, pedig egy mai autóban, akár egy mai számítógépben, ugyanilyen fontosak a szoftverek is. A navigációs rendszerek terén világszerte ismert és elismert NNG a Jaguar Land Rover csoport számtalan típusába, a világ csaknem minden piacára szállít navigációs megoldásokat.


“A globális márkáknál különösen fontos a magas fokú testre szabhatóság, a lokalizáció, és nekünk pont ez legnagyobb erősségünk. Legyen szó Japánról vagy Magyarországról, az ügyfél mindig a helyben elérhető és elvárható legmagasabb minőséget kapja” – mondja Demény Alpár, a budapesti székhelyű NNG alelnöke. “A Jaguar ügyfeleinek például olyan márkaspecifikus online portált fejlesztettünk, amelyen keresztül különösen egyszerű a térképfrissítés.”

BorgWarner

A mai Jaguar és Land Rover portfólióban a BorgWarner által kifejlesztett központi osztómű irányítja a nyomatékot az első illetve hátsó tengelyre. Az elektronikus vezérlésű, hidraulikus tengelykapcsoló teljes egészében magyar termék, Oroszlány büszkesége, beleértve a gyártástervezést és -fejlesztést is. “Amikor aláírtuk a megállapodást, még csak egy szántóföld volt a mostani üzem helyén, ám a JLR csoport bizalmat szavazott nekünk” – emlékszik vissza a kezdetekre dr. Csonka Béla ügyvezető igazgató. “Az osztóműnél a specifikációkat és a méretezést a gyár határozza meg, a belső tartalom közös fejlesztés eredménye.”

“Elvileg egységes a technika, ám minden modellnél finomhangolásra van szükség: nagyon fontos például a prémium szegmensben a csendes, rezgésmentes működés. A munkatársaink rendszeresen vesznek részt ezeket vizsgáló méréseken, és a tapasztalatokat folyamatosan beépítjük a gyártásba.”

Musashi

Eredetileg a második világháborús Mitsubishi Zero vadászgépekhez gyártott alkatrészeket a japán fémmegmunkáló vállalkozás; többszörös profilváltás után, a textiliparon keresztül érkeztek meg végül az autóiparba. A Musashi Hungary Ercsiből az egyetlen európai üzemeként szállítja a rendkívül szigorú specifikációkkal megrendelt, mikronos pontossággal méretezett és megmunkált vezérműtengelyeket – évente mintegy hétszázezer darabot – a Jaguar és a Land Rover hat- és nyolchengeres benzines erőforrásaihoz.

 “A prémium autógyártók jóval magasabbra teszik a mércét, ugyanakkor az árérzékenység ezen a szinten is jelentkezik” – árulja el az ercsi üzem igazgatója, Nagy András. “Nem megengedett a túlfejlesztés sem, a termékeknek azt, és kizárólag azt kell tudniuk, amit a megrendelő meghatároz.”

Grupo Segura

A spanyol vállalat szolnoki üzeme, ahol beszállítói szinten Európa-szerte egyedülálló, 2000 tonnás présgépekkel állítanak elő vázszerkezeti elemeket, motorkomponenseket, tavaly a Musashihoz hasonlóan elnyerte a brit autógyártó legkiválóbb beszállítóinak járó JLRQ minőségi díjat. A cég préselt alkatrészeket, egyebek közt futóműelemeket szállít a Jaguarokhoz és Land Roverekhez.

Hát ennyi – végszónak pedig álljon itt a brit helyettes nagykövet, Caitlin Jones asszony zseniális felvezetője, miért is a legtutibb autó a Jaguar a világon:

A brit helyettes nagykövet asszony szerint igaz, hogy James Bond Astonnal jár, no de mivel is jár a főnöke, M? Hát persze, hogy egy Jaguarral! És tényleg, a Spectre-ben egy XJ-je van a főnökasszonynak