Évről évre egyre kevesebb gyorshajtót büntetnek a rendőrök

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.12.01. 05.45

Drasztikusan csökkent a közlekedési bírságok száma. Megkérdeztük a rendőrséget – sosem találnák ki a pofonegyszerű magyarázatukat.

Meglepő számokat találtunk a 2010 januárja és 2014 év vége között kiszabott közlekedési bírságadatokat böngészve. 

Kiderült, hogy durván zuhant a bírságok száma

Az ORFK hivatalos táblázataiban a csökkenés mértéke is elgondolkodtató, nézzük is meg gyorsan a számokat. Az alábbiakban az “objektív felelősség elvén alapuló, közigazgatási jogsértések keretében kiszabott bírságokat” látják éves bontásban.

2010-ben 539 080 darab bírságot szabott ki a rendőrség magyar rendszámos autókra.

2011-ben 507 366 bírságot.

2012-ben 468 570 bírságot.

2013-ban 277 270 bírságot.

2014-ben 216 516 bírságot.

Ebből következően folyamatosan csökkent a kiszabott bírságösszeg is

2010-ben 18,8 milliárd forint bírságot szabott ki a rendőrség magyar rendszámos autókra.

2011-ben 17,4 milliárdot.

2012-ben 15,9 milliárdot.

2013-ban 9,4 milliárdot.

2014-ben 7,3 milliárdot.

Ezek a csekkeken szereplő összegek, más kérdés, hogy ebből mennyit fizettek be a megbüntetett autósok. Megkérdeztük ezt is a rendőrségtől, nem tudták megmondani.

365 rögzített új készülék figyel országszerte

A magyar rendszámos autósok gyaníthatóan nagyobb arányban fizettek, mint a traffipax által lefotózott külföldiek, vagy a szlovák és német rendszámmal ügyeskedő honfitársaink. Ha már itt tartunk, vessünk egy pillantást a külföldi rendszámos kocsik bírságaira. Itt az a megdöbbentő, hogy milyen kevés autóst büntettek meg.

2010-ben 814 darab bírságot róttak ki, 30,4 millió forint értékben.

2011-ben 636 darabot 23,7 millióért.

2012-ben 117 darabot 4,4 millióért.

2013-ban 41 darabot 1,3 millióért.

2014-ben 2534 darabot 90 millióért.

Igen, jól látják. Egyrészt megmagyarázhatatlanul hatalmas ugrások vannak egyik évről a másikra, másrészt 2013-ban, egész évben 41 (azaz negyvenegy) külföldi rendszámos autóst büntettek meg. Egy évre rá 2534 darabot. Önök értik?

Mi az oka a drasztikus bírságszám-csökkenésnek?

Folyamatos és egyenletes a visszaesés, megkérdeztük az ORFK-t az okokról. Íme, pofonegyszerű a magyarázatuk.

“A rendőri ellenőrzések számának fokozatos csökkenése alapvetően arra vezethető vissza, hogy a közigazgatási eljárások zömét kitevő sebességtúllépések dokumentálásához szükséges sebességmérő eszközök száma 2014-re jelentősen lecsökkent, így az ellenőrzésre fordított órák száma is csökkent.  Az előzőekből adódóan, mivel a felderített jogsértések száma csökkent, a kiszabott bírságok nagysága is jelentősen változott.”

A nyitóképen láthatóval ellentétben ez már egy vadiúj csúcstraffi


A helyszíni bírságokkal pótolták a kieső lóvét?

Adja magát a kérdés, és ha a Kedves Olvasó rosszindulatúan azt feltételezné – persze eszébe sem jutott -, hogy a sok leselejtezett fix traffi miatt csökkenő objektív felelősséges bevételt a bokorból előugró rendőrök helyszíni bírságaival pótolták, akkor téved.

2012-ben 356 206 helyszíni bírságot osztottak ki, a büntetések összege 3,41 milliárd forint.

2013-ban 504 256 darabot 4,61 milliárd forintért.

2014-ben 491 955 darabot 4,4 milliárdért.

A helyszíni bírságok feldolgozását 2012-ig a megyei főkapitányságok végezték, emiatt az ORFK állítja, nem készült országos statisztika 2010-re és 2011-re.

Pontosan mennyi mindebből a gyorshajtás?

Na, itt jön elő egy újabb érdekes dolog. A rendőrség ugyanis évek óta állítja, sőt, sulykolja, hogy a hazai közlekedésbiztonság legnagyobb rombolója az autósok gyorshajtása. Tudja a rendőrség is, tudják az autósok is, hogy a bírságok legnagyobb részét emiatt osztják ki, de azért szerettük volna megtudni, hogy pontosan mégis mekkora része a fenti számoknak a gyorshajtás.

Kérdésünkre a rendőrség azt mondta, ezt ők nem tudják. “A pénzügyi befizetési adatok a közlekedési szabályszegések szabályszegés típusa szerinti bontását nem tartalmazzák.”

A rendőrök sokkal kevesebb autóst bírságolnak, mint gépek


Mennyit kellett fizetnie átlagosan egy-egy megbüntetett autósnak?

Kíváncsiak voltunk az átlagos bírságösszegre ebből az öt évből (a helyszíninél háromból), ezért összeadtuk az év végi összesített adatokat, majd elosztottuk a büntetések számával. Ez jött ki.

Az objektív felelősséges ügyeknél 34 393 forint volt az átlag a csekkeken.

A helyszíni bírságoknál 9187 forint.

Szabálykövetőbbek az autósok a rendőrök szerint?

Eddig a számok, amiket gépek darabszáma befolyásolt, de mi a rendőrök mindennapi tapasztalata az utakról? Megkérdeztük, hogy szerintük szabálykövetőbbek vagy renitensebbek lettek az elmúlt 5 évben a magyar autósok?

“Az utóbbi években csökkent a közúti közlekedési jogsértések következményeként kiszabott (közigazgatási, szabálysértési, helyszíni) bírságok, valamint az ittas gépjárművezetés miatt indult eljárások száma. Ugyanakkor növekedett a személyi sérüléssel járó közúti  közlekedési balesetek száma” – írták erre.

Amint látják, nem a kérdésre válaszoltak, de van benne két érdekes dolog.

Miután megtudtuk, hogy a balesetek fő okozójának tartott száguldozók közül 2010 és 2014 vége között egyre kevesebbet és kevesebbet vontak felelősségre, itt azt is kimondták kerek perec, hogy egy másik fő problémának tartott területen, az ittas vezetésnél is hasonló a helyzet. Kevesebb részeg sofőrt fogtak, mint korábban.

E két dolog függvényében külön érdekes, hogy eközben ők maguk teszik hozzá egyből: több a sérüléses baleset.

Itt egy másik mobil szupertraffi


Vajon milyen változásokat hoznak a most beüzemelt szupertraffipaxok?

Ha a cikkünkben szereplő csökkenő bírságösszegek (és a növekvő balesetszám) felől közelítünk a VÉDA nevű, “automata közlekedés-ellenőrzési rendszerhez”, akkor az ORFK-nak kézre áll a megvásárlás indoka. Tönkrementek a régi traffik, eközben egyre több a sérült az utakon, új műszerekkel kell harcba szállni a közlekedésbiztonság javításáért.

2015 átmeneti év lesz ebben. A megvásárolt 365 darab fix készülék több hónapnyi telepítés után a minap foglalta el végleges helyét, éppen a múlt héten tette teljessé az ORFK róluk a térképet.  Ezek – elvileg – a gyorshajtás mellett képesek lesznek lebuktatni a tiltott telefonhasználatot, a záróvonal átlépését, a biztonsági öv  használatának elmulasztását, a tiloson való áthajtást, és így tovább, a piásan vezetők kiszűrésére marad viszont a szonda.

Ha nem lesznek ordító (vagy csendben elhallgatott) rendszerhibák, jövő ilyenkor jó eséllyel azt írjuk majd: a beállított új traffipaxok miatt emelkedik az autósokra kiszabott közlekedési bírságok száma.

Reméljük, balesetekből is kevesebb lesz.

Ha lefotózta a szupertraffi, ennyit kell fizetnie.

Kommentek

  • szibike

    De évről-évre egyre több lézerblokkoló fogy :-).

  • kraft

    Kénytelenek lesznek valami újabb lehúzást kitalálni. De menni fog nekik, ebben nem kételkedem.

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.