Évről évre egyre kevesebb gyorshajtót büntetnek a rendőrök

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.12.01. 05.45

Drasztikusan csökkent a közlekedési bírságok száma. Megkérdeztük a rendőrséget – sosem találnák ki a pofonegyszerű magyarázatukat.

Meglepő számokat találtunk a 2010 januárja és 2014 év vége között kiszabott közlekedési bírságadatokat böngészve. 

Kiderült, hogy durván zuhant a bírságok száma

Az ORFK hivatalos táblázataiban a csökkenés mértéke is elgondolkodtató, nézzük is meg gyorsan a számokat. Az alábbiakban az “objektív felelősség elvén alapuló, közigazgatási jogsértések keretében kiszabott bírságokat” látják éves bontásban.

2010-ben 539 080 darab bírságot szabott ki a rendőrség magyar rendszámos autókra.

2011-ben 507 366 bírságot.

2012-ben 468 570 bírságot.

2013-ban 277 270 bírságot.

2014-ben 216 516 bírságot.

Ebből következően folyamatosan csökkent a kiszabott bírságösszeg is

2010-ben 18,8 milliárd forint bírságot szabott ki a rendőrség magyar rendszámos autókra.

2011-ben 17,4 milliárdot.

2012-ben 15,9 milliárdot.

2013-ban 9,4 milliárdot.

2014-ben 7,3 milliárdot.

Ezek a csekkeken szereplő összegek, más kérdés, hogy ebből mennyit fizettek be a megbüntetett autósok. Megkérdeztük ezt is a rendőrségtől, nem tudták megmondani.

365 rögzített új készülék figyel országszerte

A magyar rendszámos autósok gyaníthatóan nagyobb arányban fizettek, mint a traffipax által lefotózott külföldiek, vagy a szlovák és német rendszámmal ügyeskedő honfitársaink. Ha már itt tartunk, vessünk egy pillantást a külföldi rendszámos kocsik bírságaira. Itt az a megdöbbentő, hogy milyen kevés autóst büntettek meg.

2010-ben 814 darab bírságot róttak ki, 30,4 millió forint értékben.

2011-ben 636 darabot 23,7 millióért.

2012-ben 117 darabot 4,4 millióért.

2013-ban 41 darabot 1,3 millióért.

2014-ben 2534 darabot 90 millióért.

Igen, jól látják. Egyrészt megmagyarázhatatlanul hatalmas ugrások vannak egyik évről a másikra, másrészt 2013-ban, egész évben 41 (azaz negyvenegy) külföldi rendszámos autóst büntettek meg. Egy évre rá 2534 darabot. Önök értik?

Mi az oka a drasztikus bírságszám-csökkenésnek?

Folyamatos és egyenletes a visszaesés, megkérdeztük az ORFK-t az okokról. Íme, pofonegyszerű a magyarázatuk.

“A rendőri ellenőrzések számának fokozatos csökkenése alapvetően arra vezethető vissza, hogy a közigazgatási eljárások zömét kitevő sebességtúllépések dokumentálásához szükséges sebességmérő eszközök száma 2014-re jelentősen lecsökkent, így az ellenőrzésre fordított órák száma is csökkent.  Az előzőekből adódóan, mivel a felderített jogsértések száma csökkent, a kiszabott bírságok nagysága is jelentősen változott.”

A nyitóképen láthatóval ellentétben ez már egy vadiúj csúcstraffi


A helyszíni bírságokkal pótolták a kieső lóvét?

Adja magát a kérdés, és ha a Kedves Olvasó rosszindulatúan azt feltételezné – persze eszébe sem jutott -, hogy a sok leselejtezett fix traffi miatt csökkenő objektív felelősséges bevételt a bokorból előugró rendőrök helyszíni bírságaival pótolták, akkor téved.

2012-ben 356 206 helyszíni bírságot osztottak ki, a büntetések összege 3,41 milliárd forint.

2013-ban 504 256 darabot 4,61 milliárd forintért.

2014-ben 491 955 darabot 4,4 milliárdért.

A helyszíni bírságok feldolgozását 2012-ig a megyei főkapitányságok végezték, emiatt az ORFK állítja, nem készült országos statisztika 2010-re és 2011-re.

Pontosan mennyi mindebből a gyorshajtás?

Na, itt jön elő egy újabb érdekes dolog. A rendőrség ugyanis évek óta állítja, sőt, sulykolja, hogy a hazai közlekedésbiztonság legnagyobb rombolója az autósok gyorshajtása. Tudja a rendőrség is, tudják az autósok is, hogy a bírságok legnagyobb részét emiatt osztják ki, de azért szerettük volna megtudni, hogy pontosan mégis mekkora része a fenti számoknak a gyorshajtás.

Kérdésünkre a rendőrség azt mondta, ezt ők nem tudják. “A pénzügyi befizetési adatok a közlekedési szabályszegések szabályszegés típusa szerinti bontását nem tartalmazzák.”

A rendőrök sokkal kevesebb autóst bírságolnak, mint gépek


Mennyit kellett fizetnie átlagosan egy-egy megbüntetett autósnak?

Kíváncsiak voltunk az átlagos bírságösszegre ebből az öt évből (a helyszíninél háromból), ezért összeadtuk az év végi összesített adatokat, majd elosztottuk a büntetések számával. Ez jött ki.

Az objektív felelősséges ügyeknél 34 393 forint volt az átlag a csekkeken.

A helyszíni bírságoknál 9187 forint.

Szabálykövetőbbek az autósok a rendőrök szerint?

Eddig a számok, amiket gépek darabszáma befolyásolt, de mi a rendőrök mindennapi tapasztalata az utakról? Megkérdeztük, hogy szerintük szabálykövetőbbek vagy renitensebbek lettek az elmúlt 5 évben a magyar autósok?

“Az utóbbi években csökkent a közúti közlekedési jogsértések következményeként kiszabott (közigazgatási, szabálysértési, helyszíni) bírságok, valamint az ittas gépjárművezetés miatt indult eljárások száma. Ugyanakkor növekedett a személyi sérüléssel járó közúti  közlekedési balesetek száma” – írták erre.

Amint látják, nem a kérdésre válaszoltak, de van benne két érdekes dolog.

Miután megtudtuk, hogy a balesetek fő okozójának tartott száguldozók közül 2010 és 2014 vége között egyre kevesebbet és kevesebbet vontak felelősségre, itt azt is kimondták kerek perec, hogy egy másik fő problémának tartott területen, az ittas vezetésnél is hasonló a helyzet. Kevesebb részeg sofőrt fogtak, mint korábban.

E két dolog függvényében külön érdekes, hogy eközben ők maguk teszik hozzá egyből: több a sérüléses baleset.

Itt egy másik mobil szupertraffi


Vajon milyen változásokat hoznak a most beüzemelt szupertraffipaxok?

Ha a cikkünkben szereplő csökkenő bírságösszegek (és a növekvő balesetszám) felől közelítünk a VÉDA nevű, “automata közlekedés-ellenőrzési rendszerhez”, akkor az ORFK-nak kézre áll a megvásárlás indoka. Tönkrementek a régi traffik, eközben egyre több a sérült az utakon, új műszerekkel kell harcba szállni a közlekedésbiztonság javításáért.

2015 átmeneti év lesz ebben. A megvásárolt 365 darab fix készülék több hónapnyi telepítés után a minap foglalta el végleges helyét, éppen a múlt héten tette teljessé az ORFK róluk a térképet.  Ezek – elvileg – a gyorshajtás mellett képesek lesznek lebuktatni a tiltott telefonhasználatot, a záróvonal átlépését, a biztonsági öv  használatának elmulasztását, a tiloson való áthajtást, és így tovább, a piásan vezetők kiszűrésére marad viszont a szonda.

Ha nem lesznek ordító (vagy csendben elhallgatott) rendszerhibák, jövő ilyenkor jó eséllyel azt írjuk majd: a beállított új traffipaxok miatt emelkedik az autósokra kiszabott közlekedési bírságok száma.

Reméljük, balesetekből is kevesebb lesz.

Ha lefotózta a szupertraffi, ennyit kell fizetnie.

Kommentek

  • szibike

    De évről-évre egyre több lézerblokkoló fogy :-).

  • kraft

    Kénytelenek lesznek valami újabb lehúzást kitalálni. De menni fog nekik, ebben nem kételkedem.

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.