60-as tábla mindhalálig az M1-esen!

Senki nem tartja be, mégis marad a korlátozás

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.11.28. 06.00

Ritka az ilyen: nem az a veszélyes, ha nem tartjuk be a korlátozást, hanem az, ha igen. Mutatom videón.

Teljes meggyőződéssel vallom, hogy a szabályok vak és süket, fenntartások nélküli tisztelete a közúti közlekedésben, pláne a magyarországi viszonyok közepette nemhogy hasznos dolog lenne, de kifejezetten veszélyes. Alapelvem, hogy a szabályok, előírások legfeljebb csak irányadók lehetnek, amikor valós helyzeteket kell megoldani. A szemellenzős szabálykövetésnél sokkal fontosabb a biztonságos közlekedés, és a két dolog – itthon – nagyon sokszor kölcsönösen kizárja egymást. És igen, ebbe beletartozik az aktuális sebesség megválasztása is.

Erre most egy lenyűgöző példát szolgáltat nekünk a hazai fő közlekedési útvonalak első számú kezelője, a Magyar Közút. Az M1-es és M7-es autópályák fővárosi bevezető szakaszán is zajlik a szalagkorlátok beton terelőelemekre cserélése. (Erről a projektről bővebben itt írtunk – ne menjünk bele abba, hogy miért is ez a legfontosabb teendő itt és most a magyar közúthálózaton.) Bár a munka egy időben mindig csak pár tucat méteres szakaszt érint, a kivitelező jó előre levédte az egész zónát sávelhúzásokkal, korlátozásokkal. Az M1 felől érkezve már hetek óta belefut azokba a 60-as táblás sávelhúzásokba az ember, ahol ez történik, ha betartja a korlátozást:

Nem egyszeri eset ez a jobbról-balról előzés a helyszínen, ezt 1-2 nappal később vettem fel ugyanott. Ha lelassítok, majdnem belém jönnek, aztán előznek jobbról-balról:

Természetesen a hasonló közúti szabályozási problémák megoldására létrehozott egyesületünk nevében megkérdeztem a Magyar Közutat, nem lehetne-e kihúzgálni a 60-as táblákat itt és a kényelmes-biztonságos 80-nal engedni menni a forgalmat. Íme, a válasz:

A gyorsforgalmi utakon folyó munkák elkorlátozását egy útügyi műszaki előírás szabályozza, melynek betartása az országos közutak kezelőire nézve kötelező. Ez számunkra ugyanolyan előírás, mint a közlekedők számára a KRESZ. A hivatkozott előírás a sávelhúzásos terelések kezdeténél és végénél 60 km/órás sebességkorlátozás bevezetését írja elő. Ennek oka nem a sávelhúzásnál alkalmazott ívsugár, hiszen az mint az M1-M7 autópályán a jelenlegi kialakítás is lehetővé tenné a nagyobb sebességgel történő közlekedést. A forgalomterelések ezen szakasza azonban fokozottan veszélyes helynek minősül, ezért kerül ezeken a helyeken szigorúbb korlátozás bevezetésre. Itt előfordulhat, hogy a figyelmetlen vezető az elhúzásnál áttér a másik forgalmi sávba (“levágja” a sávelhúzást), vagy csak részben elhagyja a számára kijelölt – megszokottnál keskenyebb – forgalmi sávot. A sávelhúzások kezdeténél és végénél számolni kell a munkaterületre behajtó, illetve onnan a forgalomba besoroló járművek megjelenésével.Ezeket a balesetveszélyt okozó forgalmi szituációkat kisebb sebesség mellett a többi jármű vezetője könnyebben tudja “kezelni”, a balesetek valószínűsége kisebb. A forgalombiztonságra nézve kedvezőtlenebb, ha a járművek között nagy a sebességkülönbség, azonban emiatt nem szabad a sebességkorlátozást betartó járművezetőket hibáztatni.

Az utolsó mondatot kiemeltem: ezek szerint még a közútkezelő szerint is biztonságosabb lenne, ha nem lenne ilyen túlzó a korlátozás! Annak azért nagyon örülök, hogy nem lehet hibáztatni, akit majd hátulról megtolnak itt, mert betartja a szabályt. A vonatkozó előírás egyébként az e-ÚT 04.05.12 nevű dokumentum, amely valóban kötelezően előírja a 60-as táblát. A vonatkozó illusztráció is világos:

A bürokrata majomagy elképzelése a sávelhúzásról. Persze ha ekkorát törik az út, még van is értelme egy 60-asnak, de hát az életben sokszor nem ekkorát törik


Ezt a rettenetesen durva törést kell 60-nal abszolválni. A kamionok is 80-90 körül mennek át itt, aki tényleg lelassít, komolyan veszélyezteti magát és a forgalom többi, szabálytalan résztvevőjét


A második 60-as tála, a sávelhúzás megszűnése előtt. Ha lehet, még kevésbé indokolt, mint az első, de hát a szabály az szabály: az útkezelőnek kötelessége kitenni ide a 60-ast

Lehet azt mondani, hogy ha mindenki betartaná a sebességkorlátozást, nem lenne ez a jobbról előzős, nagy sebességkülönbséggel lecsapott kanyaros veszélyhelyzet. No de hát a helyzet az, hogy nem tartja be mindenki. Ezek után mi lenne a helyes magatartás szerinted, kedves olvasó? Te ebben a két sávelhúzásban lelassítanál 60-ra, tábla szerint, vagy sodródnál inkább a forgalom természetes tempójával?

Olvasta? Magyar kamionosokat bántalmaztak menekültek!

Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Kommentek

  • gic

    Az Árpád híd szigeti lehajtójánál (Budáról Pest felé) is kitettek egy 30-as táblát, sok sikert a betartásához.

  • szaboata

    Először is gratulálok a cikkhez.Ki kell mondani ugyanis,hogy ez a fajta íróasztal mögötti elméletieskedés sokszor zsákutcába vezet,sőt veszélyes a gyakorlati életben.
    Ilyen helyzetekben eddig is,Európában most is 80 van kitéve.Különben is nem az abszolút gyorshajtás a veszélyes,hanem a relatív.A munkagépek ki-be hajtásakor le is lehet állítani a forgalmat,ha szükséges,de az állandó 60-as tábla nagyon primitív megoldás.

  • robi.87

    Teljesen egyetértve, én is értelmetlennek tartom -ezen a helyen- a túlzott lekorlátozást. Mindezek ellenére én arra adtam szavazatom, hogy ha a táblán hatvanas sebességkorlátozás van én 60-al fogok áthaladni a meghatározott útszakaszon.
    És mielőtt mazsolának titulálna bár ki, 9 km/órás sebességtúllépésért fizettem 30 ezer forint bírságot az M/3-as bevezetőnél, a közelmúltban… és túl vagyok az igazolt balesetmentes millión… (tehát nem jött belém senki, soha, mert betartottam a KRESZ-t) :)

  • csipke

    azért van 60-as tábla kitéve hogy a gyenge elméjű vaksiknak legyen idejük a sárga csíkot követni a sávelhúzásokhoz érve,ha 80-as tesznek ki akkor biztosan 100-as tempóval megy bele az autós,a forgalom leállítást megoldani egy háromsávos autópályán eszement gondolat kiküldeni a forgalom kellős közepén minden sávba egy egy embert tárcsával a kezében amikor ennyi félőrült ember ül a volánok mellett, egy eszement gondolat

  • nap

    Nem tudom, mennyire a valóságtól elrugaszkodott ötlet, hogy a munkavégzés helyén és idején kitenni a táblákat (igen, a feloldót is), majd a munkavégzés végeztével összeszedni.
    A szavazáasból kimaradt egy olyan pont, hogy csökkentem a sebességet, de nem 60-ra.
    És mégegy gondolat. Az autópályán nem szabad 60-nál lassabban közlekedni, ha kiteszik a 60-as táblát, akkor gyorsabban se. Az autók sebesslégmérője csal. Tehát, lehetetlen szabályosan közlekedni.

  • Egmont

    Az alapvető gond, hogy az utóbbi években kikerült közlekedés mérnökök képzettsége egy silányabb!

    Példa és ellenpélda a jó és rossz megoldásra:
    M1-M7 bevezető szakasza (Budaörsi út átépítése) – a jóval erősebb elhúzások esetén is 50-es táblák vannak, ani a nagyjából a határon van, gyakorlatilag nem is igen lehet túllépni.
    Ugyanezen a szakaszon beljebb (Dayka, Rahó u. körmyékén) a kifelé vezető oldalon meg 30-as táblák vannak.

    Ezeket a forgalomtechnikai tervezőket és engedélyezőket (BKK) kellene páros lábbal kirúgni!

  • Shaperd67

    2-3 évvel ezelőtt a németeknél az autópályákon, útfelújításnál vagy bármely egyéb munkálatoknál 80-as táblák voltak kirakva, ugyanúgy, mint az osztrákoknál.
    Viszont az elmúlt egy évben a németeknél eltűntek a 80-as táblák, mindenhol 60-asok vannak kitéve. Sőt, elvétve még az osztrákok is használnak 60-as korlátozást autópályán, útmunkálatoknál. Úgyhogy ez nem csak Magyarországon van így.
    Franciaországban, főúton 90-es tempóval lehet haladni és ezt rengeteg helyen, egyre több fix traffipax méri is. Ráadásul a rendőrök is elég sok helyen mérnek, ahol nincs fix traffipax. A legtöbb autós viszont 100-as tempóval halad – még a kamionok is(!!!) -,kivéve észreveszi a traffit.
    Osztrákoknál az IG-L jelzésű 100-as korlátozásnál folyamatosan lehet látni, hogy villog a traffipax, mivel a románok szinte kivétel nélkül átlépik ezt a sebességhatárt, sőt, sok osztrák is.
    Ennyit a sebességkorlátokról.

  • szaboata

    csipke

    előjelzés,folyamatos lassítás,majd 80-as tábla,néha pedig forgalom leállítás,mondjuk forgalmi lámpával,hosszú sárgával,majd pirossal.Amikor szükséges.Nem úgy gondoltam,hogy a nagy forgalomba beküldeni hirtelen két-három kamikázét tárcsával a kezébe.
    Ilyet csak a rendőrők csinálnak,hogy utolsó pillanatban elém ugrik,és 60-nal menve azt sem tudom,merre kerüljem ki,hogy el ne üssem.

  • menőmanó

    Komolytalan szabályok, komolytalan korlátozásokkal.
    Ez Magyarország.
    Néhány birka meg béget hozzá. :)

  • mojszipupi

    Egy ideig bírja az ember türelemmel, de ami nálunk középső elválasztó csere néven fut az egy vicc kategória. Lézengő emberek, de 20 km nyi lezárás. A legjobb része a 60-80-60 as teljesen ad hoc váltakozások

  • DTF

    Ha akozutkezelo szerint ezbigy nem a lehjobb, akkor javasoljanak torvenyi valtoztatast, es kesz…
    Kivancsi leszek lesz e itt trafi es mekkora bevetel lesz ezen a szakaszon…
    Maganak az elvalaztonak aok erzelme bem kesz, annyi az egesz h maradt meg elkilteni valo eus penz, azt neg ugye el kell kolteni… Barmok…
    Lehetne szakaszosan is lezarni, mert rengeteg olyan resz van ahol nem dolgoznak…

  • hova

    ” Alapelvem, hogy a szabályok, előírások legfeljebb csak irányadók lehetnek, amikor valós helyzeteket kell megoldani.”
    Rácz Úr!
    A közúton, járművel eltöltött minden egyes ezredmásodperc valós helyzet, mert nem fényképeket nézegetünk pisilős kiskorunkból, hanem folyamatosan események történnek,előttünk, közelünkbe, v utánunk. Ezt az álláspontját nagyon-nagyon nem osztom. Vagány akar lenni, de inkább ferde gondolkodás módra hergeli a sok butuska ifjoncot.

  • menőmanó

    hova

    Valóban erős megfogalmazás és nagyon félreérthető, főleg egy autós újságíró tollából, de én is ezt a nézetet vallom bizonyos körülmények között.
    Ez egyértelműen csak a hülye, értelmetlen sebességkorlátozó táblákra és nálam még az “értelmetlen” záróvonal felfestésekre korlátozódik.
    Még a közlekedésben sem árt gondolkodni, bármennyire is le van minden szabályozva. :)

  • hova

    Szia menőmanó.
    Bizonyos körülmények között sok minden elképzelhető. Adódnak esetek, amikor azzal együtt szegünk meg szabályokat, hogy tudjuk, ebből lehet baj, de a sietség oka nekünk annál sokkal fontosabb. De a másik élete is fontos. A 60-as táblánál gurulunk tovább 90-el, miért is?: mert nincs előtünk senki és a többiek is annyival mennek v gyorsabban. Birka-módszer. Érdekes módon a piros lámpánál már mindenki megáll, jóllehet, az már egy egész más szitu. Vagy bekapcsolod a rádiót és azt hallgatod, hány kamion ütközött össze. Miért mennek a kamionok 100-al, sőt időnként 110-l és miért előzgedik egymást. Mert a többiek is ezt csinálják. Így van ez, rohanni,rohanni-amíg lehet.

  • hova

    még manónak!
    Az autópályán valóban arra számítunk,hogy min. 130-140-l haladunk folyamatosan, de ha most építik, annak megvannak a szabályai, a sebességre vonatkozóan is! Nem értem miért olyan nagy probléma ez, tegnap pedig hallgatom az orvosok szövetségének főtitkárát, hogy olyan rossz a helyzetünk, miszerint AZ ÁROKPARTON IS MEGHALLHATUNK ESETENKÉNT. Na ez probléma, nem az, hogy lelassítok 60-ra. Véletlenül úgy alakult, hogy a már majdnem kész 8-as főúton kellett sokat-sokszor mennem, bizony kilómétereket kellett 40-el.50-l menni. Nem lehetett előzni, mert egy nyomsáv volt. Ha te ddolgoznál ott a pályán, biztosan megváltozna a véle,ényed és ideges lennél, ha 50 cm-re elmenne melletted egy v több autó 60 helyett 100-al. Picit respektáljuk az embertársainkat!

  • subtotal

    hova, az M3-asról van tapasztalatom, a 35ik km-ig tart a korlátozás, ez kb 25km folyamatos korlátozást jelent, 2 helyen láttam munkát. Ez 2x1km korlátozást kellene jelentsen 60-ra, a többi helyen mehet a szűk sávokkal a 100. A forgalom így is csinálja. Lehet, hogy mindenki hülye csak Te vagy helikopter jelenleg?
    Amúgy a digók hétvégén például le sem veszik a lábukat ilyen építkezéseknél a gázról. Ők is hülyék nyílván, meg a németek és az osztrákok is, akik szintén 10-20km/h-val többel mennek ilyen helyeken…

  • menőmanó

    Kedves Hova!

    Elbeszélünk egymás mellett.
    Eszembe sem jutna munkások mellett 100-zal elhúzni.
    Jelen esetben sem erről van szó, hanem az INDOKOLATLAN sebesség korlátozásról.

  • hova

    Szia menőmanó.
    Sohasem gondoltam, hogy ilyet tennél.

    subtotal.
    Zuhantam már le helikopterrel, de még nem vagyok az!

  • Lipi1945

    60-as táblánál alapból majdnem 80-al (óra szerint) megyek, ennyinél még csekk sem jön. Egyébként azt tartanám üdvösnek ha mindenki legalább a birsághatárokat betartaná.

    nap – 2015.11.28 // 09:02:
    Olyan szabály nincs, hogy autópályán nem szabad 60-nál lassabban menni.
    Olyan szabály van, és ebből szoktak az ilyen okos félremagyarázások születni, hogy ha a vackod nem tud önerőből legalább 60-al menni (pl: traktor, robogó), akkor nem hajthatsz fel vele az autópályára.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.