Felmentették a halálos gázolót

Szerző: dr. Janklovics Ádám, Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.24. 15.00

Meghalt egy 19 éves lány. Első fokon börtönre ítélték a vele ütköző autóst, másodfokon felmentették. A lány is, gázolója is hibázott.

Attila költöztető vállalkozást vezet Budapesten, kis cég, ha sok a munka, ő is beül a kormány mögé. Ilyen volt az a borongós, őszi reggel is, amikor egy csepeli családi házból fuvaroztak bútorokat kollégájával Észak-Pestre. Átlagos keddi forgalomban simán és problémamentesen zajlott az út, a rakomány sem mocorgott a hátuk mögött. A költöző család már az új otthonban várta a lakásuk berendezését – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti sztorija.

Egyikük sem vette észre a másikat

A végállomásnak számító utcában a csurig megpakolt Renault Master haladási iránya felől balra esett a frissen festett kerítés mögött magasodó újpesti ház, ami előtt olyan 20 méterrel leparkolt Attila. Csak annyi időre, amíg a családfő kinyitotta neki a nagy kaput. A férfi mintha mindig itt lakott volna, rutinos mozdulattal nyitott, majd intett, hogy jöhet a furgon. Attila egyesbe tolta a fokozatválasztó kart, közben az indexszel jelezte irányváltoztatási szándékát.

Mögötte, éppen a kisteherautó takarásában haladt az úttest menetiránya szerinti jobb oldalán, de még féktávolságon kívül egy robogós. Az ifjú Vera kb. 35 km/órás sebességgel közelített. Attila megkezdte a balra kanyarodást az út szélétől, lassan, úgy 10 km/órás sebességgel.

A kikanyarodás megkezdésekor sajnos nem vette észre a robogót, de nem csak ő volt figyelmetlen ezen a borongós reggelen. A későbbi vizsgálatok szerint a robogós is későn vette észre, hogy elindult a helyéről a Master, ekkor már féktávolságon belül, úgy 5-6 méterre motorozhatott a kisteherautótól.

Vera megijedt az elé kanyarodó hatalmas fémdoboztól, hirtelen balra kormányozta a motorját, de a balesetet már nem tudta elkerülni. A két jármű kis sebessége ellenére sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett a 19 éves lány, hogy útban a kórház felé, a mentőautóban életét vesztette.


Ki okolható a halálos balesetért?

Attila a közlekedési büntetőügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével, a nyomozás során nem ismerte el a felelősségét. Ettől függetlenül a rendőrség igazságügyi, műszaki, és orvosszakértőt vont be az ügy részleteinek kivizsgálásába, akik a bírósági eljárásban ismertették az eredményeiket.

A védelem szerint Vera nem tartotta be a követési távolságot, illetve a KRESZ 3. §-ának c) pontját is megszegte, mert nem a szükséges figyelemmel és óvatossággal közlekedett. A baleset ezért következett be – állította a védelem a bíróságon.

Másként látta ezt az ügyben eljáró bíróság, amely szerint a baleset azért következett be, mert Attila megszegte a KRESZ 31. §-a (1) bekezdése b) pontjának II. fordulatában, és a 31. §-ának (6) bekezdésében foglaltakat. Eszerint az úttestre felhajtás előtt meg kell győződni a manőver biztonságos végrehajtásának körülményeiről.

Az ítélet: a költöztető bűnös halálos baleset okozásában

Saját megközelítéséből adódóan a bíróság bűnösnek mondta ki Attilát halálos közúti baleset gondatlan okozásáért. Ezért 1 év 2 hónapi fogházbüntetésre ítélte őt, és eltiltotta 2 évre a közúti járművezetéstől, ugyanakkor a fogházbüntetés végrehajtását felfüggesztette 2 évi próbaidőre. Ennek az ítéletnek az enyhébb része, a jogsibevonás is súlyos következményekkel járt Attilára, hiszen megakadályozta a fuvarozásban, márpedig ebből tartotta el a családját.

A bíróság enyhítő körülményként értékelte a férfi büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, továbbá azt, hogy három kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik.

Attila nem fogadta el az ítéletet

A felfüggesztés ellenére Attila és ügyvédje fellebbezett az ítélet ellen. Az 5 hónappal később tartott tárgyaláson a másodfokú bíróság szerint “a tényállásból téves jogi következtetést vont le az elsőfokú bíróság, amikor Attila terhére rótta a KRESZ megszegését, így megállapítva, hogy ezzel okozati összefüggésben következett be a baleset, azaz Vera halála”.

Emlékeztetőül leírjuk, hogy a szakértői vélemény szerint az Attila által vezetett kisteherautó az elindulás pillanatában Verától féktávolságon kívül volt, és az elindulás előtt balra indexelt.

Ezeket a különösen fontos részleteket figyelembe véve a másodfokú bíróság elfogadta a védelem érvelését, és megváltoztatta az ítéletet: az ügy végén felmentette Attilát a vád alól.

Kommentek

  • apoa

    Van az a pénz… Az elinduló jármű köteles elsőbbséget adni.

  • janó

    Na, ez megint egy érdekesen megfogalmazott cikk…

    Követési távolság ÁLLÓ jármű mögött?

  • demagóg

    Egy skicc nem ártana, mert így nekem nehéz megítélni az esetet.

  • Marcikutya

    …meg az a másik, hogy akinek oldalról nekimennek az nem gázoló.

  • hova

    A történeti tényállásból sajnos nem lehet kiindulni, mert sok mindent nem tudunk meg! Valóban kellene egy skicc / helyszínrajz-féle/ Milyen széles az úttest,a smkp hol ütköztt a tgk.-nak, mennyivel előbb történt az irányjelzés az elindulásnál, vagy szinte egy időben, stb.stb. Szóval kicsit többet kellene tudnunk, hogy érdemlegesen-értelmesen lehessen valamit mondani. Ennek ellenére a Kresz az elinduló, kanyarodó, úgymond egyenes úttartástól eltérő gjm. mozgásoknál mindíg azt mondja, hogy nekik kell elsőbbséget adni. Első “pillantásra” Attilllát én is elítélném, de ehhez kevés az adat, sokkal több info kell.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.