Felmentették a halálos gázolót

Szerző: dr. Janklovics Ádám, Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.24. 15.00

Meghalt egy 19 éves lány. Első fokon börtönre ítélték a vele ütköző autóst, másodfokon felmentették. A lány is, gázolója is hibázott.

Attila költöztető vállalkozást vezet Budapesten, kis cég, ha sok a munka, ő is beül a kormány mögé. Ilyen volt az a borongós, őszi reggel is, amikor egy csepeli családi házból fuvaroztak bútorokat kollégájával Észak-Pestre. Átlagos keddi forgalomban simán és problémamentesen zajlott az út, a rakomány sem mocorgott a hátuk mögött. A költöző család már az új otthonban várta a lakásuk berendezését – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk eheti sztorija.

Egyikük sem vette észre a másikat

A végállomásnak számító utcában a csurig megpakolt Renault Master haladási iránya felől balra esett a frissen festett kerítés mögött magasodó újpesti ház, ami előtt olyan 20 méterrel leparkolt Attila. Csak annyi időre, amíg a családfő kinyitotta neki a nagy kaput. A férfi mintha mindig itt lakott volna, rutinos mozdulattal nyitott, majd intett, hogy jöhet a furgon. Attila egyesbe tolta a fokozatválasztó kart, közben az indexszel jelezte irányváltoztatási szándékát.

Mögötte, éppen a kisteherautó takarásában haladt az úttest menetiránya szerinti jobb oldalán, de még féktávolságon kívül egy robogós. Az ifjú Vera kb. 35 km/órás sebességgel közelített. Attila megkezdte a balra kanyarodást az út szélétől, lassan, úgy 10 km/órás sebességgel.

A kikanyarodás megkezdésekor sajnos nem vette észre a robogót, de nem csak ő volt figyelmetlen ezen a borongós reggelen. A későbbi vizsgálatok szerint a robogós is későn vette észre, hogy elindult a helyéről a Master, ekkor már féktávolságon belül, úgy 5-6 méterre motorozhatott a kisteherautótól.

Vera megijedt az elé kanyarodó hatalmas fémdoboztól, hirtelen balra kormányozta a motorját, de a balesetet már nem tudta elkerülni. A két jármű kis sebessége ellenére sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett a 19 éves lány, hogy útban a kórház felé, a mentőautóban életét vesztette.

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)


Ki okolható a halálos balesetért?

Attila a közlekedési büntetőügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével, a nyomozás során nem ismerte el a felelősségét. Ettől függetlenül a rendőrség igazságügyi, műszaki, és orvosszakértőt vont be az ügy részleteinek kivizsgálásába, akik a bírósági eljárásban ismertették az eredményeiket.

A védelem szerint Vera nem tartotta be a követési távolságot, illetve a KRESZ 3. §-ának c) pontját is megszegte, mert nem a szükséges figyelemmel és óvatossággal közlekedett. A baleset ezért következett be – állította a védelem a bíróságon.

Másként látta ezt az ügyben eljáró bíróság, amely szerint a baleset azért következett be, mert Attila megszegte a KRESZ 31. §-a (1) bekezdése b) pontjának II. fordulatában, és a 31. §-ának (6) bekezdésében foglaltakat. Eszerint az úttestre felhajtás előtt meg kell győződni a manőver biztonságos végrehajtásának körülményeiről.

Az ítélet: a költöztető bűnös halálos baleset okozásában

Saját megközelítéséből adódóan a bíróság bűnösnek mondta ki Attilát halálos közúti baleset gondatlan okozásáért. Ezért 1 év 2 hónapi fogházbüntetésre ítélte őt, és eltiltotta 2 évre a közúti járművezetéstől, ugyanakkor a fogházbüntetés végrehajtását felfüggesztette 2 évi próbaidőre. Ennek az ítéletnek az enyhébb része, a jogsibevonás is súlyos következményekkel járt Attilára, hiszen megakadályozta a fuvarozásban, márpedig ebből tartotta el a családját.

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nincs közül a konkrét balesethez (motoros fotók forrása: MTI)

A bíróság enyhítő körülményként értékelte a férfi büntetlen előéletét, kifogástalan közlekedési múltját, továbbá azt, hogy három kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik.

Attila nem fogadta el az ítéletet

A felfüggesztés ellenére Attila és ügyvédje fellebbezett az ítélet ellen. Az 5 hónappal később tartott tárgyaláson a másodfokú bíróság szerint “a tényállásból téves jogi következtetést vont le az elsőfokú bíróság, amikor Attila terhére rótta a KRESZ megszegését, így megállapítva, hogy ezzel okozati összefüggésben következett be a baleset, azaz Vera halála”.

Emlékeztetőül leírjuk, hogy a szakértői vélemény szerint az Attila által vezetett kisteherautó az elindulás pillanatában Verától féktávolságon kívül volt, és az elindulás előtt balra indexelt.

Ezeket a különösen fontos részleteket figyelembe véve a másodfokú bíróság elfogadta a védelem érvelését, és megváltoztatta az ítéletet: az ügy végén felmentette Attilát a vád alól.

Kommentek

  • apoa

    Van az a pénz… Az elinduló jármű köteles elsőbbséget adni.

  • janó

    Na, ez megint egy érdekesen megfogalmazott cikk…

    Követési távolság ÁLLÓ jármű mögött?

  • demagóg

    Egy skicc nem ártana, mert így nekem nehéz megítélni az esetet.

  • Marcikutya

    …meg az a másik, hogy akinek oldalról nekimennek az nem gázoló.

  • hova

    A történeti tényállásból sajnos nem lehet kiindulni, mert sok mindent nem tudunk meg! Valóban kellene egy skicc / helyszínrajz-féle/ Milyen széles az úttest,a smkp hol ütköztt a tgk.-nak, mennyivel előbb történt az irányjelzés az elindulásnál, vagy szinte egy időben, stb.stb. Szóval kicsit többet kellene tudnunk, hogy érdemlegesen-értelmesen lehessen valamit mondani. Ennek ellenére a Kresz az elinduló, kanyarodó, úgymond egyenes úttartástól eltérő gjm. mozgásoknál mindíg azt mondja, hogy nekik kell elsőbbséget adni. Első “pillantásra” Attilllát én is elítélném, de ehhez kevés az adat, sokkal több info kell.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.