Magyar srácok, akiket megfertőzött a rozsda

Hazai autóépítők II. rész

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.22. 11.45

Nincs megosztóbb, polgárpukkasztóbb stílus a RAT, vagyis patkány hangulatúra épített autóknál.

Mert ez egyfajta antimozgalom, a kétezres évek elejét uraló, édességboltok színkavalkádját hozó neon, króm, és airbrush festés keverékéből születő giccstenger tökéletes ellentéte. 
Itt nem találsz nonfiguratív tetoválásokra hajazó harsány színeket, a kopott pasztell árnyalat, és rengeteg rozsda uralkodik. Itt nincs fröccsöntött műanyag, és kínai bóvli, a dekorációs elemek mindegyike kézműves gyűjtés, építés eredménye. Újrafelhasznált, kikukázott, de veszettül menő, egyedi, és kifejező. 
Ennek a stílusnak itthon is vannak képviselői. A legerősebb hazai közösség a RAT LOOK Klub, akiknek bemutatását már elkezdtük előző cikkünkben. Történetük 2013-ban indult, Kucci Richárd akkor hozta létre a Facebook oldalt, amihez többen csatlakoztak. A 2014-es AMTS-en (Autó, Motor és Tuning Show, a legnagyobb hazai márkafüggetlen autótalálkozó, bemutató – a szerk) lépett szintet  a társaság Facebook csoportból valódi klub lett. Jelenleg hét állandó taggal járják a hazai, és nemzetközi találkozókat.
“Ami pedig a lényeg, hogy nem azért csináljuk, mert nincs másra pénzünk! Azért ne felejtsük el, hogy mi járunk az utcán ezekkel az autókkal nem csak tréleren furikázott showcarok, ezért is giga respect minden tagunknak, akik nap mint nap róják az utakat.”

A legőrültebb Skoda 100

Honnan az ötlet? Sok törött kocsim készült el “házi” körülmények között, mindig tarka elemekkel, lakatolás nyomokkal tetszettek a legjobban, mindig is vágytam egy “tarka” autóra. A Skodrit egy barátom vette nászutas lakosztálynak, mikor csaja lett a csaja mellé. 

Innen indult a Skoda története, ez még a 40 000 Forintos állapot.

Teljesen gyári volt, fél év műszakival, egy borsodi faluban élő öreg tulajtól. Lejárt a vizsga, szétment a szeretőjével, letámasztotta a kertbe, ahol 3 évet állt mozdulatlanul. Onnan vettem 40 ezerért. Lakatolás, már más színű elemek, eleinte szolidabb ültetés, fehér peremes gumik, sárga lámpa, retro vonal. 

Már alakul a stílus ezen a képen

A blokkja meg rengeteg alkatrésze (önindító, generátor, farhűtő, ablaktörlőmotor, stb) az 1968-as 1000MB-ből került át. Most 3,5 kör van levágva a százhuszas rugókból, kemény gátló, mankók, gumik a gyári felnin, nagy zene, 4 csatorna hídban a 30-as szubnak, OMP ülés és öv, Opel ventilátor figyel bent Merci relével (de így is melegszik állandóan).

A legutóbbi AMTS-en így festett az öreg faros.

Volkswagen Golf II

Az egyik nagy álmom vált valóra, mikor 2011 novemberében megvettem az első Volkswagen Golf II-esemet. 1,8 literes benzinmotor, nyolcszelepes benzin/gáz üzeműre átalakítva. 5 ajtós, piros, teljesen tuningmentes kisautót. Ez olyan “meglátni és megszeretni” történet volt, hiába kezdett minden olyan helyen rohadni és rozsdásodni, ahogy ezt a nagykönyvben megírták. 
Pár apró összetűzés után döbbentem rá arra, hogy a gyári autó nem felel meg a vezetési stílusomhoz. Ekkor kezdett el alakulni a kis Golf, de még nem célirányosan. Minimális ültetés, peres gumik, sportdob, nagyobb fékek és kemény futómű. Amikor elértem a kaszni javításához, akkor döbbentem rá h szinte menthetetlen, de mégis megpróbálkoztam vele. Ekkor találkoztam a Rat stílus irányzattal és döbbentem rá, hogy az autóm kapott egy új esélyt. Elindult a rögös úton ami tele van rozsdával és extrém, de praktikus átalakításokkal ;) 

Hogy miben változott? A rozsda minták az egész felületén meghatározóak, a szélesített lökhárító és sárvédők (oldalanként 13cm) is emelik az egyedi megjelenést, a lámpa nélküli front, a zsák borítás adta textúra. és a tűzoltóslag pedig már vérbeli RAT elemek. 

Erre jött még két Raptor sportdob, előre nyíló géptető, hátrafelé nyitható jobb hátsó ajtó, falóca a hátsó ülés helyén, a lenvászon műszerfal, amire a magyar népmesékből ismert motívumot rajzolta barátnőm (Kökényesi Vera), a 3-as Golfból származó ülések (természetesen padlóig ültetve), a gázmaszk, az öreg hangszórók (amelyek a hifi fő kellékei), a LED világítás, az egyedi fa ajtókárpitok, és még sorolhatnám, de sosem lenne vége. Büszke vagyok a kis patkányra és ezért megpróbálom legtöbb helyre eljuttatni.

Opel Corsa

Az én gépem egy 1995-ös Opel Corsa. Tavaly épült, 1,4 literes motor van benne éppen. Bár érik a csere, lehet hogy dízelként folytatja Elől Astrából származó nagy fék, maximális fix ültetés legtöbbször még rugó sincs benne! Recaro sport ülés, sport kormány ,Magnaflow kipufogó stb. Külseje meg olyan amilyen, de semmi nem állandó. Ja és van egy ugyanebből a generációból való Opel Combo is a garázsban, hasonló hangulattal.

Volkswagen Golf II.

“Több kell! Rozsda legyen mindenhol! Ami gyári volt az nem maradhatott! Kívül,belül.”
Nálam ez az autóm megtörésével indult. Ekkor döbbentem rá, hogy egy gyári kettes Golf nem alkalmas a vezetési stílusomhoz és ezen sürgősen változtatnom kell. Elsőként a GTI hűtött tárcsa került fel előre, nagy dobfék és a nagyobb fékmunkahenger hátra. Golf III VR6 vágott rugók, felkeményített és vágott gátlók, a futómű összes szilentjének cseréje biztosítja az úton maradást. 
Ezután következett a külső, ami nem volt egyszerű, mert az összes alkatrésze rozsdás volt és fakó. Az egyik barátom unszolásának engedve, kezdődött el az első elemek rozsdásítása és átalakítása. Egy autós összejövetelen találkoztam az első RAT stílusban épült autóval, ami megnyugtatott, nem vagyok egyedül a műfajban. Ezek után jött csak az igazi ötletdömping, amelyeknek nagy része megtalálható az autón.

Hasonló egyedi autód van, amit szeretnél megmutatni ország-világ előtt? Keress minket Facebook oldalunkon, és felvesszük a kapcsolatot, lövünk pár fotót, és dumálunk a gépről.

Kommentek

  • Guevara

    …és ezeken érvényes műszaki vizsga van.(?)

  • Rácz Tamás

    Gyönyörűek!
    Guevara: azt nem tudom, de az ilyen BKV_buszokon, amik nonstop közlekednek Magyarország legforgalmasabb és legsűrűbben lakott területén, nos, ezeken van “érvényes műszaki vizsga”:
    http://rewrite.origos.hu/s/img/i/1011/20101104szmogfust5.jpg

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.