Mert ez egyfajta antimozgalom, a kétezres évek elejét uraló, édességboltok színkavalkádját hozó neon, króm, és airbrush festés keverékéből születő giccstenger tökéletes ellentéte. 
Itt nem találsz nonfiguratív tetoválásokra hajazó harsány színeket, a kopott pasztell árnyalat, és rengeteg rozsda uralkodik. Itt nincs fröccsöntött műanyag, és kínai bóvli, a dekorációs elemek mindegyike kézműves gyűjtés, építés eredménye. Újrafelhasznált, kikukázott, de veszettül menő, egyedi, és kifejező. 
Ennek a stílusnak itthon is vannak képviselői. A legerősebb hazai közösség a RAT LOOK Klub, akiknek bemutatását már elkezdtük előző cikkünkben. Történetük 2013-ban indult, Kucci Richárd akkor hozta létre a Facebook oldalt, amihez többen csatlakoztak. A 2014-es AMTS-en (Autó, Motor és Tuning Show, a legnagyobb hazai márkafüggetlen autótalálkozó, bemutató – a szerk) lépett szintet  a társaság Facebook csoportból valódi klub lett. Jelenleg hét állandó taggal járják a hazai, és nemzetközi találkozókat.

“Ami pedig a lényeg, hogy nem azért csináljuk, mert nincs másra pénzünk! Azért ne felejtsük el, hogy mi járunk az utcán ezekkel az autókkal nem csak tréleren furikázott showcarok, ezért is giga respect minden tagunknak, akik nap mint nap róják az utakat.”

A legőrültebb Skoda 100

Honnan az ötlet? Sok törött kocsim készült el “házi” körülmények között, mindig tarka elemekkel, lakatolás nyomokkal tetszettek a legjobban, mindig is vágytam egy “tarka” autóra. A Skodrit egy barátom vette nászutas lakosztálynak, mikor csaja lett a csaja mellé. 

Innen indult a Skoda története, ez még a 40 000 Forintos állapot.

Teljesen gyári volt, fél év műszakival, egy borsodi faluban élő öreg tulajtól. Lejárt a vizsga, szétment a szeretőjével, letámasztotta a kertbe, ahol 3 évet állt mozdulatlanul. Onnan vettem 40 ezerért. Lakatolás, már más színű elemek, eleinte szolidabb ültetés, fehér peremes gumik, sárga lámpa, retro vonal. 

Már alakul a stílus ezen a képen

A blokkja meg rengeteg alkatrésze (önindító, generátor, farhűtő, ablaktörlőmotor, stb) az 1968-as 1000MB-ből került át. Most 3,5 kör van levágva a százhuszas rugókból, kemény gátló, mankók, gumik a gyári felnin, nagy zene, 4 csatorna hídban a 30-as szubnak, OMP ülés és öv, Opel ventilátor figyel bent Merci relével (de így is melegszik állandóan).

A legutóbbi AMTS-en így festett az öreg faros.

Volkswagen Golf II

Az egyik nagy álmom vált valóra, mikor 2011 novemberében megvettem az első Volkswagen Golf II-esemet. 1,8 literes benzinmotor, nyolcszelepes benzin/gáz üzeműre átalakítva. 5 ajtós, piros, teljesen tuningmentes kisautót. Ez olyan “meglátni és megszeretni” történet volt, hiába kezdett minden olyan helyen rohadni és rozsdásodni, ahogy ezt a nagykönyvben megírták. 
Pár apró összetűzés után döbbentem rá arra, hogy a gyári autó nem felel meg a vezetési stílusomhoz. Ekkor kezdett el alakulni a kis Golf, de még nem célirányosan. Minimális ültetés, peres gumik, sportdob, nagyobb fékek és kemény futómű. Amikor elértem a kaszni javításához, akkor döbbentem rá h szinte menthetetlen, de mégis megpróbálkoztam vele. Ekkor találkoztam a Rat stílus irányzattal és döbbentem rá, hogy az autóm kapott egy új esélyt. Elindult a rögös úton ami tele van rozsdával és extrém, de praktikus átalakításokkal ;) 

Hogy miben változott? A rozsda minták az egész felületén meghatározóak, a szélesített lökhárító és sárvédők (oldalanként 13cm) is emelik az egyedi megjelenést, a lámpa nélküli front, a zsák borítás adta textúra. és a tűzoltóslag pedig már vérbeli RAT elemek. 

Erre jött még két Raptor sportdob, előre nyíló géptető, hátrafelé nyitható jobb hátsó ajtó, falóca a hátsó ülés helyén, a lenvászon műszerfal, amire a magyar népmesékből ismert motívumot rajzolta barátnőm (Kökényesi Vera), a 3-as Golfból származó ülések (természetesen padlóig ültetve), a gázmaszk, az öreg hangszórók (amelyek a hifi fő kellékei), a LED világítás, az egyedi fa ajtókárpitok, és még sorolhatnám, de sosem lenne vége. Büszke vagyok a kis patkányra és ezért megpróbálom legtöbb helyre eljuttatni.

Opel Corsa

Az én gépem egy 1995-ös Opel Corsa. Tavaly épült, 1,4 literes motor van benne éppen. Bár érik a csere, lehet hogy dízelként folytatja Elől Astrából származó nagy fék, maximális fix ültetés legtöbbször még rugó sincs benne! Recaro sport ülés, sport kormány ,Magnaflow kipufogó stb. Külseje meg olyan amilyen, de semmi nem állandó. Ja és van egy ugyanebből a generációból való Opel Combo is a garázsban, hasonló hangulattal.

Volkswagen Golf II.

“Több kell! Rozsda legyen mindenhol! Ami gyári volt az nem maradhatott! Kívül,belül.”
Nálam ez az autóm megtörésével indult. Ekkor döbbentem rá, hogy egy gyári kettes Golf nem alkalmas a vezetési stílusomhoz és ezen sürgősen változtatnom kell. Elsőként a GTI hűtött tárcsa került fel előre, nagy dobfék és a nagyobb fékmunkahenger hátra. Golf III VR6 vágott rugók, felkeményített és vágott gátlók, a futómű összes szilentjének cseréje biztosítja az úton maradást. 
Ezután következett a külső, ami nem volt egyszerű, mert az összes alkatrésze rozsdás volt és fakó. Az egyik barátom unszolásának engedve, kezdődött el az első elemek rozsdásítása és átalakítása. Egy autós összejövetelen találkoztam az első RAT stílusban épült autóval, ami megnyugtatott, nem vagyok egyedül a műfajban. Ezek után jött csak az igazi ötletdömping, amelyeknek nagy része megtalálható az autón.

Hasonló egyedi autód van, amit szeretnél megmutatni ország-világ előtt? Keress minket Facebook oldalunkon, és felvesszük a kapcsolatot, lövünk pár fotót, és dumálunk a gépről.