Jelenleg 613 darab autót futtat a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) nevű állami szervezet. Ezekkel járnak a miniszterek, az államtitkárok és helyetteseik, adott esetben más vezetők is. Olykor sofőr vezeti a kocsikat, de ha úgy tartja kedvük, a miniszterek maguk is nyomják a gázpedált.

A VW-k, Audik, Škodák és társaik szinte folyamatosan cserélődnek, mert idővel elhasználódnak, megsérülnek, és talán nem is olyan ritkán totálkárosra törnek. Utóbbiaknak néztünk utána részletesen.

Miket törtek össze, mennyiért adták el őket?

Mindössze 2007-ig őrzi a KEF az eladott állami járművek adatait. Azóta 19 darab totálkáros autót értékesítettek (vagy adnak el a napokban), az egyéb balesetekben megsérült kocsiknak most nem néztünk utána. Jelenleg is zajlik autók selejtezése a szervezetnél, azt nem tudni, hogy azok közül mennyi a ronccsá tört jármű.

Nagyon sokszínű a totálkárosok listája, az viszont kitűnik, hogy a jellemzően felsővezetők által használt Audik nincsenek köztük. Amint alább kiderül, ez nem jelenti azt, hogy miniszter nem ült súlyos balesetben érintett állami autóban.

Hamarosan megvehető totálkáros autók (ezeket dobják most piacra ép kocsikkal együtt):
Saab 9-3 – 2009-es évjárat – 62 ezer km-t futott
VW Passat – 2006 – 399 ezer km
VW Passat – 2000 – 347 ezer km
Ford Mondeo – 2004 – 312 ezer km

2014-ben eladott totálkáros autók:
VW Passat 2,8 Comfortline – 2002 – 333 ezer km – eladási ára 333 ezer Ft volt
VW Bora 1,6 Comfortline – 2002 – 385 ezer km – 220 ezer Ft
Opel Astra 1,6 Classic – 2001 – 95 ezer km – 162 ezer Ft
Opel Combo 1,7D – 1999 – 145 ezer km – 100 ezer Ft

2012-ben értékesített járművek:
VW Multivan T5 2,0 CR TDI – 2011 – 13 ezer km – 3,8 millió Ft
VW Bora 1,6 16V – 2002 – 274 ezer km – 250 ezer Ft

2011-es eladás:
VW Passat 1,8T – 2001 – 310 ezer km – 164 ezer Ft

Utasára vár egy állami Skoda a Parlament VIII-as kapujánál

Innentől időben visszafelé már csak márka- és típusneveket találni, valamint árakat, amikben óriási különbségeket látni. Például totálkáros VW Borát eladtak 158 ezerért, és 1,5 millió fölött is.

2009-ben értékesített totálkáros autók:
VW Bora – 158 ezer Ft
VW Bora – 843 ezer Ft

2008-as eladások:
VW Bora – 1,55 millió Ft
Opel Astra – 870 ezer Ft

2007-ben eladott totálkáros autók:
Saab 9-5 – 1,26 millió Ft
Opel Astra – 790 ezer Ft
Opel Astra – 930 ezer Ft
VW Passat – 1,7 millió Ft

A fenti autók nagy részét gazdasági totálkárossá minősítették a KEF szerint, ami azt jelenti, hogy a forgalmi értékéhez képest a kár nagysága, egészen pontosan a javítási költsége elérte a biztosító által meghatározott százalékot, így már nem érte meg újból megépíteni.

Hogyan lehet megvenni a kocsikat?

Az eladásra szánt járművek árát csomagban értékesítésnél is egyedileg határozza meg a KEF-től – a jogszabályban előírtak szerint – független szakértő. Az eladásuk sokféleképpen történhet: nyilvános vagy zárt pályázattal, árveréssel, legalább 3 árajánlat közvetlen bekérésével a legjobb ajánlatot tevőnek, de akár versenyeztetés nélkül is.

Ezúttal nyílt árverés lesz, ha licitálna, ide forduljon információért.

A sérült autókkal együtt mostanában összesen 46 állami autót dobnak piacra, amiből 22 darabot már pontosan megneveztek. Ha érdekli, itt bemutatjuk őket a szükséges adatokkal. 24 darab további autónak most végzik a “gazdaságossági felülvizsgálatát”.

Minisztériumi parkoló pár éve: Mondeókkal, Borákkal, Superbekkel

Volt casco az összetört autókon?

Minden állami vezető által használt járműre köt cascót a KEF. Jelenleg az Uniqa Biztosítónál vannak ezek a szerződések, az önrész egységesen 10 százalék, de minimum 50 ezer Ft. A kötelező felelősségbiztosításokat az Allianz-cal kötötték.

Korábban kikértük a kormányzati flotta tagjainak kgfb-, és casco-díját. A 137 darab autónál az éves díj e két biztosításra átlagosan 130 ezer Ft volt 2014-ben, autónként. A KEF adatai szerint a három legdrágábban biztosított jármű:

1. Ruszinkó Ádám h. államtitkár Audi A6 2.7 V6 Quattro Tiptronicja 271 304 Ft éves díjjal
2. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes VW Multivan 2.0 BiTDI Highline 4Motion DSG T5-je 264 468 Ft éves díjjal
3. Trócsányi László igazságügyi miniszter Audi A6 3.0 V6 TDI Quattro Tiptronic-ja 262 726 Ft éves díjjal

2008-ban 400 állami autó, most 613

A KEF jogelődjének tartott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság 2008 első negyedévében még csak 400 autót kezelt, ebből lett mára 613. A növekedés oka a KEF szerint, hogy több háttérintézmény hozzájuk került, amelyek vezetőiből többek között államtitkárok lettek.

A második Orbán-kabinet 2011-ben kezdte a járművásárlások sorát, akkor mintegy 600 millió forintért 97 autót vettek a Porsche Hungariától, majd folytatódott a sor, legutóbb szintén tőlük 25 darabot bruttó 189 millióért (egyedüli ajánlattevőként). Ezek legnagyobbrészt 6-7 millió forintos Škoda Superbek voltak, ami szimpatikus irány, ezért is keltett meglepetést az NGM január végi bejelentése: a kormány 461,5 millió Ft-ból újabb 40 darab kocsit vesz idén, ami átlagolva immár 11,5 millió forint. Ha azt nézzük, hogy a rendőrség bruttó 10,07 millióért vett 313 lóerős Audi A6 Avant V6 TDI 3.0 Quattrókat a közelmúltban, akkor ez kissé magas összegnek tűnik.

Érdekes, hogy a KEF állítása szerint 2011-ben (amikor ugye sokkal kevesebb autót használtak) még a kihasználatlanságuk miatt is adtak el kocsikat. Nos, azóta nem volt ilyen, úgy tűnik, ma mind a 613 autóra jut állami vezető.

Mennyi baleset volt saját hibás? Kik ültek a kocsikban?

A KEF szerint “a totálkáros gépjárművet eredményező káreseményekből 10 volt saját hibás, 7 vétlen elszenvedő”. (Ők 17 esetről írnak, mi 19 autót számoltunk össze.)

Megkérdeztük, hogy a balesetekből mennyinél ült miniszter, államtitkár, vagy helyettese a kocsiban. Válaszában a főigazgatóság így fogalmaz: “Súlyos baleset a jelzett időszakban 1 esetben történt. Ekkor egy miniszter ült utasként a balesetet elszenvedő gépjárműben.”

Rákérdeztünk, hogy ki volt ő, ezt mondta a KEF illetékese: “Nem tudom. Ki tudnám deríteni, de biztos, hogy nem adjuk ki a nevet.”

Ha inkább a jó állapotú, eladó miniszteri autók érdeklik, itt megnézheti őket.