Csöcsöket és popókat látnak az autók névadói

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.19. 15.00

Plusz rusnya élőlényekre asszociálnak a járműveket elnevező férfiak.

Vitathatatlanul egyidős az autógyártással a női nevek hivatalos és alternatív használata. Előbbire remek példa a legelső márkanév, amely egy motormániás jóember “csalása” után ragadt a pionír autógyártóra. Amint sokak számára köztudott, Emil Jelinek az ő szeretett Mercedes lánya nevén nevezett be 1900 környékén pár autóversenyre, és a dicső győzelmek örökre ráakasztották gyermeke nevét a férfi által nem csak hajtott, de forgalmazott automobilokra.

E cikk azonban – nyilván a teljesség igénye nélkül – az autók nép által adott neveivel foglalkozik. Természetesen itt sem kellett sokat várni az első igazán híres keresztelőre.

A világ járműgyártását megreformáló T-modelt „Bádog Böskének” (Tin Lizzy) nevezte a kor Amerikája

Az Újvilág bözsizéséből a tőle időben és térben egyaránt távoli Vasfüggöny rosszabbik oldalára is jutott, de itt már lényegre törőbben is fogalmaztak apáink. Személyautó-gyártás hiányában természetesen a hazai buszok és teherautók kapták meg leginkább a magukét.

Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb

Ennél pikánsabb nevet kapott az Ikarus legendás 200-as sorozatának első generációs változata, amit gyakran “Csöcsgombos” busznak hívtak a műszerfal jellegzetes, izgalomban lévő mellbimbókra emlékeztető kapcsolói miatt. Később a cég másfajta gombokra állt át.

A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek


Visszakanyarodva a '70-es és '80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a "Tahír-macskájaként" emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még "Kisrábának", valamint "Fütyülősrábának" is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket "Tranyó"-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét "Puttonyos Golfként" is szokás emlegetni

Ha külön halmazokba szednénk az ilyen-olyan jellemvonásukról elnevezett autókat, vitán felül a Mercedesekből állna össze a legnagyobb. Tényleg nincs még egy cég, amelynek ennyi autóját megtisztelte valamilyen címkével a tulajdonosok, vagy a rájuk irigykedők tömege.

Mercedes kapott már “Pagoda” nevet (W113 – a teteje után), “Bálnát” (az egykori S-osztálynál ezt magyarázni sem kell), ki ne hallott volna a “Sirályszárnyasról” (a legendás SL 300 Gullwing), ahogyan nem csak a Dallas-rajongók előtt ismert a “Bobby-Merci”, miközben a “Darth Vader” talán kissé erőltetett a facelift előtti mostani E-osztályra (W212), míg az “Állólámpás” (W114/115)már-már fantáziátlan – hogy csak néhányat említsünk.

Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a "Zöldségesmerci" kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik

A nők mellett talán állatoktól vett nevekből találunk a legtöbbet a malactól a patkányon és békán át a cápáig, nem mindig a legszebbre sikerült kocsiknál.

Ilyen a "békaszemű" jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán "Békának" csúfolták a XXX Nissan Micrát is

Az Ukrajnából üzemanyagot csempésző bűnbandák nagy kedvence volt pár éve a “Malacorrú Passat”, szolidabb néprétegek használták a “Patkány Škodát”, akiknek talán a leszármazottaik ültek bele később a “Delfin Almerába”.

Egészen másfajta emberek rajonganak a "Cápa BMW-kért", nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását

Kimaradt jó pár név, írjátok meg a kommentek között, amit hiányoltok, pláne a kedvenceket!

Kommentek

  • maybeviktor

    kockalada,ezeröcsi,gombszemű,kereklámpás.
    Subaru Imprezából a békalámpás.

  • vargagixxxer

    Csak a keleti blokkból: varnyú, kispók, dákó, ezerkecske, papírjaguár, záporjóska, a skoda logó pedig mint tudjuk, szárnyaslóf#sz. :-)
    Imprezából volt csíklámpás, békalámpás, békalámpa facelift, majd teknőspáncélos, végül a csótány/bogárhátúnak csúfolt 2008-tól. A legujabbnak nem hallottam még nevét. Méltatlanul kimaradt a ponton, a kacsa, a bogár, a hippibusz, az istennő, de lassan a Hiluxra is ráragad a dzsihád-pickup név…

  • Guevara

    “míg a VW második generációs Caddy-jét “Puttonyos Golfként” is szokás emlegetni”

    Hát én ezt soha nem hallottam, és nem is értem az okát hisz a 2. generáció alapja a Polo. (Az elsőnek a Golf I volt)

  • Fogash73

    A Rába alapneve EDE (vö: “Ede beteg, szállodába mentem” felirat a lerobbant kamion szélvédője mögött), ezt a tahir-izét sose hallottam (ettől persze létezhez.

    Csíklámpás Alfából is volt (33 facelift), cápa orrú BMW-k bő 20-25 évvel hamarabb voltak, mint Galant…

    A tranyó szerintem a Ford Transit.

    Lada 2101 – ezerkecske, ezerkendő
    2103 – ezeröcsi
    2105 – kockalada
    2107 – parasztmerci

    ott meg a csöcsgombok, jobb kéznél, alul:
    http://vavort.uw.hu/280/DSC04625.jpg

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.