Csöcsöket és popókat látnak az autók névadói

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.19. 15.00

Plusz rusnya élőlényekre asszociálnak a járműveket elnevező férfiak.

Vitathatatlanul egyidős az autógyártással a női nevek hivatalos és alternatív használata. Előbbire remek példa a legelső márkanév, amely egy motormániás jóember “csalása” után ragadt a pionír autógyártóra. Amint sokak számára köztudott, Emil Jelinek az ő szeretett Mercedes lánya nevén nevezett be 1900 környékén pár autóversenyre, és a dicső győzelmek örökre ráakasztották gyermeke nevét a férfi által nem csak hajtott, de forgalmazott automobilokra.

E cikk azonban – nyilván a teljesség igénye nélkül – az autók nép által adott neveivel foglalkozik. Természetesen itt sem kellett sokat várni az első igazán híres keresztelőre.

A világ járműgyártását megreformáló T-modelt „Bádog Böskének” (Tin Lizzy) nevezte a kor Amerikája

Az Újvilág bözsizéséből a tőle időben és térben egyaránt távoli Vasfüggöny rosszabbik oldalára is jutott, de itt már lényegre törőbben is fogalmaztak apáink. Személyautó-gyártás hiányában természetesen a hazai buszok és teherautók kapták meg leginkább a magukét.

Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb

Ennél pikánsabb nevet kapott az Ikarus legendás 200-as sorozatának első generációs változata, amit gyakran “Csöcsgombos” busznak hívtak a műszerfal jellegzetes, izgalomban lévő mellbimbókra emlékeztető kapcsolói miatt. Később a cég másfajta gombokra állt át.

A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek


Visszakanyarodva a '70-es és '80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a "Tahír-macskájaként" emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még "Kisrábának", valamint "Fütyülősrábának" is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket "Tranyó"-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét "Puttonyos Golfként" is szokás emlegetni

Ha külön halmazokba szednénk az ilyen-olyan jellemvonásukról elnevezett autókat, vitán felül a Mercedesekből állna össze a legnagyobb. Tényleg nincs még egy cég, amelynek ennyi autóját megtisztelte valamilyen címkével a tulajdonosok, vagy a rájuk irigykedők tömege.

Mercedes kapott már “Pagoda” nevet (W113 – a teteje után), “Bálnát” (az egykori S-osztálynál ezt magyarázni sem kell), ki ne hallott volna a “Sirályszárnyasról” (a legendás SL 300 Gullwing), ahogyan nem csak a Dallas-rajongók előtt ismert a “Bobby-Merci”, miközben a “Darth Vader” talán kissé erőltetett a facelift előtti mostani E-osztályra (W212), míg az “Állólámpás” (W114/115)már-már fantáziátlan – hogy csak néhányat említsünk.

Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a "Zöldségesmerci" kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik

A nők mellett talán állatoktól vett nevekből találunk a legtöbbet a malactól a patkányon és békán át a cápáig, nem mindig a legszebbre sikerült kocsiknál.

Ilyen a "békaszemű" jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán "Békának" csúfolták a XXX Nissan Micrát is

Az Ukrajnából üzemanyagot csempésző bűnbandák nagy kedvence volt pár éve a “Malacorrú Passat”, szolidabb néprétegek használták a “Patkány Škodát”, akiknek talán a leszármazottaik ültek bele később a “Delfin Almerába”.

Egészen másfajta emberek rajonganak a "Cápa BMW-kért", nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását

Kimaradt jó pár név, írjátok meg a kommentek között, amit hiányoltok, pláne a kedvenceket!

Kommentek

  • maybeviktor

    kockalada,ezeröcsi,gombszemű,kereklámpás.
    Subaru Imprezából a békalámpás.

  • vargagixxxer

    Csak a keleti blokkból: varnyú, kispók, dákó, ezerkecske, papírjaguár, záporjóska, a skoda logó pedig mint tudjuk, szárnyaslóf#sz. :-)
    Imprezából volt csíklámpás, békalámpás, békalámpa facelift, majd teknőspáncélos, végül a csótány/bogárhátúnak csúfolt 2008-tól. A legujabbnak nem hallottam még nevét. Méltatlanul kimaradt a ponton, a kacsa, a bogár, a hippibusz, az istennő, de lassan a Hiluxra is ráragad a dzsihád-pickup név…

  • Guevara

    “míg a VW második generációs Caddy-jét “Puttonyos Golfként” is szokás emlegetni”

    Hát én ezt soha nem hallottam, és nem is értem az okát hisz a 2. generáció alapja a Polo. (Az elsőnek a Golf I volt)

  • Fogash73

    A Rába alapneve EDE (vö: “Ede beteg, szállodába mentem” felirat a lerobbant kamion szélvédője mögött), ezt a tahir-izét sose hallottam (ettől persze létezhez.

    Csíklámpás Alfából is volt (33 facelift), cápa orrú BMW-k bő 20-25 évvel hamarabb voltak, mint Galant…

    A tranyó szerintem a Ford Transit.

    Lada 2101 – ezerkecske, ezerkendő
    2103 – ezeröcsi
    2105 – kockalada
    2107 – parasztmerci

    ott meg a csöcsgombok, jobb kéznél, alul:
    http://vavort.uw.hu/280/DSC04625.jpg

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.