Az ön autójában fűből van a fékbetét?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.11. 05.45

Lehet, hogy igen, de nem tud róla! Milliárdos értékben kerül be kétes minőségű hamis autóalkatrész a járműveinkbe, a feketepiac egyik legnépszerűbbje éppen a fékrendszer.

Körülbelül 600-650 milliárd forintnyi autóalkatrész épül be úgy a 4,2 millió darabos hazai járműparkba idén, hogy papíron nincs nyoma – állítja a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) számítása.

A hiány nagyrészt két illegális forrásból táplálkozik: lopott autók szétbontásából és hamis alkatrészekből. Miközben előbbi probléma – úgy tűnik – kezd némileg mérséklődni, talán éppen ebből következően a hamis autóalkatrészek kereskedelme évről évre magasabb szintre lép Kovács Ferenc MASZSZ-alelnök szerint.

Mit hamisítanak? Honnan jön a gagyi alkatrész, és hogyan kerül be a kocsinkba? – ezeknek néztünk utána.

Százszámra fogják a szállítmányokat

Egy múlt heti akcióban 6 különböző Volán-telephelyen 1265 darab hamis fékalkatrészt találtak a NAV ellenőrei 4,5 millió forint értékben. Önmagában megdöbbentő, hogy tömegközlekedési járművekbe is gyatra minőségű alkatrészek kerülhetnek, pedig a járműipari hamisítás ennél is szélesebb körben működik. Ugyanebben az akcióban hamis autódiagnosztikai szoftverek sorát is begyűjtötték az egyenruhások, mintegy 6 millió forintért.

De nemcsak egyre több mindent hamisítanak, hanem egyre nagyobb mennyiségben érkezik az országba a nem ritkán életveszélyes minőségű autóalkatrész. A NAV adatai szerint csak a reptéren 2008-ban 31 esetben foglaltak le ilyen szállítmányt, 2014-ben már 104 alkalommal, idén viszont ennél is sokkal többet, október 31-ig már 110 különböző fogás volt.

Ezek csak a reptéri lebukások, amint a Volán-példa mutatja, sok esetben már az országon belül bukkan a hamisítványok nyomára a hatóság.

Kínából ömlik ránk az olcsó másolat

Szinte mindent hamisítanak, ami autókban használható. Elvileg az egyszerűbb gyártástechnológiát igénylő pótalkatrészek köre az első, melyek nagy számban cserélődnek: csapágyak, fékalkatrészek (tárcsák, betétek), kenőanyagok, szűrők, futóműalkatrészek, kuplungok, keréktárcsák, gyújtógyertyák jönnek be tömegével, de dízelmotorok üzemanyagrendszerének egyes elemei, és lámpák is. Utóbbiból fogott már 3000 darabos szállítmányt is a NAV, 74 milliós értékben (hamis Renault-lámpák).

Talán az olajokról a legnehezebb megmondani, hogy ócska hamisítványok

Az adóhatóság emberei bőven találnak nem eredeti emblémákat is (leginkább Audikhoz, BMW-khez és Volkswagenekhez), és különféle márkájú nyers indítókulcsokat, indítókártyákat – itt össze is ér a történet az autótolvajokkal.

Egyre gyakoribbak a különféle hamisított autódiagnosztikai csomagok (szoftverek, interfész, különféle csatolókábelek, DVD, illetve CD lemez, egyéb tartozékok), amelyeket az értékük miatt koppintanak. Ezeken egészen durva profitot realizálhatnak az értékesítőik, ugyanis az “autódiagnosztikai szettek hivatalosan több millió forintba kerülnek, miközben ezek hamis verzióját pár tízezer forintért meg lehet rendelni a Távol-Keletről”, mondja a NAV. De más árkategóriában is van példájuk a kamutermékekkel bizniszelők extra hasznára. A hamis BMW-emblémák az eredeti árának egy tizedébe kerülnek.

Túlnyomórészt Kínából érkezik a gagyi hajókon konténerekben, kamionokkal, és újabban egyre nagyobb számban repülős csomagküldő szolgálatokon át, netes ügyintézéssel.

Életveszélyesek lehetnek a hamisítványok

A hamisítványok minőségével kapcsolatban két lényeges dolgot kell megemlíteni. Kovács Ferenc szerint a hétköznapi autósoknak többnyire esélyük sincs megkülönböztetni az eredetitől, sőt, ez gyakran a szakembereknek is komoly feladat. Ez a külső, ennél azonban talán lényegesebb megjegyezni, hogy működésben, hatásfokban, tartósságban a hamisítványok általában meg sem közelítik a valódiakat.

“Egy hamis fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A fékbetétek a leggyakrabban hamisított autóalkatrészek közé tartoznak, találtunk már faforgácsból, sőt, fűből készült fékbetétet is!

A baleseteknél általában nem vizsgálják, hogy a gépjárművet hol javították, és a javítás során milyen alkatrészeket használtak fel, így a jogsértő cselekmény sokszor felderítetlen marad” – állítja az adóhatóság.

Kik árulják a gagyit, és hogyan kerülnek be az autókba?

A volános lebukásnál a buszos cég illetékesének állítólag fogalma sem volt róla, hogy hamis fékalkatrészeket vásároltak a járműveikbe. “Sok esetben maguk a forgalmazók, viszonteladók sem ismerik fel a hamisított termékeket” – mondja Kovács Ferenc, majd hozzáteszi, “a vásárló abban a tévhitben leledzik, hogy a forgalmazók mind ellenőrzöttek és a termékek mond minősítettek”.

A konkrét ügytől függetlenül állítja a NAV, hogy elképzelhető a hamisítványok használóinak tájékozatlansága, bár jellemzően magánszemélyek rendelnek a netről a tudtukon kívül az eredetire csak hasonlító alkatrészt. Ilyenkor persze illene gyanakodni a feltűnően kedvező ár miatt.

Komoly szervizben arra is ügyelnek, hogy ne koszolják össze az autót. Itt a legkisebb a kockázata a gagyi beszerelésének

Úgy is bekerülhet a járművekbe a tulajdonosok tudta nélkül szemét, hogy a kocsit szerelő műhely tulajdonosa veri át a szerencsétlen hozzá fordulót, a NAV megfogalmazása szerint “a hamis termékek elsősorban független javítóműhelyekben kerülnek forgalmazásra”.
 
Van persze bőven olyan szituáció is, amikor a szerelők rákérdeznek: drága eredeti, vagy sokkal olcsóbb kínai alkatrésszel szeretné az úr, ami idáig korrektebb a szimplán átveréses módszernél, ám az már kevésbé, hogy ilyenkor rendre hozzáteszik, az olcsóbb utánzat is majdnem ugyanolyan jó, mint az eredeti, sőt.

Mennyit kaphat a bűnöző? Büntethető a vásárló?

Az autóalkatrészek a leggyakrabban hamisított termékek közé tartoznak, kereskedelmük évi 5-10 milliárd euró közötti kárt okoz a legális gyártóknak a NAV szerint. Ez forintra átszámolva 1550-3100 milliárd forint, de rögtön hozzáteszi a hatóság, amire már utaltunk: a minőségi termékeket gyártó márkák “csak” anyagi veszteséget szenvednek, akik viszont használják az ócska hamisítványokat, az életükkel játszanak.

És hogy mit kapnak az ócskasággal bizniszelés közben lebukók? Az ún. elkövetési értéktől függően lehet szabálysértés az ügy vagy bűncselekmény, ebből következően pénzbírság vagy szabadságvesztés. És a vásárlók?

Ma Magyarországon nincs jogkövetkezménye a hamis termékek vásárlásának. Aki viszont az olcsóbb ár miatt tudatosan vett hamis alkatrésze miatt balesetet okoz, az ellen már büntetőeljárás indítható.

Sőt, polgári peres eljárásban kártérítési per elé nézhet, amelyben az olcsó alkatrészen megspórolt pénz százszorosát, ezerszeresét is elbukhatja.

Kommentek

  • Kofe

    A szakmában dolgozók tudják csak igazán,hogy a neves gyártók alkatrészei is évente minőségi változáson mennek át,elsősorban negatív irányba.Hogy miért,azt senki se tudja,csak azt,hogy fél év után kiszárad a gömbfej,szétszakad a porvédő,10ezer km alatt elkopik a betét,újonnan ropog a toronycsapágy,két év alatt kirohad a kipufogó. Mindezt egyre több márka produkálja.

  • Prezenszki0591

    Jó üzlet,a többi úgy látszik nem számít.Már semmi nem az aminek látszik.

  • Pasas

    A megoldás nagyon egyszerű: a pár ezer forint előállítású alkatrészeket nem kell több százezer forintért adni. Ennyi

  • aurora01

    Érdekes probléma ez, ha az illetékesek tisztában vannak ezzel , miért nem fektetnek nagyobb hangsúly a lefülelésükre. Én mint egyszerű tudatlan gk. vez. fizetek , és bóvli kapok a méregdrágán . Egyébként is tragédia, hogy az alkatrészek mennyire drágák, amiknek előállítása filléres dolog , bizonyos esetekben vetekszik a jármű értékével, nem ártana helyretenni ezt a kérdést a “nagy tudású” vezetőinknek. Engemet érdekelne az is, hogy vajon az ilyen alkatrészekből kifolyólag , mennyi baleset következik be , mert ez az igazi mutató a bóvliságukra . Lehet, ha a nagy kereskedelmi cégek egy kis önmérsékletet tanúsítanának , talán még a járműparkunk is képes lenne a megfiatalodásra , na meg a szerviz költségeink sem piskóták, csoda-e hogy a kontárkodás ilyen méreteket ölt.

  • Chewbacca

    “Körülbelül 600-650 milliárd forintnyi autóalkatrész” ma persze
    “gagyi hajókon” :)

  • id.nagytamas

    Ezek szerint, az ország nagy kereskedői is ügyeskednek? Hiszen azonos alkatrész árában akár több tízezer forint különbség is van! Sajnos eddig a szervizek részéről a teljes hozzá nemértést tapasztaltam, így saját magam javítom az autóimat. Volvo 850. VW Passat. Volvo főkereskedőnél vásárolt alkatrészt nem tudták beszerelni! A szerviz előtt 10 perces munka volt….

  • laci1945LACI

    Én értem,és elfogadom hogy a szaktudást,meg a minőséget meg
    kell fizetni.De,addig mig a szakszervizeknek brutális árai
    vannak,addig nem nagyon fog ez a helyzet változni.

  • v_dala

    Az után gyártott miért is hamis ? Az árról pedig csak annyit,hogy az után gyártott esetén midig elhangzik a kérdés : eredetit vagy az olcsóbb után gyártottat kéri ? Persze itt is van kivétel, mint minden más területen.

  • ktoni

    Most cseréltem első fékbetétet. Olcsó volt. Mondták hogy nem is fog addig tartani. Ha nem bírja 90e km-ig csak 50e-ig? Meglátjuk. Utána két hétre épp műszaki vizsga volt, hibátlanra. Van olyan is hogy drága, de legalább rossz.

  • Pandula

    Volt egy jó 20 éves korszak, amikor a MÉH telepeken törött, vagy lejárt müszakis autókból, ha az ember autószerelő volt, jó vagy feljavitható eredeti alkatrészeket lehetett vásárolni.
    Aztán jött a NAV nagyokos embere, és ezt a lehetőséget egy szabállyal megeszüntette, tehát nem lehet vásárolni. Ily módon ha tetszik, ha nem, hogy az autó menjen, ha az ember szuper szerelő is, meg kell venni az üzletben elé tett gagyi alkatrészt, mert nincs más választása. Pontosan a NAV háborog a gagyi alkatrészek miatt.
    Üdv: Pandula László autószerelő, gépjármü technikai szerelő.

  • zoz46

    Ez a hír egy félrevezető marhaság, mert összekeveri, az eredeti, az utángyártott, sőt a gyárinál akár jobb minőségű prémium márkákat! Arról nem is szólva, hogy nagyon sok beszállító saját márkanéven árulja a gyárival teljesen megegyező alkatrészeket!

  • hulyemernok

    Én nem látom, hogy összekeverné a cikk a hamisítottat és az utángyártottat. Végig a hamisított termékekről szól. Egyébként ezeknek a termékeknek a nagy mértékű elterjedését egyértelműen az internetnek köszönhetjük. Na meg persze az “engem aztán nem ver át a szervíz, megrendelem fele annyiért az internetről” felfogásnak…

  • Pokol

    Én tavaly előtt vettem a kocsimra “Renault” első,hátsó fékbetétet márkásat.2 napig jó volt,utána úgy kezdett nyikorogni fékezéskor,hogy már a hátamon futott végig a hideg. A fékhatásról meg ne is beszéljünk! Kiderült sok réz fém vagy valami hasonló volt a betétekben. Na vettem egy kevésbé márkásat. Olyan a fékem,hogy a műszakin nem hittek a szemüknek a vizsgán. Annyira tökéletes lett. Nem mindig a drága jó!

  • Bekakk

    Szar vas ;)

  • palistvan

    Csak aztsze
    csak aztszeretném mondani, hogy ami a képen van az autó az egy sutuki krosszkantri. Nagyon jó autó a menyeméknek is olyan van. Van kardánalagútja neki de nincsen kardánja. Hogy most akkor becsaptak e minket?

  • Marcikutya

    Na ne, évente átlagosan 154.000Ft értékű alkatrész kerül be egy autóba?

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.