Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.05. 05.45

Soha nem találná ki! Több járművel birkózik, mint számos autópálya. De vannak autópályányi forgalommal terhelt mellékútjaink is.

Minden autós ismer bosszantóan forgalmas helyeket, valamint naponta olvas tragikus híreket “halálutaknak” keresztelt főutak véres baleseteiről. A tudósítások a hibázó autósok mellett rendre a túlzsúfoltságot okolják a halálesetekért: 4-es számú főút, 10-es főút, 25-ös…, mindenki tudja sorolni.

Kíváncsiak voltunk, hogy a precíz adatok szerint melyek valójában az ország leginkább túlterhelt főútjai, autópályái és mellékútjai – e három kategóriában közöljük a top10-es listákat.

Mivel egy-egy út valódi telítettségét nyilvánvalóan úgy lehet pontosan meghatározni, ha a hosszához képest átlagoljuk a rajta átmenő forgalmat, a cikkünkhöz így állította össze az adatokat a Magyar Közút Zrt.

Innentől aztán jönnek a meglepetések, a fent említett “halálutaknál” számos hazai főút, de több mellékút is combosabb forgalmat nyög minden egyes napon. De nézzük meg először az eleve óriásforgalom bonyolítására épített 2×2 sávosokat, ott is lesznek meghökkentő számok.

Az autópályák, autóutak rangsora

Abban semmi meglepő, hogy ezeken közlekedik a legtöbb jármű, legalábbis az autópályáink közül az első hétről elmondható ez.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 1
Kiemelkedik a sorból a “gyilkos” jelzővel számtalanszor illetett, és meglehetősen hányatott sorsú M0, amelyen éves átlagban számítva egy-egy napon közel 50 ezer jármű halad, de az M1 második helye is egyértelmű napi 40 ezerrel.

A középmezőnyből – M5, M7, M3 és M2 – utóbbi kilóg: az M2 nem autópálya, de még csak nem is 2×2 sávos. Az M0 északi része és Vác között húzódó, 90 százalékban sima 1+1 sávos kivitelezésű autóútnál már az építésekor érezték, hogy ez így szó szerint sovány lesz.

Az alábbi fotó mutatja, már akkor a mielőbbi autópályává bővítés reményében dupla szélesre vették a felüljárókat, sajnos azóta sem szélesítették ki a Budapest és Szlovákia között jelentős tranzitforgalmat bonyolító utat. Az M2 ennek ellenére gyors, sajnos éppen az úthoz nem illő tempó számos súlyos baleset okozója.

A lista utolsó három helyezettjének napi 8800 és 12 400 jármű közötti adata akkor válik igazán érdekessé, ha hozzávetjük ezeket a legforgalmasabb főutak számaihoz.

Mi folyik a legforgalmasabb főutakon?

A számok alapján tengernyi jármű, az első helyezett 510-es számú főút például dupla olyan forgalmat bonyolít 1+1 sávon, mint az M6-os a maga 2×2 sávján. Azért ez elgondolkodtató. De a második 402-es főút és harmadik 444-es is zsúfoltabb fele olyan felületen, mint az M30-as vagy az M43-as.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 2

No de mi a túró az 510-es főút, a 402-es meg ez a sok három számjegyű? Hol vannak ezek egyáltalán? Magyarországon több különböző rendű főutat különbözetünk meg, de ezek egy-két-három számjegyből álló neve nem feltétlenül párhuzamos a fontosságukkal.

Itt van például a hivatalosan másodrendű, ennek ellenére 510-es jelölésű főút. Budapest XXIII. kerülete és Taksony között 23 kilométeren és még 243 méteren át húzódik, a maga napi átlagosan 16 ezer járművével ez ma Magyarország legforgalmasabb főútja. Ugye mondtuk a bevezetőben, hogy nem ezt tippeli győztesnek! Aki nem használja, gyakorlatilag nem is hallott róla, pedig a Magyar Közút Zrt. adatai szerint ez a negatív rekorder.

De van itt 1,5 kilométeres békéscsabai tehermentesítő út, 20 kilométeres Pest megyei összekötő, és 30 kilométeres Duna-parti másodrendű főút is, valamint egyedüliként a top10-ben egy úgynevezett halálút. A hosszához arányosított forgalma alapján csak a 9. legforgalmasabb főút ma Magyarországon a 4-es.

Azt ugye látják, hogy mind a 10 főúton több jármű halad egy-egy napon, mint az M6-oson?

Az 510-es testközelből

Egyik kollégánk éppen az 510-es mellett, Dunaharasztiban lakik, íme az ő véleménye. “Sosem gondoltam volna, hogy ez az ország legforgalmasabb másodrendű útja, pedig ezen járunk munkába, visszük a gyereket oviba stb. Oké, reggelente tud egy kis káosz lenni, de semmi rendkívüli, a HÉV melletti szervizúton ráadásul kényelmesen ki lehet kerülni a dugót. A nagy bajt egyébként is a Soroksár szélén felhúzott diszkontoknál kialakított kereszteződés okozza, okosan lámpás csomópontot tettek ide, ami reggel a város felé, délután kifelé csinál sort. Micsoda meglepetés, kikapcsolva meg csak ritkán vannak a lámpák.

Az 510-es másik nagy stresszgenerátora a dunaharaszti HÉV-kereszteződés, ez is meg tudja fogni a sort, bár ez minket kifelé annyira nem érint, mert a hátsó utcákon meg tudunk érkezni egyből a szervizúthoz. Az út forgalma alapján az aluljáró meg felüljáró ezek szerint bőven indokolt lenne, de arra – gondolom – várhatunk.

Az út minősége nem olyan rossz, a soroksári Hősök terétől Dunaharaszti határáig felújították, innen egy kicsit nyomvályús, kopottas, majd Dunaharasztin belül ismét van egy felújított szakasz. Ahol a munkát befejezték, onnantól megint jönnek a nyomvályúk, a bosszantó, évek óta fixen kerülgetett, futóműgyilkos kereresztbordák – már gondolkodtunk rajta, hogy bérelünk néhány munkagépet, és kijavítjuk önköltségen a legrosszabb pontokat. Ezek egyébként a táblázás szerint a senki földjén lévő, valójában bőven Dunaharasztihoz tartozó szakaszon vannak.

Taksonytól a szigethalmi kereszteződésig az országos átlagnak tökéletesen megfelelő az út minősége, összességében pedig nem érződik, hogy ez az ország legforgalmasabb másodrendű útja.”

Elképesztő zsúfoltság a top10 mellékúton

Sőt – és itt már tényleg a döntéshozók figyelmébe ajánljuk a megdöbbentő számokat – hazánk 10 legforgalmasabb mellékútjának mindegyikén több jármű halad egy-egy átlagos napon, mint az M6-oson, de az élmezőny az eleve zsúfolt és toplistás főutaknál is több járművel küzd.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja? 3

Jól látják, minden egyes napon 10-13 ezer autó, kamion, traktor és társaik tapossák szét ezeket a szerény állagú, többnyire keskeny utakat, egyúttal veszélyeztetik az emberi életet. A kétes hírű lista “győztese” a Csepel-szigethalmi 8 kilométeres bekötőút, de van itt jászsági, pilisi és hevesi út is.

Aki a többire kíváncsi, ezen a linken kibogarászhatja, hogy hol kéne valamit baromira gyorsan csinálni a politikusoknak, önkormányzati vezetőknek. Cikkünket az éppen fapados autópályák építésére készülő kormányzatnak is szíves figyelmébe ajánljuk.

Zárásként talán annyit: nem csak drágán épülnek a hazai utak, ezeket az elképesztő aránytalanságokat megismerve most már azt is tudjuk, hogy nem éppen mindig oda, ahol azt a forgalom mérete megkívánja.

Itt pedig megnézheti, melyik Magyarország legveszélyesebb útja!

(Még egyszer hangsúlyozzuk: a Magyar Közút Zrt. a fenti utak hosszához képest, éves forgalomszámítások alapján átlagolta napra a járművek számát.)

Kommentek

  • szaboata

    Nem meglepő,hogy egy fővárosi aglomeráció útja van leginkább túlterhelve.A rossz irányú,központosított úthálózattal amúgy is a fővárosra vezették a tranzit forgalom nagy részét.Ez csak az egyik vetülete a Budapest központuságnak.Hibás,nem európai szokás aránytalanul sok állami pénzből fenntartani ezt az állapotot.
    Az M6-os valóban kisforgalmú,de ez nem meglepő,mert zsákutca.Pécsre megy,és nincsen benne egy országos hálózatban.Ha végre kiépülne az m9-es,egész más lenne a közlekedés Magyarországon.
    Ajánlom figyelmébe a T.vezess.hu-nak megvizsgálni a nagyvárosok közötti kapcsolatokat.Nem a fővárossal,hanem egymás közt.Leginkább délen,nem Észak Magyarországon.Zalaegerszeg,Nagykanizsa,Pécs,Szeged,Debrecen.

    Úthálózat kellene az országban,és ezzel megritkulna a Budapesti túlzsúfoltság is.Pl.az 510-es úton.

  • dzsuzos

    Tisztelt Magyar Közút Zrt.
    Nem tudom, hogy milyen felmérések alapján jutottak ilyen következtetésre, de biztos, hogy hibás. Mivel az M7-M1 közös szakaszának budapesti csatlakozó útja a Budaörsi útnak a napi forgalma átlagosan napi közel 200.000 gépjármű. Ami biztos, hogy az ország legforgalmasabb útja.

  • subtotal

    A 4-es főút az ország leghosszabb útja, az átlagolás pont eltünteti azt a tényt, hogy néhány szakaszán 20e körüli napi járműforgalom van, úgymint Pest megye és Debrecenből mindkét irányba.
    Az M2 pedig szégyen, pár kilométeres szakaszokban bővítve (benzinkutakig majd a rövid négysávos részig, végül Vác délig és északig) már régen meg lehetett volna oldani a problémát. Ehelyett tervezgetés, újratervezés, időhúzás megy. Gondolom EU nem ad forrást ide így nincs motiváció sem a beruházásra…

  • sondor

    Csak kérdezném! Ha van 510, meg 51101 akkor az M 51 a kicsit régebbi M0 vége miért nincs az első tízben? Érdekes egy összeállítás! Hiányolom a Dunántúli, Déldunántúli utakat, valamint meglep, hogy a 84, 85, 86, M és M nélkül nem szerepel a lístában.

  • Lipi1945

    szaboata:

    Ez nagyon jól hangzik, hogy az M6 zsákutca, meg szinte mindenhol leírja valaki ahol szóba kerül az M6, és annyiszor ismételgetjük, hogy már el is hisszük, hogy tényleg ez a probléma.

    Ezzel szemben a helyzet az, hogy ott ennyi a forgalom és kész. Nagyságrendi forgalom növekedés pedig a közeljövőben nem várható. Az M60 meg akár 30km-es kerülőt is jelenthet a 6os úttal szemben, ezért is olyan kicsi a forgalom rajta.

    A vidéknek meg nem egy üres M9-es kell, hanem jó minőségű, minden települést elkerülő főúthálózat.

  • petros

    A 4-es út Szolnok megyei egyes szakaszai kritikán aluliak, aki járt már arra tapasztalhatta! Viszont nagy dérrel-dúrral (mivel nagyon muszáj volt!) elkezdték építeni építeni az M4-t, majd a nyáron hirtelen abbamaradt, mert Simicska összebalhézott a miniszterelnökkel. Nem tudni, mikor folytatják, a múlt héten voltam arrafelé, a helyzet változatlan, amit el lehet lopni az építési területről azt viszik, ha mást nem a zúzott követ! Nem tudni, hogy ezért az egész pocsék helyzetért a balhét, majd ki viszi el?
    De ha valaki azt gondolná, hogy ahol lakom Martfűn, csendesen folydogál az élet és a forgalom is, az nagyon téved! Mint máshol is itt is csak nő a forgalom. A városon átvezető szakasz a Szolnoktól egészen a 44-es úti becsatlakozásig 442-es számmal bírt, ebből felújítva csak a Martfű-Tiszaföldvár közötti szakasza volt, a többi Tiszaföldvár után 27 éve! Változott a helyzet, amikor három éve Rákóczifalvától Martfűt elkerülő és a Kungyalu felé haladó útszakaszt, egészen a kunszentmártoni 44-es útig felújították, innentől kezdve az egész út kapta a 442-es számot, míg a Martfűtől a régi szakasz átminősült 4633-asnak. Nos, a forgalmi helyzet akkor kezdett igazán változni, amikor a felújított 442-es út a J2,J3, J4 jelzésű nehéz teherjárműveknek útdíj köteles lett. Ekkor persze megjelentek a kamionok is Martfűn áthaladva és forgalomszámlálásom eredményeként – a vasárnapi üzletbezárásnak is hála – reggeltől késő estig eléri a hatezret a számuk! Emiatt levélben kerestem meg dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter urat, érdeklődve, hogy nem hiányzik az a bevétel, ami itt kiesik, mivel ezek a járművek s nem fizető utat használják! Válasz eddig nem érkezett!

  • petros

    Elnézést, rövid kiegészítésül annyit, hogy a Martfűn áthaladó összforgalmat számoltam, ami a kamionok megjelenésével érte el a hatezret, főleg hétvégén.

  • Marcikutya

    A mozdonynak mi köze a cikkhez?

  • Marcikutya

    A forgalomszámlálás adatait vitatóknak: a forgalom egységjárműben van megadva, egy személygépkocsi az 1, egy pótkocsis teherautó az 2,5, egy kerékpár az 0,3, de némelyik kategóriában még a lakott/külterülettől is függ.

    A módszer nyilvánvalóan rossz, mivel egy nagy teherautó környezetterhelése nem 2,5.szeres. A burkolatrongáló hatása tízezerszerese egy személyautónak (a tengelyterhelés a negyedik hatvánnyal számít!).

  • szaboata

    Lipi1945

    ezt olvasd el http://www.nif.hu/hu/fejlesztesek/gyorsforgalmi_utak/m9
    Tőlem függetlenül már a nagy politika is felismerte az m9 szükségességét,csak valami miatt nem építik meg.Lobby tevékenység eredményeként gondolom.
    Ha létezne, az m6-on is Pécs fele más forgalom lenne,mert beindulna az országnak ez a fele is.Merthogy ország vagyunk,nem “vidék”.

  • Levvvi

    A Tisztelt cikkíró véleménye szerint teljesen felesleges és hibás döntés volt Pécs, az ország egyik legnagyobb lakosságszámú városát, és úgy alapjában véve a délnyugati országrészt összekötni Budapesttel autópályán… “kiváló hozzáállás”, hagyjuk még jobban leszakadni ezt a területet is….

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.