Így csapatja egy hétszeres magyar bajnok

Peugeot 208 T16 R5 raliautó az anyósülésről

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2015.11.05. 18.00

Futamgyőzelemmel zárta az idei raliszezont Janika, aki megautóztatott bennünket a 280 lóerős Peugeot 208 T16 R5-ös versenyautóval.

A tempó önmagában nem volna félelmetes, de félig az avaron két fasor között mégis megáll az ütő bennünk 150-es tempó felett.

Hosszú, hároméves kihagyás után tért vissza a magyar Országos Rallye Bajnokságba a hétszeres bajnok, ifj. Tóth János. Idén a Peugeot Total Hungária Rallye Team színeiben versenyzett, ahol egy új autóval (Peugeot 208 T16 R5), új navigátor társaságában (Szőke Tamás) vágott neki a szezonnak. A 206 WRC, a 307 WRC, majd a 207 Super2000-es modell után idei autója is négykerék-hajtású, 1,6 literes turbómotorja 280 lóerőre és 400 Nm körüli nyomatékra képes.

Mit tud egy R5-ös versenyautó?

Az FIA által 2012-ben kitalált és a következő évben bevezetett kategória szigorú paraméterek alapján engedi a raliautók építését, amelynek legfőbb oka a költségcsökkentés. A WRC autóknál jóval olcsóbban üzemelhető R5-ös autókból évi 2500 darab legyártott utcai példány szükséges a homologizációhoz. A négyhengeres, turbós motorok maximális lökettérfogata 1620 cm3 lehet, míg a kompresszióarány felső határát 1:10,5-nél húzták meg. A turbószűkítő 32 mm-es, a maximális turbónyomás 2,5 bar. Futóműből csak McPherson felfüggesztésű szabályos, az első és hátsó tengelyeknél mechanikus differenciálművek használata engedélyezett, középen nem. Az FIA az R5-ös autók maximális árát is megszabta: 180 ezer eurónál nem kerülhetnek többe.

A 2015-ös év az összeszokásról szólt – ez pedig messze nem sikerült rosszul, amit az évadzáró Mecsek-ralin szerzett első helyezés, és az összetett harmadik hely is egyértelműen igazol. A nyertes futam előtt ültünk még az autóban Szántódpusztán, ahol aszfalton tesztelt a csapat.

Nem egyszer szorítottuk már komolyabb versenyautóban az anyósülés szélét, de leginkább versenypályán éltük át mindezt, amely teljesen más tészta. Hiába gyorsabb, hiába tapad jobban, egy raliautóban két fasor között száguldani közel 200 km/órás sebességgel azért sokkal tökösebb és leginkább félelmetes dolog. Respect Janikának a jól sikerült visszatérésért, és sok sikert kívánunk a következő évre.

Műszaki adatok – Peugeot 208 T16 R5
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (LE/ford) 280/6000 1/min-nél
Max. nyomaték (Nm/ford) 400/2500 1/min-nél
Fékek: belső hűtésű féktárcsák
elöl: aszfalton/murván 355/300 mm
hátul: aszfalton/murván) 355/300 mm
Abroncsok mérete
elöl/hátul:murva 215/65 R15
elöl/hátul:murva 225/40 R18
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség(mm) 3962/1820
Tengelytáv (mm) 2560
Súly (kg) 1230

ifj. Tóth János - Janika messze a legeredményesebb és legtapasztaltabb hazai raliversenyző a jelenlegi mezőnyben


Új navigátor, új technika az évben - Janika így is megnyerte a Mecsek-ralit, összetettben pedig harmadikként zárt az évet


Íme a videó a tesztről:

Teszt Mecsek rali elött

A héten teszteltünk :)

Posted by Peugeot Total Hungária Rally Team on Sunday, October 11, 2015


Kommentek

  • zoldfulu2000

    Húúú, a Rolls-os kalandot csak érdeklődve olvastam, de most komolyan irigyellem a szerkesztőséget :)

    Sok sikert Janikának a jövő évhez!

  • hova

    Van pénz bőven Janikáéknál és így azért könnyebb. De azt is tudom, hogy “azon az aszfalton” van még néhány remek pilóta.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Koros buszokkal szállítanák az utasokat Szeged környékén

Akár 16 éves buszokat is bérelne a DAKK alvállalkozója, mely főleg Szeged környékén tevékenykedik.

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.