Így csapatja egy hétszeres magyar bajnok

Peugeot 208 T16 R5 raliautó az anyósülésről

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2015.11.05. 18.00

Futamgyőzelemmel zárta az idei raliszezont Janika, aki megautóztatott bennünket a 280 lóerős Peugeot 208 T16 R5-ös versenyautóval.

A tempó önmagában nem volna félelmetes, de félig az avaron két fasor között mégis megáll az ütő bennünk 150-es tempó felett.

Hosszú, hároméves kihagyás után tért vissza a magyar Országos Rallye Bajnokságba a hétszeres bajnok, ifj. Tóth János. Idén a Peugeot Total Hungária Rallye Team színeiben versenyzett, ahol egy új autóval (Peugeot 208 T16 R5), új navigátor társaságában (Szőke Tamás) vágott neki a szezonnak. A 206 WRC, a 307 WRC, majd a 207 Super2000-es modell után idei autója is négykerék-hajtású, 1,6 literes turbómotorja 280 lóerőre és 400 Nm körüli nyomatékra képes.

Mit tud egy R5-ös versenyautó?

Az FIA által 2012-ben kitalált és a következő évben bevezetett kategória szigorú paraméterek alapján engedi a raliautók építését, amelynek legfőbb oka a költségcsökkentés. A WRC autóknál jóval olcsóbban üzemelhető R5-ös autókból évi 2500 darab legyártott utcai példány szükséges a homologizációhoz. A négyhengeres, turbós motorok maximális lökettérfogata 1620 cm3 lehet, míg a kompresszióarány felső határát 1:10,5-nél húzták meg. A turbószűkítő 32 mm-es, a maximális turbónyomás 2,5 bar. Futóműből csak McPherson felfüggesztésű szabályos, az első és hátsó tengelyeknél mechanikus differenciálművek használata engedélyezett, középen nem. Az FIA az R5-ös autók maximális árát is megszabta: 180 ezer eurónál nem kerülhetnek többe.

A 2015-ös év az összeszokásról szólt – ez pedig messze nem sikerült rosszul, amit az évadzáró Mecsek-ralin szerzett első helyezés, és az összetett harmadik hely is egyértelműen igazol. A nyertes futam előtt ültünk még az autóban Szántódpusztán, ahol aszfalton tesztelt a csapat.

Nem egyszer szorítottuk már komolyabb versenyautóban az anyósülés szélét, de leginkább versenypályán éltük át mindezt, amely teljesen más tészta. Hiába gyorsabb, hiába tapad jobban, egy raliautóban két fasor között száguldani közel 200 km/órás sebességgel azért sokkal tökösebb és leginkább félelmetes dolog. Respect Janikának a jól sikerült visszatérésért, és sok sikert kívánunk a következő évre.

Műszaki adatok – Peugeot 208 T16 R5
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (LE/ford) 280/6000 1/min-nél
Max. nyomaték (Nm/ford) 400/2500 1/min-nél
Fékek: belső hűtésű féktárcsák
elöl: aszfalton/murván 355/300 mm
hátul: aszfalton/murván) 355/300 mm
Abroncsok mérete
elöl/hátul:murva 215/65 R15
elöl/hátul:murva 225/40 R18
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség(mm) 3962/1820
Tengelytáv (mm) 2560
Súly (kg) 1230

ifj. Tóth János - Janika messze a legeredményesebb és legtapasztaltabb hazai raliversenyző a jelenlegi mezőnyben


Új navigátor, új technika az évben - Janika így is megnyerte a Mecsek-ralit, összetettben pedig harmadikként zárt az évet


Íme a videó a tesztről:

Teszt Mecsek rali elött

A héten teszteltünk :)

Posted by Peugeot Total Hungária Rally Team on Sunday, October 11, 2015


Kommentek

  • zoldfulu2000

    Húúú, a Rolls-os kalandot csak érdeklődve olvastam, de most komolyan irigyellem a szerkesztőséget :)

    Sok sikert Janikának a jövő évhez!

  • hova

    Van pénz bőven Janikáéknál és így azért könnyebb. De azt is tudom, hogy “azon az aszfalton” van még néhány remek pilóta.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.