Rend a káoszban

Közlekedés Tokióban

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 15.00

Első pillantásra olyan Tokió, mint egy megzavart hangyaboly. Majd hamar rájön az ember, hogy a káoszban igenis van rendszer. Méghozzá nem is akármilyen.

Tokió a világ egyik legnyüzsgőbb metropolisza, statisztikák szerint naponta negyvenmillió, azaz négy magyarországnyi ember jön-megy és intézkedik benne. Ha ők mind autóval járnának, valószínűleg sohasem érnének az úti céljukhoz. Nem véletlen, hogy a világ egyik legnagyobb dugója is Tokióban alakult ki 1990-ben, ahol a 120 kilométeres dugóban 15 000 autó ragadt benn.

A többség ezért nem autóval, hanem helyi érdekű vonattal és metróval jár, csak az utóbbi nyolcmillió utast szállít naponta. Szinte felfoghatatlan számok, amelyeket tényleg csak akkor képes megérteni az ember, ha egyszer eljut például Sibuja csomóponthoz, ahol vasútállomás, buszpályaudvar és több metró megállója is van. Mi a Tokiói Autószalon kapcsán jártunk ott a múlt héten.

Sibuja napi forgalmát 2,2 millió utasra teszik, ami abban nyilvánul meg, hogy a felszínen óriási a tolongás. Majd ha lejjebb megyünk egy szinttel, ott is, és még lejjebb is a további négy szinten..

Töménytelen mennyiségű ember hömpölyög fel és alá, reménytelennek látszik eljutni A-ból B-be. Majd hamar kiderül, hogy csak fel kell venni a ritmust. A metró jegyolvasója szédületes tempóban dolgozik, nem kell kivárni, míg az előző utas átér, máris mehetünk mi is. És minden mögött ott a rendszer. Nem szabad például a járda jobb oldalán gyalogolni, csak a balon, mert vagy könyörtelenül elsodorják az embert, vagy egyszerűen nem jut az ötről a hatra. Japánban egyébként a saját legendáriumuk szerint azért alakult ki a bal oldali közlekedés, mert a szamurájok a baljukon hordták a kardot. És ha két kard összeütközött, akkor párbajozniuk kellett. Ezért inkább irányt váltottak, hiszen a végére nem maradt volna egyetlen szamuráj sem.
Bevezetőként ennyit, és most beszéljenek a képek!

Azért akadnak időszakok, amikor nem nyüzsög annyira a város. Az áruházak harsogó plakátokkal próbálják magukhoz vonzani a vásárlókat. A kép az Akihabara nevű negyedben készült, ahol korábban az elektronikai boltok érték egymást. Most a japán képregény és rajzfilmfigurák központjaként működik

Mielőtt lelépnénk a járdáról, még véletlenül se balra nézzünk, mint itthon, hanem balra! Onnan jön a támadás, gyakran kisautó formájában. De azért akad bőven nagy is, mint ez a tilosban álldogáló Honda Accord. Csak elvétve lehet látni nem japán gyártású típusokat


A piacáról ismert Ueno negyedben csak három szinten zajlik a közlekedés. A legfelső a várost behálózó gyorsforgalmi autóút-hálózat része. Akad olyan is, ahol összesen öt szinten keresztezik egymást az autóutak


Apró különbségekkel akár itthon is készülhetett volna a kép, valamelyik piacon. Az apró eltérés természetesen a hal, mert itthon nem nagyon találkozni a járdaszélen komplett tonhalakkal


Ahhoz képest, ahányan Tokióban közlekednek, viszonylag kevesen járnak autóval. A többiek számára az egyik alternatíva a drága, de csendes és kényelmes taxi, és sokan választják a kerékpárt is


A kerékpárosok számára számtalan tárolóhelyet alakítottak ki, itt például nemcsak a ketrecben, hanem a pincegarázsban is csak kerékpárok parkolnak


A legtöbben, körülbelül a közlekedők háromnegyede a metrót, vagy a helyiérdekű vasutat használják nap, mint nap. Ezen a metrón már három évtizede nincs vezető, így az idős bácsi csodás kilátásnak örvendhet


Ha valaki nem hiszi, hogy a többség metróval jár, nézze meg ezt a képet. Korábban külön betoló szolgálatosokat alkalmaztak arra, hogy minél több embert gyömöszöljenek be egy-egy ajtón. Mi ilyet nem láttunk, olyan felszólítás viszont elhangzott, hogy akik már nem férnek be, várják meg a következő szerelvényt. Ami nem nagy ügy, figyelembevéve a 2-3 perces követési időszakot


Napközben nem szardíniásdoboz a metró sem. Korábban mindenki mangát (japán képregényt) olvasott, manapság ott is a mobil nyomkodása dívik


Ez a metróhálózat térképe, és ehhez jön még pluszban egy legalább ilyen szövevényes helyiérdekű vasúthálózat. Hiába, kell a kapacitás a napi közel kilencmillió utas szállításához. És ez Tokió napi utasforgalmának csak az ötöde! A többit a vasuak, a buszok és az egyéb közlekedési ágak szállítják


Metróval a legegyszerűbb eljutni Aszakuszába is, ahol Tokió egyik legismertebb nevezetessége és egyben legrégebbi temploma, a Szenzodzsi buddhista templom található. Ide szinte minden Tokióba látogató turista ellátogat


Háttérben a Szenzodzsi templom, előtérben a hozzá vezető sétaút, a két oldalán bazársorral. Nekem erről a hazai vidéki búcsúk jutottak eszembe, amelyeket szintén mindig a templomok közelében rendeztek


Gyorsétel japán módra, menet közben étkezőknek. Persze ma már van McDonald's, sőt, Wendy's is, áll is bennük a sor rendesen, de azért szépen fogy a gőzölt, töltött rizstészta gombóc is. Ha minden igaz ez káposztás darált hússal volt töltve. Az ára 120 jen, azaz körülbelül 300 forint


Ha valakinek több ideje van, betérhet egy étterembe. A választás megkönnyítésére (és valószínűleg az étvágy felszítására) a kínálat többnyire a kirakatban megtekinthető. A minták műanyagból készültek, de rendkívül élethűek


Vásárolni is lehet jártunkban-keltünkben. Szinte minden sarkon ott áll őrt valamilyen automata. Ezekből éppen játékokat vásárolhatunk, de ezeknél még gyakoribbak az italautomaták, amelyek palackozott és dobozolt italokat árulnak, méghozzá van, amelyiket melegen!


Tokió egyik legforgalmasabb csomópontja Sibuja. Itt vasútállomás, busz pályaudvar és számos metróvonal találkozik, ezért folytonos a tömeg. Egyébként itt van az a híres kereszteződés, ahol a gyalogosoknak keresztben is festettek fel zebrát, vagyios az autók minden irányból kénytelenek megállni


Sibuja másik nevezetessége Hacsiko kutya szobra, ami arra is jó példa, hogy bemutassa a japánokban igen is jelenlévő mély emberi érzéseket. Hacsiko kutya minden nap várta a gazdáját a vonatnál, ám egyszer nem érkezett meg, mert munka közben elhunyt. Hacsiko ennek ellenére minden nap a megszokott időben kiment az állomásra, várni a gazdáját. Tette ezt kilenc évig, kilenc hónapig és tizenöt napig. Csak a halála vetett véget a várakozásnak...


Hacsikóról még életében fotó is készült. Bár eleinte az emberek nem voltak barátságosak vele, később megszerették hűségéért, és gondját viselték, majd halála után szobrot is emeltek neki. A hűség szobrát...


Sindzsukunak hívják Tokiónak azt a kerületét, amelynek jellemző épületei az amerikai stílusú felhőkarcolók. Ezekben többnyire állami hivatalok működnek, de van, amelyik szállodának ad otthont


És még egy kis Amerika. Előtérben a New York-i szabadságszobor kicsinyített mása, háttérben pedig egy kis Golden Gate híd, de nem pirosban, hanem a japánok által különösen kedvelt fehér színben. Amúgy a híd két szintes, felül az autók, alul a metró jár

Kommentek

  • hova

    Csodálatos hely, aki első alkalommal jár Japánba, szinte megrémül. Kell az “ismeretséghez” egy nagyon jó helyi kísérő és sok-sok séta, metrózás és persze mindehhez idő. Klassz hely,mindenkinek tudom ajánlani, igaz, nincs közel.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.