A Rolls-Royce nem csak autókat gyárt ám!

Rolls-túra: Rolls-motoros vadászgép Kecelen

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 06.00

A déli határ felé kis kitérő csak Kecel, így hát beugrottunk egy közös fotózásra: két földi és egy légi Rolls-Royce a Haditechnikai Parkban.

A Rolls-Royce nem csak autókat gyárt ám!

A szentendrei öreg Silver Shadow után egy még egzotikusabb magyar szálat próbáltunk hozzáadni a Rolls-túrához: nekiláttunk keresni egy Rolls-Royce motoros repülőgépet. A brit márka ugyanis nem csak csodás luxusautóiról, de aviatikai termékeiről is régóta ismert.

Mi ez a sok Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És mi mentünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Bár sok mai polgári repülőben is Rolls-Royce hajtómű dolgozik, nem nagyon volt esélyünk leszervezni egy találkozót egy korszerű repülő RR-termékkel. Egyrészt a márkához köthető két legismertebb gép, a 380-as Airbus és a Boeing 787 Dreamliner elég ritkán jár Budapesten, másrészt nem is egyszerű két civil autóval bemenni az élő Liszt Ferihegyi forgalomba. A magyar honvédség aktív repülőállományában is hiába kerestünk volna Rolls-motort, a mai Gripenekben a Volvo által gyártott, General Electric-licensz alapján készült hajtóművek vannak.

Nagyon távoli rokonok futottak össze a magyar Alföldön.

Viszont a Gripen egyik elődjében, a SAAB Draken J35D-ben igenis volt Rolls-motor. Nem mindben, de állítólag a Rolls-Royce Avon hajtóműves változat volt a legerősebb, leggyorsabb változat. És vajon hol található meg egy ilyen repülőgép ma Magyarországon? Hát természetesen az ország leglátványosabb korszerű harcászati múzeumában, a Pintér Művek által működtetett Haditechnikai Parkban, Kecelen.

A Saab 35 Draken J 35D kódjelű verziójában szolgált Rolls-Royce hajtómű, az Avon szériából. Ez az 1950-es években fejlesztett erőforrás váltotta le a még belső égésű Merlin motorokat, és lett a gyártó egyik legsikeresebb konstrukciója a II. világháború utáni időszakban.

Állítólag sosem engedtek még be látogatót autóval a temérdek harcjármű közé a gondosan ápolt gyepre, de hát két gyönyörű Rolls-Royce egyszerre, egy helyen mindenkit levesz a lábáról. Mi is bemehettünk velük fotózkodni, videózni.

A Rolls-Royce és a repülés

Henry Royce és Charles Rolls közös vállalkozásában 1906-ban készült el az első autó, a Silver Ghost modell. A repülőgép-motorok gyártásába 1914-ben fogtak bele, az első világháborúban az antant légierejének nagyjából felét a V12-es Rolls-Royce Eagle motoros repülők tették ki.

A második világháborúban a Merlin motorral (Spitfire, Hurricane) alapozta meg máig tartó hírnevét a márka, ekkor nőtte ki magát igazi világcéggé a Rolls-Royce aviatikai üzletága. 1944-ben elkészült az első gázturbinás motor is a cégnél, a Gloster Meteor nevű gépben mutatkozott be. (Később a Concorde-ban is Rolls-féle gázturbinás motor dolgozott.)

1990-ben a Rolls-Royce és a BMW joint venture-megállapodást kötött jet-hajtóművek fejlesztésére, gyártására. Aztán úgy alakult, hogy míg az autóiparban ma a BMW dominál a brit márka felett, a repülőgép-technikában a Rolls-Royce maradt az úr a háznál. 1995-ben a RR megvásárolta az indianapolisi Allison Engine Companyt, a rendkívül sikeres Embraer regionális jetek hajtómű-beszállítóját.

1998-ban a Rolls-Royce autók gyártása a Volkswagenhez került, a repülőmotoros üzletág viszont máig önállóan működik. A RR-plakettes hajtóművek nem csak repülőkben, helikopterekben, hajókban is feltűnnek, mind a civil kereskedelmi szállításban, mind a hadiiparban.

A Draken volt az első Európában fejlesztett és készült szuperszonikus harci repülő. 1955 és 1974 között gyártották a Saabnál, utolsó példányait Ausztriában vonták ki a hadrendből, 2005-ben.

A Wraith 800 Nm nyomatéka sem szerény teljesítmény, de azért a Draken 56.4 kN tolóereje lehet csak igazán lélegzetelállító élmény.

A gép legfőbb különlegessége nem a motorja, hanem a szárnya. A kettős deltaszárny elülső része nagyon keskeny, a hátsó nagyon széles, így a J35 kis és nagy tempónál egyaránt stabil és jól irányítható volt. A gépnek nincs vízszintes vezérsíkja, a csűrőlapok töltik be a magassági kormány szerepét is. (Ezt az irányítóberendezést elevonnak hívják.)

Aki rengeteg leszerelt katonai járművet, repülőt szeretne látni, a keceli Haditechnikai Múzeumba kell annak menni. Bár a szabad ég alatt lassan rozsdásodó rengeteg ZIL, KRAZ látványa elég lehangoló.

A Draken másik érdekessége a futóműve: négy tengelyen, öt keréken gurult a gép. Az orrfutó és a főfutók mögött ugyanis egy extra tengelyen két kis kerék akadályozta meg a repülőt felszálláskor a hátrabillenésben. A repülő elsősorban elfogó vadászgépként szolgált, de 450 kg maximális tömegű bombát is hordozhatott.A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!

Kommentek

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.