A Rolls-Royce nem csak autókat gyárt ám!

Rolls-túra: Rolls-motoros vadászgép Kecelen

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.11.03. 06.00

A déli határ felé kis kitérő csak Kecel, így hát beugrottunk egy közös fotózásra: két földi és egy légi Rolls-Royce a Haditechnikai Parkban.

A Rolls-Royce nem csak autókat gyárt ám!

A szentendrei öreg Silver Shadow után egy még egzotikusabb magyar szálat próbáltunk hozzáadni a Rolls-túrához: nekiláttunk keresni egy Rolls-Royce motoros repülőgépet. A brit márka ugyanis nem csak csodás luxusautóiról, de aviatikai termékeiről is régóta ismert.

Mi ez a sok Rolls-izé?

Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És mi mentünk.

Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!

Bár sok mai polgári repülőben is Rolls-Royce hajtómű dolgozik, nem nagyon volt esélyünk leszervezni egy találkozót egy korszerű repülő RR-termékkel. Egyrészt a márkához köthető két legismertebb gép, a 380-as Airbus és a Boeing 787 Dreamliner elég ritkán jár Budapesten, másrészt nem is egyszerű két civil autóval bemenni az élő Liszt Ferihegyi forgalomba. A magyar honvédség aktív repülőállományában is hiába kerestünk volna Rolls-motort, a mai Gripenekben a Volvo által gyártott, General Electric-licensz alapján készült hajtóművek vannak.

Nagyon távoli rokonok futottak össze a magyar Alföldön.

Viszont a Gripen egyik elődjében, a SAAB Draken J35D-ben igenis volt Rolls-motor. Nem mindben, de állítólag a Rolls-Royce Avon hajtóműves változat volt a legerősebb, leggyorsabb változat. És vajon hol található meg egy ilyen repülőgép ma Magyarországon? Hát természetesen az ország leglátványosabb korszerű harcászati múzeumában, a Pintér Művek által működtetett Haditechnikai Parkban, Kecelen.

A Saab 35 Draken J 35D kódjelű verziójában szolgált Rolls-Royce hajtómű, az Avon szériából. Ez az 1950-es években fejlesztett erőforrás váltotta le a még belső égésű Merlin motorokat, és lett a gyártó egyik legsikeresebb konstrukciója a II. világháború utáni időszakban.

Állítólag sosem engedtek még be látogatót autóval a temérdek harcjármű közé a gondosan ápolt gyepre, de hát két gyönyörű Rolls-Royce egyszerre, egy helyen mindenkit levesz a lábáról. Mi is bemehettünk velük fotózkodni, videózni.

A Rolls-Royce és a repülés

Henry Royce és Charles Rolls közös vállalkozásában 1906-ban készült el az első autó, a Silver Ghost modell. A repülőgép-motorok gyártásába 1914-ben fogtak bele, az első világháborúban az antant légierejének nagyjából felét a V12-es Rolls-Royce Eagle motoros repülők tették ki.

A második világháborúban a Merlin motorral (Spitfire, Hurricane) alapozta meg máig tartó hírnevét a márka, ekkor nőtte ki magát igazi világcéggé a Rolls-Royce aviatikai üzletága. 1944-ben elkészült az első gázturbinás motor is a cégnél, a Gloster Meteor nevű gépben mutatkozott be. (Később a Concorde-ban is Rolls-féle gázturbinás motor dolgozott.)

1990-ben a Rolls-Royce és a BMW joint venture-megállapodást kötött jet-hajtóművek fejlesztésére, gyártására. Aztán úgy alakult, hogy míg az autóiparban ma a BMW dominál a brit márka felett, a repülőgép-technikában a Rolls-Royce maradt az úr a háznál. 1995-ben a RR megvásárolta az indianapolisi Allison Engine Companyt, a rendkívül sikeres Embraer regionális jetek hajtómű-beszállítóját.

1998-ban a Rolls-Royce autók gyártása a Volkswagenhez került, a repülőmotoros üzletág viszont máig önállóan működik. A RR-plakettes hajtóművek nem csak repülőkben, helikopterekben, hajókban is feltűnnek, mind a civil kereskedelmi szállításban, mind a hadiiparban.

A Draken volt az első Európában fejlesztett és készült szuperszonikus harci repülő. 1955 és 1974 között gyártották a Saabnál, utolsó példányait Ausztriában vonták ki a hadrendből, 2005-ben.

A Wraith 800 Nm nyomatéka sem szerény teljesítmény, de azért a Draken 56.4 kN tolóereje lehet csak igazán lélegzetelállító élmény.

A gép legfőbb különlegessége nem a motorja, hanem a szárnya. A kettős deltaszárny elülső része nagyon keskeny, a hátsó nagyon széles, így a J35 kis és nagy tempónál egyaránt stabil és jól irányítható volt. A gépnek nincs vízszintes vezérsíkja, a csűrőlapok töltik be a magassági kormány szerepét is. (Ezt az irányítóberendezést elevonnak hívják.)

Aki rengeteg leszerelt katonai járművet, repülőt szeretne látni, a keceli Haditechnikai Múzeumba kell annak menni. Bár a szabad ég alatt lassan rozsdásodó rengeteg ZIL, KRAZ látványa elég lehangoló.

A Draken másik érdekessége a futóműve: négy tengelyen, öt keréken gurult a gép. Az orrfutó és a főfutók mögött ugyanis egy extra tengelyen két kis kerék akadályozta meg a repülőt felszálláskor a hátrabillenésben. A repülő elsősorban elfogó vadászgépként szolgált, de 450 kg maximális tömegű bombát is hordozhatott.A többi Rolls-túrás anyagunkat itt találod!

Kommentek

F1: “Azt hittem, Nico még mindig részeg”

A Forma-1-es legenda Gerhard Berger még most sem igazán fogta fel, hogy Nico Rosberg világbajnokként a visszavonulást választotta.

Trump megfenyegette a német autógyártókat

A nagy német autógyárak részvényei egy-másfél százalékkal gyengültek a hétfői tőzsdei kereskedés kezdetén, miután a rövidesen hivatalba lépő, megválasztott amerikai elnök 35 százalékos importvám kivetéséről tett említést egy hétvégi lapinterjúban.

Ezek az év legjobb új autói

A brit autós sajtó egyik meghatározó oszlopa, a What Car? minden évben megválasztja a legjobb újdonságokat. Így tettek idén is.

Bosszút állt, de ő szívta meg és a jogsija is ugrott

Picit ideges lett a MINI-s, mert a kamion besorolt elé. Húzott egy merészet, aztán nem ő nevetett a végén.

Hótakarítás, ahogy még sosem láttad

Gyors, hatékony és nem karcolja össze a fényezést. Persze ehhez az kell, hogy 30 ezer wattnyi hangtechnika pihenjen az autóban.

Filmbe illő balesetet szenvedett egy Škoda

Nekünk a Végső állomás ugrott be elsőre, annyi a különbség, hogy itt senki nem halt meg. Kész csoda!

F1: A Red Bull csak álmodhat a bajnoki címről?

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a Red Bullra csalódás vár, ha azt hiszik, 2017-ben már legyőzhetik a Mercedest. Az aerodinamika nem minden.

A magyarok kételkednek az önvezető autókban

A magyarok nagy része reálisan látja a közlekedésben várható technológiai fejlődést – derül ki a K&H biztos jövő indexéből.

F1: A Williams elengedi Bottast

A Williams csapatvezetője félhivatalosan bejelentette, hogy Valtteri Bottas lesz Nico Rosberg utódja a Mercedesnél. Napok kérdése, hogy végleg lezáruljon a kérdés.

Vízen jár a legerősebb Lexus

Két darab Lexus V8-as motor hajtja a japán luxusmárka legújabb tanulmányát, amely ha megvalósulna, a márka legdrágább terméke lehetne.

Versenyautó épült a Teslából, iszonyat, mire képes

Egymárkás versenyszéria indul, az alapot a világ legjobb gyorsulású személygépkocsija adja. El tudod képzelni, mit tud? Nem, nem tudod.

Ez az eredmény, ha olaj helyett kólát öntesz a motorba

Átcsaptak fejünk felett a hülyeség hullámai, ma már mindent megtesznek helyettünk élelmes videósok, hogy mi már ne fáradjunk zuhany alatt született rémötletek kipróbálásával. Most az olaj helyett kóla van soron.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.