Kráterek a budapesti utakon

Fővárosi gödörhelyzet a kátyúszezon előtt

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.11.02. 06.00

Bár a tél még előttünk van, a főváros útjain helyenként éles peremű úthibákat kell kerülgetni. Mi a teendő, ha durva kátyúba hajtottunk?

Kátyúkról többnyire tél közepén vagy a tavasszal szoktunk írni, amikor a fagy pusztítása miatt kerülgetjük a őket, ahol sikerül, és verbalizáljuk elégedetlenségünket, amikor beléjük hajtunk.

Idén azonban az tűnt fel a brigádnak, hogy itt-ott az évszakkal alig magyarázható, éles peremű úthibák miatt kígyózunk a sávokban. Ezek a lyukak próbálják áthasítani a gumit, lezúzni a felnit, tönkretenni a futómű-geometriát és azt az örömöt, amit az autózás kényelme, rugalmassága és gyorsasága adhat. Még Budapesten is, ahol szerintünk jól működik a tömegközlekedés a fejlődő buszparkkal, megnyújtott útvonalakkal, lassan csak összefonódó budai villamoshálózattal.

Itt nem arra gondolunk, ha valahol felújításért kiált az útburkolat, mint az egyre gyalázatosabb állapotú Róbert Károly körúton, hanem a normális állapotú szakaszokon lesben álló gödrökre, például az Árpád híd közelében.

Évi 30-35 ezer kátyú

Kíváncsiak voltunk, benyomásunkat alátámasztják-e a mintegy 1070 kilométeres fővárosi utat kezelő BKK Közút adatai. Hosszabb időtávot alapul véve a helyzet javul: “A kátyúzási csúcs 2005-2006-ban volt, amikor évente több mint 100 ezer burkolathiányos úthibát javítottak a szakemberek. A BKK Közút hatékony munkájának eredményeként a társaság kezelésében lévő úthálózaton ma már jóval kevesebb kátyú keletkezik” – állítja a vállalat.

Patchwork az utakon

Nemrég kezdődött a hideg éjszakák és a melegebb nappalok váltakozása, ami igazán porlasztja a gödrök falát, gyors hízásnak indítva az aszfaltsebeket


Kétféle módszerrel tüntethetőek el az úthibák. Ha hideg az idő, akkor a lyukat hidegaszfalttal tömik be, ami nem tart sokáig, kármentésnek jó. A melegaszfaltos, körbevágással működő javítás tartós és nem kerül sokkal többe tonnánként, de csak akkor működik, ha engedi az időjárás. A BKK Közút adatai szerint a hidegaszfalt bedolgozása tonnánként mintegy 64 ezer forintos költség, a tartós melegaszfalté 82-86 ezer Ft.

Egy kátyú hidegaszfaltos javításának költsége mintegy 7 000 Ft, a melegaszfaltos átlagosan 33 000 Ft. Előbbi esetben kis, fél négyzetméteres lyukakat kell betömni, míg a melegaszfaltos javítás a környező, repedezett felület cseréjével együtt rendszerint két négyzetmétert tesz ki.

Mivel a különböző alvállalkozók az előírt minőségű, de nem egyforma anyaggal dolgoznak, a pótlások színe eltérhet az eredeti burkolatétól és a többi foltétól is. Az egyedileg kevert aszfaltok színeltérése például az eltérő zúzottkő alapanyagból fakad.

2010 és 2014 között a helyreállított kátyúk darabszáma folyamatosan mérséklődött. Ennek eredményeként a bejelentett kátyúkárok száma is nagymértékben csökkent. Idén szeptember 30-ig 89 káresemény történt a BKK adatai szerint.

Idei adatokkal nem szolgált a társaság, de azt kiderítették a sajtós kollégák, hogy az általuk fenntartott útszakaszokon, alapesetben a főútvonalakon és a tömegközlekedési eszközök által használt utakon évente 30-35 ezer kátyú keletkezik, melyek helyreállítása folyamatos. 2011 után (ekkor vált ki a közútkezelő BKK-ból a közutakat üzemeltető BKK Közút) nagyobb hangsúlyt kapott a megelőző karbantartás, csökkentve a helyreállítandó kátyúk számát.

Ki felel az adott útért?

Aki peches és gödörbe hajtva mégis megsérül az autója, annak tisztáznia kell az útfenntartó kilétét. A mintegy 31 000 kilométernyi országos közúthálózat kezelője a Magyar Közút Zrt. A településeken belül a nagyobb utak a Magyar Közút, a kisebbek a helyi önkormányzat kezelésben állnak. (A cikkből azért hiányoznak az országos adatok a témában, mert hiába vártuk a Magyar Közúttól kért friss számokat. A 2013-as, igen súlyos helyzetről itt olvashattok.)

Budapesten más a helyzet. A főútvonalak és a közösségi közlekedés által használt utak a BKK kezelésében és a BKK Közút üzemeltetésében vannak. Ami nem főútvonal és amin nem jár se busz, se villamos, azokért az utcákért a kerületi önkormányzat felel.

A lényeg: láttuk az úthibát

Akárki is a fenntartó, ha kint van az úthibákat jelző tábla, akkor nincs kinél verni az asztalt, a kárösszegbe csak biztosítónk szállhatna be. (Visszaballagni egy villáskulccsal és leszerelni az úthiba táblát nem ér, ahogy a nagyobb rombolással járó vadkárok esetén sem a vadveszélyt előjelzőt.) Ha sebességkorlátozás van érvényben és azt mondja a sofőr, hogy nem tartotta be, akkor sem remélhet kártérítést.

Ha közvetlenül az út fenntartójához fordulunk, az eredményes reklamáláshoz be kell nyújtani fotókat a kárról és a helyszínről, de még jobb helyszínelést kérni a rendőrségtől. A vezetőnek érdemes leszögeznie, hogy látta az úthibát, de akár a szembeforgalom vagy a parkoló autók miatt nem tudta kikerülni. Aki nem látta az úthibát, az nemigen számíthat kártérítésre, mert a közútkezelő arra hivatkozik majd, hogy az illető nem megfelelően vezetett.

Fontos paragrafusok

Ez a szálszakadt, púpos oldalfalú gumi is kuka, nemcsak a széthasadt abroncsokat kell cserélni


A kártérítési felelősséget a polgári jog egyik alapelve határozza meg, miszerint aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Az autósnak, tehát a károsultnak bizonyítania kell,

– hogy a károkozás jogellenes volt,
– hogy kára származott,
– és hogy e kettő között okozati összefüggés van.

A jogellenesség könnyen igazolható, mert az úton nem szabadna kátyúnak lennie. A közútkezelő köteles biztonságos állapotban tartani az utakat. Ahol ez nem adott, ott az úthibákra figyelmeztető táblákat kell kihelyeznie illetve sebességkorlátozást bevezetnie.
 
A kátyúkár megtérítése kapcsán a közúti közlekedést szabályozó, 1988. évi I. törvény alábbi paragrafusai a mérvadóak:
34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.

(4) A közút megrongálódását a közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles kijavítani, és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani. A kijavításig és a veszélyhelyzet elhárításáig köteles a forgalomban résztvevőket a veszélyre figyelmeztetni, szükség esetén sebesség- vagy súlykorlátozást elrendelni, illetőleg a közutat lezárni.

35. § Az út kezelője a kezelői kötelezettségének megszegésével okozott kárt a polgári jog általános szabályai szerint köteles megtéríteni. A kártérítési követelést a kár keletkezését követően haladéktalanul kell a közút kezelőjéhez bejelenteni.

A helyszínelő járőrök kárbecslést kérhetnek az érintettől. Én például 260 000 forintra becsültem tavasszal egy Mondeo két 235/40 R19-es gumiját és a két felnit, ezt is mondtam be a mindössze 15 perc alatt kiérkező rendőröknek. Ám a javítási összeg eltalálása nem várható el az út szélén a károsulttól. A helyszínelés után, de a kárbejelentés előtt egy márkaszerviztől árajánlatot kértem a cserés elemekre. Egy gumi valódi ára 72 140 Ft, az új felnié 100 627 Ft volt, összesen 345 534 forint. A kárbejelentéshez már ezt érdemes csatolni.

A kárbejelentés menetéről a fővárosi fő és tömegközlekedési utak esetében a BKK Közút itt ad felvilágosítást, a Magyar Közút esetében a tudnivalókat itt találjátok.

Előfordulhat, hogy az érintett közútkezelő vitatni fogja saját felelősségét vagy a kár mértékét, főleg, ha megszaporodnak kártérítési kiadásai. Az önkormányzatok egy része biztosítást köt a jogos kárigények térítésére, más közútkezelők saját zsebből fizetik a károkat. Reméljük, hogy kedves olvasóink nem kerülnek ilyen helyzetbe, de aki mégis így jár, annak eredményes reklamálást kívánunk! Mert az utakon alapesetben nem lehetnének úthibák.

Kommentek

  • szaboata

    nemcsak Budapesten vannak kátyuk,hanem országszerte is.Mint ahogyan élet is van az egész országban,nemcsak Bpesten.Az országban 8 millió ember él,nem kettő.Igaz nem egymás hegyén hátán.
    Ha a stadion program helyett országos úthálózat program indult volna el,sokkal több stadion is épülhetne,mert “hajózni kell!” szlogen közútra átültetett verziója,”Autózni kell!” fejlődő gazdaságot jelent,új kapcsolati rendszert,ami egyértelműen munkahelyeket,és adót teremt.Persze a magukat gazdasági szakembereknek nevező fotbalistáknak ez nem teljesen világos.

    Így marad a kátyus,jobb esetben a foltozott út.Legalábbis kishazánkban.

  • CoIie

    Az ‘tetszik’, amikor a kátyúk miatt kerülgetem a gödröket, vagy az utolsó pillanatban rántom el a kormányt a kátyútól, a mögöttem, mellettem haladók revansot szeretnének venni a kocsim ‘érthetetlen’ mozgása miatt! ???

    Egyszer egy motoros, – a fajtája tudvalevően ‘üzemszerűen’ összevissza kacsázik a sávokban és azokon túl is -, a parkolóig ‘kísért’ (önkéntes szolgálatba helyezte magát), hogy kérdőre vonjon a kátyúkerülgetés miatt. Szegény magára vette önön magatartását (bár ahhoz még kátyú sem kell), ha másnál látja és az már nem tetszett neki! :)

    Ez még nem is az a fajta brutális kátyús történet, mint pl. ami a Flórián felüljárón szokott lenni, ha egy-egy diletációs házag valamely irányba ‘megnő’, sorozatos durdefektek, megforgások, ütközések történhetnek kanyarodván… – a korlát eddig még bírta a gyűrődést.

  • DTF

    Kb minden ut tiszta katyu, meg az is amit 3-4 honappal ezelott ujitottak fel. En ezeken a szakszsokon kassna megyek, nem is ertem azoat, akik kelesek iylen szar utakon szaguldozni,
    Modnuk azt sem ertem h az adott ut kezeloje miert nem jarul hozza evente a furomubealliasokhoz az autotilajdonosok esetben. Pedig kellene, majd meg kel kerni oket? Na erre kivancsi lennek!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.