G-osztálytól a GLA-ig: Terepgyakorlat Mercedesekkel

Mercedes Star Experience - 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.28. 06.00

Minden évben végiggurul Európán a Mercedes utazó cirkusza, és megpróbálja meggyőzni a vevőket, újságírókat, hogy az ő autóik a legtutibbak a piacon. Idén is jöttek.

A Mercedes nemigen találta a helyét az elmúlt évtizedben. Meg már előtte sem: valamikor az első A-osztály piacra dobásával (1997) kezdődhetett az a mélyülő-enyhülő, de permanens identitásválság, amelyből végre-valahára mintha kilábalt volna a leghosszabb történelmű autómárka. Számomra legalábbis ez volt a fő tanulsága az idei Star Experience-nek.

Star Experience – az meg mi?

A Mercedes-Benz gyári instruktorcsapata évről évre végighaknizza Európát. Visznek magukkal néhány kis értékesítési darabszámú AMG-modellt és más egzotikumokat is, amelyeket aztán a meghívott kiemelt partnerek, vevőjelöltek és persze az éhenkórász szakújságírók is kipróbálhatnak pár pályakör vagy egy rövid országúti etap erejéig. Magyarországon immár hagyományosan a Zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai központ a helyszíne ennek a kalandnak. Amitől többnyire, megvallom őszintén, már előre ráz a hideg.

A pályán kiderült, mekkora lomha szörny a GLE Coupé és milyen fürge kis gokart a GLA AMG-változata

Amennyire jópofa program egy ilyen csillagtapasztalás mindenki másnak, annyira nehéz ügy az újságíróknak. Az ügyfélrendezvény és az újságírói tapasztalatszerzés összeegyeztethetetlen. A tempós programszervezés miatt nekünk sosincs semmire elég időnk, gyakran nem férünk oda pont ahhoz az újdonsághoz, amely számunkra (és a közönségünk számára) a legérdekesebb lehetne. Vagy ellenkezőleg, esetleg egy nyugdíjba készülő öregebb autóról tudnánk lelkesen beszámolni, de az importőr érdeke nyilván inkább az újdonságok bemutatása lenne. A konvojos autózások leglassúbb, legügyetlenebb sofőréhez igazodó felvezetőautós pályakörein nem lehet rendesen kipróbálni sem az egyes autók képességeit, sem összehasonlítani őket egymással.

Szerencsére idén volt egy olyan tematikus kerete a programnak, amely segített abban, hogy ne csak egy hű, de jól megy, há, de jól fordul, hí, de kényelmes – jellegű izét eszkábáljak most itt össze, hanem valami igazán épkézláb és fontos tanulsággal rukkolhassak elő az olvasóknak. Miszerint: a Mercedes magához tért végre!

Mi vagyunk a Mercedes, és ismét tudjuk, mit jelent ez!


A G-modellek nómenklatúrája

Ez a felismerés a Mercedes szabadidő-autó, illetve terepjáró termékvonalának új felállásáról szóló kis előadás közben kristályosodott ki bennem. A Mercinél ugyanis átneveztek egy csomó modellt, rendszert vittek a nevezéktanba. Ezért szűnt meg az ML és a GLK név. Az új, az egész autós iparágban meghatározóvá vált moduláris gyártás, az úgynevezett platformstratégia a Mercin is átsöpört. Ezért aztán, hogy elkerüljék a káoszt, kitalálták, hogy a hárombetűs típusjelzések utolsó karaktere a platformot jelöli, ha pedig még valami információt kell adni, azt majd odaírják a név után.

Így lett a teljes többé-kevésbé terepes paletta egységes jelzése a G (Geländewagen, terepjáró) betű. Az ikonikus, alvázas, két merev hidas félkatonai autó marad a sima G. A GLA az A-osztályra épülő, a GLE az E-platformos modell neve, a GLK utódját pedig immár GLC-nek hívják, hiszen a C-osztály alapjaira épül. A GLE-ből van a sima és a Coupé, ez is világos (sőt, logikusabb, mint a BMW X4-X5-X6 sora). És ez az egységes gondolkodás, ez a rendszeresség mintha nemcsak a katalógusok lapjain, hanem a márka általános attitűdjében is megnyilvánulna.

A GLE Coupé AMG-változata


Harmónia és egységes arculat

Az alapvető stíluselemek minden Mercedesen azonosak, nincs többé (kivéve persze az öreg G-t) duplakerek-szimplatégla zűrzavar a flottában. A műszerfalakon dafke ott van minden új Merciben az ezerszer kigúnyolt, krómkeretes kistévé. És basszus, ettől a következetességtől immár nem gagyiság, hanem tetszetős márkajelleg ez a fura megoldás. Nem csak a G jelzésű autók, a teljes aktuális Merci-flotta A-Klassétól V-Klasséig egységes arculatot tükröz. A legsportosabb modellekben is megcsillan a luxus, a legelegánsabb limuzinokban is megvillan az élmény szikrája.

Akármilyen vonalat is nézünk a nagy Mercedes-mátrixban (kompakt modellek, limuzinok, SUV-ok), mindenütt logikus rendet, műszaki és stratégiai tervszerűséget látunk. Ez a helyrerázódás, a márka magára találása meglátszik az eladási statisztikákban is. Idén az első nyolc hónap európai újautó-regisztrációjában plusz 18%-kal a Mercedes volt a legdinamikusabban növekvő márka a nagy német trióból (BMW: +17, Audi: +8%), piaci részesedése is felzárkózott a másik két márkához az ACEA statisztikái szerint.

Igen, ez mind mi vagyunk! - szól a Mercedes üzenete

Az egységesülésre a jövőre érkező új E-osztály teszi fel majd a koronát, meg persze az, ha kikerül a Merci-csillag mögül a két ronda bibircsók. A Citanra, az átemblémázott Kangoora gondolok, meg a másfél literes Renault-dízelmotorra, amely most azt a kétes dicsőséget szerezte meg a Mercedesnek, hogy A- és B-osztályos prémiummodelljeit meg lehet venni a Daciák méltán népszerű dízelmotorjával is. Brrr.

Terepgyakorlat

A gyors pályakörökön egyik kocsi kormányától a másikig rohanva azt tapasztalhattuk meg, hogy bár a GLE450 AMG Coupé 367 lóerejével és iszonyú, erősített motorhangjával impozáns vad bivaly, a GLA 45 AMG mellett támolygó, esetlen, ízületi gyulladásos mamut. A kis SUV 360 lóerős, kétliteres fűnyírómotorral szerelt sportváltozata olyan szintű élményt, agilitást ad versenypályán, amelyet nem szokás megkapni egy Mercedestől.

Volt egy kis hegymászás is. Az öreg G felvitt minket épített, közel 40 fokos rámpán és valódi emelkedőn is, és persze, hogy ez volt a valódi élmény. A szűk, kívül-belül szögletes, anakronisztikus, síküveges, elöl-hátul merevtengelyes kövület óriási rugóútjaival sokkal jobban lekezeli az úthibákat, mint a SUV-ok. Hiába tudja papíron szinte ugyanazt a GLC is (mint megtapasztaltuk), a G számára természetesebb a terep és kevésbé zötykölődik benne az utas rossz úton.

A két merev hidas veterán nem csak ügyesebb, kényelmesebb is durva terepen, mint a SUV-ok


Nem az volt a fura, hogy a G milyen jó terepjáró, hanem hogy a GLA is hol nem képes elmenni


Jó, egy Swift is így lépne le a rámpáról, de azért hatásos a mutatvány

Persze aszfalton, nagy tempónál zajban, stabilitásban és persze fogyasztásban hamar kijön az a 46 év fejlesztési előny. (A G polgári változatban 1979 óta kapható.)

No és milyen a legújabb G-modell?

Megtanultuk tehát a leckét: a GLC is C-platformos modell. Vagyis a Mercedes új kis SUV-jában ott a légrugós futómű, amilyen ebben a méretkategóriában senki másnak nincs. A GLK utódja az összes fontos műszaki újdonságot is megkapta, amit a szedán: sávtartó automatika, kilencfokozatú automata váltó került bele. A kényelem is szintet ugrott, a motoros magasságállítású fejtámla és a szintén elektromos kormányállítás már nem csak a nagyobb modellek tulajdonosainak privilégiuma lehet.

GLC a felhők előtt

Ennek megfelelő az új kis SUV ára is, persze: 12,7 millió az indulóár a katalógusban, míg az ötéves BMW X3 modell 10,3, a hétéves Audi Q5 9,8 millióról rajtol. A GLC-ből már nálunk is van egy fehér, fullextra közeli tesztpéldány: pár nap múlva részletes elemzéssel jelentkezünk a pazar prémium-középkategóriás luxus-SUV-ról!

SUV

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.