Milyen téli gumit vegyek? Melyik a jó téli gumi?

Téligumi-tesztek, 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.24. 06.00

A német autóklub és a legprofibb német autós szaklapok idén is elvégezték a szezonális házi feladatot: gigantikus gumiteszteken választották ki a legjobb téli gumikat.

Nagy a tél, nagy a hó, nagy a sár, nagyanyó, mondjai Bornai Tibor költeménye, és hát valóban. Hamarosan itt a havas-jeges-latyakos idő, lassan ideje téli gumira váltani. A német szaklapok és a német autóklub már el is végezte az ilyentájt szokásos kötelező gyakorlatot: íme, az abroncsok, amiket nagyon ajánlanak, és amiket nagyon nem!

ADAC

A német autóklub két méretben végezte el a téligumi-tesztet az idén. A 165/70 R 14T tipikus használt-kisautós abroncsméret, gyárilag már nemigen találjuk meg szinte semelyik új modellen (legfeljebb a 805 kilós Suzuki Celerión, ami 165/65 R 14-eseken fut). Ma már a 75 lóerős Dacia Sandero is 185-ös gumikon gördül le a szalagról. De az utakon még rengeteg öreg Corsa, Swift, 206-os Peugeot és ilyesmi fut, fontos méret ez is így a tél előtt. 16 gumi teljesítményét mérte le az ADAC:

ADAC



(Az ADAC teljes teszt-dokumentációját ide kattintva lehet megnézni)

“Nagyon jó” minősítést egy abroncs sem kapott, de “jó”-nak bizonyult az ADAC értékelési rendszerében a Goodyear Ultra Grip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop WinterResponse 2. Ár-érték arányban a Goodyear tűnik a legjobb vételnek. A kínai abroncsok és a szerb Mentor viszont nagyon nem ajánlott a teszt szerint.

A 205/55 R16 viszont már tipikus mai méret a kompakt és középkategóriában. Ebben a méretben az alábbi eredménytábla született:

ADAC

(A 205/55-ös teszt az ADAC honlapján)

A Continental WinterContact TS 850 és a Yokohama Winter Drive  V905 kapott “jó” minősítést, az Avon abroncsa lett az egyetlen nem ajánlott gumi – igaz, kínai abroncs nem szerepelt a teszten.

AutoBild

Az AutoBild 49 téli gumit hasonlított össze és elvégzett egy négy évszakos abroncs-tesztet is. A 185/60 R15-ös méretben a Continental WinterContact TS 850, a Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3 és a Barum Polaris 3 kapott “példás” osztályzatot, a tajvani Nankang téli abroncsa viszont határozott “nem ajánlott” eredménnyel végzett.

Nagyon kíváncsian vártuk a négy évszakos abroncsok tesztjét, hiszen a Michelin az idén mutatta be azt a CrossClimate nevű abroncsot, amiről váltig állította: nem egy egyszerű négyévszakos, hanem teljes értékű nyári abroncs, ami télen is remekül teljesít. Nos, az AutoBild ennek ellenére a 195/65 R15 H/V kategóriában a Michelin csodája elé sorolta a Goodyear klasszikus négyévszakosát, a Vector 4Seasons második generációját. Kíváncsian várjuk, hogyan reagál erre az eredményre majd a francia gyártó.

(Az AutoBild teljes TÉLIGUMIS tesztanyaga egy euróért innen tölthető le, a NÉGYÉVSZAKOS-teszt pedig két euróért innen, pdf formátumban)

Auto Motor und Sport

Az AMS a 225/50 R17-es gumik körében végzett méréseket. Ez a méret már erős, komoly, drága autók alapmérete, C-Mercikre szerelve farolgattak velük a kollégák a sípályán. A végeredményt az alábbi táblázat foglalja össze:

Auto Motor und Sport

(Az eredeti anyag ide kattintva olvasható az AMS honlapján)

A Goodyear UltraGrip nyújtotta a legjobb, a brit Cooper és egy thaiföldi gyártású Falken a legszomorúbb teljesítményt a teszten.

És még sokan mások

Az AutoZeitung tesztjében a 185/65 R15-ös kategóriában egyértelmű győztes született: a Continental WinterContact TS850. “Ajánlott” minősítést kapott még a Nokian WR D4, a Goodyear UltraGrip 9, a Dunlop Winter Response 2 és a  Michelin Alpin A4. Brutálisan rossz teljesítményt egyik abroncs sem nyújtott a 14 tesztelt gumiból, de a Fulda, Toyo, Maxxis, Cooper és Westlake gumik havon nyújtott lassítási képességétől nem voltak elragadtatva a kollégák.

Az AutoBild sportautós szakága a 225/45 R18-as méretben is letesztelt néhány drága prémium abroncsot. A Dunlop Winter Sport 5, a Continental WinterContact TS 850 P és a Pirelli Winter Sottozero 3 megkapta az “ajánlott” minősítést, viszont a Kínában gyártató amerikai Horizon Polar Star 5 nevű abroncsa kifejezett “nem ajánlott” eredménnyel zárta a tesztet.

Boldog Télidőt!

Természetesen, teszteredmények ide vagy oda, a legfontosabb, hogy az autóvezető mindig tisztában legyen azzal, mire képes a kocsija télben, hóban, sárban, Nagyanyón az épp fenn lévő abroncsokkal. Egy “ajánlott” szócska sem véd meg senkit attól, ha túlvállal egy kanyart, mert túlságosan bízik a drága gumiban, vagy mert nem próbálta ki biztonságos környezetben, egy nagy, üres placcon, hol is vannak valójában autója, gumija és persze vezetési képességei határai. Ezzel a gondolattal kíván mindenkinek boldog, kontrollált csúsztatásokban gazdag, élvezetes téli szezont a Vezess szerkesztősége!

Kommentek

  • PDA FAN

    Nem lehetne kivégezni ezt a nyomorult képnézegetőt? Külön ablakot nyit, de ennek ellenére ugyanolyan kis méretűek a képek, mint a cikkbe ágyazva, plusz nem is lehet nagyítani. Teljesen alkalmatlan.

  • ACC.600

    MICHELIN.

    a németek, hmmm hogy is mondjam finoman…..nagyon gyengék még a gumigyártásban.
    tapadásban, fogyasztási indexben, gumikopást illetően magasan veri a Michelin mindet.
    na most az, hogy idehánytak egy tesztet, az egy olyan dolog, mint a tdi motorok mostanság.
    Az nem a Michelin hibája, hogy egy mercedes másod-harmadosztályú barum gumikon szenved.

  • taylor

    Mi újság a HANKOOK-al?!

  • tomsimpson

    Már majdnem elbizonytalanodtam, mikor megláttam az R14 kategóriát, hogy nem a Continentált hozták ki győztesnek, de de meglátva a sokkal gyakoribb R16-ot, helyreállt bennem a világ rendje! :)

    Azt azért hozzá kell tennem, hogy ebben a tesztben a németek részéről van némi “TDI-s” csúsztatás! ((Mocsok vagyok, hogy ezt hozom fel? Nem baj! :))

    Kopásállóságban ugyanis egy katasztrófa a Continental.
    Már persze a többihez képest! Mert ugye egy gumi úgyis elöregszik, és ha 1 év alatt csak fél évig használjuk, akkor úgy a hatékony, ha addigra mire elöregszik, el is kopik, vagy fordítva, szóval egyszerre lesz minden szempontból tök használhatatlan.

    És az sem biztos, hogy a kopásállóságnak 10%-ot kéne nyomni a latban, dupláját, mint az üzemanyag fogyasztás, alig kevesebbet, mint a száraz úton való haladás, és ugyanannyit, mint a jeges úton tapadás.

    Szóval szerintem fölöslegesen hazudnak.
    Reálisabbnak látnám, bevállalni a valós kopást, (a fizika az fizika, csodák nincsenek) ellenben jóval kisebb jelentőséget adni a dolognak, ezzel együtt megnövelni a száraz és jeges úton való tapadás “súlyát” az összevetésben.

    Lehet, hogy úgyis kijönne győztesnek a Continental, és közben még őszinték is maradnának.

  • tomsimpson

    ACC! Egyébként mielőtt az egekig magasztalnád a michelint, pont pár hete hallottam, hogy egy régi ismerősöm rommá fikázta az alpin-t.

  • Keeep

    Meg lehet nyugodni a Conti Ts 850 a legjobb téligumi! Én tavaj vettem négy ujat szerintem a legjobb amit eddig használtam. ( Van Michelin Goodyear Hankook a család/baráti körben)
    De itt egy angol teszt http://www.evo.co.uk/features/13761/best-winter-tyres
    Vagy francia http://www.largus.fr/actualite-automobile/test-exclusif-quel-est-le-meilleur-pneu-hiver-2014-2015-5636388.html

  • menőmanó

    Keeep

    Szerintem itt mindenki nyugodt a nyelvtanárodat kivéve.

  • hulyemernok

    Szervizben, műszaki vizsgán napról-napra tapasztalva szörnyű a hazai autópark gumiabroncsainak az állapota. Jobb esetben a profilmélységre még figyelnek a tulajdonosok, de – és ez főleg a téli guminál jelentős – azzal egyszerűen nem foglalkoznak ha egy gumi elöregszik, megkeményedik, elveszti tapadását. Mindenféle abronccsal szerelt autót vezetve főleg téli guminál a tapasztalatom az, hogy az olcsó kategóriás – talán a legolcsóbb kínaiakat kivéve – abroncsok is jóval, de jóval többet érnek, mint az 5-6 éves, akár prémium gumik. Persze ez így sarkítás, 100%-ig nem lehet kijelenteni, mert egy 3-4 éves újonnan, helyesen betárolt abroncs szinte hozza újkori szintjét, de tudjuk általában nem ilyen idősen kerülnek fel az autókra. Viszont azt is tényként lehet kezelni, hogy a budget kategóriás gumik hamarabb elöregszenek, így mindenki maga tudja – persze ha odafigyel rá és cseréli amikor kell – hogy melyik a leggazdaságosabb számára. De a lényeg, hogy sokkal inkább legyen fent egy új olcsó kategóriás gumi, mint egy 6-7 esetleg még idősebb abroncs.

  • Keeep

    menömanó Töled nem is vártam más, olyan vagy mint az autód egyszerüen tökéletes !
    Talán a témához esetleg ?

  • v_Tomi11

    PDA FAN: igazad van…

  • v_Tomi11

    tomsimpson: van egy másik autós oldal, ahol a teszt végén te is tologathatod az arányokat, azt kiemelve, ami neked a fontosabb. Pl. részemről a téli guminál fontos a vizes úton a viselkedés, de a havas vagy jeges nem annyira. A kopásállóság nekem majdnem mindegy, mert egy évben nem megyek 10.000-nél többet – általában hamarabb elöregszik bármilyen gumi, mint elkopna.

  • v_Tomi11

    Keeep: örülök, hogy megtaláltad a számodra legjobbat, én viszont hiába is nézegetem ezt a típust. A nekem szükséges méret: 225/65R16 vagy 235/60R16 és mindenképpen 100H! (Most télre még jók a Yokohamák…)

  • Keeep

    v_Tomi11 Sokan nem hisznek a ADAC tesztnek ha a Német gumit hozza ki gyöztesnek 205 méretben a TS 850 nagyon kiegyensúlyouzott gumi 225 45 17 méretben is a legjobb volt
    Érdekes hogy kisebb méretben más eredmény született. Ha az 5-6 nagy gyártó termékei közül választasz szvsz nem igazan lehet mellé nyulni.Én Gyöngyösön lakom télen sokat autózom a Mátrában a Conti nekem nagyon jónak tünik vizes, havas uton egyaránt.
    Száraz uton meg amugy is az összes gumi viszonylag jól használható.

  • Keeep
  • Keeep

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.