Milyen téli gumit vegyek? Melyik a jó téli gumi?

Téligumi-tesztek, 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.24. 06.00

A német autóklub és a legprofibb német autós szaklapok idén is elvégezték a szezonális házi feladatot: gigantikus gumiteszteken választották ki a legjobb téli gumikat.

Nagy a tél, nagy a hó, nagy a sár, nagyanyó, mondjai Bornai Tibor költeménye, és hát valóban. Hamarosan itt a havas-jeges-latyakos idő, lassan ideje téli gumira váltani. A német szaklapok és a német autóklub már el is végezte az ilyentájt szokásos kötelező gyakorlatot: íme, az abroncsok, amiket nagyon ajánlanak, és amiket nagyon nem!

ADAC

A német autóklub két méretben végezte el a téligumi-tesztet az idén. A 165/70 R 14T tipikus használt-kisautós abroncsméret, gyárilag már nemigen találjuk meg szinte semelyik új modellen (legfeljebb a 805 kilós Suzuki Celerión, ami 165/65 R 14-eseken fut). Ma már a 75 lóerős Dacia Sandero is 185-ös gumikon gördül le a szalagról. De az utakon még rengeteg öreg Corsa, Swift, 206-os Peugeot és ilyesmi fut, fontos méret ez is így a tél előtt. 16 gumi teljesítményét mérte le az ADAC:

ADAC



(Az ADAC teljes teszt-dokumentációját ide kattintva lehet megnézni)

“Nagyon jó” minősítést egy abroncs sem kapott, de “jó”-nak bizonyult az ADAC értékelési rendszerében a Goodyear Ultra Grip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop WinterResponse 2. Ár-érték arányban a Goodyear tűnik a legjobb vételnek. A kínai abroncsok és a szerb Mentor viszont nagyon nem ajánlott a teszt szerint.

A 205/55 R16 viszont már tipikus mai méret a kompakt és középkategóriában. Ebben a méretben az alábbi eredménytábla született:

ADAC

(A 205/55-ös teszt az ADAC honlapján)

A Continental WinterContact TS 850 és a Yokohama Winter Drive  V905 kapott “jó” minősítést, az Avon abroncsa lett az egyetlen nem ajánlott gumi – igaz, kínai abroncs nem szerepelt a teszten.

AutoBild

Az AutoBild 49 téli gumit hasonlított össze és elvégzett egy négy évszakos abroncs-tesztet is. A 185/60 R15-ös méretben a Continental WinterContact TS 850, a Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3 és a Barum Polaris 3 kapott “példás” osztályzatot, a tajvani Nankang téli abroncsa viszont határozott “nem ajánlott” eredménnyel végzett.

Nagyon kíváncsian vártuk a négy évszakos abroncsok tesztjét, hiszen a Michelin az idén mutatta be azt a CrossClimate nevű abroncsot, amiről váltig állította: nem egy egyszerű négyévszakos, hanem teljes értékű nyári abroncs, ami télen is remekül teljesít. Nos, az AutoBild ennek ellenére a 195/65 R15 H/V kategóriában a Michelin csodája elé sorolta a Goodyear klasszikus négyévszakosát, a Vector 4Seasons második generációját. Kíváncsian várjuk, hogyan reagál erre az eredményre majd a francia gyártó.

(Az AutoBild teljes TÉLIGUMIS tesztanyaga egy euróért innen tölthető le, a NÉGYÉVSZAKOS-teszt pedig két euróért innen, pdf formátumban)

Auto Motor und Sport

Az AMS a 225/50 R17-es gumik körében végzett méréseket. Ez a méret már erős, komoly, drága autók alapmérete, C-Mercikre szerelve farolgattak velük a kollégák a sípályán. A végeredményt az alábbi táblázat foglalja össze:

Auto Motor und Sport

(Az eredeti anyag ide kattintva olvasható az AMS honlapján)

A Goodyear UltraGrip nyújtotta a legjobb, a brit Cooper és egy thaiföldi gyártású Falken a legszomorúbb teljesítményt a teszten.

És még sokan mások

Az AutoZeitung tesztjében a 185/65 R15-ös kategóriában egyértelmű győztes született: a Continental WinterContact TS850. “Ajánlott” minősítést kapott még a Nokian WR D4, a Goodyear UltraGrip 9, a Dunlop Winter Response 2 és a  Michelin Alpin A4. Brutálisan rossz teljesítményt egyik abroncs sem nyújtott a 14 tesztelt gumiból, de a Fulda, Toyo, Maxxis, Cooper és Westlake gumik havon nyújtott lassítási képességétől nem voltak elragadtatva a kollégák.

Az AutoBild sportautós szakága a 225/45 R18-as méretben is letesztelt néhány drága prémium abroncsot. A Dunlop Winter Sport 5, a Continental WinterContact TS 850 P és a Pirelli Winter Sottozero 3 megkapta az “ajánlott” minősítést, viszont a Kínában gyártató amerikai Horizon Polar Star 5 nevű abroncsa kifejezett “nem ajánlott” eredménnyel zárta a tesztet.

Boldog Télidőt!

Természetesen, teszteredmények ide vagy oda, a legfontosabb, hogy az autóvezető mindig tisztában legyen azzal, mire képes a kocsija télben, hóban, sárban, Nagyanyón az épp fenn lévő abroncsokkal. Egy “ajánlott” szócska sem véd meg senkit attól, ha túlvállal egy kanyart, mert túlságosan bízik a drága gumiban, vagy mert nem próbálta ki biztonságos környezetben, egy nagy, üres placcon, hol is vannak valójában autója, gumija és persze vezetési képességei határai. Ezzel a gondolattal kíván mindenkinek boldog, kontrollált csúsztatásokban gazdag, élvezetes téli szezont a Vezess szerkesztősége!

Kommentek

  • PDA FAN

    Nem lehetne kivégezni ezt a nyomorult képnézegetőt? Külön ablakot nyit, de ennek ellenére ugyanolyan kis méretűek a képek, mint a cikkbe ágyazva, plusz nem is lehet nagyítani. Teljesen alkalmatlan.

  • ACC.600

    MICHELIN.

    a németek, hmmm hogy is mondjam finoman…..nagyon gyengék még a gumigyártásban.
    tapadásban, fogyasztási indexben, gumikopást illetően magasan veri a Michelin mindet.
    na most az, hogy idehánytak egy tesztet, az egy olyan dolog, mint a tdi motorok mostanság.
    Az nem a Michelin hibája, hogy egy mercedes másod-harmadosztályú barum gumikon szenved.

  • taylor

    Mi újság a HANKOOK-al?!

  • tomsimpson

    Már majdnem elbizonytalanodtam, mikor megláttam az R14 kategóriát, hogy nem a Continentált hozták ki győztesnek, de de meglátva a sokkal gyakoribb R16-ot, helyreállt bennem a világ rendje! :)

    Azt azért hozzá kell tennem, hogy ebben a tesztben a németek részéről van némi “TDI-s” csúsztatás! ((Mocsok vagyok, hogy ezt hozom fel? Nem baj! :))

    Kopásállóságban ugyanis egy katasztrófa a Continental.
    Már persze a többihez képest! Mert ugye egy gumi úgyis elöregszik, és ha 1 év alatt csak fél évig használjuk, akkor úgy a hatékony, ha addigra mire elöregszik, el is kopik, vagy fordítva, szóval egyszerre lesz minden szempontból tök használhatatlan.

    És az sem biztos, hogy a kopásállóságnak 10%-ot kéne nyomni a latban, dupláját, mint az üzemanyag fogyasztás, alig kevesebbet, mint a száraz úton való haladás, és ugyanannyit, mint a jeges úton tapadás.

    Szóval szerintem fölöslegesen hazudnak.
    Reálisabbnak látnám, bevállalni a valós kopást, (a fizika az fizika, csodák nincsenek) ellenben jóval kisebb jelentőséget adni a dolognak, ezzel együtt megnövelni a száraz és jeges úton való tapadás “súlyát” az összevetésben.

    Lehet, hogy úgyis kijönne győztesnek a Continental, és közben még őszinték is maradnának.

  • tomsimpson

    ACC! Egyébként mielőtt az egekig magasztalnád a michelint, pont pár hete hallottam, hogy egy régi ismerősöm rommá fikázta az alpin-t.

  • Keeep

    Meg lehet nyugodni a Conti Ts 850 a legjobb téligumi! Én tavaj vettem négy ujat szerintem a legjobb amit eddig használtam. ( Van Michelin Goodyear Hankook a család/baráti körben)
    De itt egy angol teszt http://www.evo.co.uk/features/13761/best-winter-tyres
    Vagy francia http://www.largus.fr/actualite-automobile/test-exclusif-quel-est-le-meilleur-pneu-hiver-2014-2015-5636388.html

  • menőmanó

    Keeep

    Szerintem itt mindenki nyugodt a nyelvtanárodat kivéve.

  • hulyemernok

    Szervizben, műszaki vizsgán napról-napra tapasztalva szörnyű a hazai autópark gumiabroncsainak az állapota. Jobb esetben a profilmélységre még figyelnek a tulajdonosok, de – és ez főleg a téli guminál jelentős – azzal egyszerűen nem foglalkoznak ha egy gumi elöregszik, megkeményedik, elveszti tapadását. Mindenféle abronccsal szerelt autót vezetve főleg téli guminál a tapasztalatom az, hogy az olcsó kategóriás – talán a legolcsóbb kínaiakat kivéve – abroncsok is jóval, de jóval többet érnek, mint az 5-6 éves, akár prémium gumik. Persze ez így sarkítás, 100%-ig nem lehet kijelenteni, mert egy 3-4 éves újonnan, helyesen betárolt abroncs szinte hozza újkori szintjét, de tudjuk általában nem ilyen idősen kerülnek fel az autókra. Viszont azt is tényként lehet kezelni, hogy a budget kategóriás gumik hamarabb elöregszenek, így mindenki maga tudja – persze ha odafigyel rá és cseréli amikor kell – hogy melyik a leggazdaságosabb számára. De a lényeg, hogy sokkal inkább legyen fent egy új olcsó kategóriás gumi, mint egy 6-7 esetleg még idősebb abroncs.

  • Keeep

    menömanó Töled nem is vártam más, olyan vagy mint az autód egyszerüen tökéletes !
    Talán a témához esetleg ?

  • v_Tomi11

    PDA FAN: igazad van…

  • v_Tomi11

    tomsimpson: van egy másik autós oldal, ahol a teszt végén te is tologathatod az arányokat, azt kiemelve, ami neked a fontosabb. Pl. részemről a téli guminál fontos a vizes úton a viselkedés, de a havas vagy jeges nem annyira. A kopásállóság nekem majdnem mindegy, mert egy évben nem megyek 10.000-nél többet – általában hamarabb elöregszik bármilyen gumi, mint elkopna.

  • v_Tomi11

    Keeep: örülök, hogy megtaláltad a számodra legjobbat, én viszont hiába is nézegetem ezt a típust. A nekem szükséges méret: 225/65R16 vagy 235/60R16 és mindenképpen 100H! (Most télre még jók a Yokohamák…)

  • Keeep

    v_Tomi11 Sokan nem hisznek a ADAC tesztnek ha a Német gumit hozza ki gyöztesnek 205 méretben a TS 850 nagyon kiegyensúlyouzott gumi 225 45 17 méretben is a legjobb volt
    Érdekes hogy kisebb méretben más eredmény született. Ha az 5-6 nagy gyártó termékei közül választasz szvsz nem igazan lehet mellé nyulni.Én Gyöngyösön lakom télen sokat autózom a Mátrában a Conti nekem nagyon jónak tünik vizes, havas uton egyaránt.
    Száraz uton meg amugy is az összes gumi viszonylag jól használható.

  • Keeep
  • Keeep

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.